Skjerming av kabler - Aluminiumsteip og pyntestrømpe? Jording? EMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjerming av kabler - Aluminiumsteip og pyntestrømpe? Jording? EMI?

He!

I en annen tråd, har jeg omtrent konkludert med at jeg skal kjøpe meg skjermede kabler for å forhindre støy på signalgangen rundt anlegget mitt. ..., men i går fikk jeg en ørliten "aha"-opplevelse;

Jeg kjøpte meg en spenningsdetektor hos clasohlson. Denne piper og lyser når den detekterer spenning (som en geigerteller). Den begynner å pipe når jeg har den ca 25cm unna en strømførende kabel. Prøvde også på min ène skjermede kabel, men der pep den ikke i det hele tatt, samme hvor langt inntil kabelen jeg la den.

Så til det matnyttige;
    Jeg fant en liten bit aluminiumsteip og teipet rundt den uskjermede kabelen. Da klarte ikke spenningsdetektoren å detektere noen spenning! Akkurat som den skjermede kabelen!

Mitt spørsmål blir da følgende;
    Kan jeg skjerme en kabel, bare ved å "rulle" den inn i aluminiumsteip?
    (Og ta en pyntestrømpe rundt slik at det ikke ser ut som et juletre).

Dersom svaret er ja, har jeg funnet en ekstremt billig måte å skjerme kabler på. 25m koster ca 40kr på biltema.

Edit; Svaret på dette spørsmålet, blir visst at skjermen vil kunne redusere noe utstråling og påvirkning. Meget lite når den ikke er jordet.., og "litt" når den er jordet. Skjermede med en fin kobberskjerm (mesh) vil være bra. Dersom en i tilegg holder kablene unna signalkabler og slikt, vil dette hjelpe ytterligere. Signal/høyttalerkabel som skal "krysse" en strømkabel, bør gjøre dette i en rett vinkel. Kabel som ligger inntil strømkabel, blir påvirket i større grad, så rett vinkel er å tilstrebe. Dersom en også legger noe i mellom for å få litt avstand, vil det selvfølgelig hjelpe ytterligere.
    Alle monner drar!

Flere spørsmål i Post #13 (ang jording av chassis og EMI filter)!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja.
    Men hvis svaret er ja, hvorfor må man da ved montering av skjermede strømkabler montere skjermen sammen med jordlederen på stikkontakt-siden?

Hvis dette fungerer som skjerming, da må det jo også fungere å ikke koble skjermen i hverken stikkontakten eller apparatkontakten da? (hvis man bruket skjermet strømkabel)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Men hvis svaret er ja, hvorfor må man da ved montering av skjermede strømkabler montere skjermen sammen med jordlederen på stikkontakt-siden?

Hvis dette fungerer som skjerming, da må det jo også fungere å ikke koble skjermen i hverken stikkontakten eller apparatkontakten da? (hvis man bruket skjermet strømkabel)
    Det er vel forskjell på passiv og aktiv skjerming. Ikke at jeg skal belage meg på en forklaring, men...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er vel forskjell på passiv og aktiv skjerming. Ikke at jeg skal belage meg på en forklaring, men...
    Med aktiv skjerm så bruker de elektrisitet/spenning for å lage ett "felt" som er mere resistent mot støy. Audioquest bruker det på noen av sine dyrere kabler.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Med aktiv skjerm så bruker de elektrisitet/spenning for å lage ett "felt" som er mere resistent mot støy. Audioquest bruker det på noen av sine dyrere kabler.
    Så det er vel det Eirik84 prater om da sikkert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er vel det Eirik84 prater om da sikkert.
    Har bare lest dette i DIY-tråden til Anders T2 jeg, er han som har peiling på det

Men da er det vel slik at begge deler fungerer da, men at skjermingen er mer effektiv om skjermen tilkobles jord på stikkontakt-siden..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen blir ikke "aktiv" av at man jorder den i hvertfall.. og jeg kan vanskelig se for meg at en jording av skjermen skal lede noe støy til jord sånn rent elektrisk sett..

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut en liten sak i går når jeg skulle rydde litt i kabler;
    Dersom jeg ikke holder i aluminiumsteipen, fungerer den ikke som shield; altså; den må jordes for at den skal ha en effekt!

La noen padder og kabelrot nedi en kabelsamlerboks fra IKEA i går..., teipet innsiden av den med aluminiumsteip som jeg jordet i padden..., så nå er hele greia "litt" shielded.

Det så ut til å fungere bedre med en skikkelig shielded kabel enn bare aluminium..., så jeg tror nok det blir noen shielded kabler på meg i tilegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du jordet strømsløyfe egentlig?

Det du burde satse på, er å holde alt av strømkabler for seg selv og signalkabler for seg selv. Skal kablene krysse hverandre, så gjør det vinkelrett.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Fikk lagt opp jordet 16A krets før jeg flytta inn.

Plan;
    * Stappe nettspenningsrelaterte ledninger i en IKEA Signum som jeg skjermer innvendig med aluminiumsteip og som jordes.
    * Holde Signal og strøm lengst mulig borte fra hverandre (og mest mulig vinkelrett).
    * Skaffe noe skjermet kabel som jeg kan bruke til strømførende kabler i "tett traffikert område".

På den måten tror jeg mengden påvirkning fra nettkabler blir minimert og "tilintetgjort".

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig skjerming hjelper mot elektriske felt, og magnetfelt over ca 100kHz. 50 Hz strømmen bryr seg fint lite om en vanlig skjerm! For å blokere lavfrekvente magnetfelt trengs det store doser magnetisk ledende materiale. Å holde store magnetfelt unna sensitive kabler, og/eller bruker tvinnede (balanserte) signalkabler, er overlegent beste løsningen om det skulle være et problem.

Cable - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Nordenstam; Jeg hører hva du sier..., og vil dels være enig. Samtidig beviser jo kabelfinnerdingsen min at det har noe for seg. Feltet blir redusert kraftig, så jeg velger å stole på det. Naiv som jeg er.

Uansett, har jeg fått litt skjermet kabel i hus nå, så jeg kommer til å bytte ut litt hit og dit.

Har et par spørsmål da (kanskje ikke denne tråden er plassen, men jeg kan jo prøve);
    1. Har jeg noe å vinne på å jorde chassis? Ser at ingen av mine ferdigproduserte komponenter har jordingsleder i apparatpluggen. Jeg vil nå tro at jording av chassis vil hjelpe på skjerming?
    2. EMI filter på input (apparatplugg); Det vil jo fjerne uønskede ting..., men vil det samtidig "ødelegge" noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    @Nordenstam; Jeg hører hva du sier..., og vil dels være enig. Samtidig beviser jo kabelfinnerdingsen min at det har noe for seg. Feltet blir redusert kraftig, så jeg velger å stole på det. Naiv som jeg er.
    Den kabelfinnerdingsen din måler elektriske felt og ikke magnetiske. Den finner med andre ord en kabel som er spenningssatt, uten at den behøver å føre strøm. Stemmer ikke det ?
    Elektriske felt er sjelden noe støyproblem for audio. Problemet er magnetfeltene som Nordenstam beskriver. De induserer støy i nærliggende signalkabler.

Leting etter audio støykilder med en kabelfinner er derfor ikke så relevant. Interessant og lærerikt derimot...

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^^^^ som forklart så bra over.

1. Har jeg noe å vinne på å jorde chassis? Ser at ingen av mine ferdigproduserte komponenter har jordingsleder i apparatpluggen. Jeg vil nå tro at jording av chassis vil hjelpe på skjerming?
    Chassiet (eller skjerming innenfor chassi) er (om ikke produsenten er dum) jordet internt i apparatet. Jordplanet trenger ikke være så himla stort for å lade ut vanlig interferens som treffer chassiet. Er først når det er snakk om sterkstrøm og lynnedslag det trengs ordentlig stort jordplan (som ofte fåes ved å drive kobberstaker ned i passende ledende steder i moder jord).

Er det forresten noen elektrikere som vet om det er lov å lage sin egen jord-stake for så å koble apparatene til det lokale jordpunktet mens strømmen fortsatt kommer fra det vanlige nettet? Uten trafo-skille fra nettet? En fyr som fortalte meg at han hadde gjort dette og det forekom meg som noe som burde være ulovlig av sikkerhetsårsaker. Om det oppstår potensiale mellom lokal jord og nettets jord kan det vel være nok til å få en bzzzrztzt? Eller tenker jeg helt feil nå?

2. EMI filter på input (apparatplugg); Det vil jo fjerne uønskede ting..., men vil det samtidig "ødelegge" noe?
    Om det fungerer som det skal, bør det ikke bli værre med filteret installert.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Chassiet (eller skjerming innenfor chassi) er (om ikke produsenten er dum) jordet internt i apparatet. Jordplanet trenger ikke være så himla stort for å lade ut vanlig interferens som treffer chassiet. Er først når det er snakk om sterkstrøm og lynnedslag det trengs ordentlig stort jordplan (som ofte fåes ved å drive kobberstaker ned i passende ledende steder i moder jord).
    Takk for forklaringer ... men kan du forklare "jordplan"? forstår det slik at et jordplan bare er "noe" som kan fungere som jord. Et lite chassis som blir jordet for skjermingsformål trenger altså da bare ..... "noe"..., mens dersom det skal fungere som jord for større saker (/kraftigere spenninger/strøm), må en til med "moder jord" :P

På samme måte som at jeg fungerte som jord når jeg holdt i aluminiumsteipen.

... Så når jeg stappa min DIY DAC i et gammelt chassis..., og koblet chassiset på jord, var dette en lur idè? .. eller burde jeg gjort noe annet?

Interessante saker dette egentlig. Mye knask å ta tak i. Desverre kan jeg for lite...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Er det forresten noen elektrikere som vet om det er lov å lage sin egen jord-stake for så å koble apparatene til det lokale jordpunktet mens strømmen fortsatt kommer fra det vanlige nettet? Uten trafo-skille fra nettet? En fyr som fortalte meg at han hadde gjort dette og det forekom meg som noe som burde være ulovlig av sikkerhetsårsaker. Om det oppstår potensiale mellom lokal jord og nettets jord kan det vel være nok til å få en bzzzrztzt? Eller tenker jeg helt feil nå?
    Det er krav til utjevning mellom "moder jord" og nettjord i et hus. Det er derfor man støper ned en tykk kobberledning i grunnmuren og forbinder denne med jord i sikringsskapet. Det skal også være utjevning fra samm punkt mot kobberrør.

Hvis ikke den nevnte utjevningen er på plass vil man kunne få en kilevink. Husker fortsatt godt at det "lugget litt" da jeg som fireåring stod på sluket i dusjen og tok på krana.

Så om du foretrekker å jorde hifien din i et spyd på utsiden, skal det ikke medføre sikkerhetsrisk hvis el-anlegget ditt er i henhold.

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84

Stemmer det. Grunnen til at man kobler skjermen i kabel sammen med jord er for å sikre at skjermen ikke kan bli et strømførende ledd, som hvis f.eks. en fase kommer i kontakt med den pga isolasjonssvikt. Dersom kursen har jordfeilvern vil dette da slå ut. Det skal praktisk sett ikke ha noe å si hvilken ende av kabelen som jordes så sant det finnes jordede punkt i hver ende.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bytte av kabel til forsterkere og annet utstyr; vil det være fornuftig å koble chassis til jord, eller skal en regne med at det er "håndtert" på en fornuftig måte utenom?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bytte av kabel til forsterkere og annet utstyr; vil det være fornuftig å koble chassis til jord, eller skal en regne med at det er "håndtert" på en fornuftig måte utenom?
    Det kan fungere, men kan også skape problemer dersom chassis er koblet sammen med signaljord (skjermen på RCA bøssingene) internt i apparatet. Du vil da kunne skape jordsløyfer ved at signaljord danner sammenhengende forbindelser via chassis og derfra til nettjord. Resultatet kan fort bli at du innfører mer brum enn du fjerner.

Men, siden du jobber så intenst med tiltak mot støy, sliter du med brum eller annen støy i anlegget ? Denne tråden sier lite om akkurat det.

Den gamle regelen "if it aint broken, dont fix it" gjelder fortsatt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •