Strømkabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 252

Tråd: Strømkabel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Det jeg imidlertid får inntrykk av, er at du kanskje aldri har hørt et bra anlegg med gode kabler og aldri har hatt muligheten til å teste ulike kabler på et slikt anlegg.
    Det er jo det typiske sluttargumentet til alle troende...

Noen av de testene der man ikke har greid å påvise hørbare forskjeller på kabler, er foretatt av anerkjente high-end-produsenter, med produkter jeg aldri vil få råd til. Jeg vil tro det ble benyttet "bra anlegg" til de testene...

Det skal finnes hi-fi-utstyr som er kresent på kabler (eldre Naim blir ofte nevnt som skrekkeksempel). Men da dreier det seg om målbare forhold, og ikke forskjell på "gode og dårlige" kabler, men på kabler som matcher utstyrets sære krav, og kabler som ikke gjør det.

Når det gjelder strømkabler, kan jeg forøvrig ikke forstå hvordan bedre utstyr skulle gi større uttelling for kabelbytte. Tvert imot vil jeg mene at ømfintlighet for forstyrrelser fra strømkabler er et tegn på dårlig produktkvalitet...

Jeg føler egentlig at mange av argumentene jeg bruker her heller hadde hørt hjemme i "kabelbløff"-tråden -- så jeg tror jeg lar det bli med dette.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ingen tro på strømkabler før jeg heller, jeg hadde vel egentlig ikke tro på noen form for kabler annet enn lakris og biltemakabler. Men så feil kan man ta, man lærer så lenge man lever. Hvorfor disse kabelstumpene gjør lyden bedre, er for meg et stort mysterium. Kan det være fordi de forhindrer interferens på den siste meteren? Kan det være fordi de har en slags filtrerende effekt? Ikke vet jeg, men det fungerer som pokker.

Hvis du mistenker at du har dårlig strømnett der du bor, bør du prøve å låne med deg noen gode strømkabler en gang. Strømfiltre gjør også mye bra for lyden men disse har en tendens til å kvele dynamikken i anlegget, så jeg vil heller råde folk til å kjøpe gode kabler. Ordinære strømpadder er visstnok noe av det verste man kan ha i et anlegg forresten. Sett kablene rett i veggstøpselet eller bruk gode strømfordelere.
    Kabelen har nok ingen filtrerende effekt. Einaste som skjer når du kobler til ein kabel som består av støpsel i gull/sølv/rhodium osv, kabel av kobber med sølv, gull og alt annet...er at overgangsmotstanden øker før det når f.eks en forsterker.Dette er som regel negativt i ei kobling. Ein kabel er ein passiv komponent, så den vil aldri forbedre det som allerede er i veggen din 1m unna anlegget ditt. Siden det er "normalt" å kjøpa strømkabel til 3-10000kr, reknar eg med at utstyret står i samme stil. Elektronikk i denne prisklassen eliminerer desse små forskjellene som kan oppstå i eit strømnett. Ellers ville ikkje komponentene fungert særlig lenge.

Når du snakker om filter er eg litt interessert i å høyre kordan du har utført dette. Vil nemlig påstå at store deler av det som selges av filter og vern er løgn. og 99% av folk som har vern på stikkontaktene i veggen heime har nok bare ein falsk trygghet.

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har veldig lys lyd i anlegget, bør man være forsiktig med strømkabler som påvirker lyden i lys retning eller motsatt.
    Jeg for min del bruker hvite strømkabler for lysere lyd og sorte for mer mørkt.

Veit ikke hvorfor men det funker som fy i mine ører

Mvh
    Peter

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peter123

Mvh
    Peter
    Bruker grønne her. og det vokser regnskog ut diskanten! :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh
    Peter
    Hvis du bruker en med zebrastriper på, får du akkurat passe lyd.
    Så nå vet du det

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Kabelen har nok ingen filtrerende effekt. Einaste som skjer når du kobler til ein kabel som består av støpsel i gull/sølv/rhodium osv, kabel av kobber med sølv, gull og alt annet...er at overgangsmotstanden øker før det når f.eks en forsterker.Dette er som regel negativt i ei kobling. Ein kabel er ein passiv komponent, så den vil aldri forbedre det som allerede er i veggen din 1m unna anlegget ditt. Siden det er "normalt" å kjøpa strømkabel til 3-10000kr, reknar eg med at utstyret står i samme stil. Elektronikk i denne prisklassen eliminerer desse små forskjellene som kan oppstå i eit strømnett. Ellers ville ikkje komponentene fungert særlig lenge.

Når du snakker om filter er eg litt interessert i å høyre kordan du har utført dette. Vil nemlig påstå at store deler av det som selges av filter og vern er løgn. og 99% av folk som har vern på stikkontaktene i veggen heime har nok bare ein falsk trygghet.
    Jeg regner med at du er enig i det at hvis du sender elendig strøm inn i anlegget, vil du også få elendig lyd ut av anlegget? Shit IN - Shit OUT. Kabler fungerer forøvrig som antenner som du sikkert vet og tiltrekker seg RFI støy.

Når det gjelder strømfiltre, så finnes det ulike typer av disse. Noen regenerer strømmen fullstendig. Det vil si at den blir gjort om til likestrøm først for så å bli omgjort til vekselstrøm igjen. Når du gjør en sånn omforming, fjerner du f.eks. likestrømspåvirkning i vekselstrømnettet. Sånne små firkantpulser i sinuskurvene kan være rimelig irriterende i lydbildet.

Personlig har jeg bare testet et enkelt isotek filter. Disse fjerner ikke DC-støy, men har bl.a. et slags skilleveggsystem som forhindrer at strømmen "danser" mellom enhetene som er tilkoblet sånn som den f.eks. gjør i vanlige strømpadder.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du er enig i det at hvis du sender elendig strøm inn i anlegget, vil du også få elendig lyd ut av anlegget?
    Dette vil muligens overraske deg: Men det er ikke fra stikkontakten musikken kommer...

Newcomer espen_rud sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker masse for mange gode svar.

nettop kjøpt meg noen brukte FAT LMC kabler til forforsterker og effektforsterker.

håper det gjør susen

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "elendig strøm", dvs? rekner med du meiner spenning her.
    Stort sett all elektronikk kan kompensere for minimum 5% spenningssvingninger, gjerne 10% også. 5%= 11,5V i norge.

Det filteret du snakker om har nok bare ein skilletrafo som hindrer forskjell i jordingspotensial når du bruker 2 stikk til å mate hele anlegget ditt. samme strøm vil gå gjennom anlegget ditt uansett, og du kan jo kalle det for "danse mellom enhetene" om du vil, men faktum er at alt kommer fra, og går tilbake til L og N i sikringsskapet ditt uansett.

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker en med zebrastriper på, får du akkurat passe lyd.
    Så nå vet du det
    Ah, at jeg ikke tenkte på det.

Takk for tipset:-D

Mvh
    Peter

Newcomer BareFinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, at jeg ikke tenkte på det.

Takk for tipset:-D

Mvh
    Peter
    Men du må aldri bruke brune kabler, for da blir det noe drit...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så veldig vanskelig å høre forskjell med et dårlig strømnett for å si det sånn

Når lyd som er ujevn, kantete, buldrete, pløsete, lite detaljert, skrikete osv., plutselig får en helt motsatt klang, forstår du at noe positivt har skjedd

En liten tilleggsting som er verd å merke seg ved strømkabler, er at de på samme måte som høyttaler- og signalkabler forandrer klangbalansen i anlegget. Hvis man har veldig lys lyd i anlegget, bør man være forsiktig med strømkabler som påvirker lyden i lys retning eller motsatt.
    Høres ut som du har gått fra Fjordkraft til Norgesenergi spør du meg. Fjordkraft er beryktet for pløsete, skrikete lyd. Jeg byttet ingen kabler, men derimot strømleverandør. Norgesenergi gir meg en himmelsk bass og ingen skrikete diskant. Og dette med transistor på klipsch.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Høres ut som du har gått fra Fjordkraft til Norgesenergi spør du meg. Fjordkraft er beryktet for pløsete, skrikete lyd. Jeg byttet ingen kabler, men derimot strømleverandør. Norgesenergi gir meg en himmelsk bass og ingen skrikete diskant. Og dette med transistor på klipsch.
    Håper ikkje du er seriøs her?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabeldebatt vil aldri bli seriøs...

For alle som har åpnet en forsterker, og sett litt dypere i komponentene på den, så vet de at strøm og spenning bli glattet ut og pyntet på før den starter å røre resten av elektronikken.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    En kabeldebatt vil aldri bli seriøs...

For alle som har åpnet en forsterker, og sett litt dypere i komponentene på den, så vet de at strøm og spenning bli glattet ut og pyntet på før den starter å røre resten av elektronikken.
    Riktig, men de kabelfrelste bryr seg lite om hva som foregår inne i forsterkerne, høyttalerne eller for den saks skyld i veggene, siden det kun er de synlige kablene som påvirker resultatet

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Riktig, men de kabelfrelste bryr seg lite om hva som foregår inne i forsterkerne, høyttalerne eller for den saks skyld i veggene, siden det kun er de synlige kablene som påvirker resultatet
    Ja for det er jo kablene som står for lyden? Ikke sant? 8)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    samme strøm vil gå gjennom anlegget ditt uansett, og du kan jo kalle det for "danse mellom enhetene" om du vil, men faktum er at alt kommer fra, og går tilbake til L og N i sikringsskapet ditt uansett.
    Samme strøm kan vel på mange måter tas med en klype salt... Den er raffinert, rett, ligger innenfor strengt tilmålte toleranser og ikke minst (forhåpentligvis) uten nettstøy, så å sammenlikne strømmen i ett anlegg og ute på nettet er vel nesten som å skyte seg i foten (eller begge for den saks skyld).

Newcomer espen_rud sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jøssees

meg som startet tåden.

er ganske dritings akkurat nå, så gir langt **** i hva dere mener, men etter at jeg koblet på mine FAT LMC nett kabler både på forforsterker og effektforsterker, så merker jeg en veldig god fobedring i lyden!!! strammenre og mere pressis bass samt luftigere diskant.

PARTY ON!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en god del alkohol i blodet, så blir lyden på anlegget mitt også sinnsykt mye bedre, selv om jeg fremdeles bruker standard kabler...

TRO hvorfor...

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espen_rud
    meg som startet tåden.

er ganske dritings akkurat nå, så gir langt **** i hva dere mener, men etter at jeg koblet på mine FAT LMC nett kabler både på forforsterker og effektforsterker, så merker jeg en veldig god fobedring i lyden!!! strammenre og mere pressis bass samt luftigere diskant.

PARTY ON!!!!
    Jada, når man er dritings er alt bare velstand, det gjelder både lyd og synsinntrykk

”You know, after five beers all the ugly girls are gone”

Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •