Hjemme hos Sirant

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 379
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemme hos Sirant

JHei

eg har tidligere hatt en kjellerkino og har nå ett lite hifi rom - men drømmen har lenge vært å bygge ett kinorom helt fra bunnen av. Jeg hadde lenge planer om å bygge om utehuset, men vi innså etterhvert at det ble for dyrt og ikke så bra som jeg gjerne vil ha det. Derfor har vi bestemt vårs for å bygge garasje med en liten kinodel innerst.

Selve grunnarbeidet og alt utvendig skal jeg sette bort, mens resten skal jeg gjøre selv. Regner med å bruke lang tid

Nabovarsler er sendt, og byggesøknad vil bli sendt til kommunen om en drøy uke. Planen er å begynne på grunnarbeid nå i høst og så begynner jeg inne når alt er ferdig (og det er ok temperatur). Totalt blir garasjen på 70m2 og kinorommet på ca 21m2. Jeg kommer til å gå for vanlig lerret og ikke lydtransparent, da jeg uansett vil se frontht så blir det for mye jobb og for kostbart bare for å gjemme centerht. Kommer til å ha rack ved bakveggen slik at jeg får alt av koblinger tilgjenglig på andre siden av bakveggen.

Dette er i alle fall tanken, så får vi se hvordan det blir til slutt

"Gammelt oppsett:"

18.09.10 - Klipsch senter på plass
    18.11.10 - planlegging av kjellerstue
    21.12.10 - rommet begynner å ta form!
    30.12.10 - rommet "ferdig"!!
    20.01.11 - endelig sub! velodyne cht-12q!
    09.02.11 -litt nye bilder, pluss htpc under planlegging
    05.04.11 - Handlet Emotiva XP3
    24.04.11 - Aragonene selges!
    14.05.11 - Marantz av7005 på plass i kino!
    14.07.11 Xpa-2
    23.07.11 - Ipad2 og hodetelefonforsterker
    27.07.11 - Akg k701
    12.08.11 - Rockwool
    13.09.11 - Ny Riaa
    20.11.11 - Rack
    14.01.12 - ny platespiller
    24.06.12 - Ultralydvasker
    20.09.12 - Ny kino?
    05.04.13 - riving/klargjøring til bygging av ny kino
    29.06.13 - garasjekino?

Byggetråd ny dedikert kino:

16.08.13 - Plantegning garasje

Utstyr

Bilde:

MITSUBISHI HC3800 DLP-projektor Full-HD
    Panasonic 42" plasma

Signalkilder:

Cambridge BD751
    Squeezebox Duet
    Dune HD 3.0 prime
    Squeezebox Boom
    Dreambox DM-800 HD
    Ortofon 2M black
    VPI scout

Forsterkere:

Emotiva XPA-3
    ASR Mini Basis mk2
    Marantz Av 7005
    Emotiva XPA-2

Høytalere:

QLN classic reference
    Klipsch RC-64
    Infinity beta
    Velodyne cht-12q

Kabler mm:

Nordost Baldur XLR
    Nordost shaman coax
    Nordost Frey XLR
    Kimber silverstreak
    Supra rondo 4x4
    Dali banan
    pluss litt div kabler og hdmi
    Harmony 1000
    Ipad 2

TIL SALGS!

Mitsubishi HC3800

Gammelt/solgt utstyr

Aragon 8008st
    Aragon 24K
    denon avr-1910
    pioneer pd-s06
    Onkyo 708
    audioquest cheetah 1m
    Linn black, 1m
    Thorens td-190
    Yamaha ax-550
    Pro-ject tube box
    Thorens td-190
    Velodyne CHT-12
    Sist endret av sirant; 12-31-2013 kl 16:17

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye hadde du tenkt å bruke på en subwoofer da?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, tenkte å ha ett tak på ca 5000, men helst litt rimeligere - men sparer heller litt ekstra, enn å kjøpe noe "dritt" som jeg vil bytte ut relativt snart igjen uansett.

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder sub i dette prisleiet, er det vel vanskelig ikke å komme utenom XTZ. Bang for the bucks, er ofte sagt om disse.
    Jeg selv har XTZ 99W10.16, og er meget godt fornøyd med denne.
    Den fungerer i mine ører svært godt, både til musikk og film. Innstillingsmulighetene bak på suben, gir deg store muligheter for å få den godt integrert i de fleste rom. For 5000 kan du faktisk klare å få 2 stk. på bruktmarkedet. Men, viktigst av alt, forsøk å få testet litt forskjellig, slik at du finner en/to som passer både dine øre, og utseende i rommet.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for tips, skal sjekke ut XTZ nærmere! Hvor stort er behovet for to subber egentlig?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utsetter hele planen med sub, etter at jeg fikk dune boksen er alt trøkket jeg hadde før tilbake i høytalerne når jeg ser på film, så behovet ble litt borte.

omplassering av komponentene er neste plan nå, syns det ser rotete slik det er nå. Mulig at tv blir satt på benken igjen også, henger egentlig litt før høyt nå.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaggu blir serveren fort full når man kopierer filmer gitt, kjøpte en hardisc på 1tb for to uker siden, angrer på at jeg bestilte en på 2tb med engang. men bestilte det nå

Så fort jeg er ferdig med å rippe filmer er det nytt opplegg med stereobenk som gjelder. Bilder kommer.

Har også trua på ny surround reciever...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Returnerer til vanlig stereo igjen. Effektforsterker på trappene...!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppdatert med bilder...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten tur til Oslo idag, og jeg kom hjem med Rc-64 senter Tung og fin sak, heldigvis hadde stereofil ei sekketralle så jeg slapp å bære den hele veien til bilen!

Har bare såvidt fått koblet den opp og testet litt, men virker meget lovende! Har bare gjort noen små justeringer på kalibreringa, men må kjøre ei runde med audyssy senere idag.

Hva bør egentlig hz innstillingene stå på forresten? Har ingen sub.. har kjørt på full-band før, er dette anbefalt? eller 80hz thx standard?

En helt annen verden enn den jeg hadde fra før! Ser unektelig meget bedre ut også!

Før:

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden du ikke har subwoofer, har du ikke noe som skal spille under delefrekvens.

alternativt blir bass under 80hz sendt til fronter...

spørs da hva frontene dine klarere å levere av bass ift RC64, men RC64 kan trygt settes lavere enn 80hz, har også brukt den som Large /fullband selv og det går også fint..

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, tror jeg tester litt med fullband. Burde jo absolutt gå. Samtidig er det ingen problem med bassen i frontene, aldri hørt noe med lignende dypbass som de. Er oppgitt å gå ned til 26hz.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kalibrering gjort, så er klart for filmkveld. Blir spennende. Tipper at jeg må gjøre noen småkalibrering selv også, silk at det blir litt mer slik som jeg foretrekker. Må sikkert kjøre en ny kalibrering når de har blitt skikkelig innspilling også.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må dele dagens lille personlige vinylkrise

Fikk to plater iposten idag, og så fram til å høre litt på de. Satte meg ned igodstolen med en pils og la på den første plata - nesten ingen lyd i høyrekanalen.. merkelig. Testet så den andre plata, samme problem. Da begynte småsvetten å komme... Gikk igjennom alle koblinger, og alt så fint ut. Tok alle kabler ut og sjekket pluggene, så ingen feil... Prøvde så kablene ut fra riaa'en på cd spilleren, fungerte tipp topp. Gjorde så det samme med kablene ut fra platespilleren, igjen alt som det skulle være. Begynte allerede å planlegge nytt riaa kjøp, med "litt" dårlig humør. Fant fram multimeter, diverse verktøy og lommelykt - klar for å finne feil. Satt meg klar til å skru opp riaa'en da jeg oppdaget at den ene switchen på valgene mellom mm og mc stod feil Hadde nettopp flyttet på riaaen iforbindelse med litt plassmangel på stereobenken, så har sikkert kommet borti den da. Koblet alt opp igjen og det fungerte alt perfekt Litt lettere til sinns og klar for å nyte litt fin musikk igjen

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt enebolig og er under planlegging av en dedikert kino i en kjeller. Er noen utfordringer og endel arbeid fram itid, men også mange muligheter. Har overtagelse om en måned.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!! :wink:

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har pakket ned mesteparten av anlegget nå, stusselig å se film men om 14 dager har jeg nøkkelen så da blir det tegning og planlegging av kinoen, har to rom som er aktuelle - tenkte jeg skulle få tegnet de i sketschup og få litt tips her da.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehehe!!

Sitat Opprinnelig postet av sirant
    må dele dagens lille personlige vinylkrise

Fikk to plater iposten idag, og så fram til å høre litt på de. Satte meg ned igodstolen med en pils og la på den første plata - nesten ingen lyd i høyrekanalen.. merkelig. Testet så den andre plata, samme problem. Da begynte småsvetten å komme... Gikk igjennom alle koblinger, og alt så fint ut. Tok alle kabler ut og sjekket pluggene, så ingen feil... Prøvde så kablene ut fra riaa'en på cd spilleren, fungerte tipp topp. Gjorde så det samme med kablene ut fra platespilleren, igjen alt som det skulle være. Begynte allerede å planlegge nytt riaa kjøp, med "litt" dårlig humør. Fant fram multimeter, diverse verktøy og lommelykt - klar for å finne feil. Satt meg klar til å skru opp riaa'en da jeg oppdaget at den ene switchen på valgene mellom mm og mc stod feil Hadde nettopp flyttet på riaaen iforbindelse med litt plassmangel på stereobenken, så har sikkert kommet borti den da. Koblet alt opp igjen og det fungerte alt perfekt Litt lettere til sinns og klar for å nyte litt fin musikk igjen

Må bare le.. Jeg hadde en meget småsvett seanse jeg og med min Tubebox... Min er modifisert av en hifibekjent.. Brukte ca 4 lapper på black gate kondiser og litt små snax..... Hadde hatt annlegget nedpakket i 1 mnd ca.. Når jeg koblet opp alt så var det bare lyd i den ene kanalen. Et par timer med kabelbytting og feilsøking senere så oppdaget jeg det samme som deg..

Følte meg "litt" dum.... Men veldig lettet!!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, er ikke det første man tenker på når man blir litt stresset Men NÅ er det absolutt det første jeg skal sjekke hvis jeg får samme problem engang til

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig begynner flyttinga å nærme seg slutten, og da er det på tide å forberede kjellerkino

Har to rom som er aktuelle, og trenger litt tips på om det er gjennomførbart.

Det ene rommet burde kanskje være stort nok?

Eller mener dere at rommet blir for lite, eventuelt at takhøyden er for lav eller noe? Tenkte å kjøpe inn prosjektor og lerret også, så hadde håpet å få noe rundt 92" eller 106"?

Tror med de størelesene på lerret at jeg kan ha utstyret "synlig" å ikke trenger lydtranspirent lerret?

alternativ B er dette:

men her er det pipe som ødelegger litt, samt at vegg fra pipe til yttervegg er mur/brannvegg. Dette er kanskje ikke ett aktuelt rom? Er riktignok litt større, men vet ikke om det blir noe tess..

Det som gjenstår før rommene er klare til bruk er å legge nytt gulv, resten lar jeg som det er bortsett fra å male litt. Dette blir naturlig nok en dedikert lytte/film-rom så trenger ikke å ta noen hensyn til noe angående fargevalg etc.

Tips/råd mottas med takk!

Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •