Strømkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 252

Tråd: Strømkabel

Newcomer espen_rud sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømkabel

heisann folkens!
    god helg til alle dere der ute!

et lite spørsmål:
    bruker en denon 2808 for forforsterker til en nad m25 som driver primært b&w 683.
    bruker bare de standar strømkablene som følger med.

saken er at jeg fant disse billige her på avforum: Xindak PC-03.
    2 stk ubrukte til 500 totalt.

noen som har noen formening om dette er et bra nok prokukt for at jeg skal kunne høre merkbart forskjeld på lyden, eller anbefaler dere at jeg invisterer i litt mere heftigere strøm kabler til står i stilen til resten av anlegget mitt?

takker for alle svar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe de om du liker de men bedre lyd får du kanskje ikke.
    "Bedre" kabler vil kanskje indirekte få deg til å synes anlegget spiller bedre dog...
    Jeg prøvde ISOL8 kabler på et av verdens bedste hodetelefon systemer, Stax SRM-006t og 4040A og hørte hvertfald ingen forskjell der..

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at eg har testa akkura dei kablane der så påstår eg at nei du vil ikkje høyre forskjell.
    Sikkert fleire som er ueinig med meg, men det driter eg i.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    ....Sikkert fleire som er ueinig med meg, men det driter eg i.
    Hehe, liker dette alle meninger er subjektive, ikke vær redd for å mene noe annet enn andre.

Jeg har selv 3 av disse Xindak kablene, å jeg hører ikke forskjell kontra andre kabler Liker at de er skjermet og er fine å se på

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Hehe, liker dette alle meninger er subjektive, ikke vær redd for å mene noe annet enn andre.
    8)

Som sagt så tvilar eg på at den siste meteren med strømkabel frå stikkontakten i veggen og ut til ampen, har så forferdelig mykje å sei for lyden.
    Men det er mulig Espen Rud har lagt Xindak i veggen sin då han bygde hus At kraftlaget har brukt Xindak til strømnettet sitt er nok heller mindre sannsynlig....

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espen_rud
    noen som har noen formening om dette er et bra nok prokukt for at jeg skal kunne høre merkbart forskjeld på lyden, eller anbefaler dere at jeg invisterer i litt mere heftigere strøm kabler til står i stilen til resten av anlegget mitt?
    Du vil ikke høre forskjell på lyden.

Eneste forskjellen du vil merke på ”vanlige” kabler og ”tusenvis av kroner per meter” kabler er utseendet

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Du vil ikke høre forskjell på lyden.

Eneste forskjellen du vil merke på ”vanlige” kabler og ”tusenvis av kroner per meter” kabler er utseendet
    Jeg er på langt vei enig med "menigheten" her, Men se etter strømkabler med greie plugger, skjerm(!!) og god dimensjonering. Gjerne en 5-6mm2 hvis mulig.

Prøvde litt med det i mitt anlegg hvor jeg tok en masse ledere som jeg surra sammen + alufolie. Muligens verdens styggeste kabel. Men den hadde bra dim (5-6mm2??) Fant ut at det ikke var alle komponentene den hadde noen effekt på. Faktisk var det DAC'en av alle som skilte seg markant ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Fant ut at det ikke var alle komponentene den hadde noen effekt på. Faktisk var det DAC'en av alle som skilte seg markant ut.
    Det stemmer ganske bra med det jeg leste et annet sted. De som har merket/hørt noen forskjell har alle ment at det har gjort størst forskjell på cdspiller. Så virker kanskje som at det er på signalkilden det har mest å si da.

Selv er jeg ganske skeptisk til lydmessige forbedringer med strømkabler sånn generelt sett, men som nevnt av BGuarden kan det være lurt å se etter noen som er skjermet om du først skal bruke penger på dette.

Eventuelt kan du jo lage noen rimelige selv

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Det stemmer ganske bra med det jeg leste et annet sted. De som har merket/hørt noen forskjell har alle ment at det har gjort størst forskjell på cdspiller. Så virker kanskje som at det er på signalkilden det har mest å si da.

Selv er jeg ganske skeptisk til lydmessige forbedringer med strømkabler sånn generelt sett, men som nevnt av BGuarden kan det være lurt å se etter noen som er skjermet om du først skal bruke penger på dette.

Eventuelt kan du jo lage noen rimelige selv
    Ja, forståelig nok
    ...men som audiofil så er man på jakt etter best mulig lyd? Right?
    Selv om det er minimale forskjeller på kabler så er det hele verdien av flere "tweak" som gir resultater. Og som audiofil så er det ikke spørsmålet om å sette tenkelige begrensninger fordi at det er bevist ett eller annet, men å dra ut potensialet i anlegget sitt

Som du kanskje har forstått så bygger jeg kablene mine selv. Lite eksklusivt der. Gode og skjermede ledere til strøm, med plugger i grei kvalitet som loddes. Signalkabler samme greia

Når jeg er inne på strøm... Det er slik at ren strøm finnes sjelden i byene. Det er preget av industrien i området. PC'er som står påslått, Tv'er.. U name it!

Ett godt eksempel i så måte er den perioden jeg bodde på Forus som inneholder en masse industri +++. Dagen var lyden grei, men opplevde at lyden på mange måter ble bedre om natta. Mørkere.. Mere støyfri.

Ettersom jeg har lest og snakka med bla. Folkene bak Hegel, Doxa og DP så er det ett ganske så typisk fenomen. En trafo er laget for å fjerne dipper og kondiser sørge for ren strøm til forsterkere, men ikke utføre mirakler. For min del har jeg en PC i huset, men der følte jeg ikke meg helt sikker så da kjører jeg ett filter til PC og ett til anlegget. Keep 'em separated

Newcomer espen_rud sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha
    kjør hardt kjør stil med skjermet nettkabel i pcen;D

tenkt på det litt selv, men vært litt skeptisk, med tanke på alt det lillige rælet som finnes inni en pc

espen

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag deg noen skjermede kabler selv.
    Billig og bra.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten av strømkabler ser ut til å være varierende rundt omkring. Noen har bra strømnett og vil sikkert få veldig liten glede av gode strømkabler, mens andre nett er helt ubrukelige.

Jeg og en del andre har testet forskjellige strømkabler og vi har kommet frem til at de norskproduserte kablene til oblivion er det råeste av alt (i hvert fall av det vi har prøvd). Hvis du sliter med skrikende kvinnevokaler, rumlelyder i bassen, kantete lyd (ujevne overganger), lite dypbass osv, så er det mye å hente på å kjøpe noen gode strømkabler. Har egentlig aldri skjønt hvorfor de kabelstumpene gjør så mye med lyden, men det får være en annen sak.

Disse strømkablene ligger rundt 3-4000 pr stk. på oblitech.com

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Jeg og en del andre har testet forskjellige strømkabler
    Skulle like å vite hvordan disse testene har foregått...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Skulle like å vite hvordan disse testene har foregått...
    Er ikke så veldig vanskelig å høre forskjell med et dårlig strømnett for å si det sånn

Når lyd som er ujevn, kantete, buldrete, pløsete, lite detaljert, skrikete osv., plutselig får en helt motsatt klang, forstår du at noe positivt har skjedd

En liten tilleggsting som er verd å merke seg ved strømkabler, er at de på samme måte som høyttaler- og signalkabler forandrer klangbalansen i anlegget. Hvis man har veldig lys lyd i anlegget, bør man være forsiktig med strømkabler som påvirker lyden i lys retning eller motsatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så veldig vanskelig å høre forskjell med et dårlig strømnett for å si det sånn
    Det er lett å høre forskjell på hva som helst, om man forventer å høre forskjell. Det er gjort forsøk som viser at "audiofile" både kan høre klar forskjell, og beskrive forskjellene de hører, mellom to eksempler på nøyaktig samme oppsett -- dersom de tror at de hører på ulike oppsett.

Først hvis man skifter mellom lydeksempler uten pause mellom, uten flytting av utstyr eller ører, og uten å vite om det faktisk blir byttet, eller om man hører samme eksempel to ganger, kan man avgjøre om man faktisk hører forskjeller som eksisterer rent fysisk, eller om man tolker identiske lydinntrykk utfra forventning om forskjell.

M.a.o.: Påstår du at en strømkabel til x tusen kroner gir bedre lyd, holder det ikke å beskrive hvordan lyden ble forbedret. Du må kunne bevise at du faktisk hørte denne forskjellen. D.v.s. at testen må være gjort på en slik måte, og gjentatt så mange ganger, at effekten av forventninger, tilfeldigheter og gjetning er utelukket.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del synes ikke det er LETT å høre forskjell hvis jeg vil høre forskjell, men hvis jeg prøver en stund skal jeg alltids klare å overbevise meg selv om at en dyr kabel er bedre enn en billig en

Greia er at når forskjellene blir så store som de er i enkelte oppsett, så forsvinner alt som heter tvil og man begynner heller å tenke på hva som er bedre og hva som evt. er verre.

Jeg for min del er veldig fornøyd med å få kabelskeptikere til å få hakeslepp under egne demonstrasjoner. Ellers er jeg veldig glad i skeptikere, da jeg selv er skeptiker av verste sort Kabelskepsisen har jeg forøvrig lagt på hylla for 10 år siden. Nå går jeg bare rundt og plager kristne, homeøpater og andre kvakksalvere

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greia er at når forskjellene blir så store som de er i enkelte oppsett, så forsvinner alt som heter tvil
    Når tvilen forsvinner, er du over i trossfæren...

Om du opplever en åpenbar forskjell, er sjansen stor for at det er opplevelsen som er hovedsaken; ikke forskjellen.

Mengden av aspekter som påvirker oss i et gitt tilfelle, er også stor. Selv om man tolker det slik at en reell forskjell skyldes en viss faktor, kan det faktisk være at forskjellen skyldes helt andre, sannsynligvis en blanding av flere, faktorer.

I tilfelle bytte av kabler, er det i alle fall fire forhold som spiller inn:

1, psykologi på individuelt og sosialt plan. Kort sagt: Forventer man en forskjell, skal det veldig mye til ikke å høre en. Er man flere sammen, forsterkes dette.

2, sansene våre er selektive. Hører du etter noe bestemt, vil du høre dette tydeligere enn andre lyder. Sammen med punkt 1 kan dette slå kraftig ut: Om du bytter mellom en kabel du tror vil gi mer eller bedre diskant, og en kabel du tror vil gi mere/bedre bass, vil du ubevisst høre mest på de lyse tonene i det første tilfellet, og de mørke i det andre.

3, tiden du bruker på byttet. Vi har ingen eksakt "lydhukommelse"; går det mer enn et par sekunder mellom hvert lydeksempel, sammenligner du faktisk ikke lyd, men bearbeidede minner om lyd.

4, akustikk. Som enhver kan finne ut med enkelt måleutstyr, vil bare noen få centimeters forandring i det romlige forholdet mellom høyttalere og ører kunne gi målbare og hørbare forskjeller i lyden. Å beveger seg i stolen kan være nok; reiser man seg og setter seg ned igjen, er sjansen for at posisjonen forandres svært stor.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er forsåvidt enig med alt du sier Fahnsen, du høres ut som en fornuftig skeptiker - og sånne folk liker jeg.

Det jeg imidlertid får inntrykk av, er at du kanskje aldri har hørt et bra anlegg med gode kabler og aldri har hatt muligheten til å teste ulike kabler på et slikt anlegg.

Jeg kan si det sånn at desto bedre høyttalere, forsterkere og kilder du har, desto lettere vil du oppdage forskjeller på kabler. Jeg har vært på besøk hos andre og testet kabler og der har forskjellene vært såpass små at vi mer har måttet "lete etter forskjellene". Sånne opplevelser synes ikke jeg er så veldig gøy, det er morsommere når folk får hakeslepp og mister munn og mæle.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når lyd som er ujevn, kantete, buldrete, pløsete, lite detaljert, skrikete osv., plutselig får en helt motsatt klang, forstår du at noe positivt har skjedd

En liten tilleggsting som er verd å merke seg ved strømkabler, er at de på samme måte som høyttaler- og signalkabler forandrer klangbalansen i anlegget. Hvis man har veldig lys lyd i anlegget, bør man være forsiktig med strømkabler som påvirker lyden i lys retning eller motsatt.
    Hvis du serøst meiner at det er eit "dårlig strømnett", som du kaller det, lager desse problemene for deg, så tryller ikkje ein kabel til 3-4000kr dette bort på den siste meteren av kabel. Det er fortsatt bare kobber. Det som du merker i heimen kommer stort sett av inn- og utkobling av trafo, store laster som legges på din krets osv. Dette med kabel er eit hett tema. Støtter kabelvalg som er rettet mot byggekvalitet og skjerming slik at den ikkje stråler til andre kabler og påvirker ledeevnen til dei. ellers ror eg det er mykje gode salgstriks i sving fra produsentenes side

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ingen tro på strømkabler før jeg heller, jeg hadde vel egentlig ikke tro på noen form for kabler annet enn lakris og biltemakabler. Men så feil kan man ta, man lærer så lenge man lever. Hvorfor disse kabelstumpene gjør lyden bedre, er for meg et stort mysterium. Kan det være fordi de forhindrer interferens på den siste meteren? Kan det være fordi de har en slags filtrerende effekt? Ikke vet jeg, men det fungerer som pokker.

Hvis du mistenker at du har dårlig strømnett der du bor, bør du prøve å låne med deg noen gode strømkabler en gang. Strømfiltre gjør også mye bra for lyden men disse har en tendens til å kvele dynamikken i anlegget, så jeg vil heller råde folk til å kjøpe gode kabler. Ordinære strømpadder er visstnok noe av det verste man kan ha i et anlegg forresten. Sett kablene rett i veggstøpselet eller bruk gode strømfordelere.

Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •