nye kabler på anlegget

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nye kabler på anlegget

Hei

ikke ute etter noen kabel diskusjon, selv hører jeg ikke noen spesielle forskjeller på kabler å den slags, men noe skjedde ihvertfall da jeg byttet kabler rundt HELE anlegget.

Kjøpte *midt på treet* kabler fra Soundgarden og HFK, (Totalt 1600kr for HT kabel, signal kabel, optisk)

Uansett tidligere når jeg dro på med anlegget gikk forsterkeren i protect etter 5 min. Byttet til de nye *fancy* kablene og på mirakuløst vis går ALDRI forsterkeren i protect. Trodde ikke mine egne ører og øyne og byttet tilbake til de gamle biltema kablene... og da gikk det hele 3 min 41 sec før det kom et rødt blinkende lys, og forsterkeren sto i protect igjen.

Det jeg igrunn lurer på.. hva skyldes dette ? Og ihvertfall i mitt tilfelle var det en god investering med nye kabler, nå kan jeg jo se en HEL film med god lyd i strekk, uten å måtte sette ned volumet for å beholde lyden.

Og til de som lurer.. Den gikk i protect på 40 - 30 ( på hjemmekino forsterkeren) og dette er da ikke høyt i det hele tatt!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tilt
    Hei

ikke ute etter noen kabel diskusjon, selv hører jeg ikke noen spesielle forskjeller på kabler å den slags, men noe skjedde ihvertfall da jeg byttet kabler rundt HELE anlegget.

Kjøpte *midt på treet* kabler fra Soundgarden og HFK, (Totalt 1600kr for HT kabel, signal kabel, optisk)

Uansett tidligere når jeg dro på med anlegget gikk forsterkeren i protect etter 5 min. Byttet til de nye *fancy* kablene og på mirakuløst vis går ALDRI forsterkeren i protect. Trodde ikke mine egne ører og øyne og byttet tilbake til de gamle biltema kablene... og da gikk det hele 3 min 41 sec før det kom et rødt blinkende lys, og forsterkeren sto i protect igjen.

Det jeg igrunn lurer på.. hva skyldes dette ? Og ihvertfall i mitt tilfelle var det en god investering med nye kabler, nå kan jeg jo se en HEL film med god lyd i strekk, uten å måtte sette ned volumet for å beholde lyden.

Og til de som lurer.. Den gikk i protect på 40 - 30 ( på hjemmekino forsterkeren) og dette er da ikke høyt i det hele tatt!
    Da må de kablene dine være ganske ødelagte... Jeg kjører 2 x 600w (4 ohm) fra min Crown amp til mine Dynaudio høyttalere på biltema kabler

Dårlig jording/skjerming eller noe? Eller du som har vært dårlig med å holde + og - fra hverandre?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de var ikke ødelagte, alt var nytt + / - var også riktig alle kordeller var i bananpluggen med kappe, så kan ikke ha vært kortslutning eller lignende...

Derfor jeg stussa på hvorfor det fungerer bedre med de andre kablene..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    større dimensjon på de nye høyttalerkablene?

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller evt kortslutning inne i kablene.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om biltema kabler kan være *helt nye* så kan de fremdeles ha en defekt del. Men sånn er det å kjøpe billig. (Alt er jo importert direkte ifra HK så og bare pakket om)

Men kan si meg enig med Ludvig her, mulig det er større dim på kablene? Noe som fører til mindre motstand i kabelen og kan være det som utgør den lille forskjellen.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de var ikke ødelagte, alt var nytt + / - var også riktig alle kordeller var i bananpluggen med kappe, så kan ikke ha vært kortslutning eller lignende...

Derfor jeg stussa på hvorfor det fungerer bedre med de andre kablene..
    Er nok bare forsterkeren din som av en eller annen grunn ikke liker biltema :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heya, tja kan jo starte med å si at forsterkeren ikke liker biltemakabler :-P synes jo det er ltt dumt men, kjipt å betale mer enn man egentlig trenger :evil:

Når det gjelder dimensjonen så har jeg fortsatt samme kvadrat til bakhøyttalerne, et hakk opp i kvadrat på senter og front, så da kan jo teorien om motstand være grunnen til at forsterkeren gikk i protect.

Kan jo også være defekt fra starten av som også ble nevnt.

Takk for svar folkens da ble jeg litt klokere på hva som kan ha oppstått! da sier vi det sånn at kablene var defekte.. som nevnt tidligere tror jeg ikke kabler kan trylle :-P

Mvh
    Tilt

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heya, tja kan jo starte med å si at forsterkeren ikke liker biltemakabler :-P synes jo det er ltt dumt men, kjipt å betale mer enn man egentlig trenger :evil:

Når det gjelder dimensjonen så har jeg fortsatt samme kvadrat til bakhøyttalerne, et hakk opp i kvadrat på senter og front, så da kan jo teorien om motstand være grunnen til at forsterkeren gikk i protect.

Kan jo også være defekt fra starten av som også ble nevnt.

Takk for svar folkens da ble jeg litt klokere på hva som kan ha oppstått! da sier vi det sånn at kablene var defekte.. som nevnt tidligere tror jeg ikke kabler kan trylle :-P

Mvh
    Tilt
    Heheh..

Hva biltema kabler var det du hadde forresten? De aller tykkeste?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema kablene fungerer fett her , har de ikke noe , men kjørte de på fult et år. aldri problemer

hva med og kjøpe de og kjøpe et superkult skinn til kablene slik at de ser veldig dyre ut , kanskje forsterkeren liker de da.

hehe

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var jo en tråd engang her om Electrocompaniet forsterkere der tiltet med Xindak høyttalerkabler...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette viser vel bare at kabler betyr noe......mer enn man kan fatte :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Heheh..

Hva biltema kabler var det du hadde forresten? De aller tykkeste?
    2.5kvadrat, hvis det sier deg noe

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.5kvadrat, hvis det sier deg noe
    Nei ikke egentlig :P ahh.. 2,5kvadrat mm :P Jeg har de på 4 jeg.. Er vel kanskje derfor du merket forskjellen da dine nye kabler er 4 eller?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ligger et stykke over mitt kompetansenivå, men jeg har både lest og blitt fortalt at visse kabler - særlig høyttalerkabler - kan ha uheldige kombinasjoner av motstand (R), induktans (L) og kapasitans (C) - som får visse forsterker- og høyttalerkombinasjoner til å gå i selvsving, slik at forsterkeren går varm.

Så hvis forsterkeren går i protect, trenger det ikke altså ikke å bety at kablene er defekte eller at man har koblet feil - det kan rett og slett være at man tilfeldigvis har hatt uflaks.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei ikke egentlig :P ahh.. 2,5kvadrat mm :P Jeg har de på 4 jeg.. Er vel kanskje derfor du merket forskjellen da dine nye kabler er 4 eller?
    somsagt ikke noen store forandringer i lyden :-P bare at jeg fikk dra på uten at forsterkeren gikk i protect 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Dette ligger et stykke over mitt kompetansenivå, men jeg har både lest og blitt fortalt at visse kabler - særlig høyttalerkabler - kan ha uheldige kombinasjoner av motstand (R), induktans (L) og kapasitans (C) - som får visse forsterker- og høyttalerkombinasjoner til å gå i selvsving, slik at forsterkeren går varm.

Så hvis forsterkeren går i protect, trenger det ikke altså ikke å bety at kablene er defekte eller at man har koblet feil - det kan rett og slett være at man tilfeldigvis har hatt uflaks.
    aha.. ikke umulig dette heller kan være mange muligheter til hva som *var problemet*

Har testet de gamle kablene på anlegget i stua og der gikk det helt fint! så heller nok mer over til denne forklaringen på problemet. men er ihvertfall happy med at alt fungerer som det skal!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    somsagt ikke noen store forandringer i lyden :-P bare at jeg fikk dra på uten at forsterkeren gikk i protect 8)
    er jo det som teller

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo det som teller
    Litt off topic nå som jeg anser tråden for løst! 8)

Åssen spiller Dynaudio høyttalerne dine ? var på demo hos lokal soundgarden men fikk ikke noe ordentlig inntrykk av dem.

Vurderer nemlig en stativ høyttaler til Cambridge 840a v2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •