1,5mm2 høyttalerkabel for tynn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1,5mm2 høyttalerkabel for tynn?

Leter etter høyttalerkabler som ikke er for dyre, og fant noen som jeg får til 55kr for 10 meter (får studentrabatt): Hama høyttalerkabel - 10 m - Spesifikasjoner
    Det står at disse er 1,5mm2, er det ok tykkelse?

De har også en som er 0,75mm2: HAMA HÖGTALARKABEL 2X0,75/20M TRANSPARANT - Specifikationer

Er det slik at kabelen helst bør være 2,5mm2 tykk?

Denne kabelen er feks THX godkjent, men er også bare 1,5mm tykk: Komplett.no - Monster Standard THX Høyttalerkabel

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du bruke kabelen til? Hvilke høyttalere og hvilken forsterker?
    Er det korte strekk og ikke for mye effekt så vil det gå greit, men om du skal ha stor effekt og lange strekk kan det lønne seg med 2,5 mm2.
    Ville styrt unna 0,75mm2, såfremt det ikke er snakk om veldig korte strekk og lite effekt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er denne 5.0 høyttalerpakken: Jamo S 606 HCS 3 Høyttalerpakke | Soundgarden
    Sammen med denne forsterheren: Onkyo TX-SR607 Surroundreceiver | Soundgarden

Lengste strekket blir vel 10-15 meter.

Eventuelt kunne det gått å kjøpe denne Hama høyttalerkabel - 20 m - Spesifikasjoner på 2,5mm2, og klippe den opp etter behov?

Andre dyrere kabler:
    SUPRA CLASSIC 2.5 HØYTALERKABEL 20.0M - Spesifikasjoner (353kr for 20m - 659 uten rabatt)
    SUPRA CLASSIC 1.6 HØYTALERKABEL 20.0M - Spesifikasjoner (292kr for 20m - 459 uten rabatt)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har kroner til den Hama 2,5mm2 så er du mer enn berget. Det billigste alternativet jeg kan tenke meg er kabel fra Biltema, og de vil gjøre like god jobb begge to.

Kjøp den du "føler" best for og lag så lange kabler du har beov for. sørg bare for at de er litt lenger enn du tror du trenger, så slipper du å pluelig sitte med en som er 30cm for kort en plass
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempingsfaktor på forsterker er spesifisert til 60 inn i 8 ohm (Onkyo TX-SR607 - 7.2-Channel Home Theater Receiver | Model Information | Onkyo USA Home Theater Products. Høytaler er spesifisert til 6 ohm. Tallene er omtrentlige men gir en viss pekepinn.

8 ohm delt på 60 gir 0,13333 ohm motstand i utgangen på forsterkeren. Uten kabel blir dempingfaktor med en høytaler på 6 ohm (6/0,13333)=45.

1meter 1mm^2 kobber har 0,0175 ohm motstand. Med 0,75mm^2 kobber på 30 meter (tur/retur til høytaler) blir motstanden i kabelen 0,7 Ohm. Legg det inn i regnestykket over 6 / (0,13333+0,7)=7,2. En elendig spesifikasjon for dempingsfaktor. Den bør være over 20, ideelt sett over 40-50.

Med 1,5mm^2 kabel blir regnestykket 6/(0,1333+0,35)=12,4. På bedringens vei! Problemet er at strekket er såpass langt at du trenger saftig kabel for å unngå problemer med motstand i kabelen. Hver gang lengden dobbles må også kabelens størrelse opp tilsvarende for å holde følge.

Med 6mm^2 kobber er motstanden i 30 meter kabel 0,0029166 Ohm. Dempingsfaktor i dette oppsettet blir da 6/(0,1333+0,0029166)=44. Voila! (edit: feil... se nedenfor)

4mm^2 vil være et minstekrav om du vil gå etter skoleboken når det gjelder DempingsFaktor, da det gir DF på 22.

Slike tjukke kabler kan fåes hos elektro-leverandører til en grei pris.

http://avforum.no/forum/kabler/74033...tml#post964176

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Edit: *lese forrige innlegg bedre før man stiller nye spørsmål...*

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det som skrives om høyttalerkabler og dempingsfaktor stemmer så er det rart at grisedyre kabler ikke er 6mm2. Ofte så er de mye tynnere, men...

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget en feil i regningen over. 6mm^2 kabelen gir ikke DF på 44(det er nesten umulig på slike strekk, nær sagt uansett hvor stor kabelen blir). Glemte å gange motstanden for 1 meter med 30 i det regnestykket... DF med 6mm^2 kabel i dette oppsettet på 30 meter strekk skal være 27.

En kabel er i seg selv ikke en beskrivelse av noe som helst. Hvor lang kabelen er og hvilket utstyr som hektes i endene er det som i hovedsak avgjør kabelens egenskaper. (vel verdt å ha minne når folk skriver at "sånn og sånn kabel låter sånn og sånn" uten å spesifisere hvilket utstyr og lengder som har vært i bruk)

Til sammenlinging blir det, med samme forsterker, høytaler og 4 meter strekk til og fra høytaler, en dempingsfaktor på 29 med 1mm^2 kabel. DF er også 29 med 2,5mm^2 kabelen på 10 meter frem og tilbake til høytaler. Med monoblokk rett ved høytaleren og 1 meter strekk tur/retur vil 0,75mm^2 kabelen ha en dempingsfaktor på 38!

Problemet i oppsettet som er nevnt over er 15 meter strekk til høytaler, 30 meter tur/retur. En lengde som er langt over normal anbefaling. Derfor trengs det også en noe unormal kabel.

Med 4 meter strekket frem og tilbake blir dempingsfaktor 29 med 1mm^2 kabel, DF=37 med 2,5mm^2, DF=39 med 4mm^2 kabel, DF=41 med 6mm^2 og DF=43 med 12mm^2 kabel. Legg merke til at hoppet fra 1mm^2 til 2,5mm^2 gir mest gevinst, men hoppet derfra til 6mm^2 bare gir halvparten så mye uttelling. Til sammenligning er DF=45 helt uten kabel i det hele tatt(jada det går ikke ann men det er en grei referanseverdi).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antagelsen på strekket ble gjort med øyemål. Nå har jeg faktisk målt hvor lang kabelen må være på den lengste strekningen, og det ble ganske nøyaktig 10 meter, og da er det ca en meter slingringsmonn.
    Det gjelder også bakhøyttalerne, så vil det ikke holde med 2,5 mm2 da? Da er DF godt over 20.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ca 8-9 meter til bakhøyttalerne og jeg bruker 1,5mm2.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ca 13m og 15m til mine bak og bruker 1,5mm2. Alltid fungert bra her..

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Sitat Opprinnelig postet av pro_odeh
    ..målt hvor lang kabelen må være på den lengste strekningen, og det ble ganske nøyaktig 10 meter, og da er det ca en meter slingringsmonn.
    Det gjelder også bakhøyttalerne, så vil det ikke holde med 2,5 mm2 da? Da er DF godt over 20.
    Jepp!

Du sier ikke om det er 10 meter 1 vei eller 10 meter tur/retur. Tar med begge verdiene nedenfor.

Med 2,5mm^2 blir DF=22 med 10 meter målt en vei eller DF=29 10m målt tur/retur. 4mm^2 på 10 eller tjue meter gir DF på 34 eller 27.

Det er bred enighet om DF på mer enn 20. Sånn er du uansett i havn. Men... Når det først skal gjøres er det like greit å helle mot den sikre siden. Noen sier DF på 40-50 er målet, så hvorfor ikke dytte det nærmere dit? Prisforskjellen er uansett liten! Er ikke ofte du finner meg i argumenter for å bruke penger på kabel. Her er prisen for 20 par-meter enten 418 eller 530 kroner:

2,5mm^2: https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b...tem=55-652-06; (21 kr meter)

4mm^2: https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b...tem=55-654-51; (26,5 kr meter)

(i tilfelle lenkene ikke virker det er artikkelnr 55-652-06 og 55-654-51 på elfa.se)

Til sammenligning koster 20 meter med 1,5mm^2 pinglekabel på komplett 657 kroner. Om du har lyst på ordentlig moro kan du sammenligne med prisene på hifi sjapper..

Og for de som leser og ikke forstår døyten av tallene og lurer på om det trengs fetekur på kablene de har: vanlige kabler duger i massevis på de fleste anlegg. Er først på lengre strekk det må til med de overvektige kablene. Eller en forsterker med høy motstand på utgangen. Eller vanskelig last(lavmotstands-høytaler). Osv! Er alltids unntak, men stort sett skal det en del til før helt normale kabler ikke virker. Vanlige kabler virker i vanlige sammenhenger.

Det er ikke sånn at tynnere kabler ikke virker. Strømfeltet finner veien og så lenge det ikke er så stor motstand at kabelen smelter så merkes det ikke direkte om kabelen er for tynn for sammenhengen. Dempingen trengs for å holde styr på elementet. Når høytaleren har satt i gang en bevegelse vil elementet fortsette med den bevegelsen den har påbegynt. Elementene er magneter og bevegelsen skaper energi som må gå et eller annet sted. Uten motstand i kabel eller forsterker vil energien lades ut umiddelbart. Når motstanden øker vil det også ta lenger tid å få elementet under kontroll.

For å regne på om en kabel er stor nok til et gitt bruksområde trengs det å vite ca motstand på utgangen til forsterkeren, ca motstand til kabel og ca motstand til høytaler. Alle disse beregningen er veldig omtrentlige. Motstanden er ikke 1 enkelt verdi, egentlig varierer den med frekvens! Motstandens natur varierer også etter hvor mye det er av elektrisk, magnetisk eller ren (frekvensuavhengig) motstand. Når høytaleren sier nominelt 6 ohm kan det godt være den dypper ned til lavere motstand på noen frekvenser. Det er greit å ha litt marginer på sånne ting.

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen! Strekket er 10 meter èn vei.
    Jeg tror jeg bestiller den 20 meter lange, 2,5 mm^2 kabelen fra Hama for 127 kr fra DustinHome, i første omgang, da det er her jeg bestiller høyttalerne fra. Da slipper jeg også ekstra fraktkostnader.
    Så kan jeg heller låne med meg noen tykkere kabler etter en stund, og teste om jeg hører noen forskjell. Gjør jeg ikke det, så er det ikke vits.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er første gangen jeg har sett noen prate om DF på kabler. Det er jaggu rart at jeg har lyd i anlegget i det hele tatt så dårlige kabler som jeg har.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg bestiller den 20 meter lange, 2,5 mm^2 kabelen fra Hama for 127 kr fra DustinHome, i første omgang, da det er her jeg bestiller høyttalerne fra. Da slipper jeg også ekstra fraktkostnader.
    Prisen er ingenting å utsette på!

Så kan jeg heller låne med meg noen tykkere kabler etter en stund, og teste om jeg hører noen forskjell. Gjør jeg ikke det, så er det ikke vits.
    Problemet er at det er svært vanskelig å lage en test med sømløst bytte av høytalerkabler på samme høytaleren. Er en overhengende sjanse for at placebo vil gi større utslag enn det du faktisk hører av forskjell.

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Dette er første gangen jeg har sett noen prate om DF på kabler. Det er jaggu rart at jeg har lyd i anlegget i det hele tatt så dårlige kabler som jeg har.
    Hehe.. Greien med dempingsfaktor er at det sier en del mer enn å bare spesifisere tapet i en kabel i deciBel. Hovedproblemet er ikke at det forsvinner noen tidels deciBel i kabelen, men at elementet ikke er stramt nok kontrollert av høytaleren.

Det hørbare resultatet er noe vanskelig å sette fingeren på. Tror f.eks. det ofte er slike effekter det tenkes på når noen beskriver bass som "hurtig". En frekvens tilsvarer alltid en gitt hastighet. Bass kan ikke være kjapp fordi bass er lange bølger. Derimot er det ofte snakk om så store bevegelser i bassen at det kan bli problematisk å holde elementet under kontroll. Med stram kontroll vil lyden ofte høres presis og kontant ut, om jeg ikke tar helt feil er det ofte det som menes med "hurtig" bass.

Dempingsfaktor er eneste viktige parameteren å regne på når det gjelder kabler. Hadde vært fantastisk bra om folk kunne beskrive opplevelsen de har av kabler sett i sammenheng med hvilken DF kablene gir i et gitt system. Tror mye av de svært sprikende opplevelsene folk har av kabler kan forklares med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv bruker jeg 10 meter 1,5kvadrat til bak HT så ser ingen problem med dette.. Bruker 2,5 på front / senter HT 2*2m

når det gjelder kvalitet på kabel, vil jeg si at både biltema og clas ohlson har meget habile kabler som også er nevnt

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på nesten det samme. Skal bruke ikon 6 som sidehøyttalere. Forsterker er denon 2808. Kabelstrekket er 10m. Jeg har 1,5mm fra clas-ohlson. Volumet blir høyt. Vil jeg merke noe forskjell å gå opp en tykkelse?

Clas Ohlson Internettbutikk

Tenkte også på det samme spm subb. bash500 til svs 12.2 element.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •