Hjemme hos Sirant - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 379
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ville nok gått for alternativ B og utnyttet rommets lengde til å lage en lettetsvegg med akustisk lettet. Da får du fordelen med å sette elektronikken og høyttalere litt skjult. En 'light'-versjon av BEF sitt prosjekt kanskje? :wink:

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, lengden på alternativ B er definitivt fin men kan man sette opp lettvegg mot brannmur?

Tror forøvrig at det ganske enkelt skal la seg gjøre å få lengen på alternativ A litt lenger ved å rive veggen som døra er på, tror ikke dette er noe bærevegg.

Her er plan tegningen av de to kjellerrommene:

ah - forstod nå hva du mente med lettetsvegg når jeg kikket på BEF sin tråd
    men liker egentlig å se utstyret mitt :P men blir kanskje ikke så mye plass igjen når lerettet kommer opp, må måle litt på det.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer på om dette kunne vært stillig lyssetting på langveggene?

har foresten ikke lyst på sånn falsk vegg bak lerret, går får vanlig 92" lerret, tror jeg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt det rommet som gir størst bredde, altså alt. B. Dette for å få mer luft rundt fronthøyttalerne. 30 cm utgjør en god del når det er i underkant av 3 meter i utgangspunktet. Så ville jeg kanskje satt sofaen/stolene/whatever rett ut for pipa slik at du får ca 4 meter frem til lerretet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg ville valgt det rommet som gir størst bredde, altså alt. B. Dette for å få mer luft rundt fronthøyttalerne. 30 cm utgjør en god del når det er i underkant av 3 meter i utgangspunktet. Så ville jeg kanskje satt sofaen/stolene/whatever rett ut for pipa slik at du får ca 4 meter frem til lerretet.
    Støtter den.

Legger ved et bilde av et rom som har nesten de samme målene - og det merkes med en avsindig bassrespons på grunn av dybden på rommet
    Du finner rommet her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/dag%20johnsen

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm, kanskje jeg må revurdere litt da... hadde egentlig tenkt til å bruke det minste rommet..

per nå ser de to rommene slik ut:

tenkte å bytte gulv og ellers bare male.

men på alternativ B vil jeg vel slite litt med plassering av bakhøytalerne? Kan jo ikke henge den ene "midt" i døra

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel på pipe-siden du har et problem med høyttalerplasseringen, men du kan jo montere den så langt bak mot døra som mulig, og kanskje trekke sofaen litt lenger bak enn på tegningen til Flageborg. Eller kanskje i taket?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant

men på alternativ B vil jeg vel slite litt med plassering av bakhøytalerne? Kan jo ikke henge den ene "midt" i døra
    Så lenge du har den "kassa" i taket på venstre side, og hvis den bygger helt til bakveggen, ser det ut som plasseringen kan bli bra allikevel.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm ja, det kunne kanskje fungere godt Må tenke litt på dette ikveld og kikke litt i kjellern imorgen. Går til innkjøp av gulv ganske snart, men tenkte å male før jeg byttet gulv. Fargevalg? Blir jo relativt mørkt ikjellern der uansett pga kun det lille vinduet ( som er under veranda ute).

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, har bestemt meg for alternativ B nå. Satser på å handle inn gulv og maling uka etter neste helg. men, noen tanker angående størrelse på lerret? vil jo sitte ca 3,5-4 m unna skjermen. Er 110" for stort? 106"? kanskje 92" er bedre?

og hvilken prosjektor skal man velge? Har ikke råd til å kjøpe de dyreste, så hadde i utgangspunktet tenkt på de litt rimeligere modellene - hvis ikke de er bortkastede penger? Kommer til å bruke den hovedsaklig til musikkdvd, og blu-ray filmer - samt litt fifa på ps3.

Har kikket litt på optoma hd 20 og og hd67, samt benqw1000. eller andre alternativer i prisklassen 5-8000? Er helt grønn på dette, så alt hjelp mottas med takk!!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med lerretstørrelse blir ofte litt smak og behag. Hos deg så har du jo et praktisk hensyn å ta. Et 110" lerret blir 244 cm bredt, og så skal du jo ha høyttalere på utsiden, og de bør helst stå litt fra veggen også. Går du ned til 100 tommer får du 10 cm ekstra på hver side.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Ja det er helt sant det du sier, og vurderer derfor 92, vil jo også sitte ganske nærme, så er ikke sikkert det er så behagelig med alt for stort bilde uansett.

Har tegnet kinoen på nytt nå. Alt utenom bakhøytalerne skal være i riktig mål. Plaserte bare sub'n bak sofaen, men får se videre på plasseringen av den senere. Kommer riktig nok til å vinkle fronthøytallerne litt, ikke slikt som på bilde, og dette spiser jo også litt av bredden på rommet.

Lerretet skal også være i riktig mål, brukte 92" dreamscrean manuelt lerret som mal.

Sofaen står midt i rommet, ikke inntil veggen slik det ser ut som. Den blir for bred til å ha ved siden av pipe og utover.

Tror også jeg kommer til å ende opp med å kjøpe HD 20 projektoren. Får satse på at hifiklubben vil gi meg ett godt pakketilbud når den tid kommer.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ihvertfall begynt med å rive gulv og lister, er ett par rom til der som jeg skal gjøre det samme med, som jeg skal bruke til noe annet, så tar litt tid :/ Har bestemt meg for å legge parkett på gulvet i alle rom, male veggene - tror jeg kommer til å male det hvit, samt henge opp hvite takplater - taket er "ubehandlet og grovt" nå, så kommer aldri til å bli fint å male det.

Hvit er kanskje ikke det helt optimale mtp kino, men med kun ett bittelite vindu, som itillegg er under verandaen oppe, blir det aldri noe sol inn der og vil jo alltid være ganske mørkt. Er litt triveligere også når jeg kun bruker den til hifi rom. Det er er ihvertfall statusoppdatering - går smått, men nå begynner resten av huset å nærme seg ferdig - så blir nok litt eskalering i arbeidstimene fremover nå håper jeg ihvertfall.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt til å trekke strøm kabler til helgen, og da trenger jeg ca plassering av projektor - har bestemt meg for å kjøpe HD 20.

Gjør jeg dette riktig når jeg får throw distance på 3,31m, når jeg skal ha 92" 16:9 bilde? og trenger jeg egentlig å kjøpe egent takfeste?

Optoma HD20 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    endelig begynner rommet å ta litt form!

Her er noen bilder av hvordan det ser ut så langt. Er ikke den mest drastiske makeovern kanskje, men ser betydelig bedre ut en før.

Mangler forstatt litt lister, prosjektør/lerret - og stereobenk, men alt kommer etter hvert. Holder nå på med det lille rommet ved siden av som jeg skal ha til arkiv for lpene og filmene.

(kjekt med lys i brytern så man finner riktig bryter til lyset når filmen blir for skummel )

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått opp en stereobenk nå, men er meget usikker på om effektforsterkeren (i midten) får nok luft, trenger egentlig en den noe luft på sidene? Er jo ingen kjøleribber eller lignende der fra før av? Slik som den står nå er den helt "vegg-i-vegg" med benken så blir absolutt ingen luft der, burde det gå bra? Har ikke merket at den blir noe varm på sidene fra før, bare over.

Er en Aragon Aragon 8008st

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikset problemet med luftingen ved å skjære ett stort hull under ampen.

Kjøpte HC3800 projektor idag

Ringte å bestilte en klokka to idag, klokka fire hadde butikkeieren kjørt til importøren og hentet projektøren for meg! God service!!

Har ett dumt spm, siden jeg glemte å si at jeg trengte takfeste også. Tenkte å sette den i toppen av en hylle jeg har istua midlertidig, må jeg da "legge" projektøren "oppned" slik den normalt hadde hengt i ett takfeste?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering idag; kjøpte noen nye signalkabler fra reciever til effektforsteren til senteren. Endte opp med noen billige supra 2, egentlig mest for å få vekk de ekle lissene jeg hadde fra før, hadde også litt problem med støy i senteren også som forsvant nå - og hører betydelig bedre lyd nå, selv med en slik billig kabel som supra. Godt fornøyd.

MEN, vurderer å kjøpe en sub nå, har egentlig bestemt meg for en velodyne cht-12q som er tilgjengelig i min lokale butikk. Eneste jeg er meget usikker på er plasseringa, både lydmessig og estetisk. Har egentlig bare mulighet til å sette den midt forran stereobenken, som kanskje ikke ser så fint ut, eller på venstre side eventuelt bak sofaen. Noen tips?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da ligger det endelig en sub bak ibilen klar for kinoen!

Side 2 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •