Hjemme hos Sirant - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 19 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 379
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Håper det, husker ikke helt målene i farta slik det er nå, men ser ut som det er muligheter. Jeg kommer ikke til å begynne på oppussing/ombygging før jeg ser at det blir bra, bortkastet å bruke masse energi & penger hvis man ikke blir fornøyd.

Men tror det kan bli veldig bra, må bare ta tiden til hjelp. Tar høyde for en 2.0 kino med utvidelses muligheter etterhvert. Django'n står fortsatt høyt på ønskelista

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.0 eller 2.1 kan være morsomt det også.

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    2.0 eller 2.1 kan være morsomt det også.

Geir Arne

Absolutt, og når rommet skal brukes 90% til musikk avspilt analogt så er det enkelt å prioritere bort surround biten.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da får jeg legge ut noen bilder av hvordan utehuset ser ut i dag - er ett godt stykke frem i tid at bena kan på bordet, vinylen på tallerken og glasset kan fylles med guinness - men ett sted må man begynne.

Huset er nå delt opp i to rom, hvor den ene har ytongvegger, en pipe og betong gulv. Rom to, som inneholder den gamle utedassen er kun uisolerte vegger og tregulv.

Her ett par bilder utvendig:

Vedlegg 97656
    Vedlegg 97660

"ytong del":

Vedlegg 97658
    Vedlegg 97662

Utedass:
    Vedlegg 97659
    Vedlegg 97661

Slik jeg forestiller meg, tenkte jeg å lage ett større rom, samt en liten bod del på enden. Litt usikker på hvordan jeg skal gjennomføre dette - er det beste/eneste alternativet å rive vegger & gulv og bare begynne på nytt? Pipa må også fjernes. Taket er jo relativt nytt, så ønsker å beholde det. Alternativ B er jo å fore ut veggene og isolere, men er kanskje ikke den beste løsningen for lyden samt at det spiser noe av plassen også. Men det er antageligvis en mye billigere løsning... Er endel planlegging som må til her, men hvis jeg ender opp med å rive vegger&gulv slik som jeg regner med å gjøre grov arbeidet med dette før jeg planlegger skikkelig innvendig. Utvendig mål på bygget idag er ca 4,2 x 8,0 m. Det er jo muligheter for å få bra takøyde her også, både ved senking av gulv og heising av innvendig tak.

Vedlegg 97657

Sitter på eksktremt tregt Ice nett, derfor ble bildene både mindre og færre enn først planlagt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått handlet noe musikk den siste uka, men har ikke fått hørt på de enda. Stereon er fortsatt nedpakket, men regner med at jeg kan snart begynne å pakke opp litt utstyr igjen. Dagen i dag er brukt på kjøring & pakking - utrolig hvor mye "kjekt" man har... Men begynner å hjelpe nå, og har bare en tur igjen imorgen før det "kun" er vaskingen igjen. Overleveringen av det gamle huset er første mandag i desember, så skal bli deilig å bli ferdig med det. Unner meg selv en ørliten Bordeux nå mens jeg registerer følgende plater i platearkivet:

Winterfylleth - The Threnody of Triumph LP
    Graveyard - Hissingen blues CD
    Manowar - The hell of steel CD
    Landberk - Riktig Äkta PD

Begynner å få en plan vedrørende nye utehuset, gleder meg til å begynne - men tror nok ikke det blir gjordt noe før våren neste år.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å isolere utover? Da spiser du lite av innvendig areal i allefall.

Når det kommer til isolering her ville jeg fokuser på nok isolasjon til å holde varmen der inne. Siden det er et frittstående bygg er neppe lydlekasje noe problem.(?)

Har du mål på bygget?

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt noe å tenke på ja, har vært inne på tanken med lekte ut og isolere på utsiden av bygget, og enten kjøre med fem cm isolasjon på insiden hvis det er behov, eventuelt kun lekte ut for å få skjultannlegg etc. Er også inne på tanken med å feste stoff på veggene rett på lektene slik at jeg kan skjule akustikk platene i veggen..

Kommer knapt inn i utehuset nå pga all flytterot, men utvending mål på bygget er ca 4,2x8, så da blir nok antageligvis insiden litt i overkant på tre meter... optimalt sett burde det nok være litt mer men er en vesentlig billigere løsning enn å bygge alt nytt. Blir heller ingen bod i enden av bygget, kun en gang/arkiv regner jeg med.

noen stemningsbilder imorges .)

Vedlegg 97830

Vedlegg 97831

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en smart tanke å isolere litt på utsiden og litt på innsiden. Da har man (bedre) kontroll på at densiteten i veggene blir relativt lik. Og man får skjult anlegg som du nevner.

Det kan også være fornuftig å legge akustikktiltak i veggen, men skal du bare lekte ut 5cm blir det fort litt lite. Og man bør ha luft bak. Man bør heller ikke gjøre dette i hele rommet, men begrense det til mindre "soner". En fare med å legge moltion i hele rommet er at det fort kan blir litt tamt i diskanten. Noen liker dette, andre ikke.

Skal man primært bruke rommet til musikk ville jeg nok hatt noen glatte/nakne vegger også. Og prioriter store bassfeller i hjørnene. Du har alle muligheter i dette rommet slik jeg ser det. Ender vel opp med et rom på rundt 4x6m?

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er mange valg som må taes her, og det er primært musikk rommet kommer til å brukes til - ihvertfall når det kommer til kritisk lytting.

I utgangspunktet tenkte jeg å lekte ut 5cm på begge sider av ytong og isolere. Så på innsiden ta på gips, og så lekte ut nye 5 cm til strøm, ht kabler. Kan nok fort bli litt lite med 5cm hvis jeg også skal ha akustikktiltak i veggen, så enten ha de "synlig" eller lekte ut 10cm og trekke alt med stoff.

Viktig poeng du har med diskanten, tam diskant er ikke noe jeg ønsker. Er veldig usikker på hvordan jeg vil gjøre dette her, kanskje vanlig smartpanel/e.l. på sidevegg/bakvegg med "synlige" akustikktiltak.

Jeg må også få målt nøyaktig innvendig når jeg får revet nåværende plater etc på veggene. Tror i allefall at rommet kan bli bra til slutt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har følgelig ikke fått gjordt noe enda med utehuset, men klør i fingerne etter å begynne - men må vel vente til våren :/

Det gamle huset ble nå ferdig overlevert og endelig kan vi begnne å fokusere på å pakke ut etc her i stedenfor å kjøre fremogtilbake/vaske etc - det blir deilig. Blir overtid hele helgen, men så blir det litt mer normale tilstander her igjen og fremdriften med å koble opp stereoen i det provisoriske rommet blir forhåpentligvis større.

Men har fått handlet endel, noe av dette har jeg vel såvidt nevnt på forrige side:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ayreon på vinyl kunne jeg også tenkt meg. Elsker 0100110010101(eller noe) albumet.

Geir Arne

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært litt lite aktiv her inne i det siste... Nye prosjektet ditt ser meget spennende ut! Ikke det dummeste å få seg eget "hus" til lyd

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut det her, moro med nye prosjekter. Gleder meg til å ta i et tak

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ayreon på vinyl kunne jeg også tenkt meg. Elsker 0100110010101(eller noe) albumet.

Geir Arne
    Meget bra plater, såvidt jeg vet er 0100110010101, universal migrator 1&2, the human equation og into the electric castle utgitt på vinyl nå nylig.

Spilte en Ayreon låt på Marten når vi var i Porsgrunn, den taklet det fint Er forøvrig meget spent på Django L eller hva den blir hetende, spennende å se hvor stor forskjellen på den og storebror blir.

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Har vært litt lite aktiv her inne i det siste... Nye prosjektet ditt ser meget spennende ut! Ikke det dummeste å få seg eget "hus" til lyd

Ja, gleder meg til å begynne Blir forhåpentligvis bra til slutt, største utfordringen blir å være tålmodig nok...

Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    Ser bra ut det her, moro med nye prosjekter. Gleder meg til å ta i et tak

Jess, trenger garantert litt hjelp til sommeren Dugnad & grillings, eller no

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har skrevet noe her nå, men på tide å legge ut noen bilder av det provisoriske rommet mitt som jeg har fått brukt endel i romjula

Har man hunder er man aldri alene

En av få produkter jeg har handlet nytt:

Noe uvanlig plassering av senterht?

Tower of power

Kveldskos

Kommer nok ikke til å bli noen store oppdateringer neste år av utstyr, men regner jo med å få gjordt endel i utehus - blir litt kjedelig å bruke opp pengene på utstyr når ikke rommet er ferdig. Kommer nok til å kjøpe TNT føtter til platespilleren riktignok - og har bestilt akryllokk til den.

nyeste vinyler i bunken er:
    Beatles - Please please me
    Rolling Stones - Englands newest hit makers
    Wayne Shorter - Speak no evil
    Witchcraft - Legend
    Knut Reiersrud & Trondheimssolistene -

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Centeren står der den burde! :P

Det var en imponerende størelse på musikksamlingen din! WOW!

Geir Arne

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsett du har fått nå, er noe eget med å se vinyl snurre!!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Centeren står der den burde! :P

Det var en imponerende størelse på musikksamlingen din! WOW!

Geir Arne
    hehe, joa - hjemmekinoen har ikke vært savnet faktisk - så er liten tvil om at all fokus kommer til å bli stereoavspilling når jeg kommer igang med bygging og planlegging i utehuset. Har flere ganger vurdert å selge alt kino utstyr, men bruktverdien er betydelig lavere enn bruksverdien for meg i nye utehuset. Jeg vil heller bruke eventuelte penger jeg har igjen til høytallere, og diverse tweaks til platespilleren enn å måtte kjøpe en billig pj og bakhøytallere bare for å se en film i av og til.

Musikksamlingen vokser nesten daglig, og spesielt vinylen har fått mye fokus de siste årene. Har kjøpt drøye 200 utgivelser i år, pluss ett par i posten fra ebay land... ops: Veggen til venstre for høytallerne er også fulle av cder..

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Flott oppsett du har fått nå, er noe eget med å se vinyl snurre!!

Takk takk for det, og ja - har savnet å platespiller og racket forran. Må finne en løsning for dette når jeg bygger i utehuset slik at jeg kan kombinere med å se utstyr uten at det blir altfor lavt eller i veien for bildet. Center ht kommer ihvertfall bak lerretet.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker alle som kikker i tråden min ett godt nytt år!

Har forøvrig oppdatert "minhifi" og neddatert "minhjemmekino" profil

http://avforum.no/minhifi/show.php/sirant

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Ønsker alle som kikker i tråden min ett godt nytt år!
    Godt nyttår!!

Side 13 av 19 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •