Strømkabel - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 252

Tråd: Strømkabel

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er tilfeldig forbipasserende jeg, som leser begge siders argumenter. Har selv rimelig budsjett-kabler, men passer på at f.eks. har god dimensjon på høyttalerkabler. Estetisk sett funker det dårlig med forsterkerlys og annen forurensing midt i synsfeltet, så jeg har forsterkere/effektforsterkere, signalkilder bak i rommet og får dermed langt kabelstrekk. Så for meg er det helt utenkelig å legge 1000kr/m eller mer i høyttalerkabel (har sikkert 40 meter høyttalerkabel (8 høyttalere inkl passiv sub)). Jeg har forsåvidt helt kurante kabler ellers, men ingenting overdådig. Det mest "overdådige" i mitt oppsett er Usher CP-6391 (samt tilhørende X-616 senter).

Jeg har forøvrig aldri hatt problemer med støy i mitt oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Siden du er så bråkjekk, så kan du jo slenge opp noen forskningsrapport hvor det er dokumentert at det er null forskjell på alle kabler også...
    Det finnes ikke få undersøkelser -- av typen ABX/dobbel blindtest -- som viser at ingen hører forskjell på ulike kabler når de ikke vet hva de hører.

Det finnes også i alle fall én undersøkelse som viser at kabelentusiaster hører forskjell på to eksempler med samme kabel, og kan beskrive forskjellene, når de tror at de hører ulike kabler.

Det er ikke sånn at det er "null forskjell på alle kabler". For å gjenta for n'te gang: Slike tester viser herken mer eller mindre, enn at det er umulig å høre forskjell på kabler som er normalt dimensjonert for formålet. For høyttalerkabler har grensen, såvidt jeg husker, vist seg å være et sted mellom lampettledning og ringeledning.

Disse undersøkelsene finnes på Nettet. Det tar deg anslagsvis en halvtime med søk og sortering å finne et utvalg. Se etter nettsteder med tilknytning til lydteknikerorgansiasjoner, universiteter og høyskoler. Du sparer tid om du hopper over diskusjonsfora for hi-fi, og nettsteder for produsenter og forhandlere; der er sjansen for å finne noe veldig liten.

Ellers moret jeg meg nettopp over en annen diskusjon her på bruket, der en fyr spurte om det var OK å slakte en Van den Hul-kabel for at den skulle se penere ut. Flere profilerte kabelentusister svarte at det var OK. Så mye for troen på kabelkonstruktørenes tricks...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.theaudiocritic.com/back_i...ritic_16_r.pdf

Konklusjon, det beste er å ha kort høyttalerkabel og kjøp "any wire".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20 år gammelt -- men jeg tror faktisk ikke det har skjedd så veldig mye innenfor "kabelkunnskapen" siden den gangen. Dette dreier seg jo tross alt om ganske enkle, elektriske forhold.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det finnes ikke få undersøkelser -- av typen ABX/dobbel blindtest -- som viser at ingen hører forskjell på ulike kabler når de ikke vet hva de hører.

Redigert:
    et finnes ikke få undersøkelser -- av typen ABX/dobbel blindtest -- som viser at ingen av deltakerne i testen hørte forskjell på de gitte kabler i et gitt system når de ikke viste hva de hørte.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Redigert:
    et finnes ikke få undersøkelser -- av typen ABX/dobbel blindtest -- som viser at ingen av deltakerne i testen hørte forskjell på de gitte kabler i et gitt system når de ikke viste hva de hørte.
    Og forskjellen er?

Du mener vel at det finnes kombinasjoner av kabler og utstyr som ville ha gitt hørbare forskjeller.

Og det er det -- det er bare det, at det i slike tilfeller er snakk om det man kan kalle feilkonstruksjoner av kabler eller utstyr, med målbare avvik fra det normale.

Hva mere er: Disse forskjellene vil både være lett hørbare, og lydforskjellene vil være målbare.

Med andre ord noe helt annet enn disse mystiske forskjellene som ikke kan måles eller forklares vitenskapelig, bare er hørbare for de som tror de finnes, og bare når ingen vantro er tilstede og kontrollerer.

Altså: Nok en gang en påstand som bygger på at fakta fra ett område overføres til og brukes som "bevis" på et område der de ikke har betydning...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forskjellen er hva man kan bruke resultater fra en slik test til . Du nevner tester og finner på egne konklusjoner ut fra resultatet av testen. Det er ikke mulig å utføre en slik blindtest uansett hvor vitenskapelig korrekt den skulle være, som man ut fra resultatet kan konkludere med en allmenngyldig sannhet, slik du her prøver. Seriøst ikke be om dokumentasjon eller resultater av tester når du ikke skjønner innholdet! Regner med du kommer et nytt usaklig angrep nå, men dette er faktisk fakta!

edit: hva jeg mener angående kabler i denne sammenheng er totalt irrelevant.

og hva mener du med den Altså: setningen nederst ?

Og forskjellen er?

Du mener vel at det finnes kombinasjoner av kabler og utstyr som ville ha gitt hørbare forskjeller.

Og det er det -- det er bare det, at det i slike tilfeller er snakk om det man kan kalle feilkonstruksjoner av kabler eller utstyr, med målbare avvik fra det normale.

Hva mere er: Disse forskjellene vil både være lett hørbare, og lydforskjellene vil være målbare.

Med andre ord noe helt annet enn disse mystiske forskjellene som ikke kan måles eller forklares vitenskapelig, bare er hørbare for de som tror de finnes, og bare når ingen vantro er tilstede og kontrollerer.

Altså: Nok en gang en påstand som bygger på at fakta fra ett område overføres til og brukes som "bevis" på et område der de ikke har betydning...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hva mener du med den Altså: setningen nederst ?
    Sukk...

Gi meg ett eneste eksempel på at noen har greid å påvise hørbare forskjeller på normale kabler under kontrollerbare forhold, så skal jeg gidde å fortsette diskusjonen med deg.

Som du kanskje vet, er det umulig å bevise at noe ikke eksisterer. Men det er oftest mulig å komme fram til ganske kraftige indisier. Om disse indisiene stemmer med fysiske lover, og motpartens påstander ikke gjør det, vil jeg mene at saken står rimelig sterkt...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommenterer dine påstander angående hvordan du tyder resultater av en test. Ditt svar til dette var at jeg overførte sannheter fra et område til et annet. Jaha hva i innlegget mitt gjorde jeg det? Eller var dette løgn fra din side og blant dine patetiske forsøk på å angripe meg?

"som du kanskje vet...." Dette var akkurat dette jeg kommenterte angående dine påstander, nå prøver du derimot å belære meg med dette, snakker om... Indisier og vitenskapelige bevis er nok ikke det samme, selv om du sier dette nå, så var det faktisk akkurat det du påsto tidligere. "Testen viser blablabla".

Sukk...

Gi meg ett eneste eksempel på at noen har greid å påvise hørbare forskjeller på normale kabler under kontrollerbare forhold, så skal jeg gidde å fortsette diskusjonen med deg.

Som du kanskje vet, er det umulig å bevise at noe ikke eksisterer. Men det er oftest mulig å komme fram til ganske kraftige indisier. Om disse indisiene stemmer med fysiske lover, og motpartens påstander ikke gjør det, vil jeg mene at saken står rimelig sterkt...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finvåg, kan du ikke bare lete etter en objektiv blindtest, der man har full kontroll på omgivelsene, der brukerne systematisk fant forskjell på kabler?

Jeg gjorde i alle fall et forsøk, og fant mange diskusjonsfora, men på side 5 fant jeg i alle fall en test som var relativt veldokumentert. Kan du ikke bare bruke litt tid på å finne en skikkelig blindtest som underbygger dine påstander?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    finvåg, kan du ikke bare lete etter en objektiv blindtest, der man har full kontroll på omgivelsene, der brukerne systematisk fant forskjell på kabler?

Jeg gjorde i alle fall et forsøk, og fant mange diskusjonsfora, men på side 5 fant jeg i alle fall en test som var relativt veldokumentert. Kan du ikke bare bruke litt tid på å finne en skikkelig blindtest som underbygger dine påstander?
    Har jeg noen gang påstått at dette eksisterer? Har jeg i disse innlegg på noe vis kommet med hentydninger til at dette eksisterer?

Hvilken konkret påstand er er du vil ha dokumentert?

Hvorfor kommer det et slikt svar, etter at jeg har avvist en oppdiktet konklusjon fra gyldige blindtester som ikke klarte å få frem forskjeller?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da kan vi altså konkludere. I blindtester klarer man ikke å skille en kabel fra en annen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Finvåg har noen gode poenger sett i forhold til hvordan man "fører" debatten. Man kommer UANSETT aldri til noen enighet, men skal skal man ha en debatt av "kvalitet" så må man utrykke seg presist om dem faktiske forhold. Man bør skille på sansynlighet og konkrete fakta forhold.

Jeg synes en del trekker debatten ned med å nevne forhold som ikke har vært i tråden eller trekke alle entusiastene under samme kam med å starte argumneter med feks: "Dere som" eller "Den klassiske nissekommentaren" eller "Det sier nissene", og sist og ikke minst at kalle kabelentusistene for ting dem ikke ønsker å asosiere seg med. Det blir veldig vagt og en utalelser "uten" hold, man kan ikke basere en debatt ved å diskutere hva andre sier. Det blir akuratt som at man skal ta kategorisere alle skeptikere som idioter hvis én av dem driter seg ut, i slike tilfeller bør man spesifisere hvem og hva for å få en saklig debatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Man kommer UANSETT aldri til noen enighet, men skal skal man ha en debatt av "kvalitet" så må man utrykke seg presist om dem faktiske forhold. Man bør skille på sansynlighet og konkrete fakta forhold.
    "Konkrete fakta forhold" er at det ikke er mulig å høre noe som ikke på en eller annen måte kan måles, og at mye som er målbart ikke er hørbart.

"Sannsynlig" er det, at det folk mener de hører, men som ikke kan forklares ved hjelp av fysikk, og ikke kan høres når man utelukker tilfeldig påvirkning, faktisk foregår i folks hoder og ikke i det tekniske utstyret.

Det er "konkrete fakta" at ingen har kunnet dokumentere at normale kabler gir forskjeller i lyd.

Det er ikke "sannsynlig" at man i det 1001. forsøket skal kunne bevise noe som ikke har latt seg bevise i de 1000 foregående forsøkene.

Jeg synes en del trekker debatten ned med å nevne forhold som ikke har vært i tråden eller trekke alle entusiastene under samme kam
    Så når noen framsetter en ubegrunnet påstand som er framsatt 100 ganger før og tilbakevist like mange ganger, eller presenterer den samme misforståelsen eller logiske feilslutningen som andre har presentert om og om igjen i forsøk på å forsvare et umulig standpunkt -- hva skal man da gjøre?

Det kommer tydelig fram, både i denne tråden og i andre, at det blant kabelskeptikerne finnes folk med store kunnskaper og stor lærevilje; også på andre områder enn hi-fi. Flere ganger har kabelentusiaster brukt dette mot "oss": Det at vi faktisk vet noe om hvordan et vitenskapelig eksperiment utføres, om hvordan mennesker oppfatter og tolker omverdenen, eller at vi kjenner til paralleller til kabeldebatten på andre områder, blir for dem et bevis på at "vi" ikke vet noe om det som diskuteres her. Men kunnskap på ett område utelukker ikke kunnskap på et annet. Snarere er det sånn, at den som skaffer seg kunnskaper på ulike områder står sterkere på hvert av disse områdene.

Et par kabelentusiaster har påstått at de blir utsatt for "personangrep" når jeg og andre har påpekt at de faktisk ikke har forstått artikkelen de viser til eller prinsippet de påberoper seg. Men slike påpekninger er saklige. Usaklige personangrep, av typen "dere hører ikke forskjell på en PC-høyttaler og et high-end-anlegg", er noe helt annet og framsettes av andre.

Vi har sett at kabelentusiaster innleder tråder med å frabe seg innblanding fra skeptikere. Man kan mene hva man vil om slik sensur -- men i tråder som er startet av skeptikere, eller som i utgangspunkt er nøytrale, må det da i himmelens navn være lov til å argumentere mot ubegrunnede påstander og feilslutninger? Og til å påpeke at påstander og argumenter er like gamle og utbrukte som de er usaklige?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par kabelentusiaster har påstått at de blir utsatt for "personangrep" når jeg og andre har påpekt at de faktisk ikke har forstått artikkelen de viser til eller prinsippet de påberoper seg. Men slike påpekninger er saklige. Usaklige personangrep, av typen "dere hører ikke forskjell på en PC-høyttaler og et high-end-anlegg", er noe helt annet og framsettes av andre.
    Hvorfor personangrep i hermetegn?

I og med at det er jeg som har påpekt personangrep fra deg, må du gjerne utdype hva det er du mener er saklig med dine uttalelser, som jeg har karakterisert som personangrep fra deg. I denne tråden er det vel hovedsaklig kun din bruker det har kommet slike uttalelser fra.

Å komme med uttalelser som du/dere er kunnskapsløse, din nisse, eller andre skjellsord blir nok for de fleste her og på andre forum regnet som usaklige personangrep, og en lite konstruktiv måte å argumentere og føre en debatt på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å komme med uttalelser som du/dere er kunnskapsløse, din nisse, eller andre skjellsord blir nok for de fleste her og på andre forum regnet som usaklige personangrep, og en lite konstruktiv måte å argumentere og føre en debatt på.
    Enig, det er unødvendig å komme med personkarakteristikk, men det må også være lov å påpeke usammenhengende eller ulogiske slutninger uten at det blir kalt personangrep.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke kalt noen "din nisse". Jeg, og flere andre, har brukt uttrykket "kabelnisse" om folk som tror på udokumenterte effekter i kabler. Dette er en betegnelse som er svært utbredt i hi-fi-krester, og som du godt vet, er det også kabelentusiaster som bruker dette uttrykket om seg selv.

Beskyldningene om kunnskapsløshet har jeg begrunnet. Det dreier seg om å fastholde argumenter det er lett å påvise at er uholdbare, om å trekke konklusjoner som ikke har dekning i de premissene man selv setter, om ikke å kjenne til alminnelige forhold som er viktige for det som diskuteres -- og ikke minst om ikke å vite hva som allerede er sagt om saken man diskuterer, i det forumet der man diskuterer den.

Noe jeg har kritisert deg for spesielt, er at du ikke gidder å søke etter informasjon selv, men forlanger at den du diskuterer med skal bruke av sin tid på å lete fram referanser til ting som er selvfølgelige for den som kjenner området.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uttrykk du har kommet med rettet mot meg i debatten:

”din egen mangel på vilje til å skaffe deg elementær kunnskap.”

”ved å bruke en altomfattende, total kunnskapsløshet som argument?”

”Klassisk kabelnisse-retorikk:”

Som tidligere nevnt ER personangrep ytringer rettet mot person fremfor å diskutere sak i en debatt, disse er som oftest nedsettende overfor personen og ikke ment som noe hyggelig. På så godt som alle forum er dette ikke tillat (inkludert dette forumet!) og blir sett på som en usaklig og lite konstruktiv måte å ytre seg på.

Ytringene over kommer fra deg i innlegg med quoter fra mine innlegg, de vil derfor bli oppfattet som et angrep på meg som person. Dette er som nevnt ikke tillat, over tid vil dette føre til permanent utestengning fra de fleste forum.

Dette ordet du så gjerne liker å bruke, "kabelnisse", er ikke noen positiv betegnelse. At noen som blir kaldt dette velger å bruke dette vitner om en god porsjon selvinnsikt og selvironi. Sosial kompetanse er et vesentlig stikkord, i denne sammenheng. Og dette ordet er ikke "svært" utbredt i miljøet, men det blir ofte brukt på avforum. ( Hifi- miljøet i norge består av mer enn deltagere på dette forumet).

Når jeg ber om linker til tester som blir brukt som argumentasjon, som det blir påstått finnes rikelig av på nettet, er det ikke mye å forlange at disse testene kan vises til. Når man får til svar at man bare skal finne det selv, tyder det på at man ikke har dette tilgjengelig allikevel.

At du forsvarer bruk av personangrep i denne sammenheng er uholdbart. Jeg foreslår at du setter deg inn i forumreglene før du kommer med flere ytringer.

Jeg har ikke kalt noen "din nisse". Jeg, og flere andre, har brukt uttrykket "kabelnisse" om folk som tror på udokumenterte effekter i kabler. Dette er en betegnelse som er svært utbredt i hi-fi-krester, og som du godt vet, er det også kabelentusiaster som bruker dette uttrykket om seg selv.

Beskyldningene om kunnskapsløshet har jeg begrunnet. Det dreier seg om å fastholde argumenter det er lett å påvise at er uholdbare, om å trekke konklusjoner som ikke har dekning i de premissene man selv setter, om ikke å kjenne til alminnelige forhold som er viktige for det som diskuteres -- og ikke minst om ikke å vite hva som allerede er sagt om saken man diskuterer, i det forumet der man diskuterer den.

Noe jeg har kritisert deg for spesielt, er at du ikke gidder å søke etter informasjon selv, men forlanger at den du diskuterer med skal bruke av sin tid på å lete fram referanser til ting som er selvfølgelige for den som kjenner området.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Enig, det er unødvendig å komme med personkarakteristikk, men det må også være lov å påpeke usammenhengende eller ulogiske slutninger uten at det blir kalt personangrep.

Påpekning av dette har jeg ikke sagt noe om. Men bruk av personkarakteristikk og skjellsord for å oppnå dette er ikke greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1-"Konkrete fakta forhold" er at det ikke er mulig å høre noe som ikke på en eller annen måte kan måles, og at mye som er målbart ikke er hørbart.

2-"Sannsynlig" er det, at det folk mener de hører, men som ikke kan forklares ved hjelp av fysikk, og ikke kan høres når man utelukker tilfeldig påvirkning, faktisk foregår i folks hoder og ikke i det tekniske utstyret.

3-Det er "konkrete fakta" at ingen har kunnet dokumentere at normale kabler gir forskjeller i lyd.

4-Det er ikke "sannsynlig" at man i det 1001. forsøket skal kunne bevise noe som ikke har latt seg bevise i de 1000 foregående forsøkene.

5-Så når noen framsetter en ubegrunnet påstand som er framsatt 100 ganger før og tilbakevist like mange ganger, eller presenterer den samme misforståelsen eller logiske feilslutningen som andre har presentert om og om igjen i forsøk på å forsvare et umulig standpunkt -- hva skal man da gjøre?
    Du velger her selv hva du vil diskutere, jeg kan ikke si meg uenig hva du mener, men jeg kan si hva jeg mener.

1 - Dette er veldig lite konkret, la oss gjøre det litt mer konkret. Holografi kan ikke måles, dette er blant annet noe kabelentusiastene påstår dem hører forskjell på... og det er målbare forskjeller på frekvensgangen...

2 - Sansynlighet er ikke hva folk tror dem hører, sansynlighet er isåfall hva sjansen er for at den enkelte klarer å høre forskjell.

3 - Det er jeg enig i :wink:

4 - Tja, det er lite sansynlig, men sansynligheten er enda mindre ved forsøk 1003 hvis det ikke påvises hørbar forskjell ved forsøk 1002.

5 - Hvis "du" ikke evner og ikke klarer å overbevise noen når du har sakt ting 100 ganger før, så klarer du iallefall ikke det ved å kalle folk nisser og kunnskapsløse. Spesielt når man drar debatten over til at det var "noen" som sa ditt og datt i en annen tråd og det er typisk for nisser, i steden for å folk med motsatt syn med deg så er det naturlig for dem å gå i forsvars posisjon og man vil aldri nå igjennom.....

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •