DIY Nettkabel med skjerming

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Nettkabel med skjerming

Hei!

Jeg er ute etter å handle inn masse kabel for å erstatte samtlige strømførende kabler i mitt oppsett med skjermede kabler.

Supra sine (og andre jeg har sett) synes jeg er for dyre, så jeg vurderer å kjøpe fra en butikk i nærområdet mitt som kan skaffe alt mulig... Det blir i såfall en rull på 50 eller 100m, så jeg vil kunne sende billig kabel til andre som og er interessert i å "være med" på dette.

Så hvis noen er interessert i billige skjermede kabler..., svar i denne tråden!

Så til hovedproblemet; jeg er ikke heeelt stødig på alt dette, så når jeg søker rundt og finner kabler, vet jeg ikke når jeg treffer blink..

Har sett litt på disse;
    Denne, eller denne.

Noen av de som ser ok ut? ... eller er det noen som ser bedre ut hos rs-online?

Tenker å bruke 2,5mm2 til forsterkere, 1,5mm2 til annet utstyr (blue-ray, DAC, etc). MÅ være skjermede ... og med jord (altså; 3-leder med skjerm).

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at du ikke skal gå opp til et større tverrsnitt? Hvilken størrelse har du fram til stikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Er du sikker på at du ikke skal gå opp til et større tverrsnitt? Hvilken størrelse har du fram til stikk?
    Større enn 2,5mm2 som han linket til ? Hva er vitsen med det?

Hadde holdt med 1,5mm2 også sikkert...

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den du har linket til her (2x2.5mm², 1x4mm² ):

| Cables | Electrical/Power | Flexible Mains Cables | 3-Core Industrial Flexible

ligner mistenkelig på den såkalte FAT LMC kabelen, så den burde jo bli bra

Hifisentralen - Erfaringer med FAT LMC? MÅ LESES

Edit: Hvis ikke denne er den såkalte "FAT"-versjonen da (2x4mm², 1x6mm² ):

| Cables | Electrical/Power | Flexible Mains Cables | 3-Core Industrial Flexible

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste der mener jeg ganske sikkert (99,99%) er FAT-LMC.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar. Tenker jeg handler meg en 50m rull av den som er 2*2,5mm + 1*4mm.

Er det noen som kunne tenke seg noen meter av den? ... jeg får sikkert en del til overs. Blir sikkert halve prisen i forhold til Supra sin.

Gleder meg til å få shielded kabling over alt rundt bak anlegget. Mange signaler som sikkert kan ha det godt av litt mindre magnetfelt.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Takk for gode svar. Tenker jeg handler meg en 50m rull av den som er 2*2,5mm + 1*4mm.

Er det noen som kunne tenke seg noen meter av den? ... jeg får sikkert en del til overs. Blir sikkert halve prisen i forhold til Supra sin.

Gleder meg til å få shielded kabling over alt rundt bak anlegget. Mange signaler som sikkert kan ha det godt av litt mindre magnetfelt.
    hei. Jeg skal oppgradere kablene til mine to forsterkere så jeg er veldig interessert i noen meter.
    Surfer på iphonen nå, men skal se på linkene etter at middagen er fortært
    er jo ikke lange biten å sende heller. Bor rett over fjorden.
    Hører fra meg.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en anelse dyrere enn jeg hadde forventet, men fortsatt mye billigere enn Supra alternativet (92kr/m). Med moms, kommer denne på 50kr/meteren i innkjøp for meg.

50kr/m for skjermet 2*2,5mm2 + 1*4mm2 (jord)

For at jeg ikke skal sitte igjen med en haug med kabel, vil jeg gjerne ha "bestillinger" fra folk før jeg bestiller (det er ca 14 dager bestillingstid på kabelen og).

Jeg skal måle litt for å finne ut hvor mye som blir til overs...; regner med jeg vil ha mellom 30 og 40 meter som kan selges.

Si fra her, eller PM-meg.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om det blir en anelse billigere alikevel. Ser ut til å bli ca 40kr/meteren.

Kommer nok til å bestille uansett. Forhåndsbestiller en her, får en den til 40kr/meteren (forutsatt at det ikke innebærer at jeg går i minus).
    Jeg kommer til å legge restene ut på AV-Torget til 50kr/meteren, så slå til nå før jeg handler.

Bestillingstiden ser også ut til å ha gått kraftig ned..., men venter fortsatt en uke før jeg bestiller inn.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det ikke noe med meg allikevel. Fikk 2 x 4 meter av en kompis av meg som hadde noe til overs. Da er det bare for meg å kjøpe inn plugger.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo kanskje på tide å oppdatere hvordan det har gått her........

Kjøpte 50meter sammen med en her på forumet, så vi fikk 25m hver. Kjøpte i 30meter nylonstrømpe i samme slengen, brukte krympe... greie fra clas ohlson, og plugger fra e-bay. Det er ikke samme byggekvalitet og metaller som oyiade, men ikke langt unna. Dette var uansett eneste pluggene jeg fant som var dimensjonert for kabelen.

..., så da endte jeg sånn ca slik;
    Kabelen:

Faktisk var det j***lig stress å mekke kablene pga skjermen. Den var styr å åpne opp og klippe bort i "aparat-enden". Skikkelig pes. .., men fikk nå snekkret de sammen til slutt. Har koblet på en del nå, men har noen saker som mangler skikkelig apparatkontakt, så har en liten jobb å gjøre der.

Kablene er krafige, ser bra ut, og er skjermede og fine. Hvor mye lydmessig jeg får ut av disse, vet jeg ikke... antakeligvis ikke særlig mye, men det er nå litt morro..., og de kan jo ihvertfall ikke gjøre noe verre! .. (og ettersom jeg innfører dem litt etter litt, har jeg ikke orket å "blindteste" ....)

..., så jeg er fornøyd!
    Restene av det jeg hadde til overs, ble solgt her på avtorget til en rimelig penge i forhold til andre skjermede kabler, og jeg har fått gode tilbakemeldinger fra de som kjøpte ferdig (dere skal være glade for at dere slapp å montere)...

Alt i alt et vellykket prosjekt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0