Assi`s hjemmekino - Mye elektronikk ut og noe inn!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 87
    Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Assi`s hjemmekino - Mye elektronikk ut og noe inn!

Hei hei folkens,

Gjerne på tide å legge ut litt informasjon her for å samle trådene litt, istedenfor å starte ny hver gang jeg eventuelt lurer på noe.

Dette oppsettet jeg har nå har jeg opparbeidet meg på kun kort tid, startet handlingen i November. Har gått en del penger, men det er pokker meg vært det!

" Kinorommet " er et kombinert rom på loftet hjemme hos mine foreldre per dags dato. Men det fungerer nok så bra til begge deler for min del inntil videre.
    Har ommøblert opptil flere ganger før jeg fant beste plasseringen på høytalerene samt sitteplassene. Føler jeg er i mål med plassering iforhold til hva som egner seg best her på loftet. Litt mer info finnes på min hjemmekino i signaturen min.

Utstyrslisten under blir oppdatert jevnling med komponeter som er i hus!

Elektronikk:

Marantz SR-5005
    Emotiva XPA-2
    Beresford Caiman 7520SE.
    Viasat HD tuner.
    Playstation 3

Høyttalere:

Klipsch RF62
    Klipsch RC62
    Klipsch RB51
    Klipsch RS41-II
    Velodyne CHT-12

Diverse:
    Apollo Mezzo rack
    Audio selection gummidempere

Kabling:

Viablue kabling
    Argon subwoofer kabler
    Eagle HDMI et cetera
    Ellers noe random

Jeg vil bruke tråden som en slags oppdatering og spørsmål vil bli stilt her, om jeg lurer på noe.

Legger ved noen brukbare bilder av frontrekken. Håper på å få lånt meg et skikkelig kamera, eventuelt bli noe klokere på det digitale kameraet jeg allerede har.

-Asbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch'ene ser rimelig fete ut nakne.

Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Klipsch'ene ser rimelig fete ut nakne.

Hehe, jeg liker de også veldig godt uten deksler. Håper på å få tatt noen skikkelige bilder så fort sjansen byr seg.

Newcomer Jeandaniel sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker det jeg ser! Du har utrolig bra lyd der oppe hos gammlingene nå!
    Blir bra med en herlig effektforsterker på si også

Få hjem Granittplatene nå, du VIL merke forskjell ! )))

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesting. Da jeg løste sub' løsningen din, antok jeg at du hadde plassert den ene til venstre for tven. Begge på høyre side er jo interessant, ikke en typisk plassering, men alle rom er forskjellige. Gøy at du prøver deg fram.

Jeg kommer til å følge med fremover, så du får bare fyre ut spørsmålene. Kanskje jeg har noen til deg også av og til.

Flott oppsett og god smak må jeg si

Edit: Gøy og se bilder av rsw-10d'ene, de er så søte, små og nusselige

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw, har du prøvd å flytte den innerste subben lengre fram? Mulig at den står litt nærme hjørnet.

Verdt et forsøk uansett.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si at dette ser veldig snasent ut låter nok ikke dårlig heller

Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jeandaniel
    Liker det jeg ser! Du har utrolig bra lyd der oppe hos gammlingene nå!
    Blir bra med en herlig effektforsterker på si også

Få hjem Granittplatene nå, du VIL merke forskjell ! )))

Det er bra du liker det du ser, vist jeg ikke liker det jeg ser så pleier jeg å se en annen vei!

Det begynner å komme seg, sikkert flere ting som kan forbedres men en ting om gangen Tror en effektforsterker kan være en bra investering til mitt oppsett.
    Tror faktisk jeg drøyer granittplatene og sparer opp til en effektforsterker i første omgang Jean! Får se hos deg, hvordan det ble og hvordan det høres ut. Du er jo tross alt bedre kjent med ditt eget oppsett.

Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Interesting. Da jeg løste sub' løsningen din, antok jeg at du hadde plassert den ene til venstre for tven. Begge på høyre side er jo interessant, ikke en typisk plassering, men alle rom er forskjellige. Gøy at du prøver deg fram.

Jeg kommer til å følge med fremover, så du får bare fyre ut spørsmålene. Kanskje jeg har noen til deg også av og til.

Flott oppsett og god smak må jeg si

Edit: Gøy og se bilder av rsw-10d'ene, de er så søte, små og nusselige

Btw, har du prøvd å flytte den innerste subben lengre fram? Mulig at den står litt nærme hjørnet.

Verdt et forsøk uansett.
    Til venstre? Jasså? Hva sa jeg som villedet deg? =P Når jeg plasserte subben på venstreside var det lite action i den, den var liksom mer en pyntegjenstand en den var til nytte. Merkelig dette rommet her.. Det var en av grunnene til jeg ommøblerte opptil flere ganger, pga alt var bare snodigt. Kjekt å prøve seg frem også, som du sier og kjekt å få innspill fra andre ( feks deg ) om hvordan dere andre har det og eventuelt hva som kan gjøres

Må bare fyre på med spørsmål, selv om jeg er noe ny til dette gamet men kan prøve mitt beste med å gi deg et eventuelt svar. Kjekt du vil følge med God smak til deg også, misunner deg litt for den Emotivaen. Fornøyd med denne? Muligens jeg har spørt om det før, men det har eventuelt gått i glemmeboken.

Jeg synes også de små rsw10d`ene er søte og små, de blir kanskje undervurdert av omverden. Synde de har gått ut av produksjon nå. Resonans hadde pakket denne opp til demo rommet nede, så tok jeg den med meg før de fikk prøvd den. Han skulle bestille ny, men han fikk ikke tak i. Win win for meg

Jeg har ikke prøvd å tatt den lenger ut fra bak vegg nei, har tenkt litt på det jeg også om den kanskje står litt for nærme bakveggen. Hvor langt har du fra din bakvegg til nærmeste treffpunkt på subben?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du ikke fikk subben til å funke på venstre side av rommet?
    Var den fase innstilt i forhold til den andre subben? Og frontene?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Assi

Jeg synes også de små rsw10d`ene er søte og små, de blir kanskje undervurdert av omverden. Synde de har gått ut av produksjon nå. Resonans hadde pakket denne opp til demo rommet nede, så tok jeg den med meg før de fikk prøvd den. Han skulle bestille ny, men han fikk ikke tak i. Win win for meg
    Det var nytt for meg, at de ikke produseres lenger. Kan være de bare er vanskelig å få tak i? kanskje kuttet ned i antall produserte enheter?
    Mulig at det er naturlig likevel, da det går rykter om nye subber i rf-serien.
    Godt du fikk tak i 2 før det var for sent da

Sitat Opprinnelig postet av Assi
    Jeg har ikke prøvd å tatt den lenger ut fra bak vegg nei, har tenkt litt på det jeg også om den kanskje står litt for nærme bakveggen. Hvor langt har du fra din bakvegg til nærmeste treffpunkt på subben?
    Vel, jeg har testet med forskjellige lengder fra vegg, og dette vil variere veldig fra rom til rom. Men nå har jeg de som sagt oppå hverandre, og de er plassert ca 30 cm fra bakvegg. Jeg skulle gjerne ha flyttet de 15-25 cm lengre ut, noe jeg gjør når dama er bortreist, men slik kan jeg ikke ha det permanent. :P

Jeg ville ha prøvd å fått de så langt ut fra veggen som mulig, bare for å ha testet. Deretter kunne du ha flyttet de litt og litt nærmere, til du fant noe som høres bra ut.

Men du, kom på at du ikke har fått fase-kalibrert med lyd-måler. Det skulle vi ha fått til vet du. Kan være du bare går rundt i ring med flyttingen, dersom du ikke vet om du har de i fase eller ei. Så pri 1 for subbene er å få dem fasejustert med db-måler.

Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    må si at dette ser veldig snasent ut låter nok ikke dårlig heller
    Takk for det
    Det låter bra, og det er garantert muligheter for bedre potensiale i oppsettet.

Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Du sier du ikke fikk subben til å funke på venstre side av rommet?
    Var den fase innstilt i forhold til den andre subben? Og frontene?

Tenkte mer på at jeg ikke hørte subben her jeg sitter. Det har jeg ikke gjort i dette rommet ved flere anledninger, dermed har jeg ommøblert tre ganger for å finne en grei / praktisk løsning på oppsettet og der møblene kan stå. Når jeg satt meg i to seteren, til høyre for der jeg sitter nå i tre seteren hørte jeg subben om den hadde stått til venstre for tven.

Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nytt for meg, at de ikke produseres lenger. Kan være de bare er vanskelig å få tak i? kanskje kuttet ned i antall produserte enheter?
    Mulig at det er naturlig likevel, da det går rykter om nye subber i rf-serien.
    Godt du fikk tak i 2 før det var for sent da

Vel, jeg har testet med forskjellige lengder fra vegg, og dette vil variere veldig fra rom til rom. Men nå har jeg de som sagt oppå hverandre, og de er plassert ca 30 cm fra bakvegg. Jeg skulle gjerne ha flyttet de 15-25 cm lengre ut, noe jeg gjør når dama er bortreist, men slik kan jeg ikke ha det permanent. :P

Jeg ville ha prøvd å fått de så langt ut fra veggen som mulig, bare for å ha testet. Deretter kunne du ha flyttet de litt og litt nærmere, til du fant noe som høres bra ut.

Men du, kom på at du ikke har fått fase-kalibrert med lyd-måler. Det skulle vi ha fått til vet du. Kan være du bare går rundt i ring med flyttingen, dersom du ikke vet om du har de i fase eller ei. Så pri 1 for subbene er å få dem fasejustert med db-måler.
    Jeg forstod det ikke heller, men det var Robert på Resonans som sa det. Han var ikke helt fornøyd da jeg kom innom noen dager etter jeg hadde handlet den de skulle ha. Da sa han ihvertfall at de ikke blir produsert lenger. Er jo flere modeller som har gått ut i det siste etter hva jeg har lest her på forumet. Får håpe det kommer noen andre spennende modeller da?

30cm fra bakvegg når du har begge oppå hverandre ja, hva har du når du har dem separert? Mer eller mindre? Du får si til fruen din, at hun kan bruke soverommet til hva som helst så lenge du får ha stuen i fred, gjerne ikke like populært. Men, du kan jo si det hele var ment som en spøk vist hun skulle få et lite utbrudd? Den helt til høyre står 30cm fra bakvegg og den innerste står 25, skulle gjerne dratt dem 5-10 cm lenger ut bare for å testet ja, skader jo ikke.

Du har helt rett i det du sier der at jeg har bare " justert " etter hva øret hører, det hører litt forskjellig etter hva jeg har erfart Hadde vært kjekt å fått fasejustert subbene med en db måler, det mest optimale. Da hadde jeg ihvertfall vist at dette var optimalt og fungerende. Vanskelig å opparbeide kunnskap med Radioshack? ( Vist det er det du bruker ).

Dersom du tilfeldigvis skal på resonans igjen snart, kan du sjekke kinoen i 2. etg. jeg lurer på hva som er satt opp der nå...
    Jeg tar nok en tur ut der i nærmeste fremtid, Lørdag tror jeg at jeg avtalte. Låne med meg en effektforsterker å teste ut på oppsettet her.

Det jeg fikk med meg var at de hadde en Anthem effektforsterker oppe i kinorommet og skulle ha gang på noe Klipsch THX oppsett, men ikke likt oppsett som de hadde tidligere. Noe mer en det fikk jeg ikke med meg, men kan stikke hodet oppom der på Lørdag med mindre du tar turen ned selv før jeg stikker ned dit..

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir spennende med eventuelle nye klipsch rf subber på markedet.

Når jeg hadde dem hver for seg hadde jeg samme avstand, ca 30-40 cm.
    Høyttalerene tar allerede ganske mye plass her, så det er begrenset til hva som fysisk er mulig. Jeg må tross alt kunne gå forbi :P

Radio shack typen digital har jeg. Ikke vanskelig å lære seg selve måleren, men tar litt tid å sette seg inn i hvordan man får sub og fronter i fase. Heldigvis finnes der Hellnoobs guide, og mange gode tips og tråder her på forumet. Helt klar mulig å fikse dette selv!

Godt å høre at Resonans realiserer klipsch thx ultra planene, nemlig det jeg venter på! 8)
    Kanskje på tide å ta seg en tur for min del også da, vi får se, lørdag er jo en fin dag for hifi-tiiting. hehe

Var det snakk om en spesiell effektforsterker? Uansett meget spennende!

Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir spennende med eventuelle nye klipsch rf subber på markedet.

Når jeg hadde dem hver for seg hadde jeg samme avstand, ca 30-40 cm.
    Høyttalerene tar allerede ganske mye plass her, så det er begrenset til hva som fysisk er mulig. Jeg må tross alt kunne gå forbi :P

Radio shack typen digital har jeg. Ikke vanskelig å lære seg selve måleren, men tar litt tid å sette seg inn i hvordan man får sub og fronter i fase. Heldigvis finnes der Hellnoobs guide, og mange gode tips og tråder her på forumet. Helt klar mulig å fikse dette selv!

Godt å høre at Resonans realiserer klipsch thx ultra planene, nemlig det jeg venter på! 8)
    Kanskje på tide å ta seg en tur for min del også da, vi får se, lørdag er jo en fin dag for hifi-tiiting. hehe

Var det snakk om en spesiell effektforsterker? Uansett meget spennende!
    30-40cm ja. Vist det i tilegg er manko på plass, så blir det litt kjedelig. Skal teste å flytte dem litt lenger ut på gulvet når jeg kommer hjem fra arbeid idag og se om jeg merker noe forskjell. Er litt begrenset med plass i frontrekka mi og. Har planer om å bytte ut frontene i fremtiden engang, og de andre utgavene er litt større en 82`ene kan man si.

Den digitale radioshacken, hvordan er den iforhold til den analoge? Har du roen med den digitale? hehe Har lest igjennom guiden til hellnoob flere ganger, virker litt komplisert selv om det gjerne ikke trenger å være det. Men nå har jeg ingenting å prøve meg frem på da.

Jeg venter også på at de skal få gang på dette, men de sleit litt med leveringstiden. Tok så innmarri lang tid etter hva jeg husker de sa. Det har jo trossalt gått en stund siden de solgte unna det de hadde der oppe, frem til idag. Og per dags dato har de ennå ikke gang på det. Men, gleder meg selv til de har gangen på det der oppe og få se hva de har fått til. Lørdager er flotte dager for å myse rundt om ja, eventuelt ordne opp i småting på rommet med mer. Snør jo greit her i Stavanger / Sandnes om dagen, fullstendig kaos ute. Ta deg en tur,

Da han nevnte at jeg kunne stikke av med en effektforsterker snakket vi om Anthem og Parasound, jeg er litt usikker på hva jeg kunne låne med meg hjem. Men det var enten den Anthemen de hadde oppe i kinorommet eller en Parasound av et eller annet slag. Får nesten bare vente i spenning og se hva jeg pælmer i bilen Lørdags ettermiddag.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mere bilder hehe

Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Mere bilder hehe

Skal prøve å få ordnet noen fortløpende, greit bildene er tydelige og

Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg flyttet subbene litt lenger frem, begge subbene står nå 32cm fra bakvegg frem til nærmeste treffpunkt. Har sentrert dem, så de står " likt ".

Ved dette merket jeg egenlig ingenting forskjell på selve lyden. Tenkte nå siden jeg har flyttet dem litt lenger frem at jeg skulle inn på reciveren å stille dette, la merke til at subwoofer sto på fire meter og litt mer, tok målebåndet og dette stemte jo ikke. Stilte ned til sånn ca til sweetspot, da merket jeg at jeg fikk mer bass.

Hvorfor har jeg fått et et slik utslag ved Audyssey(?)? Tatt noen upresise målinger? Eller skal den gjerne være på fire meter og noe?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den avstanden som er fysisk mellom sub og stol er ikke nødvendigvis den som skal stå i receiver. Det er nok best å la Audyssey'en sette denne selv.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er en form for signal behandling i forsterkeren i subben, så bruker lyden lengre tid fram til deg ( målepunktet ), sammenlignet med eks fronthøyttalerene som ikke går via sub.

Avstanden som reciveren er temmelig rett. Du kan få en finere overgang mellom fronter og subber, om du har en RS ( RadioShack ), og et excel ark med db kompensasjon. Man måler da frekvens-gangen på fronter separat, deretter bare sub(ene), så både fronter og sub.

Før du gjør dette, er det viktig at subbene spiller i fase. Altså at lyden fra dem treffer sweetspot på samme tiden.

Ettersom den ene subben står lengre fra deg i luftlinje, må det justeres fase på den ene eller andre subben, slik at de spiller likt.

Når dette er gjort, kan man begynne med excel ark og RS.

Når du da endrer avstanden til sub i reciever, vil begge subbene endres likt.
    Endre avstanden, slik at du får den beste overgangen mellom fronter og sub.

Tips:
    I signaturen til "hellnoob" finner du guide for å få 2 eller flere subber til å spille sammen. Følg denne, da får du et bra resultat.

I signaturen til "flageborg" eller "Roko" finner du ferdige excel ark til bruk sammen med RS.

Lykke til.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •