Strømkabel - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 252

Tråd: Strømkabel

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    *facepalm*

strømkabler? virkelig? verden vil fortsatt bedras... til tross for at det er over 40 år siden vi landa på månen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir som å si at man får bedre smak på maten, om man bytter ut strømkablene til kjøkkenmaskinene!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Blir som å si at man får bedre smak på maten, om man bytter ut strømkablene til kjøkkenmaskinene!
    Den sammenligningen var rimelig på jordet :P lyd er jo strøm, det er ikke den maten jeg spiser

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Den sammenligningen var rimelig på jordet :P lyd er jo strøm, det er ikke den maten jeg spiser
    Hadde lyd vert strøm hadde det vert smertefullt å være i nærheten av anlegget når du snurrer ei plate...eller i nærheten av alt?

lyd er hurtige endringer av luftens statiske trykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke såå langt på jordet.

Strøm-inntaket på en forsterker/receiver osv, er totalt adskilt ifra elektronikken som har med lyd å gjøre, på samme måte som drivkraften til kjøkkenmaskinen ikke har noe med selve maten å gjøre.

Bytter man strømkabelen, så vil det fremdeles ikke ha noe å si på lyd/mat-behandlingen. Man vil ikke få en bedre smak i maten av å bytte strømkabel, på samme måte som at man ikke vil få bedre lyd.

Som jeg har sagt tidligere, de som har troen på at en strømkabel kan gjøre underverker, burde lese seg opp på basic info om hvordan en forsterker fungerer, hvordan den er bygd opp og hva de enkelte komponentene gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg

fikk laget strømkabler for en tid tilbake siden. Med Furutech støpsler. Det mest oppløftende her i gården var at jeg ble kvitt masse kabelrot, da ledningene ble laget i perfekt lengde til alle komponenter.

Å så ser det jo veldig tøft ut da. Om det er verdt prisen får bli opp til den enkelte å avgjøre:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøm-inntaket på en forsterker/receiver osv, er totalt adskilt ifra elektronikken som har med lyd å gjøre, på samme måte som drivkraften til kjøkkenmaskinen ikke har noe med selve maten å gjøre.
    Men hvis strøm-inntaket er totalt adskilt fra elektronikken som har med lyd å gjøre, hvordan får du lyd fra forsterkeren da?

Trenger ikke forsterkeren din å trekke strøm inn for å lage lyd?

Selv har jeg liten tro på forbedret lydkvalitet strømkabler, men ser nytten av å kunne korte ned kabler for å ha det ryddig. Mye er gjort med noen billige støpsler fra ebay samt feks litt Ölflex-kabel. Trenger ikke koste mer enn 100 kr for en selvlaget kabel i fin lengde..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble kanskje feil å si _totalt_ adskilt, men inntaket og det som går i kretsen er adskilt...

Er såpass mye elektronikk som nedjusterer, glatter ut og forbedrer strømmen som kommer inn, at man ofte har et stort varieringspotensial å gå på før man vil merke forskjeller i lyden (Ved for lave spenninger f.eks).
    En strømkabel på 1-2 meter vil ikke på noen måte påvirke elektronikken inni. Og hvertfall ikke bearbeidingen av signalene som går igjennom receiveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble kanskje feil å si _totalt_ adskilt, men inntaket og det som går i kretsen er adskilt...

Er såpass mye elektronikk som nedjusterer, glatter ut og forbedrer strømmen som kommer inn, at man ofte har et stort varieringspotensial å gå på før man vil merke forskjeller i lyden (Ved for lave spenninger f.eks).
    En strømkabel på 1-2 meter vil ikke på noen måte påvirke elektronikken inni. Og hvertfall ikke bearbeidingen av signalene som går igjennom receiveren.
    Som sagt har jeg selv liten tro på bedre lydkvalitet, men må alikevel spørre siden du vet litt om dette:
    Hvis forbedret lydkvalitet med strømkabler er bullshit, hvordan kan da bladet Hjemmekino skryte av enorme lydmessige forskjeller de gangene de tester strømkabler?

Spør ikke for å være frekk, men burde man ikke kunne stole på at en test er riktig utført av et seriøst blad? Er ifølge testene ikke nyanse-forskjeller heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med trylling og magi, så kan virkelig ikke svare det på akkurat det spørsmålet.

Men kan være en hovedgrunn: Orginalkabelen hadde defekt skjerming, evt signalkablene de brukte var totalt crapp. Noe som igjen førte til mer støy på signalet.
    Så det ville isåfall hatt samme virkning å bytte signalkabler da.

Ble det foresten gjort noen konkrete målinger under testen?
    Eller benyttet de bare seg av ørene?

Personlig har jeg enda ikke sett en eneste måling som tester ut strømkabler.
    Kanskje det er en grunn til at slikt ikke eksisterer...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis forbedret lydkvalitet med strømkabler er bullshit, hvordan kan da bladet Hjemmekino skryte av enorme lydmessige forskjeller de gangene de tester strømkabler?

Spør ikke for å være frekk, men burde man ikke kunne stole på at en test er riktig utført av et seriøst blad? Er ifølge testene ikke nyanse-forskjeller heller.
    Man burde heller spørre om hi-fi-pressen er seriøs.

De fleste blader "tester" utstyr slik folk gjør hjemme, uten kunnskaper om hverken seriøse testprosedyrer eller menneskelig oppfatningsevner og opplevelsesmønstre, og helt uten kritisk sans overfor produsentenes markedsføring.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jesus, har Hjemmekino testa lydkvalitetene i forskjellige strømkabler? er det bladet en verna bedrift?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    jesus, har Hjemmekino testa lydkvalitetene i forskjellige strømkabler? er det bladet en verna bedrift?
    Har aldri hatt noen stor test, men vært flere ganger hvor de har testet et produkt. Sist gang var vel ifjor sommer hvor det ble testet tre stk Oyaide-kabler til x antall tusenlapper.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med trylling og magi, så kan virkelig ikke svare det på akkurat det spørsmålet.

Men kan være en hovedgrunn: Orginalkabelen hadde defekt skjerming, evt signalkablene de brukte var totalt crapp. Noe som igjen førte til mer støy på signalet.
    Så det ville isåfall hatt samme virkning å bytte signalkabler da.

Ble det foresten gjort noen konkrete målinger under testen?
    Eller benyttet de bare seg av ørene?

Personlig har jeg enda ikke sett en eneste måling som tester ut strømkabler.
    Kanskje det er en grunn til at slikt ikke eksisterer...
    Er originalkablene skjermet? Trodde ikke de var det jeg men... Gjelder dette alle produsenter?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å påstå at 230V strømkabelen fra stikkontakten i veggen til forsterker har noen slags påvirkning på lyden er løgn og bedrageri, i beste fall mangel på elementær fysikk-/elektrokunnskaper.

kanskje noen med litt for mange hatter å holde styr på der i gården?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt har jeg selv liten tro på bedre lydkvalitet, men må alikevel spørre siden du vet litt om dette:

Det som må taes med ei klype salt er beskrivelser av kabler hos ein butikk/nettbutikk. Leser/blir fortalt stadig om at "kjøper du denne til tven din får du mye bedre farger" "Denne gir deg enda bedre lyd" Så står dei der med 2m kobber i hånden til 5000kr. og hvis du kjøper den andre til 7000 blir det enda bedre. Dette er salgstriks som lurer den uvitende

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Det som må taes med ei klype salt er beskrivelser av kabler hos ein butikk/nettbutikk. Leser/blir fortalt stadig om at "kjøper du denne til tven din får du mye bedre farger" "Denne gir deg enda bedre lyd" Så står dei der med 2m kobber i hånden til 5000kr. og hvis du kjøper den andre til 7000 blir det enda bedre. Dette er salgstriks som lurer den uvitende
    Det er jeg enig i. Men Hjemmekino selger ikke kabler de, og de selger jo ikke flere blader ved å skryte av kabler i en test heller..

Vet ikke om det har noe som helst å si, men det som går igjen når privatpersoner snakker om forskjeller, er ofte at det gir mest effekt ved bytte av kabel på kilde, mens nesten ubetydelig på forsterkere.
    Er dette noe mer sannsynlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg enig i. Men Hjemmekino selger ikke kabler de, og de selger jo ikke flere blader ved å skryte av kabler i en test heller..?
    Hjemmekino selger flere annonser ved å skryte av kabler

Newcomer Beetlejuice sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja,
    om du har en effektamp som trekker 1 kW fra veggen tror jeg kabeldiameter vil ha en viss betydning. Vil ikke anbefale hyssingdim. i et slikt tilfelle.

I tillegg er det for mange en utfordring å skille signalkabler og strømkabler. Blir fort en salat som kan gi interferensproblemer. Skikkelig skjerming er jo et poeng da.

Dog, er nok enig i at kvaliteten på strømkabelen vil ha relativt liten betydning for de fleste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan være en hovedgrunn: Orginalkabelen hadde defekt skjerming,
    Noen som vet om alle orginale strømkabler som følger med i esken er skjermet?

Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •