Strømstøy på nettverkskabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømstøy på nettverkskabel

Har pusset opp kjelleren en del i det siste, og har kommet til det punktet hvor det eneste som gjenstår er å legge kabler og installere strøm og nettverksuttak.

Tenkte ganske tidlig av oppussinga at istede for mengder av TC klipps og Lettiklemmer langs bunnlisten så ville jeg heller bytte ut hele bunnlitsen med kabellist. Det har jeg også nå gjort og har brukt noen enkle kabellister fra clas ohlson. Noe jeg begynte å tenke på i det jeg skulle til å legge PR i kabellisten var jo at jeg også skal ha nettverkskabel i samme kabellist og da er det vel en viss fare for støy. Avstandene på kablene er ikke spessielt store, 10m på det lengste, men er det tilstrekkelig for indusert støy på nettverket?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter boka burde det ikke være noe problem.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal jo aldri si aldri, som det heter.
    Er man riktig uheldig. så kan jo slike løsninger falle uheldig ut.

Jeg har imidlertid bare gode erfaringer med tilsvarende løsning, hvor det ligger 220v PR, signalkabler, nettverkskabler, høyttalerkabler, og endatil en HDMI
    flatkabel-kabel i samme kanal.
    Da snakker vi i mitt tilfelle om en total lengde på 8-9meter, og jeg har i alle fall aldri opplevd problemer av noe slag på slike lengder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tanker om hvordan det ville fungere å legge en RG-59 coax i kabellisten sammen med nettverk og strøm?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Man skal jo aldri si aldri, som det heter.
    Er man riktig uheldig. så kan jo slike løsninger falle uheldig ut.

Jeg har imidlertid bare gode erfaringer med tilsvarende løsning, hvor det ligger 220v PR, signalkabler, nettverkskabler, høyttalerkabler, og endatil en HDMI
    flatkabel-kabel i samme kanal.
    Da snakker vi i mitt tilfelle om en total lengde på 8-9meter, og jeg har i alle fall aldri opplevd problemer av noe slag på slike lengder.
    Tenker også at avstandene blir for korte for store forstyrrelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Noen tanker om hvordan det ville fungere å legge en RG-59 coax i kabellisten sammen med nettverk og strøm?
    Angående nettverk burde det ikke være problem med strøm i samme kanal. Tenk bare på kontorlandskaper hvor det ligger "milevis" med slike kabler blandet i kabelgater. Frekvenskomponentene fra strømkabelen ligger veldig langt fra ethernet signalene, som forøvrig er ganske robuste.

Så til RG-59: For å svare på dette må vi vite litt om signalene du skal sende og utstyret som skal kobles til.

Hvis RG-59 skal benyttes til feks digital-TV signaler fra antenne, ville jeg nok vært mest skeptisk til forstyrrelser fra nettverkskabelen, da frekvensene her er nærmere hverandre.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Så til RG-59: For å svare på dette må vi vite litt om signalene du skal sende og utstyret som skal kobles til.

Hvis RG-59 skal benyttes til feks digital-TV signaler fra antenne, ville jeg nok vært mest skeptisk til forstyrrelser fra nettverkskabelen, da frekvensene her er nærmere hverandre.
    Har en TV jeg skal bruke i kjelleren, men tenker å bruke den i all hovedsak til spill og film via PS3 og PC. Derfor er det kanskje heller rett å vurdere hvorvidt det er mulig å legge HDMI-kabler sammen med nettverkskabelen?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Har en TV jeg skal bruke i kjelleren, men tenker å bruke den i all hovedsak til spill og film via PS3 og PC. Derfor er det kanskje heller rett å vurdere hvorvidt det er mulig å legge HDMI-kabler sammen med nettverkskabelen?
    Jeg tipper 10m HDMI skulle gå greit, om du ikke har en HDMI kilde med marginalt signalnivå. Problemt vil i så fall være at forstyrrelser fra Ethernet ødelgger det marginale HDMI signalet.
    HDMI signalet har en payload på flere Gb/s sammenlignet med Ethernet som typisk ligger på 10-100Mb/s i hjemmenett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •