Skjerming av kabler - Aluminiumsteip og pyntestrømpe? Jording? EMI? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    men kan du forklare "jordplan"? forstår det slik at et jordplan bare er "noe" som kan fungere som jord. Et lite chassis som blir jordet for skjermingsformål trenger altså da bare ..... "noe"..., mens dersom det skal fungere som jord for større saker (/kraftigere spenninger/strøm), må en til med "moder jord" :P

På samme måte som at jeg fungerte som jord når jeg holdt i aluminiumsteipen.
    Det som skjer rent fysisk er at radiobølgene/interferensen i luften setter opp et elektrisk felt i skjermen med motsatt lading til interferensen. Forstyrrelsene lades ut før de rekker å komme inn til den hellige signallederen. Derav coaksial kabel med leder helt i midten, alltid på lik avstand til skjermen. Det motsatt ladete feltet oppstår uansett om skjermen er koblet til noe eller ei. Evnen til å lade ut kondensatoren/skjermen stiger når motstanden i skjermen synker. Å ta i skjermen eller jorde den minsker motstanden. Kroppen din kan ta i mot eller levere en viss mengde energi. Et bra jordpunkt er langt bedre egnet til den jobben. Problemet med strøm er at den ikke er særlig høflig av seg! Den spør ikke om den kan ta eller levere fra seg ladning, det skjer uansett hva det som er koblet mellom spenningspotensialet mener om saken. Det eneste som hindrer strømmen er motstand. Om ikke mostanden er egnet til formålet blir det varmgang opp til punktet hvor koblingen ryker. Et stort jordplan kan levere eller ta unna store mengder energi på liten tid.

Jord er så mye rart! Eller, egentlig, bare tre ting.

Det kan være en sikkerhet om apparatet har jordet kontakt. Da kan evnt feilstrøm som finner veien til chassiet gå til jord i stedet for å gå gjennom noen som tar borti apparatet. Lynavleder! Forutsetter at motstanden mot jord er betydelig mindre enn motstanden inn i katt/menneske/etc.

Jord slutter også kretsen fra strømforsyning tilbake til strømforsyning. Dette er jobben til nøytral-lederen i strømnettet. Strømkabler med jord har separat leder for tilbakekobling og sikkerhets jord.

For det tredje er jord en null-referanse, et felles referansepunkt for spenningene i kretsen eller på tvers av kretser. Lydbølgene svinger frem og tilbake rundt nullpunktet i et ubalansert system. De aller fleste kretser er ubalansert internt selv om kontaktene til verden er balansert.

Kombinasjonen av nummer to og tre er ikke helt heldig i seg selv. Uansett hvor stor jord-lederen er vil det være en viss motstand i den, ikke minst fordi induksjon til andre steder i kretsen øker motstanden. Dette gir spenningsforskjeller mellom ulike punkter langs jordlederen. Jord er aldri det perfekte idealet med uendelig lav motstand og null spenningsforskjell.

Jord trenger ikke være fysisk koblet til terra firma, ideen fungerer f.eks. like bra i biler, fly og boomblastere. Så lenge det er et punkt med lav motstand og kjent spenning (normalt null volt) gjør det jobben. Typisk tilkoblet både chassi-skjerming og sentertappning på transformatoren (nullspenningen er alltid midt mellom + og - ut fra trafoen).

Jord er ikke tilfeldigvis en evig kilde til forvirring! Selv om det var fullt ut forstått for hundre år siden. Er litt som å prøve å lede hauger av vann som dumper inn her og der i en havneby, med båter og kanaler og stillere områder for svømming. Om vannet renner inn og ut på fornuftige steder lar det seg gjøre å ha masse vannflyt i hovedpulsårene, samtidig som det er blikkstille i nullpunktene lyden refererer til.

Bra lesestoff: Shields and grounds: safety, power mains, studio, cable and equipment, (special excerpt) The June 1995 issue of the Journal was a definitive and comprehensive collection of information on this important topic. AES Special Publications: Journal Issues - pluss denne: SCIN: Shield Current Induced Noise - bygger videre på arbeidet publisert i AES journalen. Ligger også noen andre bra artikler der på Rane siden.

Som de skriver i en av artiklene, "another name for ground is antennae." Et stykke kabelskjerm som henger tilkoblet et jordplan ser ut som og er en radioantenne! Sendingene som snappes opp må gå et eller annet sted når de kommer inn i kretsen. Som Bønna har nevnt er det greit å være litt føre var om man begynner å legge til og trekke fra jordingspunkter. Er alltids mulig å lage en antenne som injiserer unødvendig søppel i jordplanet og om det kommer på feil sted blir det hørbart.

Men med strømkabler bør det ikke spille noen rolle til eller fra hva du enn finner på.

Har opplevd situasjoner med tydelig brumming i lyden som ble løst uten å bruke jordet stikkontakt. Skulle selvfølgelig vært jord over alt, men sånn er det desverre ikke i virkeligheten. Trikset er å spre ut jorden i en stjerneform og passe på at det ikke er flere koblinger fra samme grenen ned mot hovedstammen. Apparater som F'er opp jordplanet bør være langt ned mot røttene mens mer ømfintlige apparat henger tilkoblet lenger ute på grenene. Ofte kan en om-kobling på strømmen være nok til å fjerne brum i et anlegg, selv om det ikke engang har fysisk jordforbindelse til omverdenen.

... Så når jeg stappa min DIY DAC i et gammelt chassis..., og koblet chassiset på jord, var dette en lur idè? .. eller burde jeg gjort noe annet?
    Lur idé! Eneste du bør passe på er at chassiet går til et punkt på jordplanet som ikke fungerer som nullreferanse for lyden i selve kretsen. F.eks. jordpunkt i strømkontakt.

Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Det er krav til utjevning mellom "moder jord" og nettjord i et hus.
    Takk for oppklaringen! Skal ta en prat med fyren om saken. Var autorisert elektriker som hadde foretatt installasjonen..

Husker fortsatt godt at det "lugget litt" da jeg som fireåring stod på sluket i dusjen og tok på krana.
    Rørleggerens favoritt?

Så om du foretrekker å jorde hifien din i et spyd på utsiden, skal det ikke medføre sikkerhetsrisk hvis el-anlegget ditt er i henhold.
    Bare for å ha det tintrende klart: i henhold betyr da med kobling mellom lokal og ekstern jord. R8?

Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam

Bare for å ha det tintrende klart: i henhold betyr da med kobling mellom lokal og ekstern jord. R8?

Andreas
    Jepp, det er den påbudte utjevningen mellom jord i sikringssskapet (ekstern) og jord i grunnmur/jordspyd og kobberrør.

Et annet selvopplevd eksempel på manglende utjevning:
    Jordfeil i varmtvannsbereder (hull i varmekolbe) hos noen jeg var på besøk hos skapte en betydelig potensialforskjell på vannrørene mot "moder jord", i dette tilfelle et bandjern fra grunnmuren. Det gnistret riktig flott når vi stakk bandjernet borti rørene.

Eneste grunnen til at de ikke fikk ubehagelig føling med fenomenet, var at de hadde plastsluk i dusjen

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    [...] blahblahblah [...]
    Jøss... når man roper i skauen får man svar!
    Takk for både oppklarende og forvirrende "artikkel" om jord! Det er helt klart at jeg har beveget meg ut på nok en "gren" av hobbyene mine som er "forvirrende" (mao; det finnes ikke noen bestemt fasit.., men heller retningslinjer) = interessant!

Kjenner meg igjen som programmerer; Det finnes mange måter å komme frem til et resultat på... og noen yter bedre enn andre.

Nå sliter jeg faktisk IKKE med uønsket støy i anlegget..., men har den "alle monner drar" filosofien. Er ikke ute etter voodoo.., men rett og slett små ting som kan ha en positiv effekt. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sliter jeg faktisk IKKE med uønsket støy i anlegget..., men har den "alle monner drar" filosofien. Er ikke ute etter voodoo.., men rett og slett små ting som kan ha en positiv effekt. :-D
    OK, jeg tolker dette som at du jakter på en forbedring av lyden og ikke primært fjerning av hørbar sus/brum i bakgrunnen.

De tiltakene du diskuterer i denne tråden vil ikke gi deg noen lydforbedringer ut over den nevnte mulighet for fjerning av bakgrunnsstøy.

En lærerik hobbyaktivitet er det uansett

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart at jeg har beveget meg ut på nok en "gren" av hobbyene mine som er "forvirrende" (mao; det finnes ikke noen bestemt fasit.., men heller retningslinjer) = interessant!
    Fasiten finnes i Maxwells arbeider om elektromagnetisme. Hvordan det skal brukes i praksis er en vurderingssak for hvert enkelt spesifikt tilfelle.

Gjør det hele litt forvirrende, men til gjengjeld blir det heller aldri forutsigbart og dermed kjedelig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •