Forsterke HDMI signal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Forsterke HDMI signal

Har en Panasonic PT-AX100 hengende i taket og har brukt denne flittig i over 2 år. Har brukt HDMI inngangen mot en DVD spiller. Dette har fungert bra, og fungerer fortsatt bra.

Kjøpte meg en Syvio200 mediaspiller som jeg ønsket å koble til HDMI inngangen på projektoren. Bruker en HDMI Switch fra Syvio.

Når jeg starter Syvioen så får jeg et oppstartsbilde i ca 30 sekunder og så forsvinner alt bilde og projektoren finner ikke noe signal. Har testet Syvioen på LCD tv og via andre utganger på både TV og Projektor med godt resultat.

Det virker på meg som at projektoren mister HDMI signalet etter booten på Syvioen og jeg klarer ikke å få det tilbake.

Har prøvd å feilet litt.

Det er en 5 meters kabel som går fra projektor til hdmi switch og en 1,5m kabel fra mediaspiller til switch - altså totalt 6,5 meter kabel med en switch i mellom.

Prøvde med en 3 meters kabel direkte til projektor og dette funket. Det som er merkelig er at dersom jeg skifter over til switchkabelen etter at jeg har fått bildet, så har jeg bilde gjennom switch etterpå, men bildet faller ut så snart mediaspilleren endrer bilde (f.eks fra meny til HD video) - altså dette er via kabel og switch.

Hva skyldes dette? Sender ikke Syvioen ut sterkt nok HDMI signal? Er nå rimelig frustrert..

Går det ann å forsterke et HDMI signal på noen måte? Hva slags utstyr finnes i forhold til dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JaRu
    Har en Panasonic PT-AX100 hengende i taket og har brukt denne flittig i over 2 år. Har brukt HDMI inngangen mot en DVD spiller. Dette har fungert bra, og fungerer fortsatt bra.

Kjøpte meg en Syvio200 mediaspiller som jeg ønsket å koble til HDMI inngangen på projektoren. Bruker en HDMI Switch fra Syvio.

Når jeg starter Syvioen så får jeg et oppstartsbilde i ca 30 sekunder og så forsvinner alt bilde og projektoren finner ikke noe signal. Har testet Syvioen på LCD tv og via andre utganger på både TV og Projektor med godt resultat.

Det virker på meg som at projektoren mister HDMI signalet etter booten på Syvioen og jeg klarer ikke å få det tilbake.

Har prøvd å feilet litt.

Det er en 5 meters kabel som går fra projektor til hdmi switch og en 1,5m kabel fra mediaspiller til switch - altså totalt 6,5 meter kabel med en switch i mellom.

Prøvde med en 3 meters kabel direkte til projektor og dette funket. Det som er merkelig er at dersom jeg skifter over til switchkabelen etter at jeg har fått bildet, så har jeg bilde gjennom switch etterpå, men bildet faller ut så snart mediaspilleren endrer bilde (f.eks fra meny til HD video) - altså dette er via kabel og switch.

Hva skyldes dette? Sender ikke Syvioen ut sterkt nok HDMI signal? Er nå rimelig frustrert..

Går det ann å forsterke et HDMI signal på noen måte? Hva slags utstyr finnes i forhold til dette?
    Det er ikke noe galt med kabelen din, men syvio oppfører seg slik om den er satt til feil type output i forhold til utstyret ditt.

Jeg har den ikke foran meg nå, men du kan bruke fjernkontrollen til å endre dette mens bildet er i svart etter oppstart, det er en av tastene oppe til høyre, deretter fulgt opp av 1, 2 eller 3 osv for forskjellige modes.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Det er ikke noe galt med kabelen din, men syvio oppfører seg slik om den er satt til feil type output i forhold til utstyret ditt.

Jeg har den ikke foran meg nå, men du kan bruke fjernkontrollen til å endre dette mens bildet er i svart etter oppstart, det er en av tastene oppe til høyre, deretter fulgt opp av 1, 2 eller 3 osv for forskjellige modes.
    Trådstarter skriver at han har testet med en 3m kabel og da fungerer det. Tviler derfor litt på teorien din.

Min teori er som følger:
    -Syvio spilleren din har et noe lavere nivå på HDMI signalet ut enn det den gamle DVD spilleren har. Med Syvioen vil derfor den (etter dagens standard) noe suboptimale kabelen forringe signalet (dempning, cross-talk, forvrengning, refleksjoner) nok til at ikke mottakeren i PT-AXen klarer å demodulere det riktig. Det oppstår mye bitfeil og linken faller sammen (svart skjerm).
    Nivået for link-kollaps avhenger av båndbredden på signalet. Oppstartsbildet fra spilleren er sannsynligvis lavoppløst, og resulterer i lavere båndbredde over HDMI linken, som deretter kollapser når spillen begynner å sende HD.
    -Jeg opplevde noe lignende da jeg koblet en Riks-TV HD mottaker til projektoren via den samme gamle 10m HDMI kabelen som hadde fungert prikkfritt på samme oppløsning fra DVD spiller (720p). Jeg fikk ikke bilde overhodet, untatt når jeg koblet til med en 2m HDMI kabel. En ny billig 10m HDMI fra Biltema løste problemet. Tipper det er en ny (full-HD sertifisert) HDMI kabel som skal til hos deg også.

Det fine med HDMI er at man får tydelig beskjed når kabelen er utilstrekkelig, og ikke subtile forringelser som med analoge bildekabler

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarters eneste ttråd er gammel å problem er sikkert løst
    men
    Har ingen forklaring men noen mulige tips/årsaker
    Hva dine problem kan være er hdmi handshake problem.
    Hvorfor
    Har du feks en slik
    Syvio HDMI 1,3 switch, 5 x 1 - 5 enheter koblet til TV , fjernko - eChoice
    Så er dette en HDMI 1.3 støttet swich men leser man Gbps overføring er det en Kategori 1 (75Mhz . 2.25Gbps)
    HDMI 1.3 er to typer....

kategori 1 som er standard
    Standard vil si den støtter HD lyd codec og 1080 24 men ved feks dårlig kvalitet kategori 1 kabel osv kan dette begrense hva man greier av overføring uten tull å selvsagt hvor lang kabel før det feiler

Kategori 2 som er high speed for lengere avstander og større mulighet for feilfri overføring
    (man bør bruke high speed kabler)

Din standard swich har sikkert repeater som forsterker hdmi signal

Slikk jeg forstår har du testet kabel dirkte mellom syvio spiller og prosjektor med hell.
    3 meter.....har du testet 5 meteren..........1,5 meteren

Skal jeg tippe er det noe et sted med HDMI kabel og utgangsignal fra swich.
    Har du prøvd motsatt rekkeføge på kablene (for test)
    5 meter før swich og 1.5 fra swich til prosjector

(fungerer dette kan det bety at swich sender svakt signal til å bruke 5 meter hdmi ut eller at man ved svakt signal må bruke kortere hdmi ut eller bedre hdmi kabel ut)

Er usikker på forsterkning ut fra swich (repeater)
    Det står opp til 15 meter på nettsiden jeg lenket til men slik jeg forstår det er det jo en katagori 1
    feks....En bra kategori 1 HDMI kabel er fra HDMI spesifikasjoner og serifiseringer bare garantert opp til 1080i opptil 5 meter (den greier normalt 1080p 24 + hd codec men ingen garanti)
    om den ikke greier riktig overføring får man feks problem som handshake problem , hdcp , pixelfeil , stiper hakking i bilde , ingen bilde , hakking i lyd

hvorfor skulle en hdmi swich greie signal til over 5 meter ut når den er beregnet for standard ?
    Kanskje den ikke greier 5 meter ut ?

Jeg er ganske sikker på at det er repeater på din swich men skulle det vise seg at det ikke er å bare passthrough må man nesten være sikker å garantert at HDMI kabel da greier 6.5 meter som er 5+1.5 meter kabel du bruker til sammen.
    begge kabeler som HDMI 1.3 kategori 1 vil neppe gå
    HDMI 1.1 , 1.2 , 1.3 kategori 2 eller HDMI 1.4 vil sikkert gå
    (hverfall om de er produsert og merket riktig , enkelte fake kabler kan man få feil ved)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Båndbredde

Litt morsomt å lese om hdmi kabler som ikke klarer å levere pga (mest sannsynlig) manglende båndbredde... spesielt med tanke på alle som påstår at det liksom ikke skal være noen forskjell på hdmi kabler....!

Du trenger ikke bruke en formue på kabler eller hdmi kabler, men kjøp noe fra et anerkjent merke, er godt skjermet og som faktisk garanterer å levere den hastigheten/ båndbredden du trenger!

En hdmi versjon1.3 High Speed (kategori 2) hdmi kabel som garantert leverer 10,2 Gbps, HD lyd og 1080p bilde opptil 20 meter koster kr 495,- for en 5 meters vanlig kabel eller 549,- for 5m flat kabel.

En hdmi versjon 1.4 High Speed hdmi kabel som er garantert å levere langt over 10,2 Gbps, HD lyd og i tillegg klarer 3D bilder og oppløsninger opptil 4k x 2k på lengder opptil 15,2 meter koster kr 595,- for en 4,6 meters kabel.

Dette er også en flat hdmi kabel, så den kan legges under tepper e.l. om nødvendig.

Når det gjelder hdmi kabler koster det IKKE skjorta å være kar! Og dette er i tillegg kabler fra en meget anerkjent produsent.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Det fine med HDMI er at man får tydelig beskjed når kabelen er utilstrekkelig, og ikke subtile forringelser som med analoge bildekabler

Dette er desverre feil...
    Jeg fikk hakkete bilde og ikke optimale farger når jeg skulle se Avatar på BluRay m DTS Master HD lyd og BD spiller konfigurert til å vise 1080p med mine billige non brand hdmi kabler. Det viste seg at de ikke hadde båndbredde nok til å levere den datamengden i den hastigheten jeg krevde.

Dette var til og med bare 1m kabler og koblingene var fra BD spiller til hdmi reciever og fra reciever til 42" HD tv.
    Byttet til bedre hdmi kabler versjon 1.4 og fikk bilder uten hakking med 100% optimale farger.

Så det er ikke enten "av eller på" når det gjelder hdmi kabler heller, det finnes nyanser i mellom av og på. Desverre....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Dette er desverre feil...
    Jeg fikk hakkete bilde og ikke optimale farger når jeg skulle se Avatar på BluRay m DTS Master HD lyd og BD spiller konfigurert til å vise 1080p med mine billige non brand hdmi kabler. Det viste seg at de ikke hadde båndbredde nok til å levere den datamengden i den hastigheten jeg krevde.

Dette var til og med bare 1m kabler og koblingene var fra BD spiller til hdmi reciever og fra reciever til 42" HD tv.
    Byttet til bedre hdmi kabler versjon 1.4 og fikk bilder uten hakking med 100% optimale farger.

Så det er ikke enten "av eller på" når det gjelder hdmi kabler heller, det finnes nyanser i mellom av og på. Desverre....
    Jeg vil vel ikke kalle hakkete bilde og dårlige farger for en subtil forringelse, så her er vi nok ganske enige. Jeg får også gode resultater med rimelige, 1080p sertifiserte HDMI kabler, riktignok no-name.

Forøvrig tror jeg nøkkelen til denne tilsynelatende "nedforhandlingen" av framerate og fargedybde er receiveren du kobler mellom HDMI kilde og TV.
    Det er mulig at reprosesseringen av bildedataene i receiveren gjør at bildet opprettholdes ved båndbreddestruping, ved at framerate og fargedybde reduseres.
    Hvis kilden kobles direkte til fremviser vil struping av båndbredde vanligvis føre til exessive BER, og etterhvert kraftig støy og bildekollaps. Det finnes ikke noen form for adapsjon og forhandling over en HDMI link såvidt jeg vet.

Det skulle vært interessant å se om du fikk samme resultat ved bruk av kablene du prøvde, om du koblet dem direkte mellom Bluray (1080p) og TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm

Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Jeg vil vel ikke kalle hakkete bilde og dårlige farger for en subtil forringelse, så her er vi nok ganske enige. Jeg får også gode resultater med rimelige, 1080p sertifiserte HDMI kabler, riktignok no-name.

Forøvrig tror jeg nøkkelen til denne tilsynelatende "nedforhandlingen" av framerate og fargedybde er receiveren du kobler mellom HDMI kilde og TV.
    Det er mulig at reprosesseringen av bildedataene i receiveren gjør at bildet opprettholdes ved båndbreddestruping, ved at framerate og fargedybde reduseres.
    Hvis kilden kobles direkte til fremviser vil struping av båndbredde vanligvis føre til exessive BER, og etterhvert kraftig støy og bildekollaps. Det finnes ikke noen form for adapsjon og forhandling over en HDMI link såvidt jeg vet.

Det skulle vært interessant å se om du fikk samme resultat ved bruk av kablene du prøvde, om du koblet dem direkte mellom Bluray (1080p) og TV.
    Vel ja det skulle vært interessant å koblet BD direkte til TV'n og sett om bildet fortsatt hakket, men det gjorde jeg altså ikke. Får ikke gjort det nå heller, for de no-brand hdmi kablene jeg hadde er kastet i søpla, hvor de hører hjemme.

Jeg har skjønt at jeg har vært max uheldig med de hdmi kablene jeg hadde. Det må jo ha vært skikkelig møkka-kabler. Om de var 1080p sertifiserte eller ikke vet jeg ikke, da det ikke fantes info om dette, eller om båndbredde/ kapasitet, hdmi versjon eller produsent/ merke/ modell.

Likevel kan jeg legge til at de fungerte helt fint mellom dvd-spiller og HD-ready tv. Så noe teknisk galt med hdmi kablene var det nok ikke. Men det krever jo heller ikke så mye båndbredde i forhold til BD i 1080p m/ hd lyd.

Jeg hadde altså 3 stk like non brand kabler, en mellom HD dekoder og reciever, en mellom BD spiller og reciever og en mellom reviever og TV.

Recieveren er en 2010 modell Onkyo hjemmekino reciever med hdmi versjon 1.4, så jeg kan ikke tenke meg at den var noe flaskehals. Den skal ha mer enn nok hastighet, da den er klargjort også for 3D, som jeg har skjønt vil kreve enda mer båndbredde enn BD i 1080p.

Som sagt så var eneste muligheten for å få bedre bilde fra dekoder og BD å nedjustere fra 1080p til 720p på BD og fra 1080i til 720p på dekoderen. Jeg "googlet" meg frem til at de kunne være hdmi kablene og tok en sjans på å kjøpe skikkelig kabler. Og det funket, nå er BD spiller tilbake på 1080p og dekoder tilbake på 1080i og bilder/ farger er perfekte.

...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Recieveren er en 2010 modell Onkyo hjemmekino reciever med hdmi versjon 1.4, så jeg kan ikke tenke meg at den var noe flaskehals. Den skal ha mer enn nok hastighet, da den er klargjort også for 3D, som jeg har skjønt vil kreve enda mer båndbredde enn BD i 1080p.

Som sagt så var eneste muligheten for å få bedre bilde fra dekoder og BD å nedjustere fra 1080p til 720p på BD og fra 1080i til 720p på dekoderen. Jeg "googlet" meg frem til at de kunne være hdmi kablene og tok en sjans på å kjøpe skikkelig kabler. Og det funket, nå er BD spiller tilbake på 1080p og dekoder tilbake på 1080i og bilder/ farger er perfekte.
    Nei, jeg mente ikke at recieveren var noen flaskehals, men at den er et reprosesseringspunkt for bildeinformasjoenen i motsetning til en enkel HDMI svitsj som bare sender dataene videre. Så det er mulig at den derfor kan ha medført dette litt merkelige fenomenet (basert på min begrensede kunnskap om hvordan HDMI fungerer).

Bare så det er nevnt:
    1080i inneholder ikke større datamengde enn 720p, fordi signalet er linjeflettet (annenhver linje sendes, resten beregnes).
    "Nyttelasten" over en HDMi link burde derfor være omtrent den samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Bønna Bare så det er nevnt:
    1080i inneholder ikke større datamengde enn 720p, fordi signalet er linjeflettet (annenhver linje sendes, resten beregnes).
    "Nyttelasten" over en HDMi link burde derfor være omtrent den samme.[/QUOTE]

Neivel, ok men det var det å justere ned oppløsningen som hjalp meg i alle fall... men fra 1080i til 720p gjalt bare dekoderen og det var for at bildene var litt kornete med non brand kablene. Og det fantastiske er at det er det som står i bruksanvisningen til dekoderen, at du skal gjøre ved kornete bilder.
    Det burde jo heller stå "ved kornete bilder, bytt nåværende hdmi kabel med en skikkelig kabel istedet..."

På bd spilleren måtte jeg justere ned fra 1080p til 720p.

Jeg leste en test av en trådløs hdmi boks på dinside.no og der måtte de faktisk justere ned oppløsningen på bd spilleren, pga for lav båndbredde.

Boksen klarte ikke tråløs overføring av 1080p bilde og Deep Color sammen med DTS Master HD lyd!! De måtte justere ned bildet til 720p og lyden fikk de kun i vanlig stereo!!!

Da hadde jeg vært skuffa asså. Om ikke litt forbanna også tror jeg.

Der kan en se hvor mye båndbredde har å si.
    Se BD film i 720p og stereo lyd? Særlig...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg leste en test av en trådløs hdmi boks på dinside.no og der måtte de faktisk justere ned oppløsningen på bd spilleren, pga for lav båndbredde.

Boksen klarte ikke tråløs overføring av 1080p bilde og Deep Color sammen med DTS Master HD lyd!! De måtte justere ned bildet til 720p og lyden fikk de kun i vanlig stereo!!!

Da hadde jeg vært skuffa asså. Om ikke litt forbanna også tror jeg.

Der kan en se hvor mye båndbredde har å si.
    Se BD film i 720p og stereo lyd? Særlig...
    Trådløs HDMI ville jeg vært meget skeptisk til i utgangspunktet. Trådløs multi-gigabit overføring er ekstremt krevende og lite kommersielt tilgjengelig (sammenlign med feks WLAN).
    Man må opp i svært høye bærefrekvenser (60 GHz såvidt jeg husker) noe som gjør at rekkevidden blir kort og begrenset til direkte frisikt innendørs.

Når vi vet hvor lav den praktiske nyttelasten over en WLAN link er i forhold til den teoretiske, overrasker det ikke at trådløs HDMI sliter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •