Hvilke kabler må være adskilt i kabelkanal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke kabler må være adskilt i kabelkanal?

Jeg har en kabelkanal som jeg har puttet alle typer kabler i. som går fra bak til foran i stuen. I den kanalen er det bak-høyttalerkabler, nettverkskabler, rumperisterkabler og 2 antennekabler til parabolen. Er også en tykk lydkabel (3,5 mm ). ca 7 kabler totalt. av typen Clas Ohlson Internettbutikk. tykkeste type.

Tenkte å legge en mini kanal nedenfor den som jeg har, for å skille kablene litt mer. Er det noen kabler som ikke bør ligge sammen. Gjelder også for kabelrotet bak reciver.

Bør jeg ha det slik jeg har det eller er det noen kabler som må skilles mer ut fra mengden?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedregelen er vel at strømkabler (høyttalerkabler, rumperister) ikke bør gå parallelt med signalkabler, i dette tilfellet blir jo det antennekabelen. Men alt er jo relativt. Det spørs jo også på hvor godt skjermet de er og slikt.
    Du kan jo alltids teste litt og se om du ser/hører noe forskjell når de ligger parallelt eller ikke.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Hovedregelen er vel at strømkabler (høyttalerkabler, rumperister) ikke bør gå parallelt med signalkabler, i dette tilfellet blir jo det antennekabelen. Men alt er jo relativt. Det spørs jo også på hvor godt skjermet de er og slikt.
    Du kan jo alltids teste litt og se om du ser/hører noe forskjell når de ligger parallelt eller ikke.
    Kablene er veldig standard. Så vet ikke helt hvor godt skjermet de er. Hvilken bolk faller nettverkskabler i da? jeg er ikke helt inne i kabel verdenen.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg har en kabelkanal som jeg har puttet alle typer kabler i. som går fra bak til foran i stuen. I den kanalen er det bak-høyttalerkabler, nettverkskabler, rumperisterkabler og 2 antennekabler til parabolen. Er også en tykk lydkabel (3,5 mm ). ca 7 kabler totalt. av typen Clas Ohlson Internettbutikk. tykkeste type.

Tenkte å legge en mini kanal nedenfor den som jeg har, for å skille kablene litt mer. Er det noen kabler som ikke bør ligge sammen. Gjelder også for kabelrotet bak reciver.

Bør jeg ha det slik jeg har det eller er det noen kabler som må skilles mer ut fra mengden?
    Høyttalerkablene trenger du ikke å tenke på. Lavohmig kilde og last gjør at indusert støy ikke er noe problem.
    Antennekabler og nettverkskabler er ikke noen god miks, da de høyfrekvente digitale signalene i nettverkskabelen kan forstyrre de mer analoge/modulerte signalene som går til satelittmottakeren din. Som regel går det bra pga god skjerming på coax, men dersom du får bildetrøbbel, kan det være verdt å sjekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Antennekabler og nettverkskabler er ikke noen god miks, da de høyfrekvente digitale signalene i nettverkskabelen kan forstyrre de mer analoge/modulerte signalene som går til satelittmottakeren din. Som regel går det bra pga god skjerming på coax
    Jeg har nettverks- og antennekabler liggende parallelt, men bruker da trippelskjermet koaks til antennen. Ser ut til å gå bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke har problemer med støy idag, eller problemer generelt, så er det liten/ingen vits i å skille kablene ifra hverandre.

Normal standard er også 5 cm imellom spenning og signal, for å hindre forstyrrelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI / Strøm

Om hovedregel er strøm og signalkabel ikke funker er da dette en
    dårlig match- De skal gå fra PJ til racket.

Ole

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •