Kabler til bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler til bakhøyttalere

ca 10m på den ene og 13-14m til den andre.. Høytalerne er monitorhøytalere i Dynavoice F6 serien.

Vil denne kabelen være god nok for bakhøytalerne? ARGON 5302 kabel | Hi-Fi Klubben

Ønsker en så diskret kabel som mulig, og bakhøytalere krever jo ikke akkurat noe høyeffekt meg bekjent..

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker den kabelen til mine bakhøyttalere, som er Dali Ikon W2 eller noe. Har ikke noe å utsette, men har ikke testet med annen kabel heller. Tror kabler generelt er ganske oppskrytt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 1,5mm2 bak selv. Ikke selvheftende, men de koster 7kr/meter.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg bruker 1,5mm2 bak selv. Ikke selvheftende, men de koster 7kr/meter.
    Så ikke på prisen før nå. Når jeg kjøpte de kostet de bare 20-22 kr per m. Prisene stiger ja. Husk at denne kabelen er samlet, så du trenger dobbelt så lite som vanlig høyttaler kabel. med unntak av biltema etc kabel.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelt så lite som vanlig høytalerkabel? Er vel en vanlig høytalerkabel? to + og - i "samme" isolasjon? altså en kabel pr høytaler?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelen vil være god nok i massevis :wink: det som er genialt med denne kabelen er jo teipen på baksida så du kan gjemme den langs / bak lister ect

hvis ikke dette er nødvendig har jo biltema / clasohlson alraight kabler. Evt 5301 kabelen til Argon..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fieron
    Dobbelt så lite som vanlig høytalerkabel? Er vel en vanlig høytalerkabel? to + og - i "samme" isolasjon? altså en kabel pr høytaler?
    blir en kabel til hver høyttaler ja..

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg 6mm2 2*3m + 1,5m til front og center = 129,- pr. meter, og 4mm2 2*10m til bakht = 69,- pr. meter.

Bør vel være tykke nok, men som folk sier her, så mistenker jeg att jeg sansynligvis har kjøpt dyrere og tykkere en hva som er nødvendig.
    På en annen side, kjøper jeg heller "bedre" en hva jeg minimun burde ha for å være på den sikre siden.

En kabel, slik jeg ser det, er ETT av leddene i ett anlegg, og ett anlegg er ikke bedre enn sitt svakeste ledd.
    Og feil og tynne kabler kan jo fort bli ett svakt ledd.

Skjerming på en "billigere" kabel kan vell også føre til små irritasjon om den blir lagt sammen med annet virvar, spes over lengre strekk.

Men en kabel diskusjon er og blir en evig diskusjon

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Selv har jeg 6mm2 2*3m + 1,5m til front og center = 129,- pr. meter, og 4mm2 2*10m til bakht = 69,- pr. meter.

Bør vel være tykke nok, men som folk sier her, så mistenker jeg att jeg sansynligvis har kjøpt dyrere og tykkere en hva som er nødvendig.
    På en annen side, kjøper jeg heller "bedre" en hva jeg minimun burde ha for å være på den sikre siden.

En kabel, slik jeg ser det, er ETT av leddene i ett anlegg, og ett anlegg er ikke bedre enn sitt svakeste ledd.
    Og feil og tynne kabler kan jo fort bli ett svakt ledd.

Skjerming på en "billigere" kabel kan vell også føre til små irritasjon om den blir lagt sammen med annet virvar, spes over lengre strekk.

Men en kabel diskusjon er og blir en evig diskusjon
    Kanskje dumt spm, men hvordan ser du at en kabel er godt skjermet? Eller tar du bare hva produsenten sier for god fisk?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Kanskje dumt spm, men hvordan ser du at en kabel er godt skjermet? Eller tar du bare hva produsenten sier for god fisk?
    Kanskje dumt svar å men, har ikke så mye peil på kabler, men vet jo att en bra skjerming på ht kabler kan være en fordel for å unngå strømstøy om ht kablene blir liggende i den nokså vanlige kabelsalaten som kan bli hos mange:-D
    Om det trenger og være noen stor forsjell fra billigere og dyrere kabler er nok så som så i mange tilfeller, og om det produsentene sier alltid stemmer er nok under tvil.

Mine kabler er nok heller ikke "godt skjermet" men kjøpte de pga, tykkelse, oppbygning og sølv i lederen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Kanskje dumt svar å men, har ikke så mye peil på kabler, men vet jo att en bra skjerming på ht kabler kan være en fordel for å unngå strømstøy om ht kablene blir liggende i den nokså vanlige kabelsalaten som kan bli hos mange:-D
    Om det trenger og være noen stor forsjell fra billigere og dyrere kabler er nok så som så i mange tilfeller, og om det produsentene sier alltid stemmer er nok under tvil.

Mine kabler er nok heller ikke "godt skjermet" men kjøpte de pga, tykkelse, oppbygning og sølv i lederen.
    Skjerming av høyttalerkabler har svært lite for seg, all den tid utgangen på forsterkeren og høyttaleren er lavimpedante. Du får ikke indusert hørbar støy i en høyttalerkabel med mindre du har lytterom på et sveiseverksted, e.l.

På signalsiden derimot opererer man ofte med mange kohms impedanse, men her er jo god skjerming også vanlig praksis.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Skjerming av høyttalerkabler har svært lite for seg, all den tid utgangen på forsterkeren og høyttaleren er lavimpedante. Du får ikke indusert hørbar støy i en høyttalerkabel med mindre du har lytterom på et sveiseverksted, e.l.

På signalsiden derimot opererer man ofte med mange kohms impedanse, men her er jo god skjerming også vanlig praksis.
    Satser på å skjerme alt som er, så er jeg hvertfall sikker hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •