AVforum - veien videre - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hell yeah.

AVforum - veien videre-facebookismybitch-logo-png
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er forøvrig enig i hva Brummund sier, spesielt om responstid gjør at jeg bare klikker videre.

Men jeg tror at problemet er at man mistet for mange i overgangsfasen. Et slik forum er avhengig av nettverkseffekten. Altså brukerne bidrar og kommer med spørsmål fordi andre brukere har kunnskap om et tema. Alle samles på Avforum fordi det er der kvalitetsdiskusjonene kommer. De mindre sofistikerte kommer også hit fordi man får kjapt svar. Du legger ut varen på Finn fordi det er der kjøperne er, kjøperne er der fordi selgerne er der. Dessverre ser det ut til at Avforum mistet nettverkseffekten i lanseringen av 2.0, og må begynne, om ikke på blanke ark, i alle fall fra et mye lavere utgangspunkt.

Det å komme tilbake til der man var kan ta både tid og ressurser dessverre.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det tekniske fortsatt ikke fungerer og det ofte kan ta 20-30 sek å laste siden og da samtidig viser den helt feil så må det være 1. fri å få på plass.

Forstår dere bruker mye tid på funksjoner som det Lygren nevner med frakt kalkulasjon, paypal osv.... Den brutale sannhet fra en som har brukt Torget svært mye, slike ting er bare til irritasjon og ikke noe jeg har savnet og trenger. Vi ønsker en plass som er enkel å annonsere på og som gir mange visninger, alt det andre praktiske fikser vi opp i selv!

Så mitt beste råd.... kutt ut alle de nye fancy funksjonene som nok dere ser mer nytte av enn brukerne og prioriter å få tilbake en side som fungerer 100% teknisk og som er kjapp og enkel å bruke (den brutale sannhet.... mao slik det var før). Før det skjer tror jeg ikke det er håp om å få tilbake brukere.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette med treg lasting har dukket opp nå med det nye layoutet og er absolutt førstepri å få løst... Xilian har allerede prøvd å fikse feilen uten hell, og inderfirmaet som implementerte layoutet sier de ikke klarer å finne feilen. Dette skal vi uansett finne en løsning på, og jeg er helt enig at det er helt håpløst at siden plutselig tar 10-15 sekunder å laste....... Er sikkert en enkel liten feil, men tydeligvis ikke like enkel å oppdage.

Når det gjelder funksjoner på torget er jeg helt enig der også; det viktigste er at det funker som det skal og er enkelt å bruke. Dette med spesialfunksjoner som kredittkort-betaling osv. er imidlertid funksjonalitet som ble opptegnet da vi i børjan var ivrige etter å kunne utvikle sidene til det positive, og nå er det mer jobb å fjerne alt av dette enn å sluttføre funksjonaliteten.

Generelt er det jo også korrekt at vi har laget alt for mye funksjonalitet i forhold til "ekspertisen" som har hatt til oppgave å implementere denne. Firmaet som gjorde implementeringen er for øvrig nå sparket og en ny programmerer er hyret. Vedkommende har så langt imponert stort, og jeg har stor tro på at vi skal få fiks på mye av det tekniske å tiden fremover. Uansett er jeg helt enig; KISS (Keep It Simple Stupid!) prinsippet burde nok vært en tydeligere mantra da vi i sin tid laget spekken til V2, menmen, bygones.......

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra er gjort på ny platform.

Dette er 2014, og vi må i aller høyeste grad tenke på de mobile plattformene. Jeg ønsker meg en bedre layout tilpasset mobile platformer. Opptil 50-60% av gangene jeg sjekker AVforum.no er fra mobile plattformer og der er grensesnittet tungvindt på en liten skjerm. Ja, nesten så tungvindt, at det eneste som holder meg der er pur vilje/avhengighet.

Det som etter min mening er viktig på et forum, er at det er lett å holde seg oppdatert på nye innlegg og diskusjoner. Sammenlignet med en del andre forum jeg følger, så er dette tungvindt på avforum dessverre. Det tok meg lang tid før jeg fant en metode som lot meg holde oversikt over nye innlegg. Jeg kan forestille meg at hvis man ikke er alt for motivert, så gir man raskt opp her.

Prosedyren min for å sjekke fra mobilen er:

1) Finn frem forhåndlagret bokmerke for avforum Dagens. Går man inn på avforum.no, så får man en oversikt med utrolig mye innhold. Der må man zoome, scrolle og så trykke på "Se siste tråder". Men jeg ønsker ikke "Se siste tråder", jeg vil ha "Dagens" fordi førstnevnte sensurerer vekk tråder jeg angivelig har lest. Ofte har jeg bare gløttet på nye tråder i forbifarten, og ikke lest dem. Slik at jeg må på dagens for å få dem opp igjen for å finlese dem.

2) Finn tråden jeg vil lese. Det involverer også masse zooming og scrolling i en alt for stor side. Når jeg så trykker på en tråd får jeg opp første innlegg. Der må jeg zoome inn på en liiiten knapp som heter "Vis første uleste" for å komme til det jeg egentlig vil lese.

Optimalt? Nei. Jeg jeg mener det nok påvirker valige folks vilje til å delta på forumet.

Se her f.eks. http://www.byggebolig.no/forum/. På høyresiden har de en egen kolonne som heter "Siste innlegg i Diskusjonsforumet" og klikker man på en link her kommer man rett inn til det aktuelle innlegget. Aldeles genialt å følge aktiviteten på forumet!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vel nesten ikke vært mer uenig (noe signaturen min også indikerer) OM det blir sånn at det blir lagt opp til mobilsider så MÅ det være en enkel knapp som gjør at man kan velge "Desktop" versjonen, og som blir husket slik at man slipper å gjøre det hver gang.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dog godt å se at folkene bak avforum begynner å bli enige i det som har vært gjennongående tilbakemelding siden omleggingen - keep it simple!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Kunne vel nesten ikke vært mer uenig (noe signaturen min også indikerer) OM det blir sånn at det blir lagt opp til mobilsider så MÅ det være en enkel knapp som gjør at man kan velge "Desktop" versjonen, og som blir husket slik at man slipper å gjøre det hver gang.
    Enig. Det er ikke mange (svært få faktisk) som har "responsive" nettsider som fungerer uten å måtte zoome opp og ned på smarttelefonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi "særinger" ,som driver med Hifi og hjemmekino, lar oss i større eller mindre grad påvirke av alle andre på diverse fora, enten vi ønsker å oppgradere fra det vi har, kjøpe en ekstra dings, eller begynne å bygge noe selv. Da er "Torget" helt avgjørende. Samme f..om jeg kun skal inn for å sjekke torget. Hvis det er en tråd teddytusen har lagt ut om at han bygger noe nye greier, så klikker jeg meg inn. I utgangspunktet skal jeg inn for å sjekke brukten, men ender altså opp med å bli her en stund. Det er mulig det bare er meg, men jeg mistenker at flere føler det sånn.
    Forøvrig tar det også for meg 20sek å komme inn. Stadig bedring på en del ting. Det er lett å si at det var bedre før, men jeg tror alle har fått med seg at kodingen var umulig etterhvert. Uansett, så er det enkle ofte det beste. Gjør torget skikkelig enkelt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med alle tilbakemeldingene dere har kommet med. Mye fornuftige syn på AVforum, og vi skal selsvagt vurdere alle tips og forslag

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det to ting som ikk er like bra som tidligere:

1) Bruktbørsen er alt for dårlig. Her kan dere gjerne lage en "blåkopi" av hifisentralen sin bruktbørs - på den måten kan både privatpersoner og butikker/aktører bruke børsen til salg

2) Forsiden er fremdeles litt for "rotete" for min del: Less is more!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vi har prøvd å korrigere litt for å hanskes med tidvis lav hastighet... Noen som fremdeles opplever mer enn type 1-2 sekunder å laste ulike sider så gi gjerne beskjed her.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da kan jeg svare selv, fikk akuratt en delay på 20 sekunder fra forumet til torget, så feilen foreligger dessverre fremdeles... Vi finner nok ut av det!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det opprettet en spesifikk tråd for AVtorget.
    http://avforum.no/forum/showthread.p...46#post2002846

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg ikke kan bidra med så mye konstruktivt. Jeg kan vel strengt tatt bare støtte opp om at overgangen til nytt forum ble katastrofal, og at stort sett alle gale avgjørelser som var mulig å ta underveis, ble tatt.
    For min del er AVForum i dag fullstendig irrelevant, og jeg er bare innom i ny og ne for å se om det ved et mirakel skulle være noe interessant som foregår her igjen. Det foreslås markedsføring, men jeg skjønner ikke helt hva man skal markedsføre. Det som gir et forum verdi er brukerne. Ikke bare det å ha mange brukere, men mange kunnskapsrike brukere som skaper interessante diskusjoner. Dette har ikke AVForum lenger. Oppgraderingen pulveriserte fullstendig nettsamfunnet som var bygget opp her gjennom mange år, og det dere i praksis må gjøre nå, er å bygge opp et nytt nettsamfunn fra scratch. Jeg aner ikke hvordan man går frem for å gjøre dette, så jeg har dessverre ingen gode tips. Dere har gjort det før, og det beste jeg kan foreslå, er at dere graver i minnene og prøver å gjøre det samme som sist.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedet for å klage over at andre ikke lager interessante diskusjoner så burde man vel kanskje starte noen selv..? Som du sier så er verdien for forumet brukerne. Så vær en bruker med verdi da. Om alle tar seg selv litt i nakken og bidrar, så kan forumet starte på veien tilbake til der det en gang var. Om alle skal sitte å vente på at "de andre" skal gjøre forumet verdt å bruke så skjer det aldri. Skal ikke mer til at man kommenterer litt på diverse tråder (trenger ikke å være fryktelig innsiktsfullt), eller lager en liten byggetråd på noe man styrer med. Selv om ikke alt er så fryktelig interessant for alle, så vil aktivitet på forumet føre til mer aktivitet og flere interessante tråder.

Ser det klages på Sentralen over et "døende" forum der også. De som klager mest bidrar ofte minst. "Entertain me"!-folket har liten (forum) verdi.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du misforstod. Jeg skrev ikke om hvorfor jeg vurderer å slutte å bruke AVForum. Jeg skrev om hvorfor jeg har sluttet å bruke AVForum. Hvorfor prøver jeg ikke å bidra til å "redde" AVForum? Fordi jeg ikke bryr meg lenger.

Problemet når man ødelegger et nettsamfunn såpass grundig som AVForum klarte under oppgraderingen, er at brukerne enten finner seg et annet sted å være, eller så bare mister de interessen. Etter hvert som brukerne faller fra, blir forumet mindre og mindre interessant for de som er igjen. Du får som regel ikke disse brukerne tilbake igjen før stedene de "flyktet" til også driter seg ut. "Vær en bruker med verdi", sier du. Vel, den vil jeg nok spille tilbake til de som driver AVForum. Er det liten aktivitet blant brukerne, så får de stå for aktiviteten selv, eller evt. betale folk til å skape aktivitet. Er de dyktige nok, så vil dette tiltrekke seg nye folk som igjen skaper aktivitet osv.

For øvrig er jeg helt enig med Brummund: "Kill your children". Når det er generelt liten aktivitet på et nettsted, og den lille aktiviteten som er spres rundt på alt for mange underforum, så blir lyden av gresshopper øredøvende. Jeg teller til 69 forumer, mens det de siste 24 timer har vært postet i 41 tråder. Snart er det flere forumer enn brukere her. Et forum som har mindre enn 5 poster om dagen, eller mindre enn 5 nye tråder i uken, har ikke livets rett, og de bør fjernes (slås sammen med andre forum) så fort som mulig. Først når et emne blir veldig dominerende i et forum, kan man vurdere å skille det ut igjen. I praksis tror jeg man trygt kan gå ned til ett eller to underforum i hver kategori på AVForum.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det både jeg og trondmm forsøker å si, på hver vår måte, er at man har mistet så mange brukere at man må begynne på nytt med å bygge opp igjen forumet slik at aktive brukere, skaper aktive diskusjoner, som igjen tiltrekker nye brukere i en positiv spiral. I verste fall kan det aldri skje, i beste fall kommer brukerne dryppende tilbake når det tekniske er på plass.

Forøvrig er jeg enig med trondmm at man burde trukket i nødbremsen så fort det bar galt avsted. I slike tilfeller bør man ha en disaster recovery plan, og få de gamle systemene på beina igjen inntil det nye er klar for release.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det både jeg og trondmm forsøker å si, på hver vår måte, er at man har mistet så mange brukere at man må begynne på nytt med å bygge opp igjen forumet slik at aktive brukere, skaper aktive diskusjoner, som igjen tiltrekker nye brukere i en positiv spiral.
    Men hvordan? Setningen ser veldig fin ut "på papiret", men hva mener du konkret at avforum skal gjøre? Torget er vi vel alle enige i at bør gjøres noe med, men hva menes egentlig med at "avforum må bygges opp igjen"? Skal avforum betale Snickers, akto, Flageborg, RoKo, Stealt osv osv for å komme tilbake og bidra..? Eller må vi gjøre jobben selv? Jeg mener at aktivitet skaper aktivitet, og om folk ser at det er liv på forumet (uavhengig om det er fryktelig interessant personlig) så er det lettere å spørre om ting/lage tråder/skape diskusjoner.

Mulig det er viktig å redusere antall underforum, men for meg som bruker "Dagens" så merkes ikke dette på noen måte. Sitter dere på forumsiden og scroller ned for å se om det har skjedd noe i de forskjellige underforumene? I så fall forstår jeg at det blir uoversiktlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Mulig det er viktig å redusere antall underforum, men for meg som bruker "Dagens" så merkes ikke dette på noen måte. Sitter dere på forumsiden og scroller ned for å se om det har skjedd noe i de forskjellige underforumene? I så fall forstår jeg at det blir uoversiktlig.
    Personlig pleide jeg å bruke "abonnerte tråder" for å se om det hadde skjedd noe i de trådene jeg deltok i. Det hendte jeg sjekket "Dagens" også, men det var ofte alt for mange tråder fra forum jeg ikke interesserte meg særlig i der, så med jevne mellomrom gikk jeg inn på hvert forum jeg brydde meg om, og sjekket om det hadde kommet noen nye interessante tråder, ja. Et annet problem med "dagens", er at hvis du ikke er innom hvert døgn, så vil du gå glipp av tråder som har blitt oppdatert. Jo mindre trafikk det er på forumet, jo færre brukere vil være innom hver dag.

Dessuten, som du sier, aktivitet avler aktivitet. Hvis noen skal poste en ny tråd, så må de inn i forumet, og hvis de der ser at det bare er tre tråder som har aktivitet den siste måneden, og de tilsammen har 7 innlegg, så skjønner de fort at det ikke er noe vits å poste her. Har du et underforum der det bare er tre brukere som bryr seg om emnet, så kommer det aldri til å bli noen trafikk i dette forumet. Da er det bedre at disse tre heller kan poste innleggene sine i et annet forum, så kanskje de inspirerer noen som trodde de ikke brydde seg. Kanskje disse tre også tar del i andre tråder som de i utgangspunktet heller ikke var så interessert i.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Veien videre? ett sommer prosjekt.
    By sand19 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 05-05-2013, 18:56
  2. Dangerc’s stereo, veien videre??
    By dangerc in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 11-03-2010, 10:06
  3. Veien videre, nye høyttalere
    By omac in forum Receivere/forsterkere