Strømkabel - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 252

Tråd: Strømkabel

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kabler er viktig, uten dem ville jeg ikke fått lyd...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Etter en god del alkohol i blodet, så blir lyden på anlegget mitt også sinnsykt mye bedre, selv om jeg fremdeles bruker standard kabler...
    Det må være alkoholdunstene fra pusten din som trenger inn i kablene og bløter opp kobbermolekylene så signalene flyter lettere.

Newcomer BareFinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg pleier å stramme kablene mine gått opp, og då merker eg at bassen blir strammere. Også sprayer eg de med klarlakk for å få klarere lyd i diskant. Funker som bare det

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh... jeg tror nok trådstarter koblet og testet kablene FØR alkoholens inntog, og at han heller ble rimelig overrasket over utviklingen tråden hans har fått. Som han sier, riktignok rimelig påseila, han gir langt F****** i hva dere mener

Snodig at enhver kabeltråd skal ende med masse "pisspreik" på dette forumet. Hvis en person mener og tror at han hører forskjell ved bytte av kabler, uansett merke og type, så burde vel alle bare være happy med det. Og hvis en annen mener at "fordi målingene viser sånn og slik", så kan det ikke finnes noen andre muligheter for bedre lyd, burde alle også være happy med det.

Jeg lurer forresten litt på dere som sverger til målinger hele tiden. Stoler dere overhodet ikke på ørene deres? Hva om en måling anses for å være "riktig", men du allikevel ikke liker lyden, hva da? Lever du allikevel med oppsettet? :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Eh... jeg tror nok trådstarter koblet og testet kablene FØR alkoholens inntog, og at han heller ble rimelig overrasket over utviklingen tråden hans har fått. Som han sier, riktignok rimelig påseila, han gir langt F****** i hva dere mener

Snodig at enhver kabeltråd skal ende med masse "pisspreik" på dette forumet. Hvis en person mener og tror at han hører forskjell ved bytte av kabler, uansett merke og type, så burde vel alle bare være happy med det. Og hvis en annen mener at "fordi målingene viser sånn og slik", så kan det ikke finnes noen andre muligheter for bedre lyd, burde alle også være happy med det.

Jeg lurer forresten litt på dere som sverger til målinger hele tiden. Stoler dere overhodet ikke på ørene deres? Hva om en måling anses for å være "riktig", men du allikevel ikke liker lyden, hva da? Lever du allikevel med oppsettet? :???:
    Problemet er jo at det ikke eksisterer en eneste måling som beviser at en strømkabler forbedrer lyden, ei heller 2 forskjellige lydkabler med samme utgangspunkt (Samme tverrsnitt, at begge er isolert osv osv).
    Det eneste av "beviser" man har, er ørene til folk. Noe som igjen fører til at det ikke er troverdig på noen som helst måte. Vi mennesker er de flinkeste i verden til å fantasere om ting, og resultatan blir deretter også etter å ha brukt en sum på kabler som er ganske lik det anlegget i seg selv koster. Alle vil jo tro at det de har kjøpt faktisk var verd det. Spesielt når de kunne fått noe som var fult like godt for 95% av prisen.

En kabeldebatt vil alltid være patetisk, da det ikke er en eneste jævel som kan komme med konkrete bevis. Annet enn egne erfaringer med øre og øyne (For de som måtte få bedre farger på tv'n ved å bytte strømkabel).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    En kabeldebatt vil alltid være patetisk, da det ikke er en eneste jævel som kan komme med konkrete bevis.
    Likevel tar 99% av alle kabeltråder på allverdens AV-fora det for gitt at det er forskjeller.

Den som ønsker å diskutere opplevde lydforskjeller uten å bi forstyrret av kunnskap eller sunn fornuft, har nok av muligheter til det. I Norge f.eks. på HiFi-sentralen.

Jeg synes det er greit at AVforum, som nesten det eneste fora jeg vet om, slipper til oss som ikke tror på hverken jule- eller kabelnissen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder meg til det elektronikken gjør, og ikke det kablene vistnok skal gjøre.

Støy er en ting, resten er bullshit =)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer forresten litt på dere som sverger til målinger hele tiden. Stoler dere overhodet ikke på ørene deres? Hva om en måling anses for å være "riktig", men du allikevel ikke liker lyden, hva da? Lever du allikevel med oppsettet?
    Det går ikke an å måle smak og behag. Man hi-fi-entusiaster liker utstyr med høy forvrengning eller ujevn frekvenskurve, bedre enn utstyr med ren og nøytral lyd.

Lyd er målbart, og selv relativt enkelt og rimelig utstyr er mer følsomt enn menneskeøret. Om man virkelig hører forskjeller, er det mulig å identifisere og måle disse forskjellene.

Når det gjelder kabler, er saken at noen "hører" forskjell der det ikke finnes målbare forskjeller. M.a.o. at forskjellene bare finnes i lytterens hode. Slike oppfatninger bekreftes gjennom diskusjoner kabelentusiaster imellom, og forsterkes av "informasjon" fra produsenter og selgere.

Man kan hevde at det er opptil den enkelte hva han vil kaste bort av penger på ting som ikke virker. Men kabeltrådene leses av, og er ofte startet av, folk som ikke vet noe om dette, men tror på ting de har hørt eller lest -- ofte av en selger i en hi-fi-sjappe eller fra en kabelprodusents markedsavdeling. Dette dreier seg om bransjer som tjener svært mye folks godtroenhet, ved å selge kabler det koster fint lite å produsere, med astronomisk fortjeneste...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at dyre strømkabler kan gjøre noe med lyden. går du ifra en skjermet strømkabel til en annen like godt skjermet strømkabel vil det ikke være noe forskjell. Går man fra en uskjermet kabel til en skjermet, kan man jo oppleve bedre\renere lyd p.g.a eliminering av støy som smitter over på signalkabler.
    å tenk ifra e-verket sitt fordelingskap og inn i sikringskapet er det jo i de fleste tilfeller ikke engang brukt kobber, men aluminiumskabel

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når alt kommer til alt får du uansett mer bang for the buck når du bruker pengene på ny/bedre receiver/forsterker/høytalere... 8)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1 ..and Amen to that!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv vil jeg si:

Om jeg stiller et spørsmål om noe jeg ikke har greie på, og det viser seg at jeg har misforstått noe eller har latt meg forlede av markedsføring eller grunnløse påstander, ville jeg sette pris på at noen fortalte med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal en kabel kunne gi deg dypere bass f.eks? er jo tross alt bare en strømleder som gir ut det samme signalet som den får inn (sålenge den ikke blir utsatt for ytre påvirkninger), ikke en frekvensomformer eller noe slikt.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så hører jeg ikke en dritt av forskjell på strømkabler. Har hatt besøk ifra den lokale klubben, Skedsmo audio. Jeg hørte ikke et fnugg av forskjell på
    strømkablene. Men det jeg la merke til var at jeg hadde volumkontrollen kl 9 mot kl 11 på de vanlige standard kablene. Det betyr at noe skjedde.

Jeg mener også at det er mye mere å hente i lydkvalitet vs kroner med å jobbe med akkustikken i rommet, vinkling og plassering av høytalerene ( gratis ) i forhold til vegger og lytteposisjon.

Og om noen mener de hører forskjell på en dyr kabel vs en billig en, jo så vil det vere en oppgradering for eieren av dette oppsettet.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Personlig så hører jeg ikke en dritt av forskjell på strømkabler. Har hatt besøk ifra den lokale klubben, Skedsmo audio. Jeg hørte ikke et fnugg av forskjell på
    strømkablene. Men det jeg la merke til var at jeg hadde volumkontrollen kl 9 mot kl 11 på de vanlige standard kablene. Det betyr at noe skjedde.

Jeg mener også at det er mye mere å hente i lydkvalitet vs kroner med å jobbe med akkustikken i rommet, vinkling og plassering av høytalerene ( gratis ) i forhold til vegger og lytteposisjon.

Og om noen mener de hører forskjell på en dyr kabel vs en billig en, jo så vil det vere en oppgradering for eieren av dette oppsettet.
    Akkurat som alt annet her i livet så er vi født med forskjellige talenter,,,og noen er så heldige at de kan trene og utvikle dette talentet...enten vi snakker musikk/komponist-fotballspiller-vinsmaker/kokk osv....dette gjelder også lyd...både de som kan høre forskjeller = de som lager komponenter= alt fra forsterkere til lydkabler,,,,,og på den andre siden finner man alltid de som tror på teori og tall.....og så er det vel sånn at tallteoretikere og lignende ofte mangler en dimensjon i sitt følelsesliv...mens de som har et rikt følelsesliv ofte er de som skaper...og som hører/smaker forskjell på lyd/vin...
    Er nå min mning,,,,Vi er jo alle forskjellige selv om vi har samme interesser og hobbier...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Akkurat som alt annet her i livet så er vi født med forskjellige talenter,,,og noen er så heldige at de kan trene og utvikle dette talentet...enten vi snakker musikk/komponist-fotballspiller-vinsmaker/kokk osv....dette gjelder også lyd...både de som kan høre forskjeller = de som lager komponenter= alt fra forsterkere til lydkabler,,,,,og på den andre siden finner man alltid de som tror på teori og tall.....og så er det vel sånn at tallteoretikere og lignende ofte mangler en dimensjon i sitt følelsesliv...mens de som har et rikt følelsesliv ofte er de som skaper...og som hører/smaker forskjell på lyd/vin...
    Er nå min mning,,,,Vi er jo alle forskjellige selv om vi har samme interesser og hobbier...:-)
    Tenkte bare å gjøre deg oppmerksom på at uten de som "alltid tror på teori og tall" osv så hadde ikke kveldens problemstillinger bestått av "Hvilken Blu-Ray skal jeg kose meg?" men "Hvordan i h.... får jeg klubbet ned den bøffelen, og har jeg flint nok til å lage bål?" ;-)

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Samme strøm kan vel på mange måter tas med en klype salt... Den er raffinert, rett, ligger innenfor strengt tilmålte toleranser og ikke minst (forhåpentligvis) uten nettstøy, så å sammenlikne strømmen i ett anlegg og ute på nettet er vel nesten som å skyte seg i foten (eller begge for den saks skyld).
    Var vell nettopp den i veggen eg snakka om her

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Tenkte bare å gjøre deg oppmerksom på at uten de som "alltid tror på teori og tall" osv så hadde ikke kveldens problemstillinger bestått av "Hvilken Blu-Ray skal jeg kose meg?" men "Hvordan i h.... får jeg klubbet ned den bøffelen, og har jeg flint nok til å lage bål?" ;-)
    Dette var en generell betraktning og det finnes jo en del som kan begge deler...og/eller mye av den ene biten og den andre....
    Og vi trenger jo alle...og det beste er jo de som samarbeider og tilfører hver sin type ekspertise....og at det er mer mellom himmel og jord enn vi aner....Alle de tingene vi sitter her inne og diskuterer her på forumet og er både enige og uenige om er skapt av alle typer mennesker...som oss som bruker og nyter alle disse tingene---fra filmene til utsyret og ikke å forglemme den komponenten som vi IKKE kan klare oss uten...:Elektrisk Strøm....men ikke glem at selv om vi har MYE strøm i Norge, så er vårt system med henhold til jording osv. på høyde med Albania....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den sammenligningen, og jeg er kokk og skaper matglede hos mine kunder. Og ja jeg hører forskjell på signalkabler og HT kabel, men jeg mener som jeg skriver, det er liten forskjell og at man vil ha mere å hente på å jobbe med andre ting.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De pengene som er brukt på dyre kabler, vil være bedre brukt på andre ting. Eg nekter ikkje for at kabler kan gjøre noe med lyden. Men det e så lite du får for pengene i forhold til alt annet du kan bruke de på (mener høytaler, forsterker, etc.)

Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •