Kompositt vs. komponent

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kompositt vs. komponent

Trodde jeg hadde sånn nogenlunde greie på videokabler, men nå føles det ut som om jeg har bodd under en stein de siste årene.

Disse to begrepene, komponent og kompositt, hva er hva?

Er det bare begreper om forskjellige grupper kabler?

Jeg vet (trodde jeg visste) at en komponentkabel i motsetning til en komposittkabel splitter farge og intensitet (YUV). Etter å ha lest flere forvirrende artikler - blant annet en som hevdet at en komposittkabel består av flere komponenter (mulig han mente komponenter som i "deler", ikke komponenter som i "komponentkabler" slik som jeg tolket det) - hadde det vært fint med noen som kunne klargjøre dette temaet.

Anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S1MON
    Trodde jeg hadde sånn nogenlunde greie på videokabler, men nå føles det ut som om jeg har bodd under en stein de siste årene.

Disse to begrepene, komponent og kompositt, hva er hva?

Er det bare begreper om forskjellige grupper kabler?

Jeg vet (trodde jeg visste) at en komponentkabel i motsetning til en komposittkabel splitter farge og intensitet (YUV). Etter å ha lest flere forvirrende artikler - blant annet en som hevdet at en komposittkabel består av flere komponenter (mulig han mente komponenter som i "deler", ikke komponenter som i "komponentkabler" slik som jeg tolket det) - hadde det vært fint med noen som kunne klargjøre dette temaet.

Anyone?
    Det er som du har forstått det. Komponent er tre kabler (YUV) mens kompositt går i en kabel, dvs. alle tre "komponenetene". Er nok bare vedkommende som har ordlagt seg litt uheldig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeppo__
    Det er som du har forstått det. Komponent er tre kabler (YUV) mens kompositt går i en kabel, dvs. alle tre "komponenetene". Er nok bare vedkommende som har ordlagt seg litt uheldig.
    Så, hvilke kabler går under hver av dem?

Ta S-Video feks, jeg trodde S-Video var en type komponentkabel ettersom den splitter bildesignalet, men virker igjen som om jeg har misforstått.
    Siterer fra VIVO: "VIVO is found on high-end ATI and NVIDIA computer video cards, sometimes labeled "TV OUT". VIVO on these graphics cards typically supports composite, component, and S-Video as outputs, and composite and S-Video as inputs."

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å forklare på en enkel måte.

Kompositt og komponent har egentlig ikke noe å gjøre med typen kabel.

Men det har blitt vanlig for vanlig forbruker produkter å bruke bestemte plugger. En gul RCA brukes på kompositt, tre stykk RCA til komponent og en 4 pin mini DIN plug til s-video.

Når vi skal overføre analog video kan man enten sende hver farge for seg selv som RGB eller man kan sende luma og chroma informasjon hver for seg.

Luma: lys intensitet (sort hvit bilde) som et signal
    Chroma: farge informasjon som to signaler

Begge disse måtene å sende signalet på er egentlig komponent siden de overføres som komponenter hver for seg.
    Når man vanlighvis snakker om komponent signal mener man for analoge signaler Y,Pr,Pb dvs luma + to chroma signaler.

Med disse overførings metodene har vi foreløpig ikke forringet/komprimert signalet noe.
    Med Y/C eller s-video overføres bildet med to signaler et luma og et chroma signal. Dvs at de to orginale chroma signalene er encodet til et signal og halvert farge oppløsningen.

Det har seg slik at vårt syn ikke er like følsom for farge endring som lys endring derfor kan man gjøre slike triks ute at det syntes noe særlig.

Med CVBS eller kompositt på folke språket, er både luma og de to chroma signalene encodet til et signal.

YUV referer egentlig bare til luma og de to chroma kanalene, enten som separate signaler eller slått sammen.

Håper dette var litt forklarende

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •