Strømkabel - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 252

Tråd: Strømkabel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Tror finvåg prøver å være morsom siden han er en kabelfantast, og prøver å etterligne oss kabelskeptikere. Uansett vil ikke skjerming tilsi at man effektivt fjerner all støy. Så om du bedret tomgangsstøyen i diskantene ved å handle inn kabler med litt heftigere skjerming, så er det en ganske logisk forklaring det du kommer med. Hadde det blitt påstått at det var kobberkvaliteten som ga en raskere og mer sinusformet strøm, så hadde jeg vel rynket på nesen :grin:
    Hva er jeg og hvor har du dette fra? At jeg argumenterer mot dine meninger betyr ikke at jeg nødvendigvis sitter på et annet ytterpunkt.
    Argument brukt tidligere om forklaring på forbedring; det er noe du innbiller deg, og at produsent ikke bruker slike kabler, eller terminaler av kobber eller mundorf kondensatorer eller hva det skulle være, og at det derfor ikke har noe å si er et argument som ofte blir brukt mot noen som har prøvd noen av disse tingene og opplevd en lydmessig endring.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    1. Hvor jeg står iforhold til dokumentasjon, forskning og vitenskap har jeg ikke skrevet noen ting om. Siden du kommer med dette særdeles lite begrunnede og lite gjennomtenkte angrepet på meg regner jeg med du er blant dem som ønsker dokumentasjon. Du sier du nyter ditt liv til det fulle, hvorfor krever du dokumentasjon fra andre som bare gjør det samme på sin måte. De har aldri bedt om din innblanding!

2. dakal liten... Du omtaler meg som om at jeg er i en slags sekt, jeg har derimot aldri hørt noen omtale noe som har med et stereoanlegg å gjøre som noe hellig eller guddommelig slik du her skisserer.
    Har du mulighet til å legge ut en slik mail her, slik at det er mulig å skjønne hva du vil frem til?
    1. Hvis du ikke skjønner at man faktisk trenger dokumentasjon for å endre kjent viten, så er det ikke her du bør poste meldingen dine. Men når du sier at ikke alle trenger vitenskapelige bevis, de vil bare nyte livet, så vil jeg si du har sagt hvor du står i forhold til dokumentasjon, forskning og vitenskap..

2. Har aldri framstilt meg selv som et offer. Og nei, jeg kan ikke legge fram en slik mail her, da jeg ikke ønsker å henge ut personene som har skrevet de. Det er vel ikke vanskelig å skjønne hva som står i de, når jeg faktisk skriver at det er forsøk på å få kabelskeptikere til å konvertere.

Har aldri bedt om dokumentasjon på din særegne livsnytelse, men når folk begynner å framstille høyst subjektive meninger som fakta, da er det vel på tide å dokumentere litt..!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    /teskjemetoden

@finvåg - du har tydeligvis ikke fått med deg andre kabeldebatter her inne på avforumet, så la meg sakse inn en dinside.no-artikkel som startet den andre pågående tråden;

Kabler: Om valg av kabler til lyd og bilde - DinSide Data

Sitat Opprinnelig postet av dinside.no
    Om artikkelforfatteren: Brynjulf Blix har bakgrunn som profesjonell musiker helt tilbake til tidlig 70-tall, var blant pionérene når synther og elektroniske instrumenter ble tatt i bruk, har jobbet hos ledende importører av musikk og studioutstyr i over 15 år, har jobbet i studio og på livescener med store radio og TV-produksjoner, har skrudd og loddet nytt og gammelt utstyr og undervist alt fra musikklærere til NTNU-studenter i musikkteknologi. Har 7 forskjellige lydanlegg, 4 Hammond orgler, flere digitale og analoge synther, ett Steinway flygel og fiolinister i svært nær familie…
    så, hva vet du som ikke Blix vet?

EDIT: hvis du ikke gidder å lese saken så har du det han sier om strømkabler her:

Sitat Opprinnelig postet av dinside.no
    Hadde det vært så enkelt å forbedre lyden på ALLE fremtidige produksjoner som å kjøpe en 2-meters eksotisk strømkabel eller annen humbug-løsning - da hadde proffene gjort det. Men det har de ikke gjort. Strømkvaliteten til apparatets kretser bestemmes i apparatets strømforsyning som transformerer og likeretter vekselstrøm og leverer stabil likestrøm til apparatets kretser. Råvaren spiller ingen rolle så lenge den er innenfor +/- 10 prosent av de 230 volt som skal leveres. Her kan ikke en eksotisk strømkabel bidra med noe annet enn å se tøff ut. Blålys under rånebilen gjør heller ikke at den plutselig går som et blått lyn.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er jeg og hvor har du dette fra? At jeg argumenterer mot dine meninger betyr ikke at jeg nødvendigvis sitter på et annet ytterpunkt.
    Argument brukt tidligere om forklaring på forbedring; det er noe du innbiller deg, og at produsent ikke bruker slike kabler, eller terminaler av kobber eller mundorf kondensatorer eller hva det skulle være, og at det derfor ikke har noe å si er et argument som ofte blir brukt mot noen som har prøvd noen av disse tingene og opplevd en lydmessig endring.
    men uansett så er det slik at hvis man skal framstille en teori om at kabel X gir en bedre/luftigere/kvassere... lyd enn kabel Y. så må man framstille noe dokumentasjon for å forklare hvordan denne forskjellen har bakgrunn i kabelen, og ikke noe annet.

Og ja, det er noe du innbiller deg, er faktisk i mange tilfeller det korrekte svaret. Viten om vår egen hjerne har eksistert lenge, og det er utrolig hvor lettpåvirkelig vår egen lille datamaskin er imot ytre påvirkninger. Så å prøve å avskrive denne feilkilden for å fremme kabelteorien holder ikke mål.

til slutt vil jeg si at jeg sier ikke du gjør dette, men det er en gjenganger i miljøet..

Edit.. enig med protet..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.1 Jeg er fullstendig klar over hva som kreves av dokumentasjon, forskning og metode. Men det er ikke det denne tråden eller denne debatten handler om. Dette er ingen vitenskapelig tidsskrift og lang over 90% av innlegg hvor et produkt er omtalt er udokumentert!

1.2 Nei det sier jeg fortsatt ingenting om, deg om det. Det du i praksis sier her er at viss man ikke har full dokumentasjon for alt man foretar seg eller innkjøp man gjør, så har man et fjernt syn på vitenskap og dokumentasjon. Viss jeg skal kjøpe meg en god stol, så kjøper jeg den jeg synes er mest komfortabel, jeg drar ikke med meg flere kiropraktorer og krever dokumentasjon fra selger på at denne stolen gir meg den optimale sittestilling og komfort, jeg prøver heller ikke stolene blindt for å være sikker på at jeg ikke har blitt påvirket av pris eller utseende. For mange er hifi og musikk også et nytelsesmiddel og kjøper det dem vil ha ut fra sine forutsetninger.

2. Fortsatt bruker du meg som eksempel, tror du vil ha vanskelig for å finne poster fra meg hvor jeg kommer med bastante uttalelser angående lydmessige forbedringer ved bruk av en kabel.

Slike forum er til for erfaringsutvekslinger, skulle det bli krevd tilstrekkelig dokumentasjon for alle erfaringer, hadde det ikke vært mange innlegg i noen avdelinger på forumet.

1.1 Hvis du ikke skjønner at man faktisk trenger dokumentasjon for å endre kjent viten, så er det ikke her du bør poste meldingen dine.

1.2 Men når du sier at ikke alle trenger vitenskapelige bevis, de vil bare nyte livet, så vil jeg si du har sagt hvor du står i forhold til dokumentasjon, forskning og vitenskap..

2. Har aldri framstilt meg selv som et offer. Og nei, jeg kan ikke legge fram en slik mail her, da jeg ikke ønsker å henge ut personene som har skrevet de. Det er vel ikke vanskelig å skjønne hva som står i de, når jeg faktisk skriver at det er forsøk på å få kabelskeptikere til å konvertere.

Har aldri bedt om dokumentasjon på din særegne livsnytelse, men når folk begynner å framstille høyst subjektive meninger som fakta, da er det vel på tide å dokumentere litt..!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.1 Jeg er fullstendig klar over hva som kreves av dokumentasjon, forskning og metode. Men det er ikke det denne tråden eller denne debatten handler om. Dette er ingen vitenskapelig tidsskrift og lang over 90% av innlegg hvor et produkt er omtalt er udokumentert!

1.2 Nei det sier jeg fortsatt ingenting om, deg om det. Det du i praksis sier her er at viss man ikke har full dokumentasjon for alt man foretar seg eller innkjøp man gjør, så har man et fjernt syn på vitenskap og dokumentasjon. Viss jeg skal kjøpe meg en god stol, så kjøper jeg den jeg synes er mest komfortabel, jeg drar ikke med meg flere kiropraktorer og krever dokumentasjon fra selger på at denne stolen gir meg den optimale sittestilling og komfort, jeg prøver heller ikke stolene blindt for å være sikker på at jeg ikke har blitt påvirket av pris eller utseende. For mange er hifi og musikk også et nytelsesmiddel og kjøper det dem vil ha ut fra sine forutsetninger.

2. Fortsatt bruker du meg som eksempel, tror du vil ha vanskelig for å finne poster fra meg hvor jeg kommer med bastante uttalelser angående lydmessige forbedringer ved bruk av en kabel.

Slike forum er til for erfaringsutvekslinger, skulle det bli krevd tilstrekkelig dokumentasjon for alle erfaringer, hadde det ikke vært mange innlegg i noen avdelinger på forumet.
    1. Problemet er at man ikke like enkelt kan finne ut hva som er godt for ørene, som man kan for ryggen. Det er vel ingen stolforum der folk framstiller en stol som den beste for ryggen uten dokumentasjon å henvise til heller??

2. Bruker ikke deg som eksempel, men retter spørsmål og svar til deg, da du er aktiv. Beklager om du føler deg truffet. Som du selv sier så er det snakk om erfaringsutveksling. Og til slutt igjen, ingen som nekter noen som helst å komme med subjektive erfaringer, det er når de framstilles som objektive erfaringer eller fakta at folk rynker på nesen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Javel, du får tro hva du vil.

2. Er dinside.no en troverdig vitenskapelig kilde? Artikkelen er full av bastante påstander, hvor det ikke vises til noe dokumentasjon. Det skrives at ingen produsenter bruker annet enn standard kabler; det finnes plateselskaper som bla bruker transparent kabler i sine studioer.

Sitat Opprinnelig postet av Protet
    /teskjemetoden

1. @finvåg - du har tydeligvis ikke fått med deg andre kabeldebatter her inne på avforumet, så la meg sakse inn en dinside.no-artikkel som startet den andre pågående tråden;

2. Kabler: Om valg av kabler til lyd og bilde - DinSide Data

så, hva vet du som ikke Blix vet?

EDIT: hvis du ikke gidder å lese saken så har du det han sier om strømkabler her:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden dreier seg om hvorvidt man får bedre lyd eller bilde ved å bytte strømkabel.

Det er et konkret, teknisk spørsmål, hvor svaret er "nei".

Om noen er uenige i denne selvfølgeligheten, burde det være et minimumskrav at de kan vise til en eller annen form for dokumentasjon -- ikke bare til egne, subjektive opplevelser. Slike opplevelser er hverken mer eller mindre interessante for andre, enn mine egne opplevelser av at samtlige anlegg jeg har og har hatt, låter helt forskjellig ettersom jeg er i godt eller mindre godt humør.

Noe helt annet er diskusjoner om komponenter som faktisk skaper forskjeller i lyd eller bilde. Her vil naturligvis diskusjoner, både om ulike erfaringer, og om de tekniske grunnene til at lyden er forskjellig, være både nyttige og interessante.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Er dinside.no en troverdig vitenskapelig kilde? Artikkelen er full av bastante påstander, hvor det ikke vises til noe dokumentasjon.
    Artikkelen er skrevet av en mann som vet alt som er å vite om dette temaet. Ingenting av det han skriver, strider mot kjent viten. Om du spør ham privat, kan han temmelig sikkert henvise deg til fyldig dokumentasjon -- om han da gidder å svare på enda en henvendelse fra en kabelentusiast...

Og ja: Det finnes studioer som bruker fancy kabel. Representanter fra disse studioene figurer i reklamemateriell for kabelprodusentene, og får sikkert litt av hvert i belønning, i tillegg til gratis kabler...

I andre bransjer kjenner jeg forøvrig tilfeller der kjendisfagfolk opptrer i reklamer for én produsent, men selv bruker utstyr fra andre produsenter.

Reklame er, kort sagt, ikke bevis for noe som helst annet, enn at noen har fått betalt for å vise trynet sitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja, det er noe du innbiller deg, er faktisk i mange tilfeller det korrekte svaret. Viten om vår egen hjerne har eksistert lenge, og det er utrolig hvor lettpåvirkelig vår egen lille datamaskin er imot ytre påvirkninger.
    Men hvis det var slik da, at det er innbillning..

Gjør det noe? At man blir lurt til å tro at man har bedre lyd, så er vel det bare supert?
    Hvis man selv får en bedre opplevelse av musikken, er det ikke det vi her inne hele tiden prøver på? Skal man ikke ha denne følelsen fordi det er vanskelig å sette tall på det inn i et regneark?

Bare en tanke :idea:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Gjør det noe? At man blir lurt til å tro at man har bedre lyd, så er vel det bare supert?
    Å ta betalt av folk for å lure dem, kalles svindel, og er straffbart....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Lure folk for 50 kr som det koster for han å lage en hjemmelaget skjermet kabel? Tror han synes det var verdt den 50-lappen..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Lure folk for 50 kr som det koster for han å lage en hjemmelaget skjermet kabel? Tror han synes det var verdt den 50-lappen..
    Sikkert. Men det selges altså strømkabler som koster flere tusen, der produsent og selger lover lydforbedring.

Nå kjøpes jo sånt bare av folk som villig lar seg lure, og Forbrukerrådet synes ikke eksklusiv hi-fi har stor nok allmenn interesse til at de vil engasjere seg. Derfor ser vi nok aldri noen svindelsak mot en kabelprodusent...

PS:

Ellers er det jo morsomt at folk som tror at det kreves avansert produktutvikling og tusenvis av kroner i materialer for å oppnå en forbedring, samtidig tror at de kan oppnå samme forbedring selv for 50 kroner...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Han vet alt fordi? Det er igrunn komisk med ropet om dokumentasjon og selv vise til en artikkel basert på bastante uttalelser uten noen form for dokumentasjon. Ingeniørene hos krell, nordost, burmester osv har sikkert tilstrekkelig med kunnskap på området også.

2. Diskusjonen når sitt desiderte lavmål!

3. Konspirasjonsteori, uten noen form for dokumentasjon. Igrunn en ganske stygg anklage også.

1. Artikkelen er skrevet av en mann som vet alt som er å vite om dette temaet. Ingenting av det han skriver, strider mot kjent viten. Om du spør ham privat, kan han temmelig sikkert henvise deg til fyldig dokumentasjon --

2. om han da gidder å svare på enda en henvendelse fra en kabelentusiast...

3. Og ja: Det finnes studioer som bruker fancy kabel. Representanter fra disse studioene figurer i reklamemateriell for kabelprodusentene, og får sikkert litt av hvert i belønning, i tillegg til gratis kabler...

I andre bransjer kjenner jeg forøvrig tilfeller der kjendisfagfolk opptrer i reklamer for én produsent, men selv bruker utstyr fra andre produsenter.

Reklame er, kort sagt, ikke bevis for noe som helst annet, enn at noen har fått betalt for å vise trynet sitt.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    løgn og svindel eksempel 1:

Nordost Brahma Strømkabel | Soundgarden

Sitat Opprinnelig postet av soundgarde.no
    Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter o.l når vi koblet strømkablene fra Nordost til våre videoprojektorer. Forskjellen var faktisk mye større enn vi hadde ventet oss. Lydmessig fant vi at man fikk et betydelig større dynamikkområde og et mye mer detaljert lydbilde.
    løgn og svindel eksempel 2:

VAN DEN HUL The MAINSSERVER HYBRID kabel | Hi-Fi Klubben

Sitat Opprinnelig postet av hifiklubben.no
    The MAINSSERVER HYBRID fra van den Hul er en high-end strømkabel med innebygget støyfilter som sikrer anlegget ditt en helt ren strømforsyning. Dette kan i mange tilfeller gi et hørbart renere og mer veloppløst lydbilde. Fås i 1,5, 2 og 2,5 meters lengde.

The MAINSSERVER HYBRID fra van den Hul er en unik high-end strømkabel med innebygget støyfiltrering. Du kan bruke den til alle komponenter i hi-fi anlegget ditt der du vil ha en så ren og veloppløst lyd som overhodet mulig.
    ..litt mer enn 50 kroner koster de og

EDIT: helv** heller finvåg, har du ikke noe saklig å komme med i det hele tatt begynner det å lukte troll av deg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du mener noen blir lurt, er ikke nok til å karakterisere en virksomhet for svindel! Om du mener du har en veldig sterk sak, foreslår jeg at du går til sivilt søksmål i statene mot en av de store. Det fremstiller det slik at du har nok kunnskap og dokumentasjon slik at dette bør være en smal sak, da får du kampsaken din gjennomført..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tekniske delen av Nordost beskrivelsen er nesten den beste:

Sitat Opprinnelig postet av Soundgarden
    Nordost sin Brahma strømkabel er den fjerde i rekken fra den anerkjente amerikanske kabelprodusenten Nordost. Med kabelens nye design får strømmen bedre forhold å ”vandre” på samtidig som støynivået blir lavere uten at man må benytte diverse strømfilter osv. Brahma bruker teknologi som er lik den Valhalla bruker i sin Micro Mono-Filament med 5 ledere som blant annet er sølvbelagte. De 5 lederne er spunnet i en spiral for å holde impedans, kapasitans og andre elektriske spesifikasjoner innenfor svært stramme toleranser.
    Hadde bløffmakerne holdt seg til subjektiv synsing kunne jeg ignorert det. Når de starter kvasivitenskapen sin blir det ren underholdning.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ærlig talt troll, må du **** meg gi deg. hva er det som er usaklig?

Disse eksemplene kan ikke karakteriseres som løgn eller svindel.
    Soundgarden beskriver hva de opplevde. De gir ingen garantier iforhold til effekt av produkt for deg som kjøper. Ergo ingen svindel.

Hifiklubben skriver om ett filter som fjerner ulumskheter. Så langt ok/ikke svindel?
    De skriver så at NOEN kan få bedre lydbilde pga ovenstående. Er det ikke mulig for et filter å fjerne støy fra å komme inn til komponenter, og gi den bedre arbeidsvilkår og mindre støy? Mindre støy oppleves blant mange som et renere, og mer oppløst lydbilde, akkurat slik det står i teksten.

Sitat Opprinnelig postet av Protet
    løgn og svindel eksempel 1:

Nordost Brahma Strømkabel | Soundgarden

løgn og svindel eksempel 2:

VAN DEN HUL The MAINSSERVER HYBRID kabel | Hi-Fi Klubben

..litt mer enn 50 kroner koster de og

EDIT: helv** heller finvåg, har du ikke noe saklig å komme med i det hele tatt begynner det å lukte troll av deg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Han vet alt fordi? Det er igrunn komisk med ropet om dokumentasjon og selv vise til en artikkel basert på bastante uttalelser uten noen form for dokumentasjon. Ingeniørene hos krell, nordost, burmester osv har sikkert tilstrekkelig med kunnskap på området også.
    Han vet alt om dette, fordi det har vært både yrke og lidenskap for ham i 30-40 år.

Hva ingeniørene hos de nevnte produsentene mener, får vi aldri vite. Det er markedsføringsavdelingen som styrer med sånt.

Om du for en gangs skyld gidder å søke på nett, vil du finne godt dokumenterte eksempler på at f.eks. høyttalerprodusenter har skiftet internkabling, ikke utfra egne tekniske erfaringer, men etter krav fra forhandlere.

3. Konspirasjonsteori, uten noen form for dokumentasjon. Igrunn en ganske stygg anklage også.
    Himmel...

Vet du i det hele tatt noe om markedsføring? Tror du at kjendiser melder seg frivillig for å få lov til å reklamere for produkter de elsker? Har du hørt om sponsoravtaler?

"Mangelen på dokumentasjon" som du til kjedsommelighet bruker mot andre, er ikke annet enn din egen mangel på vilje til å skaffe deg elementær kunnskap.

Hva er det egentlig du tror du oppnår, ved å bruke en altomfattende, total kunnskapsløshet som argument?

2. Diskusjonen når sitt desiderte lavmål!
    Fint at du innrømmer det selv...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva eksakt er det som ikke stemmer i teksten?

Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Den tekniske delen av Nordost beskrivelsen er nesten den beste:

Hadde bløffmakerne holdt seg til subjektiv synsing kunne jeg ignorert det. Når de starter kvasivitenskapen sin blir det ren underholdning.

Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •