Strømkabel - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 252

Tråd: Strømkabel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Hjemmekino er et lite norsk underholdningsblad med subjektive tester av av-utstyr. Ikke et større testlaboratorium! Igrunn ganske sykt hva noen tror disse småbedriftene har tilgjengelig av midler.
    Her har vi en klar kandidat til prisen for flest selvmotsigelser pr. tekstlinje...

Uansett, diskusjonen dreier seg altså ikke om hvorvidt det er mulig å måle forskjeller på kabler, men om hvorvidt forskjeller på strømkabler gir hørbare forskjeller i lyden.

For n'te gang:

Når noen påstår at de hører forskjell -- sogar stor forskjell -- og slike forskjeller ikke kan forklares utfra rent tekniske forhold, må det dokumenteres at man faktisk hører forskjell. Til det kreves et minimum av kunnskap om testmetodikk og menneskelig oppfatnings- og opplevelsesevner.

Det holder ikke å unnskylde seg med at man driver et "underholdningsblad". Når man fremlegger påstander som kan påvirke folks kjøp av tildels svært kostbart utstyr, må påstandene holde vann.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Ikke såå langt på jordet.

Strøm-inntaket på en forsterker/receiver osv, er totalt adskilt ifra elektronikken som har med lyd å gjøre, på samme måte som drivkraften til kjøkkenmaskinen ikke har noe med selve maten å gjøre.

Bytter man strømkabelen, så vil det fremdeles ikke ha noe å si på lyd/mat-behandlingen. Man vil ikke få en bedre smak i maten av å bytte strømkabel, på samme måte som at man ikke vil få bedre lyd.

Som jeg har sagt tidligere, de som har troen på at en strømkabel kan gjøre underverker, burde lese seg opp på basic info om hvordan en forsterker fungerer, hvordan den er bygd opp og hva de enkelte komponentene gjør.
    Det det du med ovenstående argumentasjon sier her er at strømforsyning spiller ingen rolle for det endelige lydmessige resultatet i oppbygningen av en forsterker?

Noen må lese seg opp på det du nevner, og NOEN må få seg erfaringer og kunnskap om hva som faktisk spiller en rolle for å oppnå høy lydkvalitet.

Det går faktisk an å bruke din type argumentasjon på høyttalere og; det er kun ved bruk av de aller dyreste høyttalerelementer, kondensatorer og spoler du får god lyd, hvor du plasserer dem er uvesentlig, heller ikke rom eller kassekonstruksjon spiller en rolle, de er jo ikke en del av signalveien..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Her har vi en klar kandidat til prisen for flest selvmotsigelser pr. tekstlinje...

Uansett, diskusjonen dreier seg altså ikke om hvorvidt det er mulig å måle forskjeller på kabler, men om hvorvidt forskjeller på strømkabler gir hørbare forskjeller i lyden.
    Hadde vært fint om du kunne vise meg alle selvmotsigelsene, jeg finner ingen.

Det ble påstått at det ikke eksisterer målbare forskjeller på kabler, jeg argumenterte mot dette noe som er fullt tillat på dette forumet, selv om det ikke skulle passe deg. En godt skjermet kabel kan beskytte mot støy, er ikke støy både hørbart og målbart?

Viss du har sett på testene som er gjort, bør du vite at det ikke er gjennomførbart. Å gjennomføre en dobbel blindtest uten at det vil være mulig for skeptikerne å rive fra hverandre testen pga prosedyrefeil/avvik, vil i praksis være ekstremt kostbart og ekstremt tidkrevende.
    Om du ønsker at alle påstander i et blad skal være underbygd av slike tester så er hjemmekino feil blad for deg, og du er neppe beregnet i deres kundegruppe. Jeg tror derimot ikke du finner så veldig mange Hifi/hjemmekino blader i verden som gjør det heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går faktisk an å bruke din type argumentasjon på høyttalere og; det er kun ved bruk av de aller dyreste høyttalerelementer, kondensatorer og spoler du får god lyd, hvor du plasserer dem er uvesentlig, heller ikke rom eller kassekonstruksjon spiller en rolle, de er jo ikke en del av signalveien..
    Med fare for å blande meg inn i en opphetet debatt:

Veien fra høyttalermembranene og til øret/målemikrofonen er jo i høyeste grad endel av signalveien. Selv om den ikke er en del av den elektriske signalveien kan den fortsatt måles på.

Skjermede strømkabler, som jeg synes å huske diskusjonen startet med, kan måles for seg (enkel måling), eller som en lydforbedrende del av et system (mer komplisert måling).

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når ble det et stort problem at apparatledninger ikke er skjermet?

Dessverre er det dessuten slik at ledningen fra sikringsskap til stikk-kontakt neppe er skjermet. Derfor vil faktisk all støy denne uskjerma ledningen plukker opp spre seg videre inn i apparatledningen, enten den er standard, Furutech, Oblivion eller Nordost med ekstra skjerm.

Om det er 230 Volt AC i seg selv man vil skjermes mot ser jeg ikke helt poenget. Hvis den utgjør et problem vil du høre det i form av en 50 Hz konstant basstone.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært fint om du kunne vise meg alle selvmotsigelsene, jeg finner ingen.
    Da foreslår jeg at du leser innleggene dine om igjen.

En annen ting er at du både tillegger motstanderne meninger de ikke har, og at du bruker fakta fra ett område som "bevis" på andre områder der disse faktaene ikke har noen relevans.

For å gjenta til det kjedsommelige:

Det er ingen som hevder at det ikke er mulig å måle forskjellige elektriske egenskaper ved kabler.

Debatten går på om det er mulig å høre forskjeller, når målbare verdier er identiske, er irrelevante, eller for små til at de utfra kjent vitenskap skulle kunne gi hørbare forskjeller.

Forøvrig er det riktig at en vitenskapelig holdbar blindtest kan være vanskelig å arrangere. Det skal imidlertid ikke mye til å arrangere tester som eliminerer de mest opplagte feilkildene, som tid mellom eksemplene (som må være tilnærmet null om det skal dreie seg om en reell sammenligning), kjennskap til hva som er tilkoblet, kommunikasjon mellom lytter og "tekniker" o.s.v.

Det skal heller ikke mye til rett og slett å utvise et minimum av faglig redelighet, ved rett og slett å la være å skrive om noe man ikke har kunnskaper om eller dekning for.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når ble det et stort problem? Seriøst var det et forsøk på et slags argument?
    Skal man gå for et slikt argumentasjonsnivå; hvor noe kan funke eller ikke funke, funker det finnes det ingen forskjell?

Jeg må da spørre om du bruker standard lakriskabler som følger med utstyret man kjøper, f.eks signalkablene?

Viss du skulle lagt en f.eks 10m kabelkanal med strømkabel, vanlig rca signalkabel og tjaa en til kabeltv. Du har dessverre ikke mulighet til å legge dem separat. Ville du foretrukket at kablene hadde vært skjermet?

Sitat Opprinnelig postet av cyr

Dessverre er det dessuten slik at ledningen fra sikringsskap til stikk-kontakt neppe er skjermet. Derfor vil faktisk all støy denne uskjerma ledningen plukker opp spre seg videre inn i apparatledningen, enten den er standard, Furutech, Oblivion eller Nordost med ekstra skjerm.

Om det er 230 Volt AC i seg selv man vil skjermes mot ser jeg ikke helt poenget. Hvis den utgjør et problem vil du høre det i form av en 50 Hz konstant basstone.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må da spørre om du bruker standard lakriskabler som følger med utstyret man kjøper, f.eks signalkablene?

Viss du skulle lagt en f.eks 10m kabelkanal med strømkabel, vanlig rca signalkabel og tjaa en til kabeltv. Du har dessverre ikke mulighet til å legge dem separat. Ville du foretrukket at kablene hadde vært skjermet?
    Hvis du leser denne og tilsvarende tråder før du poster, slipper du å stille spørsmål som er besvart før.

Men for at du skal slippe å lese:

Kabeldiskusjonen går ikke på fordelene ved skjerming, eller adskillelse av signal og strøm. Ingen benekter at dette har noe for seg; det er forhold som er målbare og som kan høres i kontrollerte lyttetester.

At skjerming av kabler vil forhindre lett målbare og opplagt sansbare (hørbare og synlige) forstyrrelser i lyd eller bilde, er rett og slett ikke noe argument for påstander av det slaget kabeldyrkerne kommer med.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Når ble det et stort problem? Seriøst var det et forsøk på et slags argument?
    Skal man gå for et slikt argumentasjonsnivå; hvor noe kan funke eller ikke funke, funker det finnes det ingen forskjell?

Nei, det var et spørsmål du burde kunne svare på hvis det var et problem. Min påstand er at nettstøy ytterst sjelden er et problem, og hvis det faktisk er et problem så fikses det ikke med en passiv kabel - uansett pris.

Det som er hensiktsmessig er å håndtere støyen der det kan bli til et problem. Du har uansett ikke kontroll på alle støykildene! Derfor er signalkabler skjerma, mens strøm sjelden er skjerma. Har du lange strekk er det beste som nevnt balanserte signaler for å effektivt nulle ut indusert støy.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Det ser ut til at du blander jording og skjerming har.
    det har du helt rett i - trodde det var det han spurte om

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner fortsatt ingen selvmotsigelser så jeg ber deg opplyse meg. Ja har lest dem flere ganger og faktisk og skrevet dem, så jeg er fullstendig klar over hva som står.

Hvor tillegger jeg deg meninger du ikke har? Jeg stilte spørsmål til dine argumenter og din måte å argumenter på.
    At eksempelet med høyttaler var kun for å sette argumentasjons-måte på spissen.

Ang. metode.
    Norske Fidelity utførte en slik test som ble trykt i en av deres utgaver. Testen ble utført blindt. Endte med kritikk pga utførelse og ikke god nok utgreiing om hvordan den testen ble utført.

At det ikke blir utført slike tester av hifi-journalistene er fullt forståelig. Flesteparten av de som leser dem liker bladet og det de skriver som det er.

Hvorfor skal de rette seg etter noen som ikke kjøper bladene deres regelmessig? Når en omtale blir forsøkt gjort med bedre testprosedyrer får man også kritikk for det er mangler fordi testene ikke har holdbarhet vitenskapelig.
    Hvorfor i allverden de skal utføre slike tester skjønner jeg ikke, det krever mer resurser og mer tid, og de som ikke er fornøyd med testprosedyre blir ikke fornøyd uansett hva de gjør.

Da foreslår jeg at du leser innleggene dine om igjen.

En annen ting er at du både tillegger motstanderne meninger de ikke har, og at du bruker fakta fra ett område som "bevis" på andre områder der disse faktaene ikke har noen relevans.

For å gjenta til det kjedsommelige:

Det er ingen som hevder at det ikke er mulig å måle forskjellige elektriske egenskaper ved kabler.

Debatten går på om det er mulig å høre forskjeller, når målbare verdier er identiske, er irrelevante, eller for små til at de utfra kjent vitenskap skulle kunne gi hørbare forskjeller.

Forøvrig er det riktig at en vitenskapelig holdbar blindtest kan være vanskelig å arrangere. Det skal imidlertid ikke mye til å arrangere tester som eliminerer de mest opplagte feilkildene, som tid mellom eksemplene (som må være tilnærmet null om det skal dreie seg om en reell sammenligning), kjennskap til hva som er tilkoblet, kommunikasjon mellom lytter og "tekniker" o.s.v.

Det skal heller ikke mye til rett og slett å utvise et minimum av faglig redelighet, ved rett og slett å la være å skrive om noe man ikke har kunnskaper om eller dekning for.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan ikke en kabel redusere støy?

Denne diskusjonen er helt på jorde, kan en ferrit kjerne fjerne støy? ja mener
    NEMKO det mener også Pioneer da dem leverer med en ferrit kjerne som man
    skal montere på strømkabelen for og fjerne støy.
    Noen eller mange kabler er kun en bløff ja mens andre strømkabler har en filter
    effekt.
    Og til dere som mener strømkvalitet ikke betyr noe hvorfor bruker da konstuktører av audio utstyr agregater når dem tester utstyret? :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner fortsatt ingen selvmotsigelser så jeg ber deg opplyse meg. Ja har lest dem flere ganger og faktisk og skrevet dem, så jeg er fullstendig klar over hva som står.
    Jeg har påpekt inkonsenvenser i argumentasjonen din i innleggene ovenfor.

Hvor tillegger jeg deg meninger du ikke har?
    Du har bl.a. påstått at kabelskeptikerne mener at det ikke finnes målbare forskjeller på ulike kabler. Det er det ingen som mener. Diskusjonen gjelder om det er mulig å høre forskjeller som ikke kan måles, er for små til at de burde gi hørbare forskjeller, eller gjelder forhold som ikke skulle påvirke lyden.

Norske Fidelity utførte en slik test som ble trykt i en av deres utgaver. Testen ble utført blindt.
    [...]
    Hvorfor i allverden de skal utføre slike tester skjønner jeg ikke, det krever mer resurser og mer tid, og de som ikke er fornøyd med testprosedyre blir ikke fornøyd uansett hva de gjør.
    Det er ikke vanskelig å følge noenlunde holdbare testrutiner.

Problemet er bare, at det da faktisk blir umulig å påvise de forskjellene kabelentusiastene ønsker å påvise. Derfor tøyer man rammene litt, for å åpne for tolkning. (Eller, som noen fremstiller det: Forsøker å finne aternative testmåter som er bedre egnet til å påvise det man ønsker å påvise...)

Dette er svært lett å gjennomskue, om man har minimumskunnskaper om problematikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen gjelder om det er mulig å høre forskjeller som ikke kan måles, er for små til at de burde gi hørbare forskjeller, eller gjelder forhold som ikke skulle påvirke lyden.
    Du mener vel - "Diskusjonen gjelder om det er mulig å høre forskjeller som kan måles...."

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. metode.
    Norske Fidelity utførte en slik test som ble trykt i en av deres utgaver. Testen ble utført blindt. Endte med kritikk pga utførelse og ikke god nok utgreiing om hvordan den testen ble utført.
    Skjønner veldig godt hva du mener her.

Hver gang det har vært utført noen tester/blindtester, så vil de som er kabelskeptikere alltid finne et argument for å mene at testen ikke er korrekt utført. Selv om det hadde blitt gjort en test som hadde kommet frem med tall på målbare forskjeller, så hadde testen blitt umyndiggjort på flekken på et eller annet grunnlag.

Dette emnet vil man aldri bli enig om, det beviser jo denne tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Selv om det hadde blitt gjort en test som hadde kommet frem med tall på målbare forskjeller, så hadde testen blitt umyndiggjort på flekken på et eller annet grunnlag.
    På en måte har du rett:

Tester som opererer med kontrollerbare forhold (målbare verdier, lyttetester der tilfeldigheter og synsing er utelukket) blir jevnlig "umyndiggjort" av kabelentusiaster...

Nei, man blir aldri enig når den ene parten ønsker kunnskap og forståelse, mens den andre bare vil ha bekreftet sin tro (eller selge sine produkter) uten plagsomme motforestillinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en måte har du rett:

Tester som opererer med kontrollerbare forhold (målbare verdier, lyttetester der tilfeldigheter og synsing er utelukket) blir jevnlig "umyndiggjort" av kabelentusiaster...

Nei, man blir aldri enig når den ene parten ønsker kunnskap og forståelse, mens den andre bare vil ha bekreftet sin tro (eller selge sine produkter) uten plagsomme motforestillinger.
    Enig i det du sier..

Personlig ligger jeg midt i mellom jeg. Gidder ikke betale mye for kabler, men vil gjerne ha noen litt over de svarte lissene som følger med.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sagt at kabelskeptikerne som menighet mener at det ikke finnes målbare forskjeller. Det jeg skrev var derimot til deg, utifra min quote i innlegget burde det vært forståelig.
    DU skrev følgende:

"Personlig har jeg enda ikke sett en eneste måling som tester ut strømkabler.
    Kanskje det er en grunn til at slikt ikke eksisterer..."

Vel ja, det du skriver er jo at du ikke har sett slike målinger, var selvsagt feil av meg å komme med nevnte påstand siden de kan eksistere selv om ikke du vet det. Men den andre setningen din blir skrevet på en slik måte at det vil oppfattes slik at du mener at ikke eksisterer MÅLBARE forskjeller på strømkabler.

Ærlig talt så er det ikke så veldig mange som mener at forandringer i lyden ikke er målbart. Hvilke forhold mener tenker du på som ikke kan påvirke lyden?

Nå har jeg akkurat nevnt en test som er blitt utført med slike rutiner og ikke blitt godkjent av skeptikerne, uten å kommentere dette. Istedenfor nevner du igjen at slike tester må bli utført. Er det noe jeg har gått glipp av??
    Kravene for en riktig utført dobbel blindtest er ikke lagt til rette for i en håndvending!!

Ja du har helt rett i at fraværet av et fenomen ikke noen gang kan bevise at fenomenet ikke eksisterer. Så det er igrunn ingenting å diskutere.

Jeg har påpekt inkonsenvenser i argumentasjonen din i innleggene ovenfor.

Du har bl.a. påstått at kabelskeptikerne mener at det ikke finnes målbare forskjeller på ulike kabler. Det er det ingen som mener. Diskusjonen gjelder om det er mulig å høre forskjeller som ikke kan måles, er for små til at de burde gi hørbare forskjeller, eller gjelder forhold som ikke skulle påvirke lyden.

Det er ikke vanskelig å følge noenlunde holdbare testrutiner.

Problemet er bare, at det da faktisk blir umulig å påvise de forskjellene kabelentusiastene ønsker å påvise. Derfor tøyer man rammene litt, for å åpne for tolkning. (Eller, som noen fremstiller det: Forsøker å finne aternative testmåter som er bedre egnet til å påvise det man ønsker å påvise...)

Dette er svært lett å gjennomskue, om man har minimumskunnskaper om problematikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en måte har du rett:

Hvilken test? Kom gjerne med et eksempel som er tilgjengelig på nett, som kabelentusiastene går til angrep på. Siden du skriver i flertall burde det være en enkel sak.

Når det kommer til menneskers opplevelse av musikk vil dette alltid være synsing og subjektivt uansett hvordan testen utføres.

Debattene angående dette temaet preges på ingen måte av at skeptikerne ønsker "kunnskap" og "forståelse". De bærer derimot preg av latterliggjøring og forsøk på å frembringe sin egen fortreffelighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DU skrev følgende
    Nei, det var ikke jeg som skrev det. Det virker heller ikke som om du har forstått det utsagnet du tillegger meg her.

Om du forsøker å forstå motparten, og ikke minst holder orden på hvem du argumenterer mot, er det kanskje lettere å se en mening i det du skriver.

Ellers kan jeg bare gjenta at det er milevid forskjell mellom en test som er korrekt utført etter vitenskapelige regler, og en "test" av den typen kabelentusiaster foretar, som privatpersoner eller som bransjejournalister. Mellom disse ytterpunktene er det fullt mulig å gjennomføre troverdige tester uten å oppfylle alle formelle kriteria. Og som sagt er det svært lett å gjennomskue en test som ikke utelukker opplagte feilkilder, om man har basiskunnskaper og kritisk sans.

Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •