Hjemme hos Sirant - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 379
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    da er akustikkplatene hengt opp i en forløpig test plassering.

For en utrolig forandring/oppgradering dette var. Eneste jeg angrer på at jeg ikke har gjort det før - meget god investering.

Dette er da altså 2 stk 60x120 rockwoll plater på hver side vegg og en i taket. Platene er 50mm tykke.

vanvittig fornøyd, og har ikke rekalibrert annlegget enda, ble for opptatt med å bare nyte musikken

veldig bra, dette merker du nok ja

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjukkere enn 50mm? Men takk for tips
    jepp. men du kan "fake" tykkere plater ved å henge de lengre ut fra veggen, iom at du nå likevel har hengt de fra taket. Da vil de dempe lavere i frekvens også
    --
    Thorbjørn

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt noe som skal opp til vurdering, men har rett og slett vært for opptatt med nyting av musikk til å forandre noe

Er litt begrenset hvor lavt jeg kan ha platene riktignok, pga varmeovnen. Kan flytte den, men har ikke noe annet fornuftig sted å plassere den tror jeg.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at du sjekka ut akustikkplater, og enda kulere at du faktisk hører forskjell 8) Hva synes du ble forbedret?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt noe som skal opp til vurdering, men har rett og slett vært for opptatt med nyting av musikk til å forandre noe

Er litt begrenset hvor lavt jeg kan ha platene riktignok, pga varmeovnen. Kan flytte den, men har ikke noe annet fornuftig sted å plassere den tror jeg.
    Du får kjøpe deg en eller flere store forsterkere som utvikler litt skikkelig varme, så slipper du panelovn
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    Kult at du sjekka ut akustikkplater, og enda kulere at du faktisk hører forskjell 8) Hva synes du ble forbedret?

Det meste ble ett nytt anlegg. Du kan sveive innom til uka kanskje, platene henger på kroker så er lett å ta de ned for å teste forskjellen. Lyden er definitiv "klarere" og bestemt, detaljer kommer mye bedre frem både på film og musikk. På den q sound demoen med London (i tråden til fagerborgj kan man virkelig begynne å lure på om det kun er to høytallere i drift.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du får kjøpe deg en eller flere store forsterkere som utvikler litt skikkelig varme, så slipper du panelovn

Hehe, kanskje jeg skal kjøpe tilbake aragonen min ja

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er tragisk at jeg ikke har gjort dette før, men er meget fornøyd.
    Samme her. Bygde kinoen min i 2008 men fikk ikke på plass skikkelig demping av førsterefleksjonspunktene før i sommer. Forbedringen ble større enn jeg kunne drømt om.

Bassfeller av noe slag?
    Jeg skal ihvertfall få på plass corner chunks i løpet av høsten. Blir nok DIY der også. Litt usikker på hva slags materiale jeg skal bruke da, vurderer vanlig Rockwool om det har høy nok tetthet.

Begynner å vurdere litt mørkere farge på veggene, for bedre lyskontroll.
    Det er nok projektorbildets svar på akustikkplater. I 2008 flyttet jeg hele kinoen fra en lys stue til et matt svart dedikert kinorom, og forbedringen ble veldig stor. Imidlertid er ikke engang mattsvart maling fri for refleksjoner. Ser god forskjell i taket hvor akustikkplatene (som er trukket i sort høyttalerstoff) henger, der er det nemlig helt sort i motsetning til det malte taket hvor det er noe gjenskinn. Men jeg synes uansett at det er godt nok, spesielt med den røtne projektoren jeg har hatt siden 2005.

Kanskje en slags molton er å vurdere på sideveggene, det reflekterer neppe noe som helst?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det

Slik som den i taket henger nå er midt i plata der hvor jeg så høytallerne ved hjelp av speil metoden - men mulig det burde være en plate på hver side isteden for i midten?
    Okay men da er det sikkert bra:-) så lenge du så begge så er det riktig;-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Samme her. Bygde kinoen min i 2008 men fikk ikke på plass skikkelig demping av førsterefleksjonspunktene før i sommer. Forbedringen ble større enn jeg kunne drømt om.

Jeg skal ihvertfall få på plass corner chunks i løpet av høsten. Blir nok DIY der også. Litt usikker på hva slags materiale jeg skal bruke da, vurderer vanlig Rockwool om det har høy nok tetthet.

Det er nok projektorbildets svar på akustikkplater. I 2008 flyttet jeg hele kinoen fra en lys stue til et matt svart dedikert kinorom, og forbedringen ble veldig stor. Imidlertid er ikke engang mattsvart maling fri for refleksjoner. Ser god forskjell i taket hvor akustikkplatene (som er trukket i sort høyttalerstoff) henger, der er det nemlig helt sort i motsetning til det malte taket hvor det er noe gjenskinn. Men jeg synes uansett at det er godt nok, spesielt med den røtne projektoren jeg har hatt siden 2005.

Kanskje en slags molton er å vurdere på sideveggene, det reflekterer neppe noe som helst?

Fikk ett tips angående bassfeller - rulle rockwool og stive det opp med hønsenetting og trekke stoff utenpå. Vet ikke hvordan det er i praksis, men er kanskje en tanke.

Det frister ikke å male veggene nei, så molton eller en tykk svart gardin er å foretrekke. Da kan man også lage en slags skinneløsning også, slik at kinoen er litt triveligere å sitte i hvis man kun koser seg med musikk/stereo.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Okay men da er det sikkert bra:-) så lenge du så begge så er det riktig;-)

Så begge ja, men er sikkert alltid rom for forbedringer også

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ett tips angående bassfeller - rulle rockwool og stive det opp med hønsenetting og trekke stoff utenpå. Vet ikke hvordan det er i praksis, men er kanskje en tanke.
    Det fungerer ganske bra ja, har testet dette her. Jo større de er, desto lenger ned i frekvens virker de.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja absolutt nå jeg har lyst til å teste ut etter hvert

Forøvrig har jeg nettopp fått meg en radio shack og har fått justert inn subben "riktig", eller ihvertfall bedre.

Har også justert inn kanalene litt bedre, satte alle på samme styrke mens senteren fikk litt høyere volum.

Jeg syns det ble bedre ihvertfall

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt kosebilder fra igår kveld

og ett litt bedre bilde av vaktbikkjene enn det jeg hadde lagt ut tidligere her

Endelig ferdig med å sette opp gjerde også igår, så nå kan de ligge ute uten det dumme båndet

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult!

Ikke meninga å ødelegge tråden, men vurderer og gjøre dette selv. Men du har lik avstand fra begge høytallerne til veggen, er kun den ene høytalleren min som står plassert lik som din. Den andre har 2-3m til sideveggen.

Er det noen hensikt å henge opp på den ene veggen?

Rått utstyr!=)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for det.

Har tilnærmet lik avstand fra begge høytallere til sideveggene ja.

Litt usikker på hva du mener med å "henge opp på den ene veggen?"

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for det.

Har tilnærmet lik avstand fra begge høytallere til sideveggene ja.

Litt usikker på hva du mener med å "henge opp på den ene veggen?"

Tenkte på om det er noe poeng i og henge opp på den veggen som er langt unna høytalleren? Og om det da blir feil og henge opp på kun den siden hvor høytalleren står i hjørnet?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah sånn ja

Det aner jeg ikke

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Tenkte på om det er noe poeng i og henge opp på den veggen som er langt unna høytalleren? Og om det da blir feil og henge opp på kun den siden hvor høytalleren står i hjørnet?
    Refleksjonen treffer veggen uansett hvor langt ht står unna veggen, så du burde sette opp plater på begge sider husk at da kommer ikke platene til og stå likt på veggene, så bruk speil til og finne refleksjons punktet

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Kommer ann på avstanden og når de refleksjonene ankommer ørene. Det er ikke noe poeng dersom de ankommer ganske sent. Det er tidlige refleksjoner som man bør gjøre noe med.

Angående bassfeller. Trekantede bassfeller fungerer bedre sylindere. Det er litt arbeid med å lage slike, men de er veldig ok siden de smekker inn ganske diskré i hjørnene. Eventuelt så kan man sette en tykk absorbent på tvers i hjørnet.

Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •