Forskjell på digital coax og subwoofer kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på digital coax og subwoofer kabel?

Hei!
    Skal bestille meg en god subwoofer kabel, og ser at på flere nettsider er det to forskjellige kategorier, digital coax kabel og subwoofer cabel?

Jeg synes kabelen ser veldig lik ut? Fungerer disse på samme måte?
    Evt. forskjell?

Ty

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare den er magnetisk skjermet og har solide RCA kontakter så er det greit og burke til subwoofer

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Kakebil
    Hei!
    Skal bestille meg en god subwoofer kabel, og ser at på flere nettsider er det to forskjellige kategorier, digital coax kabel og subwoofer cabel?

Jeg synes kabelen ser veldig lik ut? Fungerer disse på samme måte?
    Evt. forskjell?

Ty
    En subwoofer kabel er en phonokabel som man kobler analoge bokser sammen med hverandre....f. eks. CD spiller til en forsterker osv.= da trenger man to=høyre og venstre kanal.
    Noen subwoofere har to innganger...da bruker man ofte et "L" ledd...
    En coax/og eller optisk kabel brukes også til å koble en CD spiller til en forsterker...men da bruker man digitale inn og utganger....
    De ligner nok til en forveksling på hverandre, men kjøper du Monster f. eks. så får du riktig kabel til riktig bruk...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    De ligner nok til en forveksling på hverandre, men kjøper du Monster f. eks. så får du riktig kabel til riktig bruk...
    Det holder vel egentlig med å kjøpe en phono kabel som er beregnet på analoge signaler. For å være helt sikker, kjøp en kabel som er laget som en sub-kabel!
    Jeg tror heller ikke en digital kabel er optimalt som sub kabel, da den ikke er beregnet for analoge signaler.

Du får sikkert en bra sub kabel fra Monster, men kabler fra Monster er ofte veldig overprisede (Med enkelte unntak, se eksemplet under)

Hvis du ønsker en ekstra bra sub kabel, er dette kriteriene av betydning:

God skjerming
    Leder med tilfredstillende tykkelse
    Gode rca kontakter, som i tillegg er "goldplated"
    Ok produsent som kan garantere for specs og evnt livstidsgaranti.
    Produsert spesifikt som en subwoofer kabel

Forslag til subwoofer kabel:

Profigold Sub kabel, 5 meter, kr 125,-
    Profigold Subwoofer kabel 5m - Profigold - HIFI/Hjemmekino - Profigold Subwoofer kabel 5m - Netshop.no - pc data foto minne digital

Monster THX-godkjent sub kabel, 4,9 meter kr 449,-
    Komplett.no - Monster Standard THX Subwoofer kabel

Atlona sub kabel, 5 meter kr 395,- inkl Y-kabel adapter, dvs RCA hann til dobbel RCA hann (Hi End, livstidsgaranti)
    Atlona Subwoofer kabel - 5 meter [AT22030-5] - 395,00 : hifikabler.no, Velkommen til vår nettbutikk

QED Sub kabel, 6 meter kr 598,- (kanskje litt dyr)
    QED Performance Subwoofer kabel | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar!

Skal bestille meg en XTZ 99 W10.16 nå, og har lagt merke til at på baksiden av suben: http://avforum.no/avnytt/data/14/831...rst2-large.jpg
    Er det ingen slike enkle RCA innganger? Er det i denne sammenhengen du snakket om et slikt L-ledd?

Er det noe slikt du mener? Proson Y-splitt 1 hun til 2 han Signalkabler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Takktakk

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Tar en enkel signalkabel fra subwoofer out på receiveren og inn på y-splitten. Denne kobler du videre inn på line in på selve suben. Fungerer å koble den til bare en av line in også, men du får da et noe lavere lydnivå på suben. -3dB er det vel snakk om kontra å benytte begge.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Det holder vel egentlig med å kjøpe en phono kabel som er beregnet på analoge signaler. For å være helt sikker, kjøp en kabel som er laget som en sub-kabel!
    Jeg tror heller ikke en digital kabel er optimalt som sub kabel, da den ikke er beregnet for analoge signaler.
    Da er jeg spent på å få høre hvilke fysiske egenskaper en "digital" coaxkabel har som gjør at den ikke kan overføre analoge signaler fra 0-200 Hz???

Gode terminaler og god skjerming er det eneste som skal til.

Hvis vi snakker om å bruke en sub-kabel til digitale signaler over en større avstand, så blir problemstillingen en annen. Et "digitalt" signal har selvsagt behov for større frekvensområde, og den er kanskje mer følsom for korrekt impedanse. Men et subsignal kan man overføre på hva som helst, bare kabelen er skjermet slik at den ikke plukker opp støy. Ja, forutsatt at vi snaker om vanlige avstander opp til 10-15 m.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar!

Skal bestille meg en XTZ 99 W10.16 nå, og har lagt merke til at på baksiden av suben: http://avforum.no/avnytt/data/14/831...rst2-large.jpg
    Er det ingen slike enkle RCA innganger? Er det i denne sammenhengen du snakket om et slikt L-ledd?

Er det noe slikt du mener? Proson Y-splitt 1 hun til 2 han Signalkabler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Takktakk
    Subben er MONO! så om du har subwooferutgang på forsterkern din.. så velger du vilkårelig mellom rød og hvit inngang på subben din . Men om du skal bruke en STEREO preout ifra forsterkern (dvs left og right utganger), så trenger du et yledd ja eventuelt 2 like RCA kabler..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Da er jeg spent på å få høre hvilke fysiske egenskaper en "digital" coaxkabel har som gjør at den ikke kan overføre analoge signaler fra 0-200 Hz???

Gode terminaler og god skjerming er det eneste som skal til.

Hvis vi snakker om å bruke en sub-kabel til digitale signaler over en større avstand, så blir problemstillingen en annen. Et "digitalt" signal har selvsagt behov for større frekvensområde, og den er kanskje mer følsom for korrekt impedanse. Men et subsignal kan man overføre på hva som helst, bare kabelen er skjermet slik at den ikke plukker opp støy. Ja, forutsatt at vi snaker om vanlige avstander opp til 10-15 m.
    Nei, ikke veit jeg... Jeg adopterte vel egentlig bare det som ble skrevet før meg, at digitale kabler var for digitale signaler...

Men i produktbeskrivelsen på endel sub kabler (både fra butikkene og produsentene) står det at kabelen er laget spesielt for å lede/ bære lav-frekvente signaler, som jo er ca 0-200 Hz.

Er det noen som vet forskjellen på leder, skjerming osv på en subwooferkabel kontra en ellers tilsynelatende lik rca phonokabel? (altså den typen med to kabler i ett (en rød og en svart/hvit kontakt)?

Hvis det er slik at en sub kabel er laget for lavfrekvente signaler og en phonokabel er laget for er større frekvensområde må det vel være en forskjell....? Eller ikke....?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nettopp det som er poenget. Skal man overføre et lavfrekvent signal kan man nesten bruke sprengtråd, mens for høyfrekvente signaler trenger man kabler med litt andre egenskaper, men allikevel er ikke det heller noe hokus-pokus. En kabel som kan overføre 1 MHz kan fint overføre 20 Hz. Hvertfall over de avstandene vi snakker om her. Imidlertid går det kanskje ikke like greit å overføre 1 MHz over en kabel som er beregnet på 20 Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nettopp det som er poenget. Skal man overføre et lavfrekvent signal kan man nesten bruke sprengtråd, mens for høyfrekvente signaler trenger man kabler med litt andre egenskaper, men allikevel er ikke det heller noe hokus-pokus. En kabel som kan overføre 1 MHz kan fint overføre 20 Hz. Hvertfall over de avstandene vi snakker om her. Imidlertid går det kanskje ikke like greit å overføre 1 MHz over en kabel som er beregnet på 20 Hz.
    Jeg synes det er interessant med "aha-opplevelser" som medfører at jeg faktisk lærer noe!

For å være sikker på at jeg har forstått deg riktig, ønsker jeg å spørre om følgende:

Hvis en skal overføre et lavfrekvent (subwoofer) signal, kan en bruke enten en rca phonokabel, beregnet for et bredt spekter av (lav-mellom og høyfrekvente) signaler ELLER en kabel laget spesielt som en subwoofer kabel?

Men hvis en trenger en phono kabel for å koble mellom f.eks en cd-spiller og en forsterker (bredt spekter av signaler) kan en ikke bruke to sub kabler i stedet for en "vanlig" phonokabel?

Hva er da den fysiske forskjellen mellom en subwooferkabel og en phonokabel mtp leder (tykkelse/type/materiale) og skjerming?

Har noen "obdusert" slike kabler noen gang og sett evnt forskjeller?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sjekker f.eks. Supras hjemmesider, vil du se at linken til signalkabler og subwoofer-kabler gir nøyaktig samme oppslag.

Linken til digitale lydkabler gir helt andre oppslag. Noen av kablene her finner du også om du klikker på linken til video-kabler.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel ikke egentlig overføringen av 20Hz signalet til sub., men snarere å ikke få overført eller problemer med innstrålt støy og jordsløyfe effekter med typisk 50hz brumming.
    Subwoofer kabler er ofte litt lenger enn vanlige analoge RCA kabler, og ligge kanskje sammen med mye annen elektronikk. Den kan jobbe med ganske svake signaler som blir mye forsterket i subwoofer effekt forsterkeren osv, og det setter litt krav til at skjermingen av kabelen er god, og at det er god kontakt i RCA pluggene, både i signal pinnen og den runde utvendige pluggen. Pvå vanlige stereo RCA kobblinger har man gjerne to ledere som kan overføre jordingen mellom komponentene f.eks for og effekt forsterker.... På en Sybwoofer går gjerne hele siganlet på en enkelt RCA kobbling. Er det dårlig kontakt her, blir det fort en del ulyder i subwooferen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Jeg synes det er interessant med "aha-opplevelser" som medfører at jeg faktisk lærer noe!

For å være sikker på at jeg har forstått deg riktig, ønsker jeg å spørre om følgende:

Hvis en skal overføre et lavfrekvent (subwoofer) signal, kan en bruke enten en rca phonokabel, beregnet for et bredt spekter av (lav-mellom og høyfrekvente) signaler ELLER en kabel laget spesielt som en subwoofer kabel?

Men hvis en trenger en phono kabel for å koble mellom f.eks en cd-spiller og en forsterker (bredt spekter av signaler) kan en ikke bruke to sub kabler i stedet for en "vanlig" phonokabel?

Hva er da den fysiske forskjellen mellom en subwooferkabel og en phonokabel mtp leder (tykkelse/type/materiale) og skjerming?

Har noen "obdusert" slike kabler noen gang og sett evnt forskjeller?
    I praksis og innenfor signaloverføringsverden er strengt tatt 20 kHz også en ganske lav frekvens. I televerden, som jeg har bakgrunn fra, så bruker man helt vanlige 0,4 mm trådpar til å overføre 2 Mbit/s, riktig nok i balansert form og med en ganske robust protokoll, men da gjerne med avstander opp til 4-5 km før man må regenerere signalet.

På 10-15 meter er det ikke snakk om signaltap i særlig omfang, så det er først og fremst støy som vil by på problemer. Da er det god skjerming og gode terminaler som teller. Som Eleanor også nevner over.

Det som kan oppstå, dersom kabelen har feil impedanse i forhold til sender- og mottagerenhet, er at deler av signalet ikke blir "tatt i mot" skikkelig av mottageren og blir faktisk reflektert tilbake i kabelen. Da vil det oppstå kansellering av signalet med påfølgende bittap og jitterproblemer. På stående fot klarer jeg ikke å utlede noen matematisk formel for dette, men oscilloscopbildet fra labøvelsene med øvingslærer (milli)Henry fra HIO henger igjen i minnet. Men igjen, dette har null betydning for signaler i hørbart område, og pga. bølgelengden og kabellengden i en normal stue vil ikke dette ha noen betydning før man kommer opp i MHz-området.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •