Forskjell på kabler? Egne erfaringer... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 77
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel du må da innrømme at mangel på hakkete bilder, skarpere og bedre farger kan saktens være placebo!

Min kjennskap til digitale kabler er som tidligere nevnt.
    ENTEN kommer signalet godt nok frem til at man får lyd og bilde.
    ELLER så er signalet ikke kommet godt nok frem, og man får ikke lyd/bilde. (Mangel på stabilitet).
    Når du i digitalkabel verden blander inn slike ting som bedre farger, skarpere bilde og mere flyt. Så er det for meg noe som hører hjemme i analogkabelverden da digitale kabler handler om 1 og 0.

Så at du fikk bedre farger og skaprere bilde kan, kan, være placebo.
    Hvis ikke, så ta gjerne bilde av skjermen med en dårlig kabel og en god kabel så vi kan se forskjellen.

Jeg er kabelskeptiker. SÆRLIG når det gjelder digitale signaler.
    Og utsagn som dette har jeg aldri opplevd:
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Første oppkoblingen fungerte greit, men jeg var ikke helt fornøyd lyden og spesielt ikke bildet.

Test: Jeg prøve å se "Avatar" på BluRay og oppdaget at f.eks i scener hvor en streifet sakte over et landskap e.l. så hakket bildet litt. Ble også litt skuffet over fargene og skarpheten i bildet.

Jeg kjøpte nye Atlona HDMI v1.4 kabler......
    Hakkingen var helt borte og fargene og resten av bildet helt nydelig.
    At farger og bildet generelt også ble mye bedre var også et faktum.

Andre medlemmer av min husstand spurte hva jeg hadde gjort med tv'n, siden bildet plutselig var blitt mye bedre. Tv'n hadde jeg jo ikke gjort noe med, kun HDMI kablene var byttet ut!
    Så jeg tror det ikke før jeg ser det.
    Og jeg har brukt min andel HDMI-kabler hos venner og kjente, samt til egen skjerm og projektorer.
    Real Cable, som Monster, som Supra, som en rekke non-name og Clas Ohlson varianter.
    Og jeg har aldri opplevd forskjell i bildet.
    Jeg har opplevd at kabler ikke er god nok med resultatet, bildet/lyd kom ikke frem.
    Men aldri opplevd endringer i billedkvaliteten.

Hvordan gikk det med lyden forresten, etter at den gode kabelen kom på?
    For du var ikke helt fornøyd med lyden heller.
    Første oppkoblingen fungerte greit, men jeg var ikke helt fornøyd lyden og spesielt ikke bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... vel jeg skjønner at jeg kan skrive om hva jeg opplevde til (skrive-) krampa tar meg, uten at kabel-fornekterne viker en tomme for at det KAN være forskjell på hdmi kabler.

En har de ekstreme kabel nissene i den ene enden, som kjøper Van den Hul høytaler kabler på Hi-Fi klubben til kr 45.998,- for 2 stk kabler á 3 meter.
    De har selvsagt også investert i en 2 m hdmi kabel fra samme produsent til den nette sum av kr 2098,-

I den andre enden har vi kabel-fornekterne som kobler opp anlegget med lampettledninger de klippet av de gamle lampene etter bestemor. Og de hdmi kablene som ble kjøpt i en stor tilbudskurv (eller fulgte gratis med et eller annet) for 6-7 år siden, ja de holder i massevis ennå.
    Og hvis de oppgraderer noen komponenter, går lampettledningene og alt annet av lakrissnører videre i arv. For en kabel er nemlig en kabel.

Vel jeg befinner meg ikke i noen av leirene. Jeg bruker det som funker best, til lavest mulig pris, enkelt og greit.
    Kall meg ikke kabelnisse:
    Jeg har 2x2,5 mm OFC høyttalerkabler fra ClasOhlson til 11 kr meteren.
    Tror jeg ar lyden i stua mi ville blitt mye bedre av 2x2,5mm høyttalerkabler til x antall hundre kroner meteren istedet? Selvsagt ikke. OFC kobber er OFC kobber.
    Skulle jeg oppgradert de kablene ville det vært til 2x4mm istedet for 2x2,5mm.
    Men det jeg har nå funker fint, derfor skifter jeg det ikke.

Når det gjelder de gamle hdmi kablene jeg byttet ut, funket de ikke for meg. Enkelt og greit. Ja de ga hakkete bilder og dårlige farger på Avatar på bd.

Sånn er det bare, du kan tro hva du vil, jeg bare forteller hva jeg opplevde.

Hvorfor i all verden skulle jeg juge om dette? Jeg driter vel i hva du har i stua di? Bruk hva du vil og tro hva du vil.
    Jeg ønsket bare å fortelle om et problem jeg opplevde når jeg oppgraderte min hjemmekino. Og hvordan problemet ble løst i mitt tilfelle da jeg fant årsaken.

Det er IKKE enten av eller på mtp hdmi kabler. Kabler av dårlig kvalitet kan forringe et bilde. Det kan bli striper, prikker, delvis bilde, ikke bilde eller hakking i bilde.

Blir jo rimelig dritt lei av å kun få høre at jeg juger, har drømt eller lignende, når jeg forteller av bildet på min tv var hakkete. Det var jo ikke vanskelig å oppdage, men vanskelig å IKKE oppdage, faktisk.

...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det finnes tester

Som jeg har skrevet tidligere, har jeg konkludert med at jeg har hatt rimelig uflaks med de gamle non brand hdmi kablene som ikke virket så bra i mitt hjemmekino oppsett. I tillegg var de ikke nye. Kan tenke meg de var 5-6 år gamle og garantert ikke i kategorien High Speed. Mest sannsynlig ikke mer enn versjon 1.2, dvs beregnet for en kobling mellom en dvd spiller (uten oppskalering) og en flat-tv. Og da er ikke båndbredden rare greiene. Mange har (tydeligvis) mye mer flaks enn meg med non brand. OK, greit nok. Bra for de det gjelder, vi andre får oppgradere kablene.

Men å kontant avfeie at det faktisk finnes tilfeller hvor en eldre hdmi kabel i den billigste non brand kategorien som nevnt over mangler båndbredde til å overføre BluRay i 1080p bilde og DTS Master HD lyd, synes jeg blir direkte nonsjalant.
    Å kontant benekte at en selvopplevd erfaring med ovennevnte kabler faktisk har skjedd, dvs hvor det oppstår forstyrrelser i bildet i form at hakking og feil i fargegjengivelsen når kilden er bd i full hd på både lyd og bilde blir på grensen til frekkhet.

Sakset fra artikkel/test om/av hdmi kabler:
    (Produsenter og navn er byttet ut med x'er, for å ikke bli beskyldt for snik reklame eller lignende)

(Se også vedlegg)

"Uten å ha testet den nye generasjon HDMI-kabler, har vi likevel ikke noe problem med å følge XX's resonnement om at alle HDMI-kabler er ikke like. Akkurat det har vi sett ved selvsyn, og da snakker vi ikke om innpakningen, men resultatet.
    På korte lengder og med vanlig DVD-signal uten oppskalering til HD-oppløsning, kan det nok hende at de billigste HDMI-kablene kan være problemfrie. Problemer pleier og oppstå når lengden øker eller når signalet vipper fra DVD-oppløsning (576i/p) til HD-oppløsning. (1080i/p).
    Siden øyet kan se perfekt oppløsning, mener XX at kablene må kunne levere høy nok kvalitet til at øyet næmest lar seg lure til å tro at bildet er perfekt."

Kommentar til Bilde nr 1:

"Se en gang til på skjermbildet til testcomputeren til høyre, kurvene på midten flyter fullstendig sammen, og det viser hvor dårlige elektriske egenskaper en billig HDMI-kabel kan ha, selv på små lengder."

Kommentar til Bilde nr 2:

"Slik bør det se ut om HDMI-kabelen er av høy kvalitet, da er den ikke bare egnet til lange lengder, men også høyere datastrøm og full HD 1080p."

Artikkel sitat slutt.

Placebo my ass....8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere med dårlige erfaringer

Fant dette innlegget i et annet forum, tråden handlet om HDMI kabler og evnt forskjeller på kvalitet/ båndbredde og problemer rundt dette:

"Hadde et lignende tilfelle, dog med oppkobling mellom pc og skjerm. DVI-kabel som kanskje er det vanligste gjorde at skjerm gikk i svart i noen sek, med jevne mellomrom. Koblet opp med en "navnløs" hdmi, og skjerm ble stabil i forhold til dette problemet, men det var mange pikselfeil og forstyrrelser. Etter mye om og men kjøpte jeg en dyrere hdmi-kabel av ok merke.
    Problemene var borte, alt fungerer som man bør kunne forvente. Så det ser ut som det er forskjell, men problemet er i hvilket prisleie man skal legge seg, uten å skyte helt over mål."

Sitat slutt.

Kanskje han drømte også? For dette kan vel UMULIG ha skjedd???

Right....

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskuterar dykk endå?

Det er forskjellar på HDMI-kablar ja. Det har du heilt rett i. Og slik eg ser det er det 2 moment som spelar inn:
    1. Kabelen fungerer eller fungerer ikkje
    2. Kabelen har stor nok båndbreidde eller ikkje stor nok båndbreidde.

Så enkelt er det. Om den enten ikkje fungerar som den skal, eller ikkje har stor nok bandbreidde, så vil du få TYDELEGE teikn på det. For eksempel at skjermen blir svart av og til eller lignande.

Det som ikkje stemmer er at du får finare fargar, rundare lyd, meir dynamikk og alt det der. Så lenge kabelen har stor nok bandbreidde og fungerar, så vil bildet og lyden bli lik.

Eg handla ein gong ein 10 m HDMI v 1.3. Den fungerar utmerket til 1080p og hd-lyd, den garanterer bandbreidde på linje med 1.3 og det leverar den. Den har gitt meg fantastisk flotte hd-bilder på tv'en min. Men ikkje noko bedre bilde enn min 5m supra hdmi kabel. Den har faktisk gitt meg heilt identisk bilde. Og det til tross for at kabelen kosta heile 53 kroner. Og veit du kva kabelen heiter? Ingen verdens ting. Ekte no name! Verken dåpsattest eller livstidsgaranti, berre 5 års reklamasjonsrett (trur eg). Så venligst slutt å bland saman såkalt "no name" og manglande bandbreidde. For der er ingen automatikk dei i mellom.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "test" ifra 2007 som ble utført som salgsgrunnlag for Monster HDMI kablene, vil jeg si er meget politlig, spesielt når man ikke vet noe som helst om testen eller hvordan den ble utført, samt at den ble utført av et salgspersonell for Monster.

Prøv heller å komme med uavhengige kilder som oppgir test prossedyre o.l istedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de oscilloskopbildene viser bølgeformen gjennom kabelen, som er TOTALT uinteressant så lenge dekoderen i mottakeren klarer å tolke det som kommer gjennom. Hjelper ikke å poste bilder av kurver man ikke aner hva er for noe. Det er INGEN som har et snev av peiling som bestrider at det kan være forskjell på båndbredde på HDMI-kabler, Kullers. Det som bestrides er resultatet når båndbredden er for liten. Hvordan bitfeil materialiserer seg i lyd og bilde. Måten datastrømmen i en HDMI kabel oppfører seg muliggjør nemlig ikke det fenomenet du har observert. Og her kan man ikke dra inn ting som kabelentusiastene elsker å gjøre med analoge kabler. Her er det ikke snakk om mulige udefinerte og mystiske fenomener som bare produsenter av svindyre kabler har oppdaget, men svært enkelt definert digitalteknikk.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... vel jeg skjønner at jeg kan skrive om hva jeg opplevde til (skrive-) krampa tar meg, uten at kabel-fornekterne viker en tomme for at det KAN være forskjell på hdmi kabler.

En har de ekstreme kabel nissene i den ene enden, som kjøper Van den Hul høytaler kabler på Hi-Fi klubben til kr 45.998,- for 2 stk kabler á 3 meter.
    De har selvsagt også investert i en 2 m hdmi kabel fra samme produsent til den nette sum av kr 2098,-

I den andre enden har vi kabel-fornekterne som kobler opp anlegget med lampettledninger de klippet av de gamle lampene etter bestemor. Og de hdmi kablene som ble kjøpt i en stor tilbudskurv (eller fulgte gratis med et eller annet) for 6-7 år siden, ja de holder i massevis ennå.
    Og hvis de oppgraderer noen komponenter, går lampettledningene og alt annet av lakrissnører videre i arv. For en kabel er nemlig en kabel.

Vel jeg befinner meg ikke i noen av leirene. Jeg bruker det som funker best, til lavest mulig pris, enkelt og greit.
    Kall meg ikke kabelnisse:
    Jeg har 2x2,5 mm OFC høyttalerkabler fra ClasOhlson til 11 kr meteren.
    Tror jeg ar lyden i stua mi ville blitt mye bedre av 2x2,5mm høyttalerkabler til x antall hundre kroner meteren istedet? Selvsagt ikke. OFC kobber er OFC kobber.
    Skulle jeg oppgradert de kablene ville det vært til 2x4mm istedet for 2x2,5mm.
    Men det jeg har nå funker fint, derfor skifter jeg det ikke.

Når det gjelder de gamle hdmi kablene jeg byttet ut, funket de ikke for meg. Enkelt og greit. Ja de ga hakkete bilder og dårlige farger på Avatar på bd.

Sånn er det bare, du kan tro hva du vil, jeg bare forteller hva jeg opplevde.

Hvorfor i all verden skulle jeg juge om dette? Jeg driter vel i hva du har i stua di? Bruk hva du vil og tro hva du vil.
    Jeg ønsket bare å fortelle om et problem jeg opplevde når jeg oppgraderte min hjemmekino. Og hvordan problemet ble løst i mitt tilfelle da jeg fant årsaken.

Det er IKKE enten av eller på mtp hdmi kabler. Kabler av dårlig kvalitet kan forringe et bilde. Det kan bli striper, prikker, delvis bilde, ikke bilde eller hakking i bilde.

Blir jo rimelig dritt lei av å kun få høre at jeg juger, har drømt eller lignende, når jeg forteller av bildet på min tv var hakkete. Det var jo ikke vanskelig å oppdage, men vanskelig å IKKE oppdage, faktisk.

...
    Slik er de fleste kabel diskusjoner dessverre - veldig svart/hvitt. Faller man et sted i mellom er det like godt å holde seg unna :-?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akkurat ja

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det er INGEN som har et snev av peiling som bestrider at det kan være forskjell på båndbredde på HDMI-kabler, Kullers. Det som bestrides er resultatet når båndbredden er for liten. Hvordan bitfeil materialiserer seg i lyd og bilde. Måten datastrømmen i en HDMI kabel oppfører seg muliggjør nemlig ikke det fenomenet du har observert. Og her kan man ikke dra inn ting som kabelentusiastene elsker å gjøre med analoge kabler. Her er det ikke snakk om mulige udefinerte og mystiske fenomener som bare produsenter av svindyre kabler har oppdaget, men svært enkelt definert digitalteknikk.
    ....og da står vi der da. Siden det er helt "umulig" det som har skjedd i stua mi, har det kanskje skjedd et mirakel, da. Eller drømte vi alt sammen kanskje, vi som bor her.
    Veldig rart da, at det også finnes andre personer som har opplevd hakkete bilder og dårlige farger fra bd med for dårlige kabler? Umulige mirakler eller drømmer også i de stuene?

Det som er så utrolig rart, er at alle kabelFORNEKTERNE ikke har andre argumenter enn at "dette er umulig fordi JEG aldri har opplevd noe lignende med mine egne billige non-brand kabler"!

Dette er jo faktisk svarene som går igjen. Folk som forteller at deres billige non-brands funker, derfor er det liksom umulig at mine ikke holdt mål.
    Folk som aldri selv har sett at et bilde hakker og farger som blir dårlige når båndbredden i en hdmi kabel ikke klarer datamengden, så derfor kan det ikke være annet enn to forklaringer på min erfaring:
    Et mirakel av bibelske proposjoner eller en drøm. Ergo blir jeg beskylt for å juge, noe jeg ikke har noe som helst motiv for å gjøre.

Men ok, la meg fremme problemstilligen på en annen måte:

Jeg kan gå med på at et bilde kan gå i svart hvis en prøver å presse en ALTFOR stor datamengde igjennom en digital kabel.

Men hva hvis datamegden akkurat såvidt overgår kabelens kapasitet? Er det da helt umulig at ikke denne "feilen" vil bli forsøkt rettet eller kompensert med det mulige resultalet at bildet hakker? (hører jo kabler som "hikker", kan det være det samme?)
    At dette forsøktet på å likevel prøve å rette/ kompensere/ presse igjennom den såvidt litt for store datamengden gjør at det som kommer ut i den andre enden ikke er NØYAKTIG det samme som ble presset inn?

Kan det da være min Onkyo reciever eller Philips hd tv som prøver å rette eller kompensere for denne feilen, men ikke helt får det til, med det resultatet at bildet hakket og fargegjengivelsen ikke ble som den burde vært?
    (Har koblet opp med KUN hdmi kabler, dvs en hdmi fra bd spiller til reciever, en hdmi fra hd dekoder til samme reciever og en hdmi videre fra reciever til tv. Recieveren har hdmi versjon 1.4 og 3 hdmi inn og 1 hdmi ut)

Jeg gjenga en annen brukers innlegg som hadde opplevd pixelfeil og forstyrrelser med for dårlige kabler og disse problemene ble borte når han/hun byttet til en bedre kabel. Hva kan ha vært forklaringen her, hvis ikke kabelen var "synderen"?

Hvis den delen av forumet som er kabelfornekterne klarer å gå med på det faktum at jeg IKKE sitter og juger eller har drømt alt sammen, men at det jeg og resten av husstanden hevder å ha sett og opplevd faktisk skjedde som beskrevet;

Hva mener dere kan ha vært årsaken til at bildet hakket og at det var feil ved fargegjengivelsen, hvis det ikke var de første hdmi kablene jeg koblet opp med som var "synderen"?

Hvorfor forsvant ovennevnte feil/ problemer når jeg byttet ut de første kablene med nye kabler med større kapasitet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pixelfeil som gir forstyrrelser i bilde er tilfeldige. HDMI bildedata sendes i pakker på 32 pixels. Sier du at du får samme bitfeil på alle 32 pixlene, i alle 64.800 pakkene, 60 ganger i sekundet, i 162 minutter?

Bitfeil i HDMI overføring vises som signal dropout (bildet fryser eller går i svart), eller pixelfeil (gnister i bilde).

Og vips, så var du på min 'ignore' liste. Du er første mann, gratulerer!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pixelfeil som gir forstyrrelser i bilde er tilfeldige. HDMI bildedata sendes i pakker på 32 pixels. Sier du at du får samme bitfeil på alle 32 pixlene, i alle 64.800 pakkene, 60 ganger i sekundet, i 162 minutter?

Bitfeil i HDMI overføring vises som signal dropout (bildet fryser eller går i svart), eller pixelfeil (gnister i bilde).

Jeg hevder ikke å ha opplevd pixelfeil og forstyrrelser med for dårlige hdmi kabler, det var en annen bruker som skrev dette.
    Om akkurat det kan skje eller ikke skje, om det var kabelen sin skyld eller ikke, kan jeg ikke uttale meg om. Derfor sendte jeg problemstillingen videre, som et spørsmål om hva som kan ha vært årsaken.

Likevel vil jeg ikke bastand utelukke at det KAN ha vært hdmi kabelen sin skyld, som en av flere mulige årsaker.

Så jeg havner på din "ignore" liste, fordi jeg gjengir noe en annen har opplevd og spør om hva som kan ha vært årsaken? Det er bare å gratulere tilbake da, gitt....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hevder ikke å ha opplevd pixelfeil og forstyrrelser med for dårlige hdmi kabler, det var en annen bruker som skrev dette.
    Om akkurat det kan skje eller ikke skje, om det var kabelen sin skyld eller ikke, kan jeg ikke uttale meg om. Derfor sendte jeg problemstillingen videre, som et spørsmål om hva som kan ha vært årsaken.

Likevel vil jeg ikke bastand utelukke at det KAN ha vært hdmi kabelen sin skyld, som en av flere mulige årsaker.

Så jeg havner på din "ignore" liste, fordi jeg gjengir noe en annen har opplevd og spør om hva som kan ha vært årsaken? Det er bare å gratulere tilbake da, gitt....
    Denne tråden minner mer og mer om en trafikkulykke, man bare Må kikke litt, selv om man VET man kommer til å angre...

Finn hvor i denne tråden jeg påstår at DU har opplevd pixelfeil og forstyrrelser.
    Jeg forklarer deg nok en gang hvordan HDMI dataoverføring virker, og hvordan feil i denne datastrømmen kan påvirke bildet. Jeg illustrerer også hvor usannsynlig det er at det er kabelpåvirkning som er direkte årsak til de effektene du har opplevd.

Du gikk på ignorelisten min på grunn av dette, og det jeg oppfatter som spamming av de samme argumentene i omtrent alle kabeltråder du kommer over. Ja, jeg tok meg tid til å søke opp alle innleggene dine, og lese dem. Jeg anbefaler deg å lese litt mer og poste litt mindre. I det aller minste lese hele tråden du poster i før du kommer med nok en post som er tilnærmet identisk med de du har laget i andre tråder, og som i mange tilfeller er helt på siden av det egentlige tema for tråden.

Sånn, NÅ er jeg ferdig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden minner mer og mer om en trafikkulykke, man bare Må kikke litt, selv om man VET man kommer til å angre...

Finn hvor i denne tråden jeg påstår at DU har opplevd pixelfeil og forstyrrelser.
    Jeg forklarer deg nok en gang hvordan HDMI dataoverføring virker, og hvordan feil i denne datastrømmen kan påvirke bildet. Jeg illustrerer også hvor usannsynlig det er at det er kabelpåvirkning som er direkte årsak til de effektene du har opplevd.

Du gikk på ignorelisten min på grunn av dette, og det jeg oppfatter som spamming av de samme argumentene i omtrent alle kabeltråder du kommer over. Ja, jeg tok meg tid til å søke opp alle innleggene dine, og lese dem. Jeg anbefaler deg å lese litt mer og poste litt mindre. I det aller minste lese hele tråden du poster i før du kommer med nok en post som er tilnærmet identisk med de du har laget i andre tråder, og som i mange tilfeller er helt på siden av det egentlige tema for tråden.

Sånn, NÅ er jeg ferdig!
    Ok, da misforsto jeg, trodde jeg havnet på ignore lista fordi jeg nevnte et innlegg om pixelfeil. Da har den brukeren som skrev om dette bare drømt da. OK.

Likevel har du fortsatt ikke kunnet gi noe svar på resten av innlegget mitt? Jeg er sikker på at du har kompetanse til å finne ut hvorfor det som skjedde i min stue, skjedde.

Jeg gjentar (fordi jeg oppriktig ønsker å finne årsaken/ få svar):

"Men ok, la meg fremme problemstilligen på en annen måte:

Jeg kan gå med på at et bilde kan gå i svart hvis en prøver å presse en ALTFOR stor datamengde igjennom en digital kabel.

Men hva hvis datamengden akkurat såvidt overgår kabelens kapasitet? Er det da helt umulig at ikke denne "feilen" vil bli forsøkt rettet eller kompensert med det mulige resultalet at bildet hakker? (hører jo kabler som "hikker", kan det være det samme?)
    At dette forsøktet på å likevel prøve å rette/ kompensere/ presse igjennom den såvidt litt for store datamengden gjør at det som kommer ut i den andre enden ikke er NØYAKTIG det samme som ble presset inn?

Kan det da være min Onkyo reciever eller Philips hd tv som prøver å rette eller kompensere for denne feilen, men ikke helt får det til, med det resultatet at bildet hakket og fargegjengivelsen ikke ble som den burde vært?
    (Har koblet opp med KUN hdmi kabler, dvs en hdmi fra bd spiller til reciever, en hdmi fra hd dekoder til samme reciever og en hdmi videre fra reciever til tv. Recieveren har hdmi versjon 1.4 og 3 hdmi inn og 1 hdmi ut)

Hva mener dere kan ha vært årsaken til at bildet hakket og at det var feil ved fargegjengivelsen, hvis det ikke var de første hdmi kablene jeg koblet opp med som var "synderen"?

Hvorfor forsvant ovennevnte feil/ problemer når jeg byttet ut de første kablene med nye kabler med større kapasitet?"

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bladd gjennom denne tråden ett par ganger, og begynner å tro at du (kullers) rett og slett har hatt ein hdmi kabel som ikkje er egnet for oppgaven. er snakk om 5-6 år gamle kabler uten 1.3 standard som tidligere nevnt i tråden?

Er ingen ekspert her, så skal ikkje påstå at det eg skriver her er 100%, men då mangler du støtte for x.v color/deep color, diverse lydformat osv. kan dette ha ødelagt filmopplevelsen? Hvis resten av utstyret ditt er up-to-date så vil manglende støtte gi eit dårligare resultat vil eg tru. om dette er tilfelle, så er det jo ikkje kabelen som er dårlig, men snakk om feil bruk av utstyr. det blir som å ha tautrekkekonkuranse med sytråd, for å overdrive ein del

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Har bladd gjennom denne tråden ett par ganger, og begynner å tro at du (kullers) rett og slett har hatt ein hdmi kabel som ikkje er egnet for oppgaven. er snakk om 5-6 år gamle kabler uten 1.3 standard som tidligere nevnt i tråden?

Er ingen ekspert her, så skal ikkje påstå at det eg skriver her er 100%, men då mangler du støtte for x.v color/deep color, diverse lydformat osv. kan dette ha ødelagt filmopplevelsen? Hvis resten av utstyret ditt er up-to-date så vil manglende støtte gi eit dårligare resultat vil eg tru. om dette er tilfelle, så er det jo ikkje kabelen som er dårlig, men snakk om feil bruk av utstyr. det blir som å ha tautrekkekonkuranse med sytråd, for å overdrive ein del
    Vel ja det kan godt stemme! Om kabelen var hdmi v/1.2 eller v/1.3 vet jeg ikke, det sto jo ingenting på den som kunne si meg noe om verken hdmi versjon, båndbredde, produsent eller noe annet matnytting...
    Det kan godt ha vært en Standard Speed v/ 1.2 eller noe sånt.

Som jeg har sagt tidligere, så trodde jeg en hdmi kabel var en hdmi kabel, basert på alle såkalte tester på dette som ikke viste noen forskjell og alle "ekspertene" som mente omtrent det samme.

Som gammel "kabelskeptiker" slukte jeg jo dette rått og dette ble jo en sånn "tror det ikke før jeg ser det selv" greie, hvor jeg ble pent nødt til å kjøpe meg kabler med større båndbredde og bedre specs generelt.

At de gamle kablene desverre var utdatert i forhold til større krav til specs etter oppgradering av hjemmekino'n ble det i alle fall ingen tvil om, etter at de nye kablene ble plugget inn.

Så joda, du har nok helt rett...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må spørre her, disse bitfeil, vises de ved at hele bildet fryser, eller kan en liten del av bildet fryse et brøkdel av et sekund?
    Sikker fullstendig irrelevant, men jeg fikk min tv reparert, etter det opplever jeg til tider at en liten del av bildet kan fryse ved bruk av Get boksen. Det er litt rart. bruker en 150 krs hdmi, versjon er jeg ikke sikker på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI sender pakker med 32 pixels i slenge. Har du en uopprettelig bitfeil vil du få feil i en eller flere av pixlene i den ene pakka.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI sender pakker med 32 pixels i slenge. Har du en uopprettelig bitfeil vil du få feil i en eller flere av pixlene i den ene pakka.

Uavhengig av kabeltype/kvalitet, selvfølgelig. En uopprettelig feil er og blir uopprettelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, poenget mitt var at en bitfeil gir feil i den ene pakka, ikke i hele bilde.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0