Strømkabel - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 252

Tråd: Strømkabel

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Tekstene i markedsføringen til hifiklubben og soundgarden som ble linket til tidligere holder fortsatt det de lover. Det er det eneste jeg har uttalt meg om.
    Vil det si at du prinsipielt er enig med meg, eller at du mener at de holder det de lover?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ty til skjellsord, deriblant "nisse", vil jeg karakterisere som et personangrep ja.
    "Kabelnisse" er et uttrykk i vanlig bruk; her på forumet og andre steder. Noen av de ivrigste kabelentusistene bruker det om seg selv.

3. Disse tingene er uvesentlig, når dette blir brukt mot dem som tester og hører forskjellene, men ikke har lov til å delta.
    Her må jeg innrømme at jeg ikke skjønner bæret av hva du mener...

Mener du at en hvilken som helst person med lyst på pengene skulle få stille opp, og rigge til testen slik at han kunne "høre" det han ønsket å høre?

At Randis premie er trukket tilbake, var nytt for meg. Sist jeg sjekket sidene hans, lå den der.

Men det er riktig at en konkret "utfordring" ble avlyst for noen år siden. Men ikke fordi Randi trakk tilbake premien; det var kabelprodusenten som ikke turde å sette den oppskrytte kabelen sin på prøve.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Vil det si at du prinsipielt er enig med meg, eller at du mener at de holder det de lover?
    Jeg trodde jeg uttrykte meg klart. Produktbeskrivelsene som jeg var med å diskutere tidligere, mener jeg holder hva de lover. Utifra argumentasjonen jeg gav da. Dette er de eneste tekstene jeg har tatt stilling til.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes at Soundgarden får litt mye pes for markedsføringen sin... Enhver som er lydinteressert bør vel se litt mellom fingrene her. Og det de skriver er subjektive meninger. Hadde tatt seg ut om det feks. skulle stå "Dette er en overpriset drittkabel som ikke er verdt innpakninga den ligger i. Når du setter den i anlegget og setter deg i godstolen så vil du ikke høre en tøddel av forskjell". Hadde vel vært en annonse som passet dere bra vil jeg tro?

Klart. den prisen man betaler for en passiv komponent som dette er jo ganske så mye, men når man jobber med såpass høy kobberrenhet så blir det kostbart. Og for de som er villig til å betale det, la dem gjøre det!

Når det gjelder han fyren med 30-40års erfaring i den Dinside-artikkelen...
    Mtp hvor mye elendig studioutstyr som ble laget på den tiden, så....
    Jeg viste den artikkelen til en fetter av meg som jobber for ett av de større selskapene i midtnorge mtp PA, og han har også relevant studioerfaring. Syntes det hørtes helt r*** ut. Iallefall det som har med at 100m kabel ikke har noen effekt. Han kunne iallefall skrevet hva innspilninger han har vært med på. Sannsynligvis ingen av audiofil kvalitet

Blir nesten som da rørutstyr nesten ble utradert fordi man hadde funnet ut at det var mindre forvrengning på transistorer gjennom diverse målinger. Og det ble brukt som salgsargument. Man kan også måle seg ihjel. ...og... Er det noen som har lånt med seg ett komplett kabelsett og bytta ut alle i anlegget?
    For ett lite depositum er det mulig.

Klart.. kabler er ikke alt, men jeg mener at ett anlegg sjelden er bedre enn sitt svakeste ledd

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fortsatt ikke noe positivt i bli kaldt nisse, og det tror jeg ikke det var ment som. (Jeg bruker personangrep som et uttrykk for negative uttalelser som går på person fremfor sak.)

Om hvilken som helst person bør få mulighet? Tja hvorfor ikke, bør da være helt uvesentlig hvem som beviser at det er forskjeller, om det blir bevist?
    Hvorfor trekkes denne utfordringen frem for vanlige entusiaster når du nå sier at hvem som helst ikke skal få prøve seg. Er jo helt uvesentlig for brukerne på disse forumene når dette ikke er noe de kan påvirke eller ta del i på noen som helst slags måte.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    "Kabelnisse" er et uttrykk i vanlig bruk; her på forumet og andre steder. Noen av de ivrigste kabelentusistene bruker det om seg selv.

Her må jeg innrømme at jeg ikke skjønner bæret av hva du mener...

Mener du at en hvilken som helst person med lyst på pengene skulle få stille opp, og rigge til testen slik at han kunne "høre" det han ønsket å høre?

At Randis premie er trukket tilbake, var nytt for meg. Sist jeg sjekket sidene hans, lå den der.

Men det er riktig at en konkret "utfordring" ble avlyst for noen år siden. Men ikke fordi Randi trakk tilbake premien; det vari kabelprodusenten som ikke turde å sette den oppskrytte kabelen sin på prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde jeg uttrykte meg klart. Produktbeskrivelsene som jeg var med å diskutere tidligere, mener jeg holder hva de lover. Utifra argumentasjonen jeg gav da. Dette er de eneste tekstene jeg har tatt stilling til.
    Det var et spørsmål, ikke en påstand. Jeg spurte om du da sier deg prinsipielt enig med meg på bakgrunn av informasjonen fra nordost.com, eller om du mener at de forskjellene som beskrives er det du får når man plugger inn kabelen?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et spørsmål, ikke en påstand. Jeg spurte om du da sier deg prinsipielt enig med meg på bakgrunn av informasjonen fra nordost.com, eller om du mener at de forskjellene som beskrives er det du får når man plugger inn kabelen?
    Det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om siden jeg aldri har prøvd produktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om siden jeg aldri har prøvd produktet.
    Kan du gi et svar med bakgrunn i en kabel du har testet da?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du gi et svar med bakgrunn i en kabel du har testet da?
    Det blir igrunn ikke sammenlignbart, strømkablene jeg foretrekker har jeg ikke sett markedsført på samme måte.

Fra produktbeskrivelse til produsent:

10 AWG α-Conductor(4.93 Sg.mm)

α(Alpha)-μ–OFC Conductor is the fine μ–OFC conductor wire strands treated with the α(Alpha) process.

* Conductor :α(Alpha)-μ–OFC Conductor (7X35/0.16mm) (≒10 AWG) / (4.93 sq.mm)
    * Insulation:PE(Red、Natural、Yellow) Dia.:5.2mm
    Red=Live、Yellow=Neutral、Clear=Earth.
    * Twisting:3 Cores Twisted Together
    * Inner Sheath:Flexible PVC (Black)
    * Shield:0.12mm α(Alpha) conductor wire Braid
    * Sheath:Flexible PVC (dark Green)
    * Overall Diameter: 15.5 mm

* Electrical Properties / Test Method

Max. Conductor Resistance: 2.4 Ω/km, JISC3005 6 20℃
    Min. Insulation Resistance: 2500 MΩ‧km, JISC3005 9.1 20℃
    Dielectric Strength: AC 3000 V/1 min., JISC3005 8

Har nok ikke gjort målingene som er oppgitt, men ser ingen grunn til at skulle være jukset med.
    Så ja de holdt det de lovet de.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fortsatt ikke noe positivt i bli kaldt nisse, og det tror jeg ikke det var ment som.
    Ta en kikk på innlegget ovenfor ditt siste...

bør da være helt uvesentlig hvem som beviser at det er forskjeller, om det blir bevist?
    Medlemmer på dette forumet bruker mye tid og energi på å arrangere "tester" der de hører forskjell. Sammen kunne de helt sikkert ha arrangert et par tester som, om de ikke holdt vitenskapelige mål, i alle fall ville vært troverdige.

Men saken er altså den, at om man gjør en test som utelukker de mest åpenbare feilkildene, er det ingen som er istand til å høre de forskjellene de hører når de vet hva de hører på.

Dette vet vi, fordi så mange har forsøkt.

Vi vet også ganske mye om hvilke forhold -- både fysiske og psykiske/sosiale -- som påvirker opplevelsen, slik at det er svært lett å forklare de forskjellene folk mener at de hører.

Hvor **** vanskelig kan det være å forstå disse enkle kjennsgjerningene?

Tar med denne som eksempel på hva vi har å slite med her, for dem som ikke gidder lese tidligere innlegg:

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Når det gjelder han fyren med 30-40års erfaring i den Dinside-artikkelen...
    Mtp hvor mye elendig studioutstyr som ble laget på den tiden, så....
    Jeg viste den artikkelen til en fetter av meg som jobber for ett av de større selskapene i midtnorge mtp PA, og han har også relevant studioerfaring. Syntes det hørtes helt r*** ut. Iallefall det som har med at 100m kabel ikke har noen effekt. Han kunne iallefall skrevet hva innspilninger han har vært med på. Sannsynligvis ingen av audiofil kvalitet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok ikke gjort målingene som er oppgitt, men ser ingen grunn til at skulle være jukset med.
    "God dag, mann!" -- "Økseskaft!"

Hva sier disse målingene om lyden som kommer ut fra høyttalerne dine?

Hvilken forskjell er det på lyden med denne kabelen, og andre kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir igrunn ikke sammenlignbart, strømkablene jeg foretrekker har jeg ikke sett markedsført på samme måte.

Fra produktbeskrivelse til produsent:

10 AWG α-Conductor(4.93 Sg.mm)

α(Alpha)-μ–OFC Conductor is the fine μ–OFC conductor wire strands treated with the α(Alpha) process.

* Conductor :α(Alpha)-μ–OFC Conductor (7X35/0.16mm) (≒10 AWG) / (4.93 sq.mm)
    * Insulation:PE(Red、Natural、Yellow) Dia.:5.2mm
    Red=Live、Yellow=Neutral、Clear=Earth.
    * Twisting:3 Cores Twisted Together
    * Inner Sheath:Flexible PVC (Black)
    * Shield:0.12mm α(Alpha) conductor wire Braid
    * Sheath:Flexible PVC (dark Green)
    * Overall Diameter: 15.5 mm

* Electrical Properties / Test Method

Max. Conductor Resistance: 2.4 Ω/km, JISC3005 6 20℃
    Min. Insulation Resistance: 2500 MΩ‧km, JISC3005 9.1 20℃
    Dielectric Strength: AC 3000 V/1 min., JISC3005 8

ute og sykler er vi? viser seg ganske vanskelig å få et vettugt svar ut av deg. Regner med du vet godt hva jeg sikter til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jaha???

2. ja du har det tungt, hva var problemet med innlegget?
    Din "referanse for audioteknikk" blir kritisert av en annen i dagens bransje. Dit svar er : se hva vi har å slite med? Hva ialledager er problemet?

1. Ta en kikk på innlegget ovenfor ditt siste...

Medlemmer på dette forumet bruker mye tid og energi på å arrangere "tester" der de hører forskjell. Sammen kunne de helt sikkert ha arrangert et par tester som, om de ikke holdt vitenskapelige mål, i alle fall ville vært troverdige.

Men saken er altså den, at om man gjør en test som utelukker de mest åpenbare feilkildene, er det ingen som er istand til å høre de forskjellene de hører når de vet hva de hører på.

Dette vet vi, fordi så mange har forsøkt.

Vi vet også ganske mye om hvilke forhold -- både fysiske og psykiske/sosiale -- som påvirker opplevelsen, slik at det er svært lett å forklare de forskjellene folk mener at de hører.

Hvor **** vanskelig kan det være å forstå disse enkle kjennsgjerningene?

2. Tar med denne som eksempel på hva vi har å slite med her, for dem som ikke gidder lese tidligere innlegg:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din "referanse for audioteknikk" blir kritisert av en annen i dagens bransje. Dit svar er : se hva vi har å slite med? Hva ialledager er problemet?
    Problemet er i korthet:

En kjent autoritet på området skriver en lang og detaljert artikkel.

Innholdet i artikkelen avvises av en person som mangler fagkunnskap på området, med henvisning til at noen denne personen kjenner, som ikke nevnes ved navn og som vi bare har denne personens ord for at har fagkunnskap om saken, skal ha sagt at de synes dette "høres rart ut". Uttrykket "høres rart ut" mer enn antyder at den ikke navngitte kjenningen ikke selv har lest artikkelen, men har fått innholdet referert av den personen som i utgangspunktet avviser innholdet i artikkelen.

Hvem skal vi stole på? Den respekterte fagmannen, eller han fyren vi traff igår som sa at han kjenner en som sier at fagmannen tar feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ute og sykler er vi? viser seg ganske vanskelig å få et vettugt svar ut av deg. Regner med du vet godt hva jeg sikter til.
    øhmm, du spurte konkret om eksempler jeg hadde erfaring fra. Du tok først frem nordost og om de holdt det de lovet, det hadde jeg ikke erfaringer med. Du spør etter noe jeg har erfaring med, og jeg trekker frem kabelen jeg har best og mest erfaring med og viser til tilsvarende produktbeskrivelse fra denne produsent, ikke sant?

Hva ble feil med det?

Fahnsen: kan du prøve å holde deg til sak istedenfor disse pompøse utbruddene dine?

Som nevnt ble jeg spurt om eksempler på produkt jeg hadde erfaring med, noe jeg viste til, med produktbeskrivelse. Din kommentar er god dag mann økseskaft... Hvordan disse parametrene påvirker forskjellig elektronikk kan jeg ikke svare på. Jeg fikk mulighet til å kjøpe nevnte kabel med mulighet for retur viss jeg ikke ble fornøyd, og hadde mulighet til å sammenligne med annen kabel. Og valgte da den jeg likte best etter å ha prøvd dem. Det er slik jeg stort sett velger utstyret jeg beholder. Jeg lytter, siden det er det jeg bruker utstyret til. Og velger så det jeg liker best. Har ikke utført noen blindtest, på hverken kabel, høyttalere forsterker eller kilde.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar med denne som eksempel på hva vi har å slite med her, for dem som ikke gidder lese tidligere innlegg:
    som dette?
    Opprinnelig skrevet av Fahnsen
    Han vet alt om dette, fordi det har vært både yrke og lidenskap for ham i 30-40 år.
    Lidenskapelig opptatt av dårlig lyd kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem 2 i korthet:
    1:Blir dine argumenter og meninger møtt med motargument, er de enten: en nisse eller kunnskapsløs.

2:Blir dine referanser møtt med kritikk er de ikke tilstrekkelig som fagperson, dine referanser er de sterkeste. Dermed faller alle andre enn de som støtter dine meninger i kategori 1.

Problemet er i korthet:

En kjent autoritet på området skriver en lang og detaljert artikkel.

Innholdet i artikkelen avvises av en person som mangler fagkunnskap på området, med henvisning til at noen denne personen kjenner, som ikke nevnes ved navn og som vi bare har denne personens ord for at har fagkunnskap om saken, skal ha sagt at de synes dette "høres rart ut". Uttrykket "høres rart ut" mer enn antyder at den ikke navngitte kjenningen ikke selv har lest artikkelen, men har fått innholdet referert av den personen som i utgangspunktet avviser innholdet i artikkelen.

Hvem skal vi stole på? Den respekterte fagmannen, eller han fyren vi traff igår som sa at han kjenner en som sier at fagmannen tar feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan jeg ikke bære meg for enda et pompøst utbrudd fra litteraturhistorien:

"O, hellige enfold!"

Finvåg, har du noen som helst idé om hva du argumenterer for, eller hvor du vil med argumentene?

Jeg får en sterkere og sterkere mistanke om at det du er ute etter, er å få fornuftige folk til å gi blanke i alt som har med hi-fi-diskusjoner å gjøre...

Avslutter med nok et litterært sitat som uttrykker hva jeg føler:

"Drep meg, konge -- men ikke med graut!"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan jeg ikke bære meg for enda et pompøst utbrudd fra litteraturhistorien:

"O, hellige enfold!"

Finvåg, har du noen som helst idé om hva du argumenterer for, eller hvor du vil med argumentene?

Jeg får en sterkere og sterkere mistanke om at det du er ute etter, er å få fornuftige folk til å gi blanke i alt som har med hi-fi-diskusjoner å gjøre...

Avslutter med nok et litterært sitat som uttrykker hva jeg føler:

"Drep meg, konge -- men ikke med graut!"
    "Jeg ser munnen røre på seg, men forstår ikke hva som kommer ut av den".

Du er tydelig belest, men dessverre har det skrekkelig lite med god lyd å gjøre. Men det er vel det du er best til. Å lese lyd med øynene.. Men ikke ørene

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir dine argumenter og meninger møtt med motargument, er de enten: en nisse eller kunnskapsløs.
    Siden du ikke var istand til å se det selv: Du har nettopp fått selskap i denne tråden av en fyr som selv kaller seg «kabelnisse» i signaturen sin.

Når jeg bruker uttrykket "kunnskapsløs", begrunner jeg det. Les begrunnelsene.

Blir dine referanser møtt med kritikk er de ikke tilstrekkelig som fagperson, dine referanser er de sterkeste.
    En konkret referanse er alltid sterkere enn henvisninger til "han fyren som sa noe sånt som"...

Les denne tråden om igjen, og merk av hvor en kabelentusiast sist (hvis i det hele tatt) kom med et gyldig argument. Så kan vi starte igjen derfra.

Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •