kvalitet på hdmi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kvalitet på hdmi

Etter overgangen fra cdspiller og effekt/forforsterker til mediaspiller og hjemmekino reciever er nysgjerrig på kvaliteten lydmessig på hdmi, kjører kun en billig hdmi kabel nå, vil lyden kunne forbedre seg ved bytte av hdmi, eller er det kun mikroskopisk?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Etter overgangen fra cdspiller og effekt/forforsterker til mediaspiller og hjemmekino reciever er nysgjerrig på kvaliteten lydmessig på hdmi, kjører kun en billig hdmi kabel nå, vil lyden kunne forbedre seg ved bytte av hdmi, eller er det kun mikroskopisk?
    jeg personlig hører ingen forskjell på hdmi-kabler.enten har du signal eller ikke.
    men de billige er ofte stivere.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mindre enn mikroskopisk IMO..

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vil ikke merke noe som helst forskjell,
    men vis det er legere strekkninger ser je det som en fordel at kabelen er godt skjermet.

mvh

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar

litt rart egentlig, når man har testet med masse forskjellige signalkabler og plugger i "alle" prisklasser tidligere og nå trenger man bare en hdmi kabel

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvordan er lyden med hdmi contra signalkabler i prisklassen 3-4000?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hdmikabel kjøpt på clas olshon har identiske lydegenskaper som andre digitale signalkabler til 10k+/100k+.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    hdmikabel kjøpt på clas olshon har identiske lydegenskaper som andre digitale signalkabler til 10k+/100k+.
    kan bare si meg helt enig med Protet.
    Der er riktignok en del tråder på forumet her hvor folk med stor overbevisning hevder noe annet, men det trenger du ikke ta hensyn til :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar

litt rart egentlig, når man har testet med masse forskjellige signalkabler og plugger i "alle" prisklasser tidligere og nå trenger man bare en hdmi kabel

At kabelkvalitet nå betyr mindre har ikke spesielt med HDMI å gjøre, men rett og slett at det egentlig aldri har eksistert vesensforskjeller på dyre og billige kabler.

De som til ingen nytte har brukt titusener på kabler har en tendens til å hevde noe annet, men dem om det.....

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men man hører forskjell på gode signalkabler og f.eks. "billige" elkjøp kabler eller sånne som følger med cdspillere etc. Mulig at signalkabler kanskje "farger" lyden litt imotsetning til hdmi. Mulig jeg er helt på bærtur også, selvsaft Kjørte blindtest igår hdmi vs kimber silverstreak, hørte minimalt med forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men man hører forskjell på gode signalkabler og f.eks. "billige" elkjøp kabler eller sånne som følger med cdspillere etc. Mulig at signalkabler kanskje "farger" lyden litt imotsetning til hdmi. Mulig jeg er helt på bærtur også, selvsaft Kjørte blindtest igår hdmi vs kimber silverstreak, hørte minimalt med forskjell.

Hørbar forskjell er det nok neppe. Det man hører er i så fall placeboeffekt. Det er til og med tvil om det eksisterer relevante målbare forskjeller. Jeg har vært opptatt av audio/video siden tidlig på 80-tallet. Jeg er mer enn noensinne overbevisst om at det ikke eksisterer relevante forskjeller på kabler mht. lyd- eller bildekvalitet. Forutsatt at kabelen ikke er skadet eller forringet på annen måte.

Derimot er det forskjeller på robusthet, slitestyrke og design, uten at dette har noe å si for signalkvalitet i utgangpunktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men man hører forskjell på gode signalkabler og f.eks. "billige" elkjøp kabler eller sånne som følger med cdspillere etc..
    Det er ingen som har klart å påvise forskjeller på ulike signal- eller høyttalerkabler i seriøse blindtester. Når det heller ikke er mulig å måle forskjeller som kan påvirke lyden, kan man trygt konkludere med at det ikke finnes forskjeller.

Det er påvist forskjeller mellom normalt dimensjonerte kabler og spesielt tynne kabler til høyttalere -- men da er det snakk om "ringeledning" o.l. Dårlig kontakt kan imidlertid gi både målbare og hørbare lydproblemer, også når det gjelder signalkabler. Derfor er det tenkelig at billige "lakrislisser" faktisk kan gi hørbare forskjeller fra mer solid kabel -- men bare om det er feil på dem. Billige signalkabler kan selvfølgelig også oppta elektrisk støy, fordi de som regel ikke er skjermet -- men da er det helst snakk om svært tydelige ulyder; ikke om små nyanser.

De forskjellene folk mener å høre på kabler, men som ikke er målbare, er lette å forklare utfra andre forhold, som tids- og romaspekter, eller rent psykologiske forhold. I en seriøs lyttetest må lydeksemplene spilles uten pauser, og lytteren må ikke flytte på seg -- fordi "lydhukommelsen" er svært kort, og selv en liten forskjell i lytteposisjon kan gi endrede akustiske forhold.

Digitale kabler kan rett og slett ikke gi forskjeller i lyd- eller bildekvalitet -- annet enn svært åpenbare forstyrrelser om kabelen ikke greier å sende signalene gjennom pga feil eller for store lengder.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du trenger en 10m HDMI kabel vil jeg fraråde å kjøpe den på clas ohlson. Jeg har en men måtte slutte å bruke den fordi signalet av og til forsvinner. Har kun opplevd dette når jeg kjører 1080p/60. Lavere datamengde går problemfritt.

Newcomer Kooyo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fyldigere lyd

Jeg syntes at Hdmi Blir Veldig fin og Klar lyd.
    Men dersom jeg spiller en Cd Syntes jeg det Blir Fyldiger Bass meg Rca Kabel eller Kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men man hører forskjell på gode signalkabler og f.eks. "billige" elkjøp kabler eller sånne som følger med cdspillere etc.

Dette med Elkjøp er verdt en kommentar. Egentlig er Elkjøp de verste når det gjelder å prakke på folk unødvendig dyre kabler. Elkjøp henvender seg til den store uvitende massen, som ofte er helt prisgitt hva selgeren forteller. Folk som derimot oppsøker HiFi-Klubben har tross alt et bevisst forhold til hva de skal kjøpe og har ofte bestemt seg for at de skal ha dyre kabler i utgangspunktet.

Jeg kan her f.eks. nevne min gamle mor som skulle på Elkjøp å kjøpe scart-kabel til DVD-spilleren hun fikk til jul. Hun kom tilbake med en "monsterkabel" til 600 kroner. Dette er utbytting av ukyndige mennesker på det groveste. En billigkabel til 50 kroner ville gjort akkurat samme nytten. Jeg vil her minne om forbrukertesten som viste at Biltemas billige scartkabel til 39,- faktisk scorte bedre i blindtest enn Elkjøps til 599,-.

Hvis du f.eks. snakker med profesjonelle lydteknikere hos NRK, vil du få vite at disse bruker signalerkabler tilsvarende standard "skolisser" som følger med alle typer spillere. Rett og slett fordi standardkabler er mer enn gode nok.

Personlig må jeg innrømme at jeg gjerne spanderer litt ekstra penger på andre kabler enn standardkabler. Men dette gjør jeg primært fordi jeg synes kvalitetskomponenter "fortjener" litt bedre kabler, ikke fordi jeg reelt sett mener at det gir bedre lyd eller bilde. Dessuten har slitestyrke og design en viss betydning.

Å derimot bruke tusenvis av kroner i den tro at jeg får bedre signaler sluttet jeg med for nærmere tyve år siden.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som et klokt hode nevnte her i en annen tråd; hvorfor i alle dager skulle en produsent av f eks en cd-spiller legge ved kabler (type phono-'lakrissnører') som de vet forringer lydkvaliteten ut av spilleren?

dont believe da hype

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Hvis du trenger en 10m HDMI kabel vil jeg fraråde å kjøpe den på clas ohlson. Jeg har en men måtte slutte å bruke den fordi signalet av og til forsvinner. Har kun opplevd dette når jeg kjører 1080p/60. Lavere datamengde går problemfritt.

Dette kan rett og slett skyldes produksjonsfeil på selve kabelen, ikke at den er kjøpt på CO.

En god tråd vedr. HDMI-kabler finnes for øvrig her.
    http://avforum.no/forum/kabler/62590...-kabler-2.html

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kooyo
    Jeg syntes at Hdmi Blir Veldig fin og Klar lyd.
    Men dersom jeg spiller en Cd Syntes jeg det Blir Fyldiger Bass meg Rca Kabel eller Kabel.
    Forskjellen her ligger ikke i kabelen, men i at signalene behandles i ulike digital-til-analog-konverterere.

Med HDMI er det DACen i receiveren som omgjør de digitale 0- og 1-signalene til analoge "bølger"; med RCA-kabel er det DACen i CD-spilleren som gjør jobben. Hvis receiveren og CD-spilleren har ulik "lydsignatur" (for å bruke en tåpelig klisjé for det å betone ulike frekvensområder) vil lyden bli forskjellig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Forskjellen her ligger ikke i kabelen, men i at signalene behandles i ulike digital-til-analog-konverterere.

Med HDMI er det DACen i receiveren som omgjør de digitale 0- og 1-signalene til analoge "bølger"; med RCA-kabel er det DACen i CD-spilleren som gjør jobben. Hvis receiveren og CD-spilleren har ulik "lydsignatur" (for å bruke en tåpelig klisjé for det å betone ulike frekvensområder) vil lyden bli forskjellig.
    Det stemmer. Du kan koble til en BD spiller til 30.000,- og en til 1200,- til samme receiver med HDMI og lyden er akkurat den samme, fordi det er receiveren som "lager" lyden. BD spilleren leverer kun 1`er og 0`er fra en disc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •