Forskjell på kabler? Egne erfaringer... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 77 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Ser her Kullers.
    Hvordan forklarer du den?
    Kan ikke forklare den jeg? Kan bare forklare det jeg selv har sett og opplevd mtp min hjemmekino og dårlige kabler.
    Og DEN historien har du sikkert lest så gidder ikke gjenta.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde noe veldig rart nå ikveld.

Drev å koblet litt bak racket. Når jeg var ferdig var det kun lyd i den ene høyttaleren (stereo). Signalet var fra pc'en, gjennom en optisk kabel.
    Etter hvert fant jeg ut at det var en knekk på kabelen like ved enden. Når jeg rettet den ut, kom det lyd i begge kanalene, mens når jeg bøyde den, forsvant signalet i den ene.

spdif, optisk toslink, er jo kun digital overføring. Enten kommer signalet frem, eller så gjør det ikke det?? Merkelig!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom

Drev å koblet litt bak racket. Når jeg var ferdig var det kun lyd i den ene høyttaleren (stereo). Signalet var fra pc'en, gjennom en optisk kabel.
    Etter hvert fant jeg ut at det var en knekk på kabelen like ved enden. Når jeg rettet den ut, kom det lyd i begge kanalene, mens når jeg bøyde den, forsvant signalet i den ene.

spdif, optisk toslink, er jo kun digital overføring. Enten kommer signalet frem, eller så gjør det ikke det?? Merkelig!
    De fleste her vil nok påstå at det du opplevde bare var innbilning...

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke på gud, og jeg tror ikke på dyre kabler. Jeg bruker clas ohlson og dealextreme all the way.

Men jeg fatter det bare ikke. Jeg kan fremprovosere feilen når som helst, så en kabelfanatiker, eller kabelskeptiker kan komme over på demo om ønskelig. Holder til i Trondheim :wink:

Men det må være noe med toslinkstandarden som ikke er helt som andre digitale standarder, ikke vet jeg, synes dette er høyst merkelig. Er snart ferdigutdannet elektroingeniør og har hatt mine timer med digitalteknikk osv, men jeg fatter som sagt ikke hvordan dette er mulig.

Det som taler i kabelskeptikeren sitt favør (inkl meg), er at ikke lyden forringes, eller blir dårligere, den forsvinner jo helt, så noe er jo riktig oppe i alt det gale :-p

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er vel bare en leder i en slik kabel, så det er rart... skulle likt å hørt en forklaring. Men som regel ved en slik påstand så er diagnosen her på forumet klar: enten schizofreni eller løgn. Da jeg presterte å si at jeg hørte forskjell på to phonokabler ble jeg sett på som en religiøs fanatiker, med krav til vitenskaplig dokumentasjon for å kunne hevde noe så hårreisende på et så seriøst forum som dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers

Så videre litt info til dere som sitter på de billige non-brand HDMI kablene fra Clas Ohlson eller lignende og synes de fungerer helt fint:
    Om kun kort tid MÅ dere bytte dem ut til noe bedre, grunnet stadig høyere oppløsninger og dermed høyere krav til hastighet på HDMi kabelen.
    Eller dere kan jo fortsette å bruke billig-kablene deres, men da må dere justere ned oppløsningen til 720p eller mindre, glemme alle høyere oppløsninger og i alle fall glemme alt som heter 3D bilder!

Fordi:

Allerede ved 60hz og 12-bit farge, kreves 6,69 Gbps av kabelen ved 1080p oppløsning.
    60hz og 14-bit farger krever 7,81 Gbps
    60hz og 16-bit farger krever 8,92 Gbps

Og her har vel minst halvparten av non-brand kablene allerede falt av, kanskje?

Allerede ved 30hz og 10-bit farge, vil en 4k x 2k oppløsning kreve 11,2 Gbps av HDMI kabelen.
    30hz, 12-bit farger og 4k x 2k oppløsning krever 13,8 Gbps.

Og så kommer 3D!

Hva vil dette kreve av din HDMI kabel?

120hz, 12-bit farger og 3D i 1080p oppløsning vil kreve 13,8 Gbps (!!)
    120hz, 14-bit farger og 3D i 1080p oppløsning bil kreve 15,8 Gbps (!!)

Nei kutt ut preiket om at en HDMI kabel er en HDMI kabel uansett, det ER store forskjeller på HDMI kabler, selv om det "bare" er data som skal igjennom dem. For det er utrolig MYE data som skal igjennom allerede idag, og mer skal det bli!
    Lykke til videre!

Hvor har du denne info fra ???
    Med tanke på at dagens blu ray disc som avspilles i dagens spillere har en overføringskapasitet på max 54Mbit, så vil eg svært gjerne vite hvordan de får til en overføring på 15,8Gbit.....?

Kan du og fortelle meg hvorfor det behøves en kabel med en overføringskapasitet på flere Gbps for å overføre 54Mbps som jo er laaaangt under 1Gbps (1024Mbps)?
    Bilde i en oppløsning på 1080p (1920×1080) overføres i dag med en maximal bitrate på 40Mbps, hvorfor trenger eg da en kabel som takler 13800Mbps ?
    Hva trenger eg da den resterende (påståtte) kapasitet i kabelen på 13760Mbps til ?

Flere av de påstandene du kommer med minner om 90tallet, da mange ble lurt til å kjøpe ny pc for takle overgangen til år 2000. Ble den overgangen et problem ? Nei, på ingen måte !
    For ikke å snakke om alle som ble lurt til å kjøpe ny TV for å kunne se "fremtidens" digitale TV..! Og da mener eg ikke HD sendinger men helt vanlige SD sendinger

Ref til din påstand : "Om kun kort tid MÅ dere bytte dem ut til noe bedre, grunnet stadig høyere oppløsninger og dermed høyere krav til hastighet på HDMi kabelen."

Nesten så eg må ta frem ordet tullprat her.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke merkelig eller innbildning som andre foreslår her, nei. Tipper at det du opplever er at lyset i kabelen "brytes" og ikke kommer fullstendig frem grunnet delvis brudd i kabel. Litt som at en av to ledere i en analog RCA kabel er knekt og uten kontakt.
    Bytt til en uskadet kabel så er nok problemet løst skal du se.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Nei, det er vel bare en leder i en slik kabel, så det er rart... skulle likt å hørt en forklaring. Men som regel ved en slik påstand så er diagnosen her på forumet klar: enten schizofreni eller løgn. Da jeg presterte å si at jeg hørte forskjell på to phonokabler ble jeg sett på som en religiøs fanatiker, med krav til vitenskaplig dokumentasjon for å kunne hevde noe så hårreisende på et så seriøst forum som dette.
    Ettesom du også spør etter en forklaring på dette så poster eg det samme svar som eg gav til FOCALOM til deg også.

"ikke merkelig eller innbildning som andre foreslår her, nei. Tipper at det du opplever er at lyset i kabelen "brytes" og ikke kommer fullstendig frem grunnet delvis brudd i kabel. Litt som at en av to ledere i en analog RCA kabel er knekt og uten kontakt.
    Bytt til en uskadet kabel så er nok problemet løst skal du se"

Dette har ikke noe å gjøre med schizofreni eller løgn, eller spørsmål om å høre forskjell på kabler eller ikke. Kun og blott godt, gammelt naturfag og fysikk !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Hvor har du denne info fra ???
    Med tanke på at dagens blu ray disc som avspilles i dagens spillere har en overføringskapasitet på max 54Mbit, så vil eg svært gjerne vite hvordan de får til en overføring på 15,8Gbit.....?

Kan du og fortelle meg hvorfor det behøves en kabel med en overføringskapasitet på flere Gbps for å overføre 54Mbps som jo er laaaangt under 1Gbps (1024Mbps)?
    Bilde i en oppløsning på 1080p (1920×1080) overføres i dag med en maximal bitrate på 40Mbps, hvorfor trenger eg da en kabel som takler 13800Mbps ?
    Hva trenger eg da den resterende (påståtte) kapasitet i kabelen på 13760Mbps til ?

Flere av de påstandene du kommer med minner om 90tallet, da mange ble lurt til å kjøpe ny pc for takle overgangen til år 2000. Ble den overgangen et problem ? Nei, på ingen måte !
    For ikke å snakke om alle som ble lurt til å kjøpe ny TV for å kunne se "fremtidens" digitale TV..! Og da mener eg ikke HD sendinger men helt vanlige SD sendinger

Ref til din påstand : "Om kun kort tid MÅ dere bytte dem ut til noe bedre, grunnet stadig høyere oppløsninger og dermed høyere krav til hastighet på HDMi kabelen."

Nesten så eg må ta frem ordet tullprat her.....

Oh my fucking god.

54mbit komprimert data blir lest fra disken, UKOMPRIMERT DATA ER MYE MYE MYE STØRRE.

Ikke nok med at han du kritiserer har helt sinnsykt idiotisk feil, så har du også feil. jeeez.

Nei, du må ikke bytte kabel. Om kabelen er godkjent for den HDMI versjonen du har behov for, kan den brukes til det, om ikke, test, og den funker sikkert forsatt.

De datamengdene han siterer er sikkert korrekt, men det betyr ikke at en vanlig hdmi kabel ikke kan overføre dem, om han selv vil kjøpe dyre kabler for og være sikker på at de ikke mister en eneste bit her og der, så får det være hans valg.

Skal og nevnes, at alle bitdybdene han oppgir (som han forøverig ikke har peiling på hva er for noe) aldri brukes på blu-ray. Alle blu-rayer i hele verden, har 8bit per kanal. Kun profesjonelle bruker 10bit eller mer, og de bruker som oftest ikke HDMI heller. Samme med oppdateringsfrekvensene han oppgir, omtrent alle blu-rays i dag er 25fps, 24000/1001, eller 24fps. Noen få unntak der det er interlace osv. Men husk, selv om oppdateringsfrekvensen dobles, halveres den vertikale oppløsningen per oppdatering. Og du står igjen med samme båndbredde som før, hele grunnen til at interlace ble laget. Dobbel temporal oppløsning, halvert spatial oppløsning.

1080i = kun 540 vertikale linjer per oppdatering.
    720p = 720 vertikale linjer per oppdatering.

120hz 3d, den liker jeg spesielt godt, ALDRI LAGET NOEN SINNE.
    Om en film er i 3d, ja, så dobles båndbredden, men igjen, INGEN filmer blir skutt i 60fps. De fleste er 24. ergo får du 48 oppdateringer i sekundet, ved 3d.

Vil dette utvides i fremtiden? Ja, har de tallene han sier noe å si for oss idag? Nei.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo dele min erfaring her også når det kommer til kabler.

HDMI: Har prøvd forskjellige kabler av typen, clas ohlson, monster, fake monster kabel, audioquest, + noen andre billige typer og varianter i mange forskjellige rare merker.
    Merket ikke noe forskjell på noen av kablene selv fra de dyreste HMDI kablene fra monster, til billig juggel fra clas olshon, bildet var like bra og lyden det samme fra alle kablene.

HT kabel: Har prøvd diverse fra nordost, audioquest, QED, supra til billige varianter fra clas ohlson og biltema, har ikke klart høre noen forskjell på noen av kablene.

Etter min erfaring kan jeg godt betale noen hundrelapper ekstra om kabelen ser fet ut, hvis ikke så føler jeg det som litt bortkastede penger. Om valget stod mellom bra utstyr og jalla kabler fra clasern eller middels utstyr og bra kabler så hadde jeg valgt førsnevnte anytime. Men derimoet hadde jeg hatt så mye penger at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjort av det engang, kunne jeg sikkert brukt helt oppi 5lapper på en kabel om den så ekstremt kul ut.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Kun og blott godt, gammelt naturfag og fysikk !
    Spørsmålet var: Går høyre og venstre kanal i same signal gjennom kabelen, altså samme digitale datastrøm?
    I så fall holder ikke forklaringen din.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvfølgelig gjør de det. Mest trolig hadde han noe feil med setup'en sin. Kabelen kan aldri forårsake noe sånt. Det er rett og slett ulogisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg fatter det bare ikke. Jeg kan fremprovosere feilen når som helst
    Nøyaktig hva er det du gjør for å fremprovosere feilen?

Jeg hadde selv nylig en kabelfeil (riktignok analog), og brukte lang tid på å finne feilen -- rett og slett fordi jeg måtte flytte på komponentene for å komme til koblingene, slik at det var nesten umulig å vite nøyaktig hva som skjedde. Jeg lokaliserte først feilen et annet sted enn der den faktisk fantes, fordi en bevegelse i en annen sammenheng tilfeldigvis gjorde at kabelen der feilen virkelig satt, også beveget seg...

Men det må være noe med toslinkstandarden som ikke er helt som andre digitale standarder
    TOSlink er ikke en digital standard i den forstand; det er navnet på en type plugg for tilkobling av optisk kabel. Signalstandarden som brukes av vanlig "husholdnings-hi-fi" over optisk kabel, er S/PDIF, akkurat som for koakskabel med RCA eller BNP-plugg.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Nøyaktig hva er det du gjør for å fremprovosere feilen?

Jeg hadde selv nylig en kabelfeil (riktignok analog), og brukte lang tid på å finne feilen -- rett og slett fordi jeg måtte flytte på komponentene for å komme til koblingene, slik at det var nesten umulig å vite nøyaktig hva som skjedde. Jeg lokaliserte først feilen et annet sted enn der den faktisk fantes, fordi en bevegelse i en annen sammenheng tilfeldigvis gjorde at kabelen der feilen virkelig satt, også beveget seg...
    Jeg bøyer på kabelen, 10-15 cm ut fra pluggen. Da forsvinner lyden fra venstre høyttaler, men aldri fra høyre. Nå vil jeg ikke prøve å bøye helt til alt forsvinner, det er jo en optisk kabel ;-)

teddyh, nevnte lysbrytning som en forklaring, men dette vil jo si at flere lysstråler må sendes gjennom kabelen, der den ene strålen ikke kommer frem?
    Trodde det kun var èn lysstråle jeg, en sekvens på "lys/ikke lys" eller "mye lys/mindre lys" for å representere bit'sene, så blir denne bitstrømmen analysert av dac'en for å skille ut høyre og venstre kanal, (eller flere kanaler for den del)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bøyer på kabelen, 10-15 cm ut fra pluggen. Da forsvinner lyden fra venstre høyttaler, men aldri fra høyre. Nå vil jeg ikke prøve å bøye helt til alt forsvinner, det er jo en optisk kabel
    Jeg har aldri hørt eller lest noe som tyder på at det er mulig å skille kanalene fra hverandre mekanisk, i et digitalt lydsignal. Så vidt jeg vet, blir signalet sendt "samlet", og må dekodes elektronisk i mottagerenden for å deles i kanaler.

Min erfaring med optiske kabler tyder også på, at det skal svært mye til for å forstyrre signalet -- og at resultatet hvis man gjøre det, er den velkjente "boblelyden", likt fordelt i begge kanaler.

Var jeg deg, ville jeg ikke slått meg til ro med teorien om at det er bøying av den optiske kabelen som får en av kanalene til å falle ut, men heller undersøke om bevegelsen du gjør når du bøyer kabelen, på en eller annen måte påvirker et annet ledd i kjeden (slik tilfellet var da jeg selv mistet den ene kanalen for en tid siden).

Det er et grunnleggende vitenskapelig prinsipp (som riktignok glemmes rett som det er, også på avansert forskernivå) at sammenfall av to fenomener ikke beviser at det ene fenomenet forårsaker det andre...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg merker værtfall ikke noe forskjelld fra en hdmi kable som koster 450kr for 3m mot en til 1650kr Item Detail

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes da flere muligheter for å kjøpe billige kabler med veldig høy båndbredde. Sånn som denne til 6 dollar og fraktfritt som yter opp til 21 Gbps

$6.18 - Premium Gold Plated 1080P HDMI V1.4 M-M Connection Cable - Black (1.5M-Length) - AV Equipment

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •