Strømkabel - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 252

Tråd: Strømkabel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Hvilken test? Kom gjerne med et eksempel som er tilgjengelig på nett, som kabelentusiastene går til angrep på.
    Les kabeltrådene her på forumet, eller søk selv på nettet. Jeg kan ikke se noen grunn til at jeg skulle bruke av min tid til å finne frem lett tilgjengelig informasjon for deg.

Når det kommer til menneskers opplevelse av musikk vil dette alltid være synsing og subjektivt uansett hvordan testen utføres.
    Når det gjelder musikk, ja. Testing av lyd som fysisk fenomen: bare om testmetodikken ikke utelukker tilfeldigheter og ikke gjør det mulig å skille det subjektive fra det fysiske.

Men nå motsier du deg selv igjen. Eller innrømmer du faktisk at opplevd forskjell på kabeler er subjektiv synsing? Hvordan kan du da forsvare at slike forskjeller fremstilles som reelle, og som argument for å kjøpe den ene (typisk dyrere kabelen) fremfor den andre?

Debattene angående dette temaet preges på ingen måte av at skeptikerne ønsker "kunnskap" og "forståelse". De bærer derimot preg av latterliggjøring og forsøk på å frembringe sin egen fortreffelighet.
    Har du lest mange slike debatter?

Vet du hva slags private meldinger vi som trekker kabeltroen i tvil får?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken test? Kom gjerne med et eksempel som er tilgjengelig på nett, som kabelentusiastene går til angrep på. Siden du skriver i flertall burde det være en enkel sak.
    ehrm - bevisbyrden ligger hos de/dere som påstår at, i dette tilfellet, strømkabler påvirker opplevd lyd ut av høyttaler. er nok du som _gjerne_ må komme med dokumentasjon som understøtter dette siden det går på tvers av hva vi i dag vet om strøm og lyd.
    Når det kommer til menneskers opplevelse av musikk vil dette alltid være synsing og subjektivt uansett hvordan testen utføres.
    ehrm - det er derfor det _alltid_ mases om gyldig dokumentasjon - målinger, abxtester etc etc.

Debattene angående dette temaet preges på ingen måte av at skeptikerne ønsker "kunnskap" og "forståelse". De bærer derimot preg av latterliggjøring og forsøk på å frembringe sin egen fortreffelighet.
    ehrm - tror heller det er flere som opplever ovenfra-og-ned holdninger av typen 'hvis du ikke hører forskjell er nok ikke ørene dine følsomme nok, som mine. jaja, da får du kose deg med pc-høyttalerne dine til 299,- fra claes - de er sikkert gode nok for deg.'

jeg for min del begynner å nærme meg drittlei.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Viss det er så lett tilgjengelig skulle det være fort gjort å legge inn en link, jeg bemerker meg at du ikke kanfrembringe denne "lett" tilgjengelige informasjonen. Jeg påstår at den ikke eksisterer så da får det blir opp til deg å motsi eller være enig.

2. Kan du venligst forklare hva som er en selvmotsigelse og hva du legger i ordet selvmotsigelse?
    Om opplevelser av lyd er synsing: i aller høyeste grad ja. Det betyr ikke at det ikke har rot i virkeligheten.
    Når en velger å bruke ordet opplevelse, spiller det menneskelige inn og da vil det alltid være synsing! Dette har jeg da eller sagt noen motsetning til noen gang...

3. Som menneske synes jeg ærlig talt spørsmålet er ganske dumt. For de fleste vil det være naturlig å søke informasjon og anbefalinger fra likesinnede. Ikke alle har behov for å ha vitenskapelig bevis for alt de foretar seg her i verden. Noen prøver faktisk å nyte livet.

For å sette en parallell til ovenstående spørsmål: viss du skal ut å feire, hvordan bestemmer du deg for hvilken restaurant du skal spise på?

edit:
    ja jeg har fulgt debatten i mange år, og jeg forundrer meg stadig over engasjementet fra tvilende som påståelig ikke interesserer seg for kabler og aldri skal prøve det heller.

Nei jeg kjenner ikke til din inbox, har aldri mottatt negative meldinger i en slik debatt og aldri sendt dem heller. Så jeg har ingen anelse.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    1. Les kabeltrådene her på forumet, eller søk selv på nettet. Jeg kan ikke se noen grunn til at jeg skulle bruke av min tid til å finne frem lett tilgjengelig informasjon for deg.

2. Når det gjelder musikk, ja. Testing av lyd som fysisk fenomen: bare om testmetodikken ikke utelukker tilfeldigheter og ikke gjør det mulig å skille det subjektive fra det fysiske.
    Men nå motsier du deg selv igjen. Eller innrømmer du faktisk at opplevd forskjell på kabeler er subjektiv synsing?

3. Hvordan kan du da forsvare at slike forskjeller fremstilles som reelle, og som argument for å kjøpe den ene (typisk dyrere kabelen) fremfor den andre?

Har du lest mange slike debatter?

Vet du hva slags private meldinger vi som trekker kabeltroen i tvil får?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    1. ehrm - bevisbyrden ligger hos de/dere som påstår at, i dette tilfellet, strømkabler påvirker opplevd lyd ut av høyttaler. er nok du som _gjerne_ må komme med dokumentasjon som understøtter dette siden det går på tvers av hva vi i dag vet om strøm og lyd.

ehrm - det er derfor det _alltid_ mases om gyldig dokumentasjon - målinger, abxtester etc etc.

2. ehrm - tror heller det er flere som opplever ovenfra-og-ned holdninger av typen 'hvis du ikke hører forskjell er nok ikke ørene dine følsomme nok, som mine. jaja, da får du kose deg med pc-høyttalerne dine til 299,- fra claes - de er sikkert gode nok for deg.'

3. jeg for min del begynner å nærme meg drittlei.
    1. Du må nok konsulterer noen andre, har verken resurser eller utstyr til å utføre et slikt arbeid. Kan du liste opp hva vi konkret vet i dag om strøm og lyd i denne sammenheng?

2. Du får tro hva du vil... Vil en pc-høyttaler til 299 gjennomsnittlig spille like bra subjektivt eller være på høyde målemessig med en high end høyttaler til tja la oss si 150k? På hvilken høyttaler (med matchende utstyr) vil små endringer i signalveien gi størst utslag?

3. Hvorfor i alledager skriver du her da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Har lest at noen eiere av Emotiva XPA-5 har hatt brumming/støy i høyttalerne sine. Dette har ofte blitt løst ved at man har ryddet i kabelsalaten av signalkabler man må ha mellom for og effektforsterker og skilt disse fra strømkablene.

Hvis det er slik at alle signalkabler er tilstrekkelig skjermet for å tåle eventuell støy fra strømkabler, hvordan kan det da ha seg at de alikevel blir påvirket av omgivelsene?

Disse problemene har vært enten folk har hatt billige eller dyre signalkabler..

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Du må nok konsulterer noen andre, har verken resurser eller utstyr til å utføre et slikt arbeid. Kan du liste opp hva vi konkret vet i dag om strøm og lyd i denne sammenheng?
    Hvorfor vil du stadig at noen skal liste opp for deg? Hvorfor kan du ikke bare lete frem faglitteratur og tester som er tilgjengelig på Nettet, på biblioteket og i bokhandelen?

2. Du får tro hva du vil... Vil en pc-høyttaler til 299 gjennomsnittlig spille like bra subjektivt eller være på høyde målemessig med en high end høyttaler til tja la oss si 150k? På hvilken høyttaler (med matchende utstyr) vil små endringer i signalveien gi størst utslag?
    Saken er at de som tror de hører forskjell, hører denne uansett utstyr. Folk med dyrt utstyr hører hverken mer eller mindre forskjell enn andre. Noen av de testene du kan finne om du gidder, som viser at forskjellene ikke finnes, er utført på utstyr de færreste vil ha råd til.

Uansett er sitatet hentet fra en kabelentusiast, som på denne måten latterliggjorde folk som ikke trodde på kabelmagien. Dette er ikke enestående; det er en av de mildere reaksjonene vi skeptikere får; offentlig og privat.

At du, som kabeltroende, ikke får hat-mail, er uansett ikke overraskende.

3. Hvorfor i alledager skriver du her da?
    Fordi han, som jeg, først og fremst er lei av alt sprøytet overtrosike folk sprer rundt på hi-fi-fora.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det blir bedt om dokumentasjon på det som blir påstått, det du og dine kommer med er også bare påstander. Jeg har forespurt flere ganger om dere kan vise til noe som kan underbygge deres påstander, noe som bortforklares nå igjen. Du krever altså dokumentasjon fra alle andre, men hopper glatt over denne delen når du selv blir spurt om det samme.

2. a) Nok en påstand som ikke har rot i virkeligheten.
    b) Du som er opptatt av dokumentasjon og testmetodikk, bør være fullstendig klar over at en slik type test ikke kan bevise at det ikke finnes forskjeller.

3. HiFi og musikk er og blir en subjektiv greie, like greit å akseptere dette med en gang. Som nevnt tidligere har ikke alle behov for vitenskapelige tester for å dokumentere sine valg.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    1. Hvorfor vil du stadig at noen skal liste opp for deg? Hvorfor kan du ikke bare lete frem faglitteratur og tester som er tilgjengelig på Nettet, på biblioteket og i bokhandelen?

2. a) Saken er at de som tror de hører forskjell, hører denne uansett utstyr. Folk med dyrt utstyr hører hverken mer eller mindre forskjell enn andre.
    b) Noen av de testene du kan finne om du gidder, som viser at forskjellene ikke finnes, er utført på utstyr de færreste vil ha råd til.

Uansett er sitatet hentet fra en kabelentusiast, som på denne måten latterliggjorde folk som ikke trodde på kabelmagien. Dette er ikke enestående; det er en av de mildere reaksjonene vi skeptikere får; offentlig og privat.

At du, som kabeltroende, ikke får hat-mail, er uansett ikke overraskende.

3. Fordi han, som jeg, først og fremst er lei av alt sprøytet overtrosike folk sprer rundt på hi-fi-fora.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Har lest at noen eiere av Emotiva XPA-5 har hatt brumming/støy i høyttalerne sine. Dette har ofte blitt løst ved at man har ryddet i kabelsalaten av signalkabler man må ha mellom for og effektforsterker og skilt disse fra strømkablene.

Hvis det er slik at alle signalkabler er tilstrekkelig skjermet for å tåle eventuell støy fra strømkabler, hvordan kan det da ha seg at de alikevel blir påvirket av omgivelsene?

Disse problemene har vært enten folk har hatt billige eller dyre signalkabler..
    Det er begrensa hvor godt signalkablene kan skjermes, men det er helt nødvendig å ha det på plass. Har lest om Nordost signalkabler av eldre årgang som ikke hadde skjerming - helt utrolig. Effekten av skjerming av nettkabel mtp. utstråling er jeg litt usikker på, men dette er uansett en annen debatt enn dyr vs. normalt prisa kabel. Skjerming er ikke særlig kostbart, og normalt prisede kabler har jeg ingen problemer med.

Løsningen som du forklarer er uansett helt grei. Det billigste, enkleste og trolig mest effektive er å legge strøm og signal fra hverandre, for styrken på magnetfeltet avtar kraftig med avstanden. Mengde strøm i nettkabel er også en viktig faktor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Det er begrensa hvor godt signalkablene kan skjermes, men det er helt nødvendig å ha det på plass. Har lest om Nordost signalkabler av eldre årgang som ikke hadde skjerming - helt utrolig. Effekten av skjerming av nettkabel mtp. utstråling er jeg litt usikker på, men dette er uansett en annen debatt enn dyr vs. normalt prisa kabel. Skjerming er ikke særlig kostbart, og normalt prisede kabler har jeg ingen problemer med.

Løsningen som du forklarer er uansett helt grei. Det billigste, enkleste og trolig mest effektive er å legge strøm og signal fra hverandre, for styrken på magnetfeltet avtar kraftig med avstanden. Mengde strøm i nettkabel er også en viktig faktor.
    Mener jeg har lest flere steder at selv nyere modeller fra Nordost er ømfintlige for støy jeg. Er i alle fall 2-3 stykker jeg har lest om som har slitt med Blue Heaven signalkabler.. Om dette har vært strømkablene sin skyld er jeg dog usikker på, men de har blitt kvitt støyen med å skifte til en annen signalkabel..

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Mener jeg har lest flere steder at selv nyere modeller fra Nordost er ømfintlige for støy jeg. Er i alle fall 2-3 stykker jeg har lest om som har slitt med Blue Heaven signalkabler.. Om dette har vært strømkablene sin skyld er jeg dog usikker på, men de har blitt kvitt støyen med å skifte til en annen signalkabel..
    Alle Nordost signalkabler som jeg selv har testet har vært MEGET
    ømfintelige for støy.
    Dette forsvant helt når jeg byttet til DIY skjermede strømkabler.
    Fikk samme resultat hos en kompis når vi byttet til skjermede strømkabler.

Til DIY kablene vi lagde bestilte vi alt vi trengte fra Elfa,med
    lengder på 70cm per stk endte prisen på ca 50,- per kabel ferdig montert.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsentene for ditt og din kompis sitt utstyr fikk mest sannsynlig uskjermede strømkabler med produktene. Ifølge produsentene er da dette mer og en godt nok, så du må nok bare bite i det sure eplet å innrømme at du og din kompis tar feil, det ble ikke bedre. Dette er så elementært at det faktisk ikke er noen vits å diskutere en gang!

Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Alle Nordost signalkabler som jeg selv har testet har vært MEGET
    ømfintelige for støy.
    Dette forsvant helt når jeg byttet til DIY skjermede strømkabler.
    Fikk samme resultat hos en kompis når vi byttet til skjermede strømkabler.

Til DIY kablene vi lagde bestilte vi alt vi trengte fra Elfa,med
    lengder på 70cm per stk endte prisen på ca 50,- per kabel ferdig montert.

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsentene for ditt og din kompis sitt utstyr fikk mest sannsynlig uskjermede strømkabler med produktene. Ifølge produsentene er da dette mer og en godt nok, så du må nok bare bite i det sure eplet å innrømme at du og din kompis tar feil, det ble ikke bedre. Dette er så elementært at det faktisk ikke er noen vits å diskutere en gang!
    Hvor ble det da av "susingen" i diskanten som er der uten skjermede kabler?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er der enten fortsatt eller så har den aldri vært her, du må jo skjønne at dette bare er noe som skjer inni hodet ditt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er der enten fortsatt eller så har den aldri vært her, du må jo skjønne at dette bare er noe som skjer inni hodet ditt!
    Herregud, makan til argumenter!

Tror han vet best selv hva han hørte før og etter!

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så skjermede kabler har ingenting for seg da?
    Syns dette er merkelig siden nevnte "susing" i diskanten blir merkbart mindre
    bare man rydder litt i kabelsalaten bak racket.

Dette har nok ingenting å si for lyden,men tomgangs støyen i ht å da spesielt diskant blir mindre.

Kan også nevne at jeg ikke er noen kabelfanatiker

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke akkurat en troverdig kilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle har behov for å ha vitenskapelig bevis for alt de foretar seg her i verden. Noen prøver faktisk å nyte livet.
    Det kommer vel ganske godt fram at du gir en lang en i vitenskapen. Jeg føler jeg også må påpeke at livet mitt nytes til det fulle hver dag, selv om jeg ikke tror på kabelbibelen og deres forkynnere rundt om her på forumet.

Nei jeg kjenner ikke til din inbox, har aldri mottatt negative meldinger i en slik debatt og aldri sendt dem heller. Så jeg har ingen anelse.
    Nei, men det er det mange av dine forkynnere som gjør, og jeg har mottatt flere der jeg skal omvendes til å tro på kabelbibelen.

"Bytt ut dine kabler, og kableguden skal være deg nådig"
    "I begynnelsen skapte Gud himmelen,jorden og høytalerkabelen"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hvor jeg står iforhold til dokumentasjon, forskning og vitenskap har jeg ikke skrevet noen ting om. Siden du kommer med dette særdeles lite begrunnede og lite gjennomtenkte angrepet på meg regner jeg med du er blant dem som ønsker dokumentasjon. Du sier du nyter ditt liv til det fulle, hvorfor krever du dokumentasjon fra andre som bare gjør det samme på sin måte. De har aldri bedt om din innblanding!

2. dakal liten... Du omtaler meg som om at jeg er i en slags sekt, jeg har derimot aldri hørt noen omtale noe som har med et stereoanlegg å gjøre som noe hellig eller guddommelig slik du her skisserer.
    Har du mulighet til å legge ut en slik mail her, slik at det er mulig å skjønne hva du vil frem til?

edit: hva er forresten kabelbibelen?

Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    1. Det kommer vel ganske godt fram at du gir en lang en i vitenskapen. Jeg føler jeg også må påpeke at livet mitt nytes til det fulle hver dag, selv om jeg ikke tror på kabelbibelen og deres forkynnere rundt om her på forumet.

2. Nei, men det er det mange av dine forkynnere som gjør, og jeg har mottatt flere der jeg skal omvendes til å tro på kabelbibelen.

"Bytt ut dine kabler, og kableguden skal være deg nådig"
    "I begynnelsen skapte Gud himmelen,jorden og høytalerkabelen"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Så skjermede kabler har ingenting for seg da?
    Syns dette er merkelig siden nevnte "susing" i diskanten blir merkbart mindre
    bare man rydder litt i kabelsalaten bak racket.

Dette har nok ingenting å si for lyden,men tomgangs støyen i ht å da spesielt diskant blir mindre.

Kan også nevne at jeg ikke er noen kabelfanatiker
    Tror finvåg prøver å være morsom siden han er en kabelfantast, og prøver å etterligne oss kabelskeptikere. Uansett vil ikke skjerming tilsi at man effektivt fjerner all støy. Så om du bedret tomgangsstøyen i diskantene ved å handle inn kabler med litt heftigere skjerming, så er det en ganske logisk forklaring det du kommer med. Hadde det blitt påstått at det var kobberkvaliteten som ga en raskere og mer sinusformet strøm, så hadde jeg vel rynket på nesen :grin:

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •