Vanlig Høytalerkabler mot Bi-Wiring høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Vanlig Høytalerkabler mot Bi-Wiring høytalere

Hei!

Dette er mitt første innlegg her! ...

Jeg har fått tak i 2 høytalere som har 2 røde og 2 svarte kontakter, tror dette heter Bi-Wiring (?) ... De er satt opp med rød-svart og rød-svart ...

Mens høytaler kablene mine har bare 2 vanlige kontakter rød-svart.

Så mine spørsmål er;

- Hvordan kobler jeg dette ??
    - Setter jeg rød på den ene rød-svart og den svarte på den andre rød-svart ??

Håper på all hjelp jeg kan få! og på forhånd takk!.

God Påske!

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amici Sumus
    Hei!

Dette er mitt første innlegg her! ...

Jeg har fått tak i 2 høytalere som har 2 røde og 2 svarte kontakter, tror dette heter Bi-Wiring (?) ... De er satt opp med rød-svart og rød-svart ...

Mens høytaler kablene mine har bare 2 vanlige kontakter rød-svart.

Så mine spørsmål er;

- Hvordan kobler jeg dette ??
    - Setter jeg rød på den ene rød-svart og den svarte på den andre rød-svart ??

Håper på all hjelp jeg kan få! og på forhånd takk!.

God Påske!
    Hei

Velkommen til avforum

Disse terminalene kan du koble på tre måter

1) Singlewire
    om terminalene har skinner eller jumpers mellom seg kobler du + på + og - på -. Viktig at skinnene eller "jumpersene" er koblet sammen + og + og - og -.
    spiller ingen rolle om du kobler høytaler kablene oppe eller nede

2) Biwire gjøres slik:
    Da må du ha Bi-wire kabel, dvs en kabel med en + og - i den ene enden som skal inn i forsterker/reciever/effekt og en med to + og to - som skal inn i høytaler. Meget viktig å fjerne skinnene/"jumpersene"

3) Biamp(krever reciever/forsterker som støtter biamp eller to effektforsterkere, 1 til høyre kanal og en til venstre kanal + doble sett signalkabler og ofte et Y-ledd for å splitte signalet)
    2 par singlewire kabler kobles fra hver sin forsterker/reciever/effektforsterker og inn i hver sin terminal på høytaleren. Viktig at skinnene/"jumpersene" er fjernet.
    Det du gjør ved biamp er å drive diskant/mellomtone og bass med hver sin forsterker.

Håper dette var mer veiledende enn villedende

Lykke til

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen hit

Det heter Bi-wiring eller Bi-amping, ja. De to røde skal være sammenkoblet og de to svarte skal være sammenkoblet, deretter fester du bare rød til rød på forsterkeren og svart til svart på forsterkeren. Bi-wiring med en forsterkerkanal per høyttaler har etter min mening ingenting for seg... Hvis du vil bruke to forsterkerkanaler per høyttaler skal den ene forsterkerkanalen kobles til det ene settet med svart og rød og den andre til det andre settet. I det tilfellet skal ikke koblingen mellom terminalene på høyttalerene være på.

Håper dette forklarte en del. Bare spør hvis det er noe du lurer på

Harald

EDIT: Ble slått på målstreken her gitt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei!

Takker for svar! ...

Men jeg er ennå ikke helt sikker ...
    Jeg ser at jeg har Bi-wiring på forsterkeren også, som er en Parasound HCA 1200. Høytalerne er Mirage MSI 7.

Det jeg ikke er helt sikker på er;

1. Skal rød og svart fra høytalerkabel på "samme" rød-svart eller skal skal rød fra kabel på den ene rød på rød-svart og svart på den "andre" rød-svart på høytaler ??

2. Eller kan jeg bare kontakte både rød og svart fra kabel i den ene av rød-svart ?? og la den andre rød-svart stå tom ??

Dette gjelder forsåvidt på forsterken også ...

Håper på rask hjelp da jeg driver å setter opp dette nå!

God Påske!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amici Sumus
    Hei!

Takker for svar! ...

Men jeg er ennå ikke helt sikker ...
    Jeg ser at jeg har Bi-wiring på forsterkeren også, som er en Parasound HCA 1200. Høytalerne er Mirage MSI 7.

Det jeg ikke er helt sikker på er;

1. Skal rød og svart fra høytalerkabel på "samme" rød-svart eller skal skal rød fra kabel på den ene rød på rød-svart og svart på den "andre" rød-svart på høytaler ??

2. Eller kan jeg bare kontakte både rød og svart fra kabel i den ene av rød-svart ?? og la den andre rød-svart stå tom ??

Dette gjelder forsåvidt på forsterken også ...

Håper på rask hjelp da jeg driver å setter opp dette nå!

God Påske!
    På høyttalerene skal det være en forbindelse mellom rød og rød, og mellom svart og svart. Plugg for all del ikke begge høyttalerkablene til rød om du ønsker å ha forsterkeren din en stund til. Rød på forsterker til rød på høyttaler (samme hvilken rød), og svart på forsterker til svart på høyttaler (samme hvilken svart).

Newcomer YingYong sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Vil anbefale deg å kjøre singlewire. altså rød fra forsterker til rød på høytaler. Sort fra forsterker til sort på høytaler. Skinner/jumpers må være mellom rød og rød og sort og sort

Newcomer GenGhost sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    lurte litt på dette jeg og..

men lurer mer på om det er mye bedre lyd/ korrekt lyd med Bi-Wire enn single-wire?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GenGhost
    Hei!
    lurte litt på dette jeg og..

men lurer mer på om det er mye bedre lyd/ korrekt lyd med Bi-Wire enn single-wire?
    Nei. Men du kan jo eksperimentere med noen billige kabler og da se...
    Alle disse "triks", biwire, dyr kabel med spader osv osv koster mer enn det det smaker. Hold deg til "basics", god kilde, god forsterker der matcher høyttalerne, og sett høyttalere og lytteposisjon opp med omhu, da får du resultater. Kast høyttalerne inn i et hjørne og det hjelper ikke med alverdens dyre kabler, spader osv....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    av egen erfaring er det ikke store forskjeller på single-wire og bi-wire men er jo lov og prøve seg frem, er det ikke dette denne HERLIGE hobbyen handler om ?

EDIT: når jeg hadde bi-wire kabel tvinnet jeg rød/rød og svart / svart på kabel sammen så det ble en singel-wire kabel.. eneste forskjellen blir dog tverrsnittet på kabelen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •