Forskjell på kabler? Egne erfaringer...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på kabler? Egne erfaringer...

Hallo alle hjemmekino og hi-fi entusiaster!

Er ny her på forumet, men er godt voksen og har hatt godt over gjennomsnitlig interesse for hjemmekino og fet lyd i stue og bil i mer enn 20 år.

Jeg er ikke helt der at jeg bruker 2-3 månedslønninger eller mer på anlegget i bilen eller i stua, men det må låte bra og levere bra bilder.

Har med stor interesse lest diskusjoner og artikler om diverse kabler både her på avforum og andre steder. I den anledning har jeg naturlig nok gjort meg noen tanker rundt dette, i tillegg til de erfaringene jeg selv har.

Jeg er sikker på at ingen på forumet her ser film på vhs koblet til en god gammel ProLogic surround forsterker. Men mange av oss har jo vært der, ikke sant?

Nei jeg tror de aller fleste, som meg selv, for lenge siden har oppdaget HD tv, BluRay, DD TrueHD, DTS Master HD og HDMI baserte hjemmekino forsterkere.
    Utviklingen har gått fort og lyd og bilde i 2010 er sinnsykt mye bedre enn for bare 10-15 år siden.

Endel personer hevder nærmest at en kabel er en kabel, enten vi snakker om strøm, lyd/høytalere, phono/rca eller HDMI.

Min egen erfaring er at det ER stor forskjell på kabler. Unngå det billigste (non brand), men en trenger heller ikke de aller dyreste.

Strøm:
    INGEN skal innbille meg at det er det samme om en kobler en strømkrevende forsterker (eller hva som helst annet strømkrevende) med en tykk strømkabel kontra en lampettledning på 2x0,5mm.
    Joda, du får kanskje skrudd på forsterkeren/ gjenstanden, men du vil ikke få særlig ytelse ut av den.

Egen erfaring:
    Jeg koblet en middels kraftig bilforsterker (4x150w) med en for tynn strømkabel, med det resultat at den kuttet når jeg økte volumet. Byttet ut den første strømkabelen med en annen som var på tykkelse med en voksen manns langefinger og siden kuttet aldri forsterkeren igjen.

Lyd/ høytalerkabler:
    De aller fleste som ønsker å få maksimalt ut av sine høytalere kobler de aldri opp med tynne høytalerkabler. Alle vet at jo tynnere kabler, jo høyere motstand er det i dem. Alle har vel sett de ekstremt tynne høytalerkablene som følger med et "alt i ett" anlegg? Prøv å koble opp etpar store fronthøytalere med etpar slike kabler. Lyden blir spinkel og rar og du vil aldri få de til å spille høyt/ rent.

Egen erfaring:
    Koblet opp to større Cerwin Vega stuehøytalere med veldig tynne høytalerkabler. Resultatet ble som nevnt over, dvs spinkel lyd uten dybde.
    De ville ikke spille høyt og samtidig rent. Byttet de ut med etpar 2x2,5mm høytalerkabler av høy kvalitet og plutselig en helt annen lyd. Kunne kanskje kjørt enda tykkere kabler, men siden kabelstrekket ikke var mer enn 2 m anså jeg 2x2,5mm som nok.

Phonokabler:
    Brukes vel ikke så mye i stueanlegg lengre, siden alt går via HDMI nå, men i bil brukes de fortsatt.
    Egen erfaring:
    Monterte et bilanlegg for noen år siden og brukte en billig 5m standard (og veldig tynn) phono/ rca kabel fra cd spilleren til forsterkeren som ble montert i bagasjerommet. Lyden ble dårlig og i tillegg ble det forstyrrelser i lyden med motoren igang. Byttet den ut med en tykkere phonokabel av mye høyere kvalitet som også hevdet å være bedre isolert.
    Resultatet ble mye mye bedre og renere kyd, samtidig som forstyrrelsene ble borte. Den nye kabelen ble lagt på nøyaktig samme sted som den første billigkabelen og var like lang.

HDMI kabler:
    Her har det vært mye diskusjon og mye sterke meninger. Når det gjelder HDMI kabler mener mange helt oppriktig at en kabel er en kabel. De om det...

En billig "non brand" HDMI er kanskje nok hvis en ikke skal kreve så mye av den. Det vil, naturlig nok, kreve mye mer av en HDMI kabel hvis du skal koble opp en BluRay spiller kontra en vanlig dvd spiller eller en kabel dekoder.

Egen erfaring:
    Jeg har en nyere Samsung BluRay spiller koblet til en ny Onkyo hjemmekinoforsterker via HDMI, videre til en Philips 42" HD tv, også der via HDMI. Alt ble første gang koblet sammen med 1 meters tynne, billige "non brand" HDMI kabler.

Første oppkoblingen fungerte greit, men jeg var ikke helt fornøyd lyden og spesielt ikke bildet.
    BluRay spilleren var konfigurert til å vise 1080p, forsterkeren og tv'n det samme.
    Test: Jeg prøve å se "Avatar" på BluRay og oppdaget at f.eks i scener hvor en streifet sakte over et landskap e.l. så hakket bildet litt. Ble også litt skuffet over fargene og skarpheten i bildet.

Prøvde å nedjustere til en lavere oppløsning med det resultat at bildet hakket litt mindre. Nedjusterte enda litt og til slutt ble bildet uten hakking. Men dette var jo ikke oppløsningen jeg ønsket!
    Konfigurerte alt tilbake til å vise 1080p igjen og hakkingen var tilbake, sammen med de noe difuse fargene.

Men dette kunne vel ikke være pga de billige HDMI kablene vel? En slik kabel er vel en kabel uansett og spesielt siden hver av dem kun er 1m lange?

Jeg kjøpte nye Atlona HDMI v1.4 kabler (leverer godt over 10,2 Gbps) og prøvde igjen med alt på høyeste oppløsning, 1080p.
    Hakkingen var helt borte og fargene og resten av bildet helt nydelig. Ja det var en STOR forskjell. Hakkingen som plutselig forsvant var ikke noe jeg innbilte meg.
    At farger og bildet generelt også ble mye bedre var også et faktum.

Andre medlemmer av min husstand spurte hva jeg hadde gjort med tv'n, siden bildet plutselig var blitt mye bedre. Tv'n hadde jeg jo ikke gjort noe med, kun HDMI kablene var byttet ut!

Så folk kan hevde hva de vil og vise til hvilke tester de vil, forskjellen hos meg var betydelig. Liten vits i å investere i BluRay spiller, HDMI basert hjemmekino forsterker, full HD tv og kraftige høytalere hvis du kjøper de billigste kablene. Joda riktignok vil du få lyd og bilde, men vil aldri kunne få ut maks av anlegget ditt med tanke på oppløsning, farger, skarphet og ren lyd.

For meg ble de billige HDMI kablene den klare flaskehalsen, de klarte rett og slett ikke å levere den store mengden data i den høye hastigheten jeg ønsket.
    Å kjøre bildet på maks oppløsning og lyden som DTS Master HD eller DD True HD, krever tydeligvis mye av en HDMI kabel.

Å hevde at en HDMI kabel er en HDMI kabel uansett, blir som å påstå at en tv er en tv (du får jo sett Dagsrevyen på den uansett dyr eller billig?), eller at en bil er en bil bare fordi du kommer deg fra A til B uansett billig eller dyr bil. Eller kanskje at mat er mat, du blir jo mett uansett?

De fleste bruker fete strømkabler for å være sikre på at gjenstanden får nok strøm, fete høytalerkabler for å være sikker på at lydsignalene kommer helt frem med minst mulig motstand, men tynne dårligere "non brand" HDMI kabler?

Hvorfor ikke kjøre "overkill" her også for å være sikker på at kablene klarer å levere den store mengden data du ber om, i maks hastighet?

De flate Atlona HDMI v1.4 kablene jeg kjøpte hos hifikabler.no var forresten heller ikke så ekstremt dyre. De aller fleste kabler med samme ekstreme ytelse koster 4-5 ganger så mye eller mer...

Sjekk selv og les spesifikasjoner her:
    Atlona Flat HDMI kabel sort (1.4) - 0.9 meter [ATF14032B-1] - 395,00 : hifikabler.no, Velkommen til vår nettbutikk

Prøv å finne merkekabler med tilsvarende specs billigere noe annet sted...

Hvordan er deres erfaringer med dårlige kabler?

...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om at det er minimal/ingen forskjell på korrekt dimensjonerte kabler.

Gjennomgående i posten din er feil/underdimensjonerte kontra fornuftig konstruerte og rett dimensjonerte kabler.

Strømkabel i bil er særdeles viktig med rett tverrsnitt, pga lav spenning. Strømmene blir svært høye, og det krever tverrsnitt.
    Samme med strømkabel til 230V, men i mindre grad siden strømmene er mindre.

Høyttalerkabel er det samme. Du sammenlikner underdimensjonert kabel med fornuftig dimensjonert kabel. Det er få som bestrider spenningsfall i svært tynn kabel.

Signalkabel i bil. Dette er et miljø som er svært utsatt for innstrålt støy, nok en gang siden strømmene er såpass mye høyere enn i et 230V anlegg. Du sammenlikner en uskjermet og dårlig kontruert kabel med en godt konstruert og skjermet kabel. Ingen vil bestride fornuften i dette byttet.

HDMI/Digital. Hvis kabelen er godt konstruert og har tilstrekkelig båndbredde vil signalet slippe uforandret gjennom. Hvis signalet degraderes til et punkt der dekoderen ikke lenger klarer å gjøre fornuft av signalet er ikke kabelen god nok. Så enkelt er det. Det er ingen som har sagt at HDMI er godt nok uansett, men det er de som påstår at to kabler som slipper signalet uhindret gjennom gir forskjellig lyd/bilde. Igjen, sammenlikning av to fornuftig konstruerte og rett dimensjonerte kabler.

Alle her inne har sikkert vært borti et sett dårlige kabler. Kabler som er feil kontruert/dimensjonert, eller rett og slett med driftsfeil på (dårlig kontakt, brudd osv.) Det er ikke disse kablene diskusjonen går på.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kullers

Det at det er stor forskjell på analoge kabler er vel ikke noe nytt fenomen..
    Angående høytaller kabler:Forsåvidt rett, men hvordan forklarer du f.eks nordost sine papirtynne kabler, de lager trossalt high-end kabler som koster over 20000?

Angående hdmi: har faktisk prøvd det samme som deg på avatar.. Prøvde med en hdmi-kabel fra elkjøp til 99 kr, for deretter med en kabel til 2500.. Er kanskje litt forskjell, men ikke mye, den forskjellen som er, tror jeg kommer primært av at de dyrere kablene er bedre støy skjermet, midre signaltap, i motsettning til de billige..
    Men mange mener nå som 3d har kommet, så har de billige kablene blitt mer "avslørt" p.g.a den store båndbredden 3d krever.. Hvor de billige ikke klarer å levere den samme bredden som de dyrere.. Om det stemmer vet jeg ikke, men det høres logisk ut

Kan heller ikke se for meg at en forsterker kutter p.g.a strømkabelen, såfremst det ikke er noe galt med kabelen..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En helt ny kabeldebatt, der all kjent viten og alle tidligere argumenter ignoreres. Akkurat hva vi trengte....

Som Atle Dreier påpekte, gjelder alle eksemplene til trådstarter underdimensjonering eller feil.

At en lang, uskjermet signalkabel gir støy, beviser ikke annet enn nettopp det. Det beviser ikke at enhver ulikhet ved kabler gir hørbare forskjeller i lyd. Forskjellen på en "tynn" og en "tykk" signalkabel er nettopp skjerming. Forskjellen på de aller billigste kablene og en dyrere, kan være plugger og loddinger -- noe som kan gi dårlig kontakt og føre til hørbare forstyrrelser. Allerede kabler til en hundrings fra Clas Ohlson vil oppfylle de nødvendige kvalitetskriteriene -- mens enkelte "eksotiske" kabler faktisk mangler skjerm, og derfor kan gi støy.

At en lampettledning ikke er dimensjonert for å leve strøm til en forsterker, er selvsagt. De kablene som følger med forsterkeren, er imidlertid dimensjonert for det, med god margin.

Når det gjelder høyttalerkabler, er det påvist at det er en nedre grense for hva som kreves av dimensjoner for å unngå hørbare problemer med lyd. Grensen går lavere enn folk gjerne tror. En lampettledning vil i de fleste tilfeller ikke gi hørbar reduksjon i lydkvalitet, og det selges faktisk høyttalerkabel med lampett-dimensjon -- 0,75 mm2. Mange dyre og "kritikerroste" høyttalerkabler har ikke større dimensjon enn 1,5 mm2.

Og bare så det er sagt: Selv den billigste audiokabelen i handelen, er laget av oksygenfritt kobber. Dette har ikke noe med lydkvalitet å gjøre; det er snakk om å gjøre ledningene mer motstandsdyktige mot korrosjon (irr), som kan gi dårlig kontakt mot plugger og terminaler. Sølv er det eneste metallet som leder bedre enn kobber, men det korroderer mye raskere. Både i plugger og i enkelte "eksotiske" lydkabler brukes metall som har mye dårligere lederevne enn kobber, uten at dette ser ut til å bekymre noen.

Når det gjelder digitale kabler, vil reelle feil alltid være svært tydelige. Om man mener å oppleve små nyanser, er det nødvendigvis snakk om subjektive oppfatninger som har helt andre årsaker enn kabelen.

Reelle forskjeller i lyd kan alltid føres tilbake til målbare forhold. Forskjeller som ikke kan måles eller forklares med fysikk, men som folk altså mener at de hører, kan alltid forklares med andre forhold enn kablene -- det være seg romakustikk eller psykologi. Slike forklaringer er oftest helt åpenbare om man har litt kunnskap, og ikke bare ønsker å få bekreftet en subjektiv oppfatning.

Og bare så det er klart: Kabelskeptikere opplever også forskjeller i lyd. Vi er bare mer nysgjerrige på hva de skyldes, og forsøker å finne ut av det, heller enn å sitte fast i én forklaring på alt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enige om det meste da

Vel, da er vi enige om strømkabler, høytalerkabler og phonokabler/rca. Veldig bra. En kabel er altså ikke en kabel her.

Da står vi igjen med HDMI kabelen da, som er det mest diskuterte.

Joda, det finnes de som hevder at det ikke finnes forskjell på en billig non brand HDMI kabel fra f.eks ClasOhlson og en HighSpeed HDMI kabel fra et anerkjent merke.
    De refererer til diverse tester osv, hvor en billig non brand kabel ble testet mot en dyr kabel. Videre hevder de at de i hvert fall ikke finnes noen forskjell før kabelen blir på over 5 meter, eller var det 10 meter?

Problemet med en billig non brand kabel, uansett hvor du kjøper den, er at det ikke finnes noen info om støyskjerming, hvilken hastighet den klarer (Gbps), hvilken HDMI versjon det er og hvordan den er konstruert.

Som jeg skrev, fikk jeg både lyd og bilde med de billige non brand HDMI kablene jeg hadde. Så de slapp igjennom informasjonen.

Problemet var jo at de klarte ikke å slippe igjennom den store mengden informasjon som kom fra kilden (BluRay spiller m/ Avatar, høyeste oppløsning på bildet og DTS Master HD lyd) i den hastigheten som krevdes for å gi et optimalt bilde og lyd.

Det kan jo også nevnes at jeg også hadde en 1 meter billig non brand HDMI fra min Canal Digital HD pvr dekoder til forsterkeren.
    (Da har jeg altså allerede byttet til skikkelige Atlona flat HDMI v1.4 kabler fra BluRay til forsterker og fra forsterker til TV.)
    Jeg kom på at jeg hadde konfigurert dekoderen til å vise kun 720p bilde, fordi bildet var litt kornete på 1080i. Dette er jo faktisk akkurat det som står at en skal gjøre ved uklart/ kornete bilde, i bruksanvisningen fra Canal Digital.

Nå er det jo et faktum at en HD dekoder krever mye mindre av en HDMI kabel enn en BluRay spiller på høyeste oppløsning, så HDMI kabelen kunne vel ikke være årsaken?
    Vel jeg tok sjansen på å oppgradere HDMI kabelen også fra dekoder til forsterker. Kjøpte nok en Ultra High Speed HDMI kabel (godt isolert og båndbredde på over 10,2 Gbps) og koblet den mellom dekoder og TV.

Jeg trodde det ikke helt selv, fordi nå var faktisk bildet noe HELT annet! Størst forskjell var det, naturlig nok, når jeg switchet over til HD kanalene.
    Konfigurerte dekoderen tilbake til 1080i og ingen kornete/ uklare bilder.

Noen andre som har prøvd det samme?

Så uansett hva enkelte mener, så er en HDMI kabel IKKE en HDMI kabel uansett.

OK, jeg skal medgi at det ikke vil være en stor forskjell på to HDMI kabler av to forskjellige anerkjente merker, hvor begge er samme versjon HDMI, begger er godt isolert, begge garantert til minst 10,2 Gbps og ellers har tilsynelatende like spesifikasjoner.
    Det er ikke nødvendig å kjøpe et eller annet overpriset merke som f.eks MonsterCable til flere tusen kr for en 2 meter kabel, men at en bør holde seg langt unna billige non brand kabler er det ingen tvil om.

Og HDMI v1.4 er som de fleste vet, beregnet for 3D signaler som krever ENDA mer av HDMI kabelen.
    Og det trenger heller ikke koste skjorta (dvs flere tusen kroner) for et meget godt produkt. Når jeg lette etter skikkelige kabler som ikke kostet ekstremt mye fant jeg til slutt hifikabler.no som solgte Atlona kabler med veldig gode specs til en ok pris.
    Jeg googlet litt videre på Atlona og fant ut at dette var et godt kjent og anerkjent merke innenfor hjemmekino og hifi miljøer.
    Prøv å finne skikkelige HDMI v1,4 kabler med samme spesifikasjonene som Atlona sine flate HDMI v1,4 kabler, til samme pris som hos hifikabler.no

Mulig du finner noe "jalla"-kabler på et eller annet "jalla"-nettsted som hevder å ha tilsvarende specs til en lavere pris, men tar du sjansen?

Her er det 0,9 m Atlona HDMI v1,4 kabler til 395 kr og 1,8 m til 449 kr.

Atlona Flat HDMI kabel sort (1.4) - 1.8 meter [ATF14032B-2] - 449,00 : hifikabler.no, Velkommen til vår nettbutikk

Og til slutt for ordens skyld: Nei jeg har ikke noe spesielt forhold til hifikabler.no bortsett fra å ha kjøpt HDMI kabler derfra. Var meget fornøyd med kvaliteten på kablene, prisen, service og leveringstid.
    hifikabler.no er for meg kun en nettbutikk jeg fant når jeg lette etter noen som solgte kvalitets kabler til en overkommelig pris.
    Synes det er viktig å tipse om dette da det ikke trenger å koste skjorta å holde seg unna de billige non brand greiene...

...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:

"Når det gjelder digitale kabler, vil reelle feil alltid være svært tydelige. Om man mener å oppleve små nyanser, er det nødvendigvis snakk om subjektive oppfatninger som har helt andre årsaker enn kabelen."

Hvorfor "hakket" da bildet på min tv når jeg spilte Avatar på høyeste oppløsning, med de billige HDMI kablene? Selve bildet inkl fagergjengivelsen var heller ikke bra.
    Og hvorfor forsvant denne hakkingen i bildet med de litt dyrere HDMI kvalitetskablene? Bildet ble også mye bedre, fargegjengivelsen også.

Dette var jo ikke noe jeg innbilte meg, fikk komentarer fra andre som faktisk ikke visste at jeg hadde byttet ut HDMI kablene.

Eneste som ble gjort var å bytte ut HDMI kabelen til en mye bedre en.

Ikke kabelen som er årsaken????

Hmmmm....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Hvorfor "hakket" da bildet på min tv når jeg spilte Avatar på høyeste oppløsning, med de billige HDMI kablene?
    Det er da en svært tydelig feil? Veldig langt fra de ørsmå nyansene enkelte mener at de kan se...

For å gjenta enda en gang:

At det finnes tydelige feil som kan måles og forklares, beviser ikke at det finnes nyanseforskjeller som ikke er målbare og ikke kan forklares teknisk.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det som er viktigst med en kabel er termineringene! Så er det viktig at den er skjermet for ytre omstendigheter, samt ledeegenskapene er god = ofte en kabel som er overpriset . Kabel strekkene i et hifianlegg er så små, at jeg tror det meste fungerer greit.

noen kabler er nok bedre til å få frem visse frekvenser bedre enn andre, en kabel (høyttaler kabel denne gangen) vil jo fungere som en slags spole, men igjen kommer lengden på kablene. Samt utstyret det benyttes på.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidda virkelig ikke å lese mer når jeg så sammenligningen din....

Hvor er det du vil med dette egentlig? Du sammenligner jo ikke på noen måter dyr kabel vs billig kabel. Men dyr tykk kabel vs billig tynn kabel.

Ta heller å kjøp inn 2 kabler med samme tverrsnitt og sammenlign de istedet for å komme med masse vas her inne =)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Jeg tror det som er viktigst med en kabel er termineringene! Så er det viktig at den er skjermet for ytre omstendigheter, samt ledeegenskapene er god = ofte en kabel som er overpriset . Kabel strekkene i et hifianlegg er så små, at jeg tror det meste fungerer greit.
    Terminering/kontakter og skjerming er helt klart svakheten ved de aller billigste kablene. Men skjerming mangler altså også på en del dyre kabler, og dårlig kontakt kan oppstå med slitasje, korrosjon og smuss.

Lederegenskapene er det ingen grunn til å bekymre seg om, så lenge kabelen er av kobber.

noen kabler er nok bedre til å få frem visse frekvenser bedre enn andre, en kabel (høyttaler kabel denne gangen) vil jo fungere som en slags spole, men igjen kommer lengden på kablene. Samt utstyret det benyttes på.
    Flere påstander på en gang...

Uten å gå i detaljer (det er skrevet mye om dette i andre tråder, og det er lett å finne bakgrunnsmateriale på nett), kan jeg si at det i beste fall dreier seg om elektriske egenskaper og forhold som er teoretisk mulige, men som ikke vil ha praktisk betydning i kabler av en slik lengde som brukes i et hi-fi-anlegg.

Når forskjellene i tillegg ikke lar seg påvise i kontrollerte lyttetester, er det egentlig bare en ting å si: Det er reinspikka tull...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Terminering/kontakter og skjerming er helt klart svakheten ved de aller billigste kablene. Men skjerming mangler altså også på en del dyre kabler, og dårlig kontakt kan oppstå med slitasje, korrosjon og smuss.

Lederegenskapene er det ingen grunn til å bekymre seg om, så lenge kabelen er av kobber.
    God konklusjon! Er jo akkurat derfor mange er fornøyd med billige kabler og resten er misfornøyd. En billig kabel tar kortere tid å produsere, mao det kan lettere for dårlig kontakt i loddingene i kontaktene.
    Som du sier kobber er kobber det leder like bra om tverrsnittet er det samme.

Men bare husk at i et kabelkaos bak tv'er er det støy som ofte er feilkilde. lave spenninger hit og høye spenniger dit. Alle med emc-felt, ikke rart det kan bli rare bilder på tv'n.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tdynna
    Men bare husk at i et kabelkaos bak tv'er er det støy som ofte er feilkilde. lave spenninger hit og høye spenniger dit. Alle med emc-felt, ikke rart det kan bli rare bilder på tv'n.
    Sist jeg tittet bak der, fikk jeg nesten sjokk. Antenne-, strøm-, signal- og nettverkskabler hadde arrangert en orgie uten å invitere meg med...

Likevel har jeg ingen problemer med støy, hverken med Supra, Monster eller ITEC/Clas Ohlson-kabler. Alt er solid skjermet.

Men legg én lakrislisse for nær en strømkabel, så skal jeg love deg at du hører det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Need For Speed

Jeg har, som tidligere nevnt, fulgt denne og andre debatter om HDMI kabler med stor interesse.

Både fordi jeg selv har funnet ut at billig-kabler ikke holder mål og fordi alle som mener at en HDMI kabel er en HDMI kabel faktisk tar feil!

En kan snakke om at forskjellene mellom billige HDMI kabler og litt dyrere merke-kabler er ting som isolering, lodding osv, men en av de store forskjellene er båndbredden.

En typisk non-brand HDMI kabel er ikke bare billig, men den mangler også informasjon om HDMI versjon og hvilken hastighet den garantert klarer å håndtere. Bare det at eneste informasjonen som er mulig å finne ut om kabelen er "HDMI" og ingenting mer, er grunn nok til å styre unna!

Mitt eksempel på manglende båndbredde gikk jo ut på at mine billig-kabler/ non-brand HDMI kabler faktisk IKKE klarte å levere den store mengden data i den hastigheten jeg ønsket. (Avatar på BluRay, maks oppløsning og DTS Master HD lyd).
    Resultatet ble at filmen hakket litt og fargene ble ikke optimale.

Når jeg byttet til Atlona HDMI versjon 1.4 kabler ble hakkingen borte og bildet/ farger mye mye bedre. Dette fordi Atlona sine HDMI v/1.4 kabler er garantert å klare hastigheter opp til 4k x 2k oppløsning, noe som er langt over 10.2 Gbps og også langt langt over 1080p oppløsning.

Hvorfor "reklamerer" jeg for Atlona sine kabler? Vel ikke meningen å reklamere, det er mer som et tips om skikkelige kabler til en akseptabel pris! Fordi alle som kjøper billige non-brand kabler arumenterer jo stadig med at de er så billige og at de ikke gidder å legge penger i HDMI kablene sine.

Vel, det finnes unntak i forhold til bra HDMI kabler også, noe Atlona kablene er et bevis på. 1 meter koster 395 kr på hifikabler.no, Velkommen til vår nettbutikk og det finnes ingen andre kabler fra en anerkjent produsent med tilsvarende specs til den prisen.

Vi kan si hva vi vil om Monster Cable, som f.eks at de er overpriset osv (noe jeg er helt enig i selv også) men de er i alle fall ærlige!

Pr idag kommer Monster Cable sine HDMI kabler i 5 utgaver:
    Standard Speed (2,23 Gbps)
    High Speed (10,2 Gbps)
    Advanced High Speed (11,2 Gbps)
    Ultra High Speed (13,8 Gbps)
    Ultimate High Speed (15,8 Gbps)

Naturlig nok så er Standard Speed billigst, men likevel en "feit" kabel, i alle fall utseendemessig. Prisen er jo også "feit", selv for den "dårligste" kabelen deres.
    Hvorfor har de så kabler med forskjellige hastigheter? Fordi alle HDMI kabler har store forskjeller i hvilke hastigheter de klarer!

Så videre litt info til dere som sitter på de billige non-brand HDMI kablene fra Clas Ohlson eller lignende og synes de fungerer helt fint:
    Om kun kort tid MÅ dere bytte dem ut til noe bedre, grunnet stadig høyere oppløsninger og dermed høyere krav til hastighet på HDMi kabelen.
    Eller dere kan jo fortsette å bruke billig-kablene deres, men da må dere justere ned oppløsningen til 720p eller mindre, glemme alle høyere oppløsninger og i alle fall glemme alt som heter 3D bilder!

Fordi:

Allerede ved 60hz og 12-bit farge, kreves 6,69 Gbps av kabelen ved 1080p oppløsning.
    60hz og 14-bit farger krever 7,81 Gbps
    60hz og 16-bit farger krever 8,92 Gbps

Og her har vel minst halvparten av non-brand kablene allerede falt av, kanskje?

Allerede ved 30hz og 10-bit farge, vil en 4k x 2k oppløsning kreve 11,2 Gbps av HDMI kabelen.
    30hz, 12-bit farger og 4k x 2k oppløsning krever 13,8 Gbps.

Og så kommer 3D!

Hva vil dette kreve av din HDMI kabel?

120hz, 12-bit farger og 3D i 1080p oppløsning vil kreve 13,8 Gbps (!!)
    120hz, 14-bit farger og 3D i 1080p oppløsning bil kreve 15,8 Gbps (!!)

Nei kutt ut preiket om at en HDMI kabel er en HDMI kabel uansett, det ER store forskjeller på HDMI kabler, selv om det "bare" er data som skal igjennom dem. For det er utrolig MYE data som skal igjennom allerede idag, og mer skal det bli!

Og for å gjenta: En trenger ikke tømme feriepenge-kontoen for å få seg skikkelig kabler fra en anerkjent produsent. Jeg er selv veldig fornøyd med Atlona sine HDMI v/1.4 kabler. De er beregnet for hastighetene som kreves ved 4kx2k, 3D bilder og de klarer også TV'er med oppdateringsfrekvenser på opptil 800MHz.

Atlona Flat HDMI kabel sort (1.4) - 0.9 meter [ATF14032B-1] - 395,00 : hifikabler.no, Velkommen til vår nettbutikk

Atlona :: Products :: Cables :: HDMI Cables :: 3 FT. ATLONA FLAT HIGH SPEED HDMI CABLE WITH ETHERNET - BLACK

Lykke til videre!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ga kr 50,- (inkl frakt) for 3 stk 1m hdmi kabler som er solide og med gulpletterte kontakter på Ebay. Fungerer perfekt!

Men kabelen fra Biltema, 10m hdmi som jeg mater projen med - er litt misfornøyd med det kjøpet.

Den ga jeg kr 399,- for - og tilsvarende ville jeg fått for under halvparten hvis jeg hadde tittet litt på Ebay.

Kabelen fungerer jo glimrende, perfekt bilde i 1080p/24 - Avatar var fantastisk med denn kabelen. Men som sagt altfor dyr
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    alle som mener at en HDMI kabel er en HDMI kabel faktisk tar feil!
    Du argumenterer mot meninger du hevder at motstanderen har, uavhengig av om folk faktisk mener det eller ikke. Dette kalles "stråmannsargumentasjon", og er en av de eldste tricksene i demagogi-boka.

Det er en fordel om du setter deg inn i hva folk mener før du forsøker å motsi dem, og leser svarene deres før du svarer tilbake.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er almindelig dimensjon på installeringskabel i boliger?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Du argumenterer mot meninger du hevder at motstanderen har, uavhengig av om folk faktisk mener det eller ikke. Dette kalles "stråmannsargumentasjon", og er en av de eldste tricksene i demagogi-boka.

Det er en fordel om du setter deg inn i hva folk mener før du forsøker å motsi dem, og leser svarene deres før du svarer tilbake.
    Nice, det er stråmannsargumentasjon det kalles Bra det finnes et navn på det.

Det foregår en del av dette på forumet. Visse personer som oppfører seg som om de kun er ute etter å krangle :?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hva er almindelig dimensjon på installeringskabel i boliger?
    hvis det er strøm du tenker på så er det 2,5mm2. eller 1,5mm2 som er litt tynnere. eller 4mm2 som er litt tjukkere. men stort sett 2,5mm2

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som er elektriker kan vel svare på det: 16A Kurs er det 2,5 kvadrat kabel til. 10A kurs, har du 1,5 kvadrat kabel til.

4 kvadrat har du bare til komfyrer o.l. En vanlig stikkontakt er ikke godkjent for over 16A, med andre ord, 2,5 Kvadrat.

Alle nye hus har som regel kun 16A kurser, mens litt eldre har noen få 16A kurser og flest 10A kurser.

da er det bare å se i sikringsskapet ditt om du har 16A eller 10A til stua

Litt off topic men.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Litt off topic men.

Er jo ikke så allverdens offtopic, mtp de som vil ha 4mm2 kabler ifra stikkontakt til komponent fordi det forbedrer lyd/bilde xD

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •