| Hvilket utstyr har AVforums medlemmer? Hvilket utstyr har AVforums brukere? Her kan dere sette opp hva dere har og laste opp bilder av hjemmekinoen og/eller HiFi-oppsettet direkte! Våre tjenester minHjemmekino.no og minHiFi.no anbefales benyttet for å legge opp bilder etc., slik at en tar diskusjonen her, men selve presentasjonen på minHjemmekino/minHiFi! |
 |
|
14th July 2008, 23:03
|
#1 (permalink)
|
|
Ekspert
Ble medlem: Mar 2006
Sted: Bjørkelangen
|
Msport's stue - ny cd spiller fra Denon i hus
Tenkte det var på tide å legge ut litt om familiens stue. Stua skal være et rom for oss alle fire - meg og kona, junior Jørgen som pr d.d. er 14 måneder. Også har vi en kose bamse på litt for mange kg i form av ei Labrador dame på 5 år ved navnet Emma. Tanken bak stua, er at det skal være et oppholdsrom for oss alle mann alle - da må vi komprimere. Kona vil ha sitt særpreg og minst mulig "dippedutter" og apparater. Jeg ønsker mest mulig lyd. Sammen vil vi gi plass til de to siste. Emma skal ha sin seng. Junior Jørgen skal ha sine leker og sin plass sammen med oss.
Den største utfordringen er i og for seg selvsagt sammen med meg og min kone. Noen diskusjoner har det blitt - sist i uka som var. Da i form av innkjøp av effektforsterker. Hun er langt fra like kravstor på ytelse som meg, men er blitt veldig glad i det utstyret vi har. Stort sett for vi viljen vår begge to - det gjelder bare å tilpasse den litt
I dag er utstyret som følger:
Høytalere:
B&W DM 683 fronthøytalere
Dali Concept CT center (B&W HTM61 er kjøpt inn - settes opp når stue er pusset opp)
Focal Dôme (4 stk) bakhøytalere
SVS! PB12-Plus sub
Elektronikk:
Onkyo TX-SR875 reciver
TacT SDA2175 effektforsterker
Sony BDP-S350 BD spiller
Squeezebox Duet Musikkspiller
Project Debut III Vinyl/platespiller (for tiden i skapet grunnet klåfingret junior)
Logitech Harmony One Fjernkontroll
Dette er hva som hovedsaklig benyttes av elektronikk. I tillegg kommer Philips DVDR 3300 H HD opptaker med 80 GB harddisk og en Philips QAM dekoder for frittstående fellesanlegg (eller hva det nå heter...). Disse er utstyrt med en Scart RGB til Component for lettere og bedre koble dem gjennom reciver. Dekoderen gir greit bilde, men en mer moderne utgave hadde ikke gjort noe - noe som ikke er på trappene enda i følge fellesanlegget..... På bildet sitter dekoderen unaturlig langt bak i racket - mangler litt i lengde på scart kablen. Ny, 20 cm lengre scart kabel kommer i posten snart.
Sist men ikke minst benyttes det en Pinoeer 508 som tv. Noe jeg er meget fornøyd med. Har også en Panasonic PV60-42" som er pensjonist og lever late dager på soverommet sammen med en PS3 som spillkonsol og BD spiller.
Når subben kom i hus, ble Flageborg etter en stund leid inn som kalibrerings-expert. Ble meget fornøyd - kan ikke få fullrost resultatet. Nå er det flyttet litt på ting her hjemme, men nå skal jeg prøve meg selv litt. En XTZ room-analyzer frister.
Racket er bygd av meg selv sammen med en god kompis. Ble i utgangspunktet fornøyd, men synes det mangler noe på finish. Nytt rack skal produseres i løpet av kort tid.
Ellers står det litt i post 16 om overføring av lyd/bilde fra kontor til stue.
Noen bilder av oppsettet slik det så ut tidligere tatt i full fart. Den gangen med Dali Concept 8,CT og 2 (bakhøyttalere). Hadde også litt annet utstyr som cd spiller og annen BD spiller den gangen.
Frontrekke m/tv:
Rack:
Bak - av hele bakveggen og hver enkelt bakhøytaler:
Sub - plassert som hjørnebord (da fikk jeg godkjenning av samboer):
Kom gjerne med kommentarer!
Sist endret av Msport : 27th January 2010 kl 22:41.
Årsak: Tilføyet informasjon
|
|
|
14th July 2008, 23:19
|
#2 (permalink)
|
|
Guru
Ble medlem: Sep 2005
Sted: Trøndelag
|
Dette var en pen integrert stue!  Regner med du fikk et bra løft med ny effektforsterker ja, de fleste gjør det 
|
14th July 2008, 23:23
|
#3 (permalink)
|
|
Ekspert
|
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av pahf
Dette var en pen integrert stue!  Regner med du fikk et bra løft med ny effektforsterker ja, de fleste gjør det 
|
Takk for hyggelig kommentar!
Forventa egentlig bare et løft på stereo siden, men film ble også vesentlig bedre. Kän legge meg blid og fornøyd i dag - fikk montert den først nå i kveld.
|
|
|
14th July 2008, 23:30
|
#4 (permalink)
|
|
Ekspert
Ble medlem: Jan 2007
Sted: Ski
|
Dette var pent! Mye bra utstyr også 
|
|
|
14th July 2008, 23:56
|
#5 (permalink)
|
|
Ekspert
|
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av SannaX
Dette var pent! Mye bra utstyr også 
|
Takk for hyggelig kommentar!
|
|
|
15th July 2008, 12:32
|
#6 (permalink)
|
|
Ekspert
Ble medlem: Apr 2006
Sted: Jevnaker
|
Ser du har funnet møbler som matcher høyttalerene.
Ser meget bra ut.
En PJ og et lerret hadde sklidd rett inn her. 
Fornøyd med TacT'en eller?
Gratulerer med nylig giftemål. 
|
|
15th July 2008, 12:47
|
#7 (permalink)
|
|
Ekspert
|
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av PiXeL
Ser du har funnet møbler som matcher høyttalerene. 
|
Møblene var der først, men da i syrebeiset furu. Kona miksa sammen tre typer beis og malte dem. Synes det matcher bra. Eneste jeg ikke er fornøyd med, er tv benken/racket jeg og kompisen bygde - mangler litt på finish og farge. Samt at jeg kunne tenkt litt annen størelse på rommene og kanskje to dører på sidene - da ville det kanskje ikke blitt like mye klåing fra junior....
Sitat:
|
Ser meget bra ut.
|
Takk for det
Sitat:
|
En PJ og et lerret hadde sklidd rett inn her. 
|
Kan du fortelle det til kona? Eller kanskje en større skjerm? he he
Sitat:
|
Fornøyd med TacT'en eller?
|
Så langt veldig fornøyd. Har bare hatt den i benken i litt under et døgn.
Sitat:
|
Gratulerer med nylig giftemål. 
|
Takk for det 
|
|
|
15th July 2008, 20:26
|
#8 (permalink)
|
|
Guru
Ble medlem: Nov 2004
|
Her har du fått et knalloppsett - jeg kan tenke meg dette spiller knall. Flott hus ser du også ut til å ha - har sansen for kombinasjonen du har med panel og lister med hjørner som stikker ned. Synes det hever rom betraktelig.
Og gratulerer med giftemål! 
|
15th July 2008, 20:59
|
#9 (permalink)
|
|
Ekspert
|
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av cybervision_
Her har du fått et knalloppsett - jeg kan tenke meg dette spiller knall.
|
Kunne helt sikkert vært bedre, men er veldig fornøyd. Og det brukes mye - noe som jeg synes er viktig. Ble et ganske stort løft når jeg fikk TacT'en i hus i går.
Sitat:
|
Flott hus ser du også ut til å ha - har sansen for kombinasjonen du har med panel og lister med hjørner som stikker ned. Synes det hever rom betraktelig.
|
Er veldig fornøyd med huset. Alt er pusset opp siden jeg kjøpte huset for syv år siden og ny garasje er bygd (men selvsagt ikke ferdig innvendig - skal bli "integrert" verksted sammen med plass til våre to biler).
Sitat:
|
Og gratulerer med giftemål!
|
Takk for det! Et meget hyggelig og minneverdig øyeblikk.
|
|
|
21st August 2008, 22:36
|
#10 (permalink)
|
|
Viderekommen
Ble medlem: Aug 2008
Sted: Aurskog-Høland, Løken
|
Kult, veldig pent satt satt opp, akkurat slik jeg har "tenkt" en evt stue i fremtiden. Veldig pent med fargen på møbler og høyttalere.
Artig at det er folk i nærmiljøet som driver med dette også  (Er ifra Hemnes, bor i Gansdalen  )
|
|
|
22nd August 2008, 08:33
|
#11 (permalink)
|
|
Ekspert
|
[quote=Joakim-G_R]Kult, veldig pent satt satt opp, akkurat slik jeg har "tenkt" en evt stue i fremtiden. Veldig pent med fargen på møbler og høyttalere.[/QUOTE
Takker for hyggelig omtale!
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av Joakim-G_R
Artig at det er folk i nærmiljøet som driver med dette også  (Er ifra Hemnes, bor i Gansdalen  )
|
Det er vel langt flere enn de som man ser her på Avforum. Vet det er bla en liten gjeng på Aurskog som med jevne mellomrom ser film hjemme fast. Leste litt om dem i Indre for en stund siden. Vet om to til på Bjørkelangen også, men det er garantert flere.
Hemnes har jeg vært ganske mye, men det er noen år siden når moped var fremkostmiddel. Ble en del turer på fest ditt også. Spesielt når det var fest på Furulund - der det er bygd om til leiligheter nå. Hemnes har jeg hatt det mye moro!
|
|
|
23rd August 2008, 13:39
|
#12 (permalink)
|
|
Viderekommen
Ble medlem: Aug 2008
Sted: Aurskog-Høland, Løken
|
Hehe ja, var trøkk på Furulund i "gamle-dager". Nye klubbhuset har vel tatt over såvidt tror jeg! Hehe.
Imponert over den egenproduserte tv-benken din også, vurderer å lage selv, sett mye etter ny benk men ingen har det jeg vil ha. Store, små, dyre, "vaklete", billige.. huff. MDF og maling, så kommer man langt. 
|
|
|
23rd August 2008, 14:13
|
#13 (permalink)
|
|
Ekspert
Ble medlem: Dec 2005
Sted: Jæren (Rogaland)
|
Flott stuekino du har fått deg. Dali + SVS er garantert knall. Liker selv veldig godt lydsignaturen til Dali.
|
|
|
23rd August 2008, 18:20
|
#14 (permalink)
|
|
Ekspert
|
Sitat:
|
Hehe ja, var trøkk på Furulund i "gamle-dager". Nye klubbhuset har vel tatt over såvidt tror jeg! Hehe.
|
Har begynt å bli for gammel for slike fester nå, men var vakt på en fest ut i skolegården for et par år siden (NMK A-H var leid inn som vakter og leder den gangen måtte jeg jo trå til).
Det var sikkelig texas noen ganger. Spesielt hvis noen fra Trøgstad kom....
Sitat:
|
Imponert over den egenproduserte tv-benken din også, vurderer å lage selv, sett mye etter ny benk men ingen har det jeg vil ha. Store, små, dyre, "vaklete", billige.. huff. MDF og maling, så kommer man langt. 
|
Bare å sette i gang å bygge det! Ganske gøy er det også. Bygde min av hobbyplater og kjøpte lakk på Maxbo. Fikk litt hjelp av en kompis til å starte med.
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av Mori
Flott stuekino du har fått deg. Dali + SVS er garantert knall. Liker selv veldig godt lydsignaturen til Dali.
|
For ikke å snakke om den gode effektforsterkeren jeg fikk kjøpt meg brukt  Den har det godt i sitt nye hjem.
Takk for gode ord 
|
|
|
23rd August 2008, 19:53
|
#16 (permalink)
|
|
Ekspert
|
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av SoundThug
Dette ser svært lovende ut. Håper selv å komme innenfor disse rekkeviddene en gang 
|
Takk for hyggelige ord
Ellers kan jeg fortelle litt om et av mine prosjekter her hjemme. Inspirert av tråden tahustvedt startet: Skjermet CAT5 FTP/STP (nettverkskabel) som RGBHV-kabel (VGA). Fant også noen tråder om kabler for digital overføring av lyd via optisk kabel - man kunne lage disse selv også. Kjøpte inn en 100 meters rull skjermet Cat 5 kabel hos Clas Ohlson. Vga kontakter til lodding (både han og hun kontakter, veggbokser for vga kontaktene, kapper til å kabler mellom veggboks og pc eller tv, 26 meter optisk kabel og løse toslink koblinger. Strekket er i underkant av 25 meter.
Når kontor ble pusset opp og stue skulle pusses opp, var sjansen til å trekke kablene skjult gode. Kablene ble trukket over loftet, men et lite uhell oppsto da min store kropp skulle balansere på loftet - jeg tråkka igjennom taket i stua.... Beinet skle av en bjelken på takstolen og vips var uhellet ute. Takplatene hang og slag. Selv lo jeg godt - taket skulle byttes ut om en måned eller to uansett. Uansett, kablene ble trukket over taket.
Videre var det lodding av kontakter. Noe som i og for seg er en utfordring for en som knapt nok fikk til å lodde når han hadde elektro som valgfag på ungdomsskolen. Etter flere F*** i H***** og diverse utskjellinger av de stakkars små kontaktene som vel ikke hadde gjort noe feil, så gikk det jammen meg! Strekket på 25 meter ga bilde - synes faktisk ikke det var så værst heller.
Neste steg var lyd. Hadde på forhånd sjekket at strekket på 25 meter går. Selve termineringen synes jeg gikk greit og så lenge jeg synes det låter ok - holder det for meg. Eneste jeg merket meg, var at en meter inne på kabelen hadde det blitt en knekk, slik at det ikke ble lyd første gangen (hadde beregnet godt i lengde, ikke noe problem å kutte ut en meter). Dette ordnet seg med å kappe bort denne meteren.
Tastatur og fjernkontroll fra Microsoft (Media Center utgaven - over IR) ble handlet inn. Kontoret ligger jo som sagt i andre enden av huset og da blir det vanskelig med IR. Dette ble elegant løst med en Maximum IR-Forsterker. En ganske genial sak hvor man benytter et batteri med innebygd sender/omformer som fanger opp IR signalet og sender det ut som RF. Mottakeren gjør signalet tilbake igjen til IR. Dette systemet fungerte utmerket!
Når vi pusset opp kontoret var vi virkelig smarte og tenkte langt frem i tid.... Når man har to soverom som kan benyttes, tenker på å få barn og så velger å benytte det klart største til kontor - er man ikke fremsynt.... Helt greit å bytte kontor, men all kablingen som ligger i veggene..... Barnet kom og bytting av kontor ble gjennomført. Nå ligger kontoret vegg i vegg med stua og BT tastatur kan benyttes.
Dette opplegget blir ikke brukt mye, men det fungerer supert som musikkformidler på fest, vise frem bilder, morsomme videoklipp og slikt. Selv om bruken er liten, synes jeg helt klart det har vært verdt utlegg i kr og arbeide hjemme. Surfing på internett, e-post osv blir gjort på kontoret. Til film og musikk til vanlig - benytter vi BD spiller, dvd spiller eller cd spilleren.
Dette ble et langt innlegg - er det i hele tatt noen som gidder å lese igjennom hele? 
|
|
|
24th August 2008, 00:27
|
#17 (permalink)
|
|
Guru
Ble medlem: Nov 2004
|
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av Msport
Dette ble et langt innlegg - er det i hele tatt noen som gidder å lese igjennom hele? 
|
Jeg! Interessant å lese og i grunn, mange muligheter nå til dags - gleder meg til å få eget hus som skal rigges jeg også.
|
24th August 2008, 08:45
|
#18 (permalink)
|
|
Ekspert
|
Sitat:
|
Jeg! Interessant å lese og i grunn, mange muligheter nå til dags - gleder meg til å få eget hus som skal rigges jeg også.
|
Hyggelig at du tok deg tid til å lese!
Pc'en skal nok oppgraderes snart - begynner å bli utdattert. Da lukter det veldig HDMI extender over cat5. Men det er vel en tid frem i tid. Gøy er det i hvertfall å driver med dette - forske litt på egenhånd. Har enkelte som ikke har fungert - og kommer aldri til å fungere.... Ingen nevnt, ingen glemt 
|
|
|
24th August 2008, 09:08
|
#19 (permalink)
|
|
Guru
Ble medlem: Feb 2007
|
Å, så deilig å se at andre også kjører hybridløsning med "stuekino & kompromiss"
På en måte savner jeg en egen gruppering herinne, "minStuekino". Det er jo ikke alle som har mulighet til dedikerte hjemmkino-rom.
Listverket i stua di er kommentert og jeg føyer meg inn i rekken - har brukt slikt selv ved flere oppussingsprosjekter; hjørneklosser, endeklosser osv
Veldig veldig bra, Msport!
|
|
|
24th August 2008, 10:17
|
#20 (permalink)
|
|
Ekspert
|
Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av asvaberg
Å, så deilig å se at andre også kjører hybridløsning med "stuekino & kompromiss" 
|
Man må inngå noen kompromisser, slik at alle i hjemmet blir fornøyd  Det som har overrasket meg mest, er at hun syntes SVS'en var grei. Hadde jeg fjernet bakveggen, kunne jeg jo brukt den som hundehus (ikke at jeg har planer om det...) til hunden vår - sier litt om hvor stor den er. Hadde sikkert fungert bedre i en annen posisjon i stua, men vi er begge fornøyde
Blir det derimot mer en ett barn på oss, må nok kjelleren tas i bruk. Og da vil jeg få muligheten til å få "mitt" eget rom. Det er en del år frem i tid.
Sitat:
|
På en måte savner jeg en egen gruppering herinne, "minStuekino". Det er jo ikke alle som har mulighet til dedikerte hjemmkino-rom.
|
Du har jo den kategorien som heter kombinert - og der er vel den klassen vi stiller i
Sitat:
|
Listverket i stua di er kommentert og jeg føyer meg inn i rekken - har brukt slikt selv ved flere oppussingsprosjekter; hjørneklosser, endeklosser osv
|
Takk for det! Er veldig fornøyd med hvordan listverket er blitt. Skal bytte ut to lister i taket som jeg ikke er fornøyd med. Ellers er det like lister i taket på kjøkkenet og en mindre utgave i resten av delen vi har i huset (kjeller er leid ut). Gulv og dørlister er likt i hele etasjen vi har.
Sitat:
|
Veldig veldig bra, Msport!
|
Igjen, takker så mye for gode ord 
|
|
|
| Trådverktøy |
Søk i denne tråden |
|