Forskjell på kabler? Egne erfaringer... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 77
    Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Testet 1m Monster hdmi til 599,- mot 2m Deltaco hdmi til 66kr på bluray fullhd. ingen forskjell.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Terminering/kontakter og skjerming er helt klart svakheten ved de aller billigste kablene. Men skjerming mangler altså også på en del dyre kabler, og dårlig kontakt kan oppstå med slitasje, korrosjon og smuss.

Lederegenskapene er det ingen grunn til å bekymre seg om, så lenge kabelen er av kobber.

Flere påstander på en gang...

Uten å gå i detaljer (det er skrevet mye om dette i andre tråder, og det er lett å finne bakgrunnsmateriale på nett), kan jeg si at det i beste fall dreier seg om elektriske egenskaper og forhold som er teoretisk mulige, men som ikke vil ha praktisk betydning i kabler av en slik lengde som brukes i et hi-fi-anlegg.

Når forskjellene i tillegg ikke lar seg påvise i kontrollerte lyttetester, er det egentlig bare en ting å si: Det er reinspikka tull...
    Hva slags kabel bruker du ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Testet 1m Monster hdmi til 599,- mot 2m Deltaco hdmi til 66kr på bluray fullhd. ingen forskjell.
    Samme her, aldri sett forskjell, men så har jeg aldri testet på "verdenseliten" sitt topputstyr heller .. så min konkluksjon blir etter lommeboka!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Sjekk selv og les spesifikasjoner her:
    Atlona Flat HDMI kabel sort (1.4) - 0.9 meter [ATF14032B-1] - 395,00 : hifikabler.no, Velkommen til vår nettbutikk

Prøv å finne merkekabler med tilsvarende specs billigere noe annet sted...
    Det var jo lett.
    Samme specs, lengre kabel og ca halve prisen av det du linker til:
    HDMI kabel

Det virker for meg som at trådstarter er helt Atlona-frelst.
    Når jeg leser første innlegg tenker jeg på ren reklame for Atlona og hifikabler.no.
    Det blir så tatt avstand fra ettervhert å ha noen sammenhenge med de nevnte.

Likevel starter trådstarter med å gjennomgå mange kabeltyper, men det utvikler seg fort til KUN å handle om HDMI og ikke hvilken som helst, men helst Atlona.
    Videre så utvikler det seg til at kablene skal være av "ANNERKJENT MERKE". Noe jeg ikke forstår.
    Man kan jo sagtens finne mere unkjente kabler som er godt innnenfor Atlona sine spesifikasjoner, men for trådstarter er det veldig viktig at det er Atlona. Monster er også annerkjent, men dyr som vi vet. Atlona er billig, men ANNERKJENT. Derfor skal vi handle Atlona.
    "Hele familien" opplevde et "nytt tv". Med bedre farger, mindre hakk osv osv....
    For meg virker det urealistisk da de aller fleste ikke ser særlig forskjell på en tv til 8.000 og til 18.000. Så den familie-frelsen tar jeg også med et gram salt.

Jeg har selv opplevd kabler som ikke klarte båndbredden. Men resultatet har aldri vært dårligere farger, eller hakk i bildet.
    Resultatet er mere "bildet kommer ikke frem", eller kabelen klipper totalt.
    Her lyder det som en kabel bare fyller på med mere og mere farger, mere skarphet, mindre hakk og bedre flyt.

Jeg husker far paraboldagene når det ble digitalt. Da var det bilde-eller-ikke-bilde etter hvor godt antenne var justert.
    Var aldri snakk om bedre farger, skarphet eller annet viss-vass. med digitalt stod det på å få signalet frem eller ei.

Så nå er jeg spent på å høre fra trådstarter om den kabel jeg har linket til som er innenfors specsene til Atlona er god nok.
    Den koster jo kun det halve, og er ikke fra en ANNERKJENT produsent, som visst nok er veldig viktig at den skal være, og helst være Atlona, fra Hifikabler.no.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Joda, kabelen du linker til er helt sikkert en meget bra kabel. Det stemmer at den har ca samme specs som den jeg lenket til, men til en lavere pris.
    Du skal ha det til at jeg liksom er Atlona frelst? Tull. Det er ikke det det handler om. Det handler om at lakrissnørene med elendig båndbredde som holdt mål når hdmi var nytt og du koblet dvd spilleren din til en hd ready tv, ikke holder mål idag, med 1080p BD, True Color og HD lyd.

Og du vil ha det til at jeg drømte at mine egne hdmi lakrissnører ikke holdt mål?
    Vel jeg vet at jeg var veldig våken og at opplevelsen av et bilde som hakket og farger som ikke var optimale, var reel.
    Den samme opplevelsen av et bilde som ikke lenger hakker og farger som plutselig ble nydelige var like reel.
    Et bilde som hakker er ikke mulig å unngå å se, så en trenger ikke noe hi-tec test for å avsløre det.

Jeg linket til en hdmi kabel med et bra forhold mellom specs og pris. Hadde jeg googlet temaet enda mer enn jeg gjorde, hadde jeg sikkert kunnet finne noe billigere. Men slik er det jo med alt.

Jeg har skjønt at jeg har vært maks uheldig med mine non brand kabler. De må jo hatt en elendig båndbredde.
    Siden jeg hadde dårlig erfaring med non-brand ønsket jeg å finne en kabel fra en anerkjent produsent med meget gode specs men som ikke kostet så mye.
    Og hvis en holder seg til anerkjente produsenter må vel selv du innrømme at forholdet mellom specs og pris er ganske bra mtp de kablene jeg tipset om?

Kabelen du linker til vil være mer enn bra nok for de aller aller fleste inklusive meg selv.
    Hadde jeg sett denne tidligere, hadde jeg godt kunnet kjøpt denne. Ikke noe problem med det. Men siden nettsiden av en eller annen grunn ikke oppgir kabelens produsent, hadde jeg først villet sett litt mer på garanti og returmuligheter.
    Har kabelen livstidsgaranti? Opererer nettsiden med returmuligheter hvis du ikke er fornøyd?
    Likevel kan det nevnes at den kabelen du linker til innrømmer å ikke klare oppgitte specs mer enn 10 meter. Kabelen jeg linket til garanterer en båndbredde på langt over 10,2 Gbps opptil 15,2 meter. Og 1080p opptil 20 meter, uten behov for å forsterke signalet. Det sier jeg noe om kabelens båndbredde.

Forutsatt at kabelen du linker til virkelig oppfyller de specs som blir oppgitt vil ingen kunne se forskjell på en bd film med den kabelen kontra en litt dyrere Atlona eller en mye dyrere Monster eller en perverst mye dyrere Van den Hul. (bare for å nevne noen merke-eksempler).

Men det har jeg jo heller aldri sagt. Jeg ønsket i utgangspunktet bare å hevde at altfor mange non brand hdmi lakrissnører ikke holder mål.

Hvorfor jeg foretrekker en anerkjent produsent foran non brand? Vel en anerkjent produsent kan garantere veldig viktige specs som båndbredde, skjerming, kontakter og livstidsgaranti på kabelen.
    Det er veldig ofte specs du ikke får med non brand lakrissnører.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor jeg foretrekker en anerkjent produsent foran non brand? Vel en anerkjent produsent kan garantere veldig viktige specs som båndbredde, skjerming, kontakter og livstidsgaranti på kabelen.
    Det er veldig ofte specs du ikke får med non brand lakrissnører.
    http://avforum.no/forum/kabler/96214...rrigperer.html
    Liker tankegangen
    Velkommen i Nisseklubben

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Undersøkelsen" din Kullers er av det minst vintenskaplege eg nokon gong har sett, men det har jo allereie vore kommentert. Å konkludere på bakgrunn av dårlege/mangelfulle data vitnar om uvitenheit.

Vidare gjer den voldsomme generaliseringa denne tråden totalt uinteressang for min del. Og den er slik eg ser det, fullstendig overflødig på dette forumet. Der er allereie ein kabeldiskusjonstråd som er aktiv og har du nokre revolisjonerande nye eksperiment å fortelje om, så vil nok den tråden vere rette plassen å poste dei i...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan definerer du "livstidsgaranti"? Juridisk er dette et tvilsomt og omstridt begrep. Rent logisk betyr det ikke annet enn at garantien er gyldig så lenge produktet virker...

Naturligvis kan et kjent merkenavn stå som en slags garanti for kvalitet. Men faktum er at mange merkeinnehavere kjøper rimelige produkter fra de samme fabrikkene.

Ellers begynner det å bli litt slitsomt at du stadig trekker frem tydelige forskjeller som alle kan se og høre, og gjør dem til generelle bevis for at det eksisterer forskjeller som bare kan oppfattes av dem som tror på slikt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan definerer du "livstidsgaranti"? Juridisk er dette et tvilsomt og omstridt begrep. Rent logisk betyr det ikke annet enn at garantien er gyldig så lenge produktet virker...

Naturligvis kan et kjent merkenavn stå som en slags garanti for kvalitet. Men faktum er at mange merkeinnehavere kjøper rimelige produkter fra de samme fabrikkene.
    Jeg kan ikke lage noen definisjon på livstidsgaranti. Likevel har jeg sett begrepet livstidsgaranti bli brukt av produsenter av flere forskjellige produkter.

Begrepet livstidsgaranti blir som regel oppfattet som noe som egentlig aldri skal slutte å virke.
    Eksempel: Jeg har en Led Lenser T7 lommelykt. Det er 10 års garanti på selve lykten og livstidsgaranti på LED-pæra (dioden). Jeg oppfatter dette som at jeg aldri vil oppleve at pæra går, i så fall vil jeg kunne få byttet til en ny uten kostnad.
    Hvis det skulle oppstå en feil på selve lykten om 10,1 år eller mer, vil jeg måtte betale for reparasjonen selv. Men pæra skal fortsatt virke.

Dette gjelder selvsagt ved normal bruk. Det vil selvsagt være mulig å ødelegge noe med livstidsgaranti ved å utsette det for ekstreme påkjenninger, men da innebærer dette som regel en type bruk produktet ikke var laget for.

Ellers begynner det å bli litt slitsomt at du stadig trekker frem tydelige forskjeller som alle kan se og høre, og gjør dem til generelle bevis for at det eksisterer forskjeller som bare kan oppfattes av dem som tror på slik...
    Dette resonementet var ikke mindre enn veldig selvmotsigende...
    JA jeg nevner tydelige forkjeller som jeg opplevde, andre enn meg selv opplevde og som DU ville opplevd også, om du hadde vært her i min stue.
    Det er et klart bevis for at det var store forskjeller i båndbredde/ kapasitet mellom de non-brand hdmi lakrissnørene jeg hadde og de nye hdmi kablene jeg kjøpte.
    Du trenger ikke tro på noen ting for å se at et bilde hakker og at fargene ikke ser bra ut. Jeg skjønner at du ikke selv tror at det er forskjell på en "gammel" non brand hdmi kabel beregnet for kobling mellom en vanlig dvd spiller og en hd ready tv, og en hdmi versjon 1.3 kat2 eller versjon 1.4 kabel, beregnet for bd 1080p, deep color og hd lyd.
    Hadde det ikke vært for at jeg kastet de gamle hdmi lakrissnørene jeg hadde, skulle jeg jammen invitert deg på en god kopp kaffe og de 10 første minuttene av Avatar på bluray med hjemmekinoen koblet opp med de gamle kablene. Da hadde du kunnet sittet og tenkt at "det er ingen forskjell... det er ingen forskjell" så mye du orket. Likevel hadde du sett et hakkete bilde og ikke pene farger. Selv om du altså ikke av dem som "tror på slikt".

Dette er IKKE generelle bevis på at det er alltid er forskjeller mellom alle non brand kabler og merkekabler. Men det er forskjeller på båndbredde/ kapasitet.

Og igjen: Jada jeg har skjønt at de non brand kablene jeg hadde må ha vært skikkelig dårlige. Ifølge hdmi.org hadde en hdmi kabel kun en video båndbredde på 3.96 Gbps inntil "High Speed" versjonen kom med hdmi 1.3 kategori 2.

Denne tråden ble egentlig startet med tanke på at kanskje flere enn meg hadde hakkete bilder og stygge farger, og lett kunne lagt skylden på bd platen, bd spilleren eller tv/ prosjektor.
    Ved å dele min erfaring, ville jeg kun fortelle at en ikke skal utelukke at det KAN være en hdmi kabel med for dårlig båndbredde som har skylden...

Og det er det jeg ønsket å fortelle om.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begrepet livstidsgaranti blir som regel oppfattet som noe som egentlig aldri skal slutte å virke.
    Du finner massevis om "livstidsgaranti" om du søker på nettet. Det er ikke noe greit begrep, og det brukes ofte av produsenter som ikke har noen intensjon om å backe opp kjøperne i årevis. Som sagt betyr det ikke annet enn at garantien gjelder så lenge produktet virker -- så det er enkelt for en produsent å bruke begrepet, men ikke helt enkelt for en misfornøyd kunde å bruke det om produktet svikter.

Dette resonementet var ikke mindre enn veldig selvmotsigende...
    JA jeg nevner tydelige forkjeller som jeg opplevde, andre enn meg selv opplevde og som DU ville opplevd også, om du hadde vært her i min stue.
    Kanskje du skulle lese det første innlegget ditt om igjen? Mener du ikke lenger det du skrev der?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner massevis om "livstidsgaranti" om du søker på nettet. Det er ikke noe greit begrep, og det brukes ofte av produsenter som ikke har noen intensjon om å backe opp kjøperne i årevis. Som sagt betyr det ikke annet enn at garantien gjelder så lenge produktet virker -- så det er enkelt for en produsent å bruke begrepet, men ikke helt enkelt for en misfornøyd kunde å bruke det om produktet svikter.
    Hmmm vel det ville vært interessant å hørt forbrukerrådets oppfatning av begrepet livstidsgaranti. Har noen hørt om "Forbrukerinspektørene", "TV2 Hjelper deg" eller lingende har tatt opp temaet?
    Vi har jo definisjoner på det meste annet, så dette burde jo også være definert, eller hva?

Har du opplevd å ikke få gehør for reklamasjoner på produkter med såkalt livstidsgaranti? Siden du mener at dette er en metode produsentene bruker for å slippe å backe opp forbrukerne i årevis? Jeg trodde dette forpliktet produsentene MER enn vanlig garanti jeg...?

Selv må jeg innrømme å aldri ha reklamert på noe med livstidsgaranti, så har ikke mye erfaring på det. Det ville vært veldig interessant å høre andres erfaringer på hvordan livstidsgaranti funker i praksis.

Har god erfaring med reklamasjoner på produkter med "vanlig" garanti og det har ikke vært noe problem. En garanti er en garanti. Jeg har også reklamert på produkter hvor den vanlige garantien på 2 eller 3 år har utløpt, men innen reklamasjonsretten på 5 år. Har også funket.

Jeg oppfatter en livstidsgaranti som noe mye bedre/ sterkere enn en vanlig garanti på x/ xx antall år.
    Du finner f.eks verktøy med livstidsgaranti. Riktignok er dette ofte litt dyrere ekstra solid verktøy med høy kvalitet. Her skal vel verktøyet aldri bli utslitt ved normal bruk? Dvs at du kan ikke bruke livstidsgarantien hvis du kaster verktøyet i en smelteovn eller går løs på det med en vinkelsliper....:???:

Men det høres logisk ut som du sier, at garantien gjelder så lenge produktet virker, i forhold til mitt eksempel som var en Led Lenser T7 lommelykt.
    (10 års garanti på lykten og livstidsgaranti på pæra)
    Vil det ikke være slik at hvis pæra (led-dioden) går om f.eks 15 år, så vil jeg kunne få ny uten kostnad? Hva om jeg behandler lykta så pent at den er i god stand også om 20 år, og pæra da går, hva da?

Men hva med en kabel med livstidsgaranti? (HDMI kabel eller en phono kabel feks) Hvis produktet ikke virker lenger om f.eks 20 år, vil en vel kunne bruke livstidsgarantien?
    Er ikke en slik garanti også et uttrykk for at produktet er laget så solid og har så høy kvalitet at produsenten forventer at det skal holde langt utover vanlige garantier på 2-10 år?

Skal bli spennende å høre forumets meninger og oppfatniger av dette og spesielt erfaringer rundt livstidsgarantier på div produkter!

Så over til det neste du skrev:

Kanskje du skulle lese det første innlegget ditt om igjen? Mener du ikke lenger det du skrev der?
    Hmmm...her tror jeg du misforsto meg litt. Joda, selvsagt mener jeg det jeg skrev i det første innlegget, i tillegg til det jeg har skrevet i ettertid.
    Hva jeg opplevde med de dårlige hdmi kablene jeg hadde og hva som skjedde når jeg byttet til noen med bedre båndhastighet/ kapasitet, er ikke til å komme fra...

Det jeg mente var at jeg oppfattet setningen du skrev som selvmotsigende:

"Ellers begynner det å bli litt slitsomt at du stadig trekker frem tydelige forskjeller som alle kan se og høre, og gjør dem til generelle bevis for at det eksisterer forskjeller som bare kan oppfattes av dem som tror på slik... "

Jeg prøvde jo å svare på det i forrige innlegg, men kanskje jeg svarte tvetydig?
    Ja jeg opplevde tydelige forskjeller som alle kunne se. Det er ikke bare "de som tror på slikt" som opplevde hakkete bilder og dårlige farger på bd film i stua mi.

Siden forskjellen ble så stor etter at jeg byttet til hdmi kabler med større kapasitet/ båndhastighet vil det være et bevis for at det var forskjell på de kablene jeg hadde og de jeg bruker nå.
    Det betyr selvsagt ikke at alle super-billige brand hdmi kabler er for dårlige, men at endel av dem, deriblandt de jeg brukte, ikke holder mål hvis du skal kjøre krevende bd filmer på maks oppløsning med HD lyd.

Og hvis en skal kjøpe seg en hdmi kabel og eneste info som er mulig å oppdrive i butikken/ nettsiden er f.eks "HDMI kabel kr 49,-" og det heller ikke er noen info på selve kabelen bortsett fra "hdmi" er det grunn til å være skeptisk.
    Uten info om HDMI versjon, båndhastighet/ kapasitet, skjerming, produsent/ modell har du ingen garanti for at kabelen holder mål utover å koble en vanlig dvd spiller til en hd-ready skjerm. Du har heller ingen garanti for at kabelen er produsert i forhold til standarden til de forskjellige hdmi versjonene.

Det kan riktignok likevel virke bra, men da var du heldig og slipper å tenke mer på det.
    Hvis du har lagt sjela di i å få resten av anlegget så bra som mulig med en bra bd spiller, originale bd filmer, bra hjemmekino forsterker og en stor dyr hd tv/ prosjektor er det surt å ikke få fullt utbytte pga en dårlig hdmi kabel eller to.

Jeg nevnte testen av en trådløs hdmi boks, hvor båndhastigheten var så dårlig at de måtte justere ned bd spilleren til 720p for å få bra bilde. Og lyden fikk de kun i 2.0 STEREO. Her var det ene og alene dårlig båndkapasitet som hadde skylda.
    Dette kan også skje med en hdmi kabel med for dårlig båndhastighet.

...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva slags merke kabler bruker du? HDMI, HT og signal kabler...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spesielt...

Sitat Opprinnelig postet av thamule
    "Undersøkelsen" din Kullers er av det minst vintenskaplege eg nokon gong har sett, men det har jo allereie vore kommentert. Å konkludere på bakgrunn av dårlege/mangelfulle data vitnar om uvitenheit.
    Dette er ingen undersøkelse. Ei heller noen vitenskap. Det er mine egne erfaringer jeg skriver om. Hva jeg har sett med egne øyne.
    Ingen trenger vitenskaplige undersøkelser for å se at et bilde hakker og at det er noe galt med fargene når du ser en bd film.

Jeg konkluderer kun mitt eget tilfelle fordi bd filmer ikke hakket lengre når jeg byttet til hdmi kabler med større båndhastighet/ kapasitet.
    Og siden det dermed var mine egne non brand billig kabler og deres dårlige båndhastighet/ kapasitet som hadde skylden ønsket jeg å dele min erfaring slik at andre som opplever det samme ikke utelukker at den gamle hdmi kabelen kan være flaskehalsen/ det svake leddet.
    Kanskje den gamle hdmi kabelen som virket så bra mellom den gamle dvd spilleren og 32" hd ready tv'n ikke lengre holder mål når du oppgraderte hjemmekinoen med ny bd spiller, ny reciever med hdmi og ny stor hd tv?

En slik oppgradering vil jo utvilsomt kreve mye mer av en hdmi kabel!

Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Vidare gjer den voldsomme generaliseringa denne tråden totalt uinteressang for min del. Og den er slik eg ser det, fullstendig overflødig på dette forumet. Der er allereie ein kabeldiskusjonstråd som er aktiv og har du nokre revolisjonerande nye eksperiment å fortelje om, så vil nok den tråden vere rette plassen å poste dei i...
    Denne tråden handler om kabler.
    "En god kabel kan ofte være nøkkelen til bedre bilde og lyd. Her diskuteres kabler, kvalitet, pris og annet kabel-relatert."

Jeg synes jeg treffer spikeren på hodet når jeg tar opp forhold rundt noen non brand hdmi KABLER jeg hadde, fordi deres KVALITET ikke lengre holdt mål (for lav båndhastighet/ kapasitet) når jeg oppgraderte min hjemmekino.
    Videre har jeg tillatt meg å påstå at selv om en ønsker å styre unna de aller billigste non brand kablene, trenger en ikke betale flere tusen for en kabel heller. Altså temaet PRIS.
    Jeg synes også det er ganske KABEL-RELATERT å beskrive nøyaktig hva jeg opplevde med for dårlige hdmi kabler og hva som skjedde når jeg byttet dem med noen bedre.

Hvis det er "overflødig" å diskutere/ nevne dette i en tråd om KABLER, vel da veit ikke jeg.
    Og hvis du finner det uinteressant, hvorfor da lese det?

...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det utsagnet.

Ang livstidsgaranti:
    Kan jo bare nevne at koss har livstidsgaranti. Porta pro er vel det produktet jeg har levert inn flest ganger. Når jeg bruker de helt normalt. Sikkert levert inn 10 ganger(Mye forskjellig som har skjedd)

Mulig koss bryr seg litt om kunden, eller at produktet koster 2 øre å produsere, og de ville slippe å ha 892374389247 misfornøyde kunder. Jeg oppfatter IKKE "porta pro" som et produkt som er ment for å vare evig. Det er dog lett å levere inn for å få nytt. Det er nok mer et salgs triks for å selge mer.

On topic:
    Jeg er fornøyd med mine clas ohlson hdmi kabler. Funker bra til mitt bruk. Aldri hatt noe tull med de. Hadde jeg hatt utstyr som koster 100k per komponent så hadde jeg kanskje vurdert noe annet, men ser absolutt ikke noe behov for noen nye kabler.

Det meste produseres jo i Kina/Asia. Det meste produseres jo samme sted/Fabrikk. Det at det står "Monster" på kabelen gjør den ikke bedre enn en lik kabel fra samme frabrikken. Det gjør den som regel bare 10x dyrere.

Det at Elkjip kan selge non brand hdmi-kabler til 99 har vel med innkjøp å gjøre. De får nok inn litt mer enn 10 kabler, så de kan senke prisene lavt uten at det skal gå ut på kvaliteten.

Skal vel en del til for at en hdmi-kabel skal bli svakeste leddet i hele høyttalersystemet? Kablene følger jo hdmi standarder, så er det en 1.3 kabel så følger den kravene til 1.3. Kan være vanskelig å finne ut det når du bare ser på "non brand " kabler, men spør da betjeningen.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Kjempebra! Da har du en Deltaco hdmi kabel versjon 1.3 high speed eller en versjon 1.4 kabel.
    Deltaco er ikke noe dårlig merke det, selv om det ofte er billigere enn mye annet.
    At du ikke ser forskjell på en Monster og en Deltaco tviler jeg ikke på et sekund!

Men min dårlige erfaringer var jo med gamle enda billigere non brand hdmi kabler, som viste seg å ha for dårlig båndhastighet/kapasitet da jeg oppgraderte resten av hjemmekinoen. Den ene kabelen funket fint mellom den gamle dvd spilleren og hd-ready tv'n, men den andre ga litt kornete bilder fra hd dekoderen som gjorde at jeg måtte nedjustere fra 1080i til 720p for å få ok bilde. (kanskje dårlig skjerming?)
    Når det gjelder de gamle kablene jeg brukte var det ikke mulig å finne info om båndhastighet/ kapasitet, hdmi versjon eller produsent/ modell.
    I tillegg tror jeg at jeg må vært skikkelig uheldig med de...

Når jeg allikevel måtte kjøpe meg nye kabler for å bli kvitt hakkete bilder og dårlige farger på bd film, i tillegg til kornete bilder fra hd dekoderen, tenkte jeg at jeg likevel kunne kjøpe noe ordentlig fra en anerkjent produsent for å være sikker på å ikke oppleve det samme igjen.
    (Og bildet/farger fra bd ble jo 100% og de kornete bildene fra hd dekoderen ble krystallklare så det funket jo å bytte til bedre kabler!)

Derfor gikk jeg for hdmi kabler versjon 1.4, i mellompris-skiktet (395 kr) med veldig gode specs fra en anerkjent produsent.
    Versjon 1.4 valgte jeg med tanke på fremtiden, da en må ha versjon 1.4 hvis en noen gang skal se 3D og/ eller oppløsninger opp mot 4k x 2k. Nyere tv'er vil også ha en mye høyere oppdaterings frekvens enn dagens vanlige 100HZ.
    Kabelen jeg gikk for klarer en oppdateringsfrekvens på 800Hz uten å hikke.

Dette vil kreve enda mer av hdmi kabelen så for å slippe å kjøpe nye kabler om noen år, gikk jeg for en kabel med så gode specs som mulig.

Ja det er kanskje "overkill" idag, men ikke om etpar år...

...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er "overflødig" å diskutere/ nevne dette i en tråd om KABLER, vel da veit ikke jeg.
    Og hvis du finner det uinteressant, hvorfor da lese det?

...
    Det handler om prinsipper...
    Enten bør du ha gjennomført en ABX-test eller kommet med dokumentasjon av en eller annen form.. Her blir alt annet regnet som Placebo.

Det er dessverre lettere å motbevise enn å bevise, iallefall med tanke på at det er såpass mange ting som skal fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Ang livstidsgaranti:
    Kan jo bare nevne at koss har livstidsgaranti. Porta pro er vel det produktet jeg har levert inn flest ganger. Når jeg bruker de helt normalt. Sikkert levert inn 10 ganger(Mye forskjellig som har skjedd)

Mulig koss bryr seg litt om kunden, eller at produktet koster 2 øre å produsere, og de ville slippe å ha 892374389247 misfornøyde kunder. Jeg oppfatter IKKE "porta pro" som et produkt som er ment for å vare evig. Det er dog lett å levere inn for å få nytt. Det er nok mer et salgs triks for å selge mer.
    Ja stemmer det, Koss har livstidsgaranti! Men hva tror skjer hvis du leverer inn hodetelefonene dine om 10 år? 20 år? 30 år? Vil det da være like lett å få nye eller få de reparert? Ikke vet jeg, men vil være spennende å se!
    En livstidsgaranti kan jo nesten oppfattes som at dette skal være de siste hodetelefonene du kjøper i ditt liv? Koss Porta Pro har jo ganske bra lyd, så de fleste kan vel leve med dem lenge...

On topic:
    Jeg er fornøyd med mine clas ohlson hdmi kabler. Funker bra til mitt bruk. Aldri hatt noe tull med de. Hadde jeg hatt utstyr som koster 100k per komponent så hadde jeg kanskje vurdert noe annet, men ser absolutt ikke noe behov for noen nye kabler.
    Veldig bra! Hvis noe funker, så funker det. Ikke nødvendig å bytte noe som funker, i dette tilfelle dine hdmi kabler fra Clas Ohlson.
    Da har de tydeligvis nok båndhastighet/ kapasitet til ditt bruk!

Men mitt eksempel var jo vedr noe som IKKE funket. Mine gamle hdmi kabler hadde for lav båndbredde/ kapasitet til å klare bd i 1080p og HD lyd.
    Kanskje de var versjon 1.1 eller 1.2? Ikke vet jeg, dårlig var det i alle fall.
    Og hdmi kabelen mellom hd dekoder ga kornete bilder på tv. Dårlig ledeevne eller dårlig skjerming? Ikke vet jeg.
    Eneste jeg vet er at bd film og tv fra hd dekoder ble mye mye bedre etter å ha byttet til bedre kabler.

Det meste produseres jo i Kina/Asia. Det meste produseres jo samme sted/Fabrikk. Det at det står "Monster" på kabelen gjør den ikke bedre enn en lik kabel fra samme frabrikken. Det gjør den som regel bare 10x dyrere.
    Helt enig. Men Monster er jo et litt dårlig eksempel, da det er et av markedets mest overprisede merke....
    Det finnes gode alternativer med meget gode specs garantert av en anerkjent produsent, til minst 1/3 av Monster-prisen...

Det at Elkjip kan selge non brand hdmi-kabler til 99 har vel med innkjøp å gjøre. De får nok inn litt mer enn 10 kabler, så de kan senke prisene lavt uten at det skal gå ut på kvaliteten.
    Vel en finner jo hdmi kabler billigere enn non brand fra El-kjøp. De gamle non brand kablene jeg hadde kostet under 50 lappen når jeg kjøpte dem for endel år siden.

Skal vel en del til for at en hdmi-kabel skal bli svakeste leddet i hele høyttalersystemet? Kablene følger jo hdmi standarder, så er det en 1.3 kabel så følger den kravene til 1.3. Kan være vanskelig å finne ut det når du bare ser på "non brand " kabler, men spør da betjeningen.
    Nei det skal ikke så mye til! Det holder med en hdmi kabel med for lav båndbredde mellom bd spiller- reciever- tv. Jeg fikk hakkete bilder og dårlige farger.
    Fra hd dekoderen fikk jeg kornete bilder. Dårlig skjerming? Dårlig ledeevne? Vet ikke...
    Vet bare at problemene ble bort etter at jeg oppgraderte hdmi kablene.

Men at jeg må ha vært max uheldig med de gamle hdmi kablene jeg hadde tviler jeg ikke på...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Det handler om prinsipper...
    Enten bør du ha gjennomført en ABX-test eller kommet med dokumentasjon av en eller annen form.. Her blir alt annet regnet som Placebo.

Det er dessverre lettere å motbevise enn å bevise, iallefall med tanke på at det er såpass mange ting som skal fungere.

Hmmm ja skjønner.... det skal ikke være lett nei. Så hvis en sier at bildet fra bd hakket med gamle non brand hdmi kabler så er det placebo? Når en sier at hakkingen ble borte etter å ha byttet til kabler med høyere båndbredde så er det like placebo?
    Vel at et bilde hakker er jo noe en tydelig kan se og ikke trenger å innbille seg.

Jeg hadde jo aldri byttet ut de gamle hdmi kablene hvis de jeg brukte hadde funket!

Dokumentasjon....vel som de fleste vet finnes det jo forskjellige hdmi versjoner. Den første, versjon 1.0 fra 2002, hadde en "Maximum video throughput" på bare 3,96 Gbps og en "Maximum total TMDS throughput" på bare 4,95 Gbps.

Den gang var kabelen beregnet for overføring mellom en vanlig dvd spiller og en flat tv. Selv om støtte for dvd audio riktignok ikke kom før versjon 1.1. Disse kablene var ikke beregnet for blu-ray i 1080p, Deep Color og DTS Master HD lyd da dette ikke fantes i 2002.

Denne kapasiteten ble ikke økt før versjon 1.3 kom. Da gikk kapasiteten opp til 10,2 Gbps. Med versjon 1.3 kategori 2 High Speed kom støtte for høyoppløst bilde og lyd fra f.eks bd spillere, på lengre hdmi kabler.

De gamle non brand hdmi kablene jeg hadde kan godt ha vært versjon 1.2.
    De funka greit mellom den gamle dvd spilleren og flat-tv'n, men ga hakkete bilder fra bd. Trenger ingen vitenskapelig test for å bevise det.

Det handler jo bare om båndbredde.
    ...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fornøyd med mine clas ohlson hdmi kabler. Funker bra til mitt bruk. Aldri hatt noe tull med de.
    Tror du ja.
    Men hadde du hatt kabler fra en ANNERKJENT produsent som f.eks, tja, ATLONIA.
    Så ville du fått et nytt tv.
    Mere og flere farger.
    Skarpere bilde.
    Raskere kanalskifte
    Bedre stereoperspektiv i lyden.
    Raskere reaksjon på fjernkontrollen.
    Mere plass på tvbenken, og plass til en mere i sofaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Tror du ja.
    Men hadde du hatt kabler fra en ANNERKJENT produsent som f.eks, tja, ATLONIA.
    Så ville du fått et nytt tv.
    Mere og flere farger.
    Skarpere bilde.
    Raskere kanalskifte
    Bedre stereoperspektiv i lyden.
    Raskere reaksjon på fjernkontrollen.
    Mere plass på tvbenken, og plass til en mere i sofaen.
    Jeg har i alle fall holdt meg på et saklig nivå og holdt med unna lavmål kommentarer som den over, kun ment for å provosere.

Jeg har aldri hevdet at ved å bytte kabler som funker så vil du få bedre bilde eller farger. Men siden kommentarene dine er på et lavmål kan en vel gå utifra at lesekunnskapene dine er på samme nivå.

Jeg svarte han som skrev at han var fornøyd med sine clas ohlson kabler at hvis de funker til hans bruk er dette fint og ingen grunn til å bytte de da.

Jeg har skrevet om kabler som IKKE funket etter min oppgradering av hjemmekinoen grunnet for dårlig båndbredde i de gamle hdmi kablene.
    Hvorfor er dette så fantastisk vanskelig å akseptere? Jeg skjønner ærlig talt ikke det.
    Hakkete bilder og dårlige farger fra bd har ingenting med placebo/ innbilding å gjøre og en trenger ikke være kabelnisse for å se det.

Atlona ble kun nevnt fordi de har et bra forhold mellom pris og specs og koster maks 1/3 av f.eks Monster og flere andre overprisede merker.

Og fordi det er de kablene JEG har erfaring med og kan uttale meg om, fordi det var de jeg kjøpte og byttet ut de gamle kablene med.

...

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •