Torolan's stuekino. Ønsker alle en riktig god jul :) - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  33
Side 26 av 28 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 544
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Dette er bare fantastisk, Torolan. FOR et drømmeanlegg.
    Mange takk for den
    Jo det begynner å bli bra nå - hadde ikke trodd det for noen år tilbake , at denne "galskapen" skulle gå så langt
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en meget kjærkommen ferietur til Kreta og sol og varme , så var det nå deilig å komme hjem og sette seg ned foran anlegget og se på VU-metrenes deilige dans
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ut på bildene på FB at dere hadde en meget så koselig og avslappende tur Men ingenting slår litt godlyd hjemme i stua, kos deg!!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Så ut på bildene på FB at dere hadde en meget så koselig og avslappende tur Men ingenting slår litt godlyd hjemme i stua, kos deg!!
    Jotakk , vi har hatt det meget bra. Og vi har forelsket oss fullstendig i Kreta og spesielt byen Rethymnon.
    Veldig koselig by , og fantastiske mennesker - var vår tredje tur dit nå , og det var helt klart ikke den siste.
    Men som du er inne på - borte bra , men hjemme best

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann folkens
    Klarte ikke å dy meg , men inspirert av @Midas så måtte gjøre en spl test av subene jeg også

Brukte Midas sin prosedyre , men jeg ga meg litt før. Det var ingen spes ulyder å høre bortsett fra i selve rommet. Det står litt for mye i stua som skrangler , og fruen ble redd for glassene sine , hehe.
    Så når jeg så tegn til komprimering under 28 hz på mv+ 25 ift. utgangspunktet på 85db , så ga jeg meg.
    Jeg bruker en mini-dsp 2x4 mellom pre og subene , og jeg prøvde ikke å bypasse denne da det er litt jobb (må koble den til pc)
    Kan legge til at det er 3.6m fra suber til mic.

Men her er hvertfall resultatet :

-spl-test-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -spl-test-jpg  
    Sist endret av Torolan; 08-27-2015 kl 19:42

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult å se disse resultatene! Interessant nok, så er ikke kurvene våre så veldig ulike. Jeg klarer også 110-120dB omtrent før ting begynner å bli fælt i lyden. -- Ja, nå er det mye annet i huset som har det fælt lenge før subbene gir seg. Hos meg klirrer det i glassene i vindusrutene. Og det er tolagsvindu uten sprosser...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Kult å se disse resultatene! Interessant nok, så er ikke kurvene våre så veldig ulike. Jeg klarer også 110-120dB omtrent før ting begynner å bli fælt i lyden. -- Ja, nå er det mye annet i huset som har det fælt lenge før subbene gir seg. Hos meg klirrer det i glassene i vindusrutene. Og det er tolagsvindu uten sprosser...
    Ja , artig test dette
    Og dem er som du sier ikke helt ulike. Men du har jo noe slakkere avrulling på dine lukkede suber , og har en del mer output under 15-16 hz.

Men når har jeg kalibrert opp igjen på nytt etter at jeg fant ut dette med RSC funksjonen til YPAO , og har da litt mindre heving i bunn , så jeg burde kanskje ta denne testen på nytt , hehe.

Hvor langt unna mic'en står subene dine da ?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ja , artig test dette
    Og dem er som du sier ikke helt ulike. Men du har jo noe slakkere avrulling på dine lukkede suber , og har en del mer output under 15-16 hz.

Men når har jeg kalibrert opp igjen på nytt etter at jeg fant ut dette med RSC funksjonen til YPAO , og har da litt mindre heving i bunn , så jeg burde kanskje ta denne testen på nytt , hehe.

Hvor langt unna mic'en står subene dine da ?
    Målemic er satt i sweetspot, ca. 3-3.1m fra subbene.

Jeg frykter at det ikke hjelper med R.S.C., da dette dreier seg om fasekompensering. Det man behøver helt nede i bunn er mest frekvensjustering, og vi vet jo begge at Yamaha surt nok ikke jobber så langt ned. Jeg håper stort om CX-A5100 for å si det sånn.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målemic er satt i sweetspot, ca. 3-3.1m fra subbene.

Jeg frykter at det ikke hjelper med R.S.C., da dette dreier seg om fasekompensering. Det man behøver helt nede i bunn er mest frekvensjustering, og vi vet jo begge at Yamaha surt nok ikke jobber så langt ned. Jeg håper stort om CX-A5100 for å si det sånn.
    Ok.
    Ja jeg er klar over det ang. RSC , og at det ikke har særlig betydning for suben . Men etter at jeg tok ny kalibrering , så ble det litt anneledes når suben skulle integreres med frontene på en måte , så derfor er innstillingene litt annerledes nå.
    Slo f.eks på igjen "roomgain EQ" på subene , slik at dem ruller av litt mer i dypbassen. Så derfor tenkte jeg kanskje at dem også hadde fått litt mer headroom der "nede"
    Ellers så blir det spennende med den nye varianten av YPAO ja - men jeg har mine tvil om at det er der endringene ligger , men det er jo lov og håpe.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens
    Lenge siden jeg har gjort noe forandring av betydning her nå , men idag har jeg fått gjort noe jeg har tenkt på lenge egentlig.
    Næmlig å få opp absorbenter i taket
    Har fundert en stund på hvordan jeg skulle få hengt opp disse med fester minst mulig synlig , og samtidig ville jeg gjerne ha disse så tykke at dem virket et stykke nedover i mellombassen.
    Men nå er jobben gjort , og at det viker positivt inn på lyden er det ingen tvil om

Fant ut at å skru opp noen "u-skinner" i taket ville være en god løsning. Da kunne jeg skru på noen lekter på innsiden av rammen jeg lagde , slik at det bare var å styre disse lektene inn i skinnene som var skrudd i taket.

Rammene ble 120x120x20 cm.
    Og her kommer noen halvgode bilder

-skinner-taket-jpg

-takabsorbent-ramme-jpg
    -takabsorbent-ramme-fylt-med-rockwoll-jpg
    -takabsorbent-festet-taket-jpg
    Liten tvil om at dette ga et betydelig løft i lyden. Mer attack og snert i mellombassen og alt ble bedre definert , særlig vokalen kommer enda bedre frem synes jeg. Særlig på dypere mannstemmer siden frekvensresponsen ble betraktelig forbedret fra 150hz og oppover , samt at refleksjonene selvsagt ble kraftig redusert.

Kan varmt anbefales
    Sist endret av Torolan; 11-28-2015 kl 20:31

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja ! Ble bra Morro når sånne "enkle" ting fornadrer lydbildet

Har lyst til og gjøre noe med taket hos meg også, men med en takhøyde på 2.05 så blir den rimelig i veien
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Se her ja ! Ble bra Morro når sånne "enkle" ting fornadrer lydbildet

Har lyst til og gjøre noe med taket hos meg også, men med en takhøyde på 2.05 så blir den rimelig i veien
    Ja slikt er billige oppgraderinger
    Ja 2.05 er litt lite - da kan du hvertfall ikke ha dem så tykke , og da virker dem jo ikke like godt. Men sliter du med litt lys klang f.eks , så kan jo 5 cm plater hjelpe en god del også.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo legge ut en før/etter måling av venstre front her også.
    Først Decay uten.
    -vf-uten-takabsorbent-jpg
    Så decay med en absorbent montert.
    -vf-med-takabsorbent-jpg
    Så FR der rød er etter. Ser det er et løft på 6db rundt 150hz.
    -fr-vf-etter-takplate-jpg
    Her er ETC målingen. Ser at det er stor reduksjon ved rundt 3 ms.
    -etc-med-og-uten-takplater-er-med-jpg

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye lettere å tyde decay målingene med vannfall plottet i rew. Forresten så ser jeg godt hvorfor du har fått opplevd bedre midbass her! Den hevingen på 120hz er veldig bra. Tipper dette gjør vidundre for trommer spesielt. Kult når slike enkle ting fungerer. Ville dog vurdert å lage absorbenter litt fysisk større. Da vil du muligens få hevet den dippen helt.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Det er mye lettere å tyde decay målingene med vannfall plottet i rew. Forresten så ser jeg godt hvorfor du har fått opplevd bedre midbass her! Den hevingen på 120hz er veldig bra. Tipper dette gjør vidundre for trommer spesielt. Kult når slike enkle ting fungerer. Ville dog vurdert å lage absorbenter litt fysisk større. Da vil du muligens få hevet den dippen helt.
    Er klar over dette med vannfall , så på den også. Men forskjellen før/etter kom egentlig tydeligere frem på decay målingen.
    Dette var bare en rask før/etter måling av venstre front i pure direct.
    Ja midtbassen kom seg betydelig den , så det var moro. Og nå responderer systemet bedre ved videre bruk av EQ også.

Vel , å lage dem større her i stua er nok ikke aktuelt. 120x120x20cm ruver ganske bra i taket allerede

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt en ny RK og litt finpuss av oppsettet idag. Passelig syssel i drittværet.
    Eneste minuset er at det blåser såpass at det fort forstyrrer målingene

Men slik ble det nå. Først målt en og en front , så alt samlet med sub og x-over 80 hz.
    1/6 glatting.

-absorbenter-tak-yre-venstre-og-begg-med-sub-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -absorbenter-tak-yre-venstre-og-begg-med-sub-jpg  

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Har tatt en ny RK og litt finpuss av oppsettet idag. Passelig syssel i drittværet.
    Eneste minuset er at det blåser såpass at det fort forstyrrer målingene

Men slik ble det nå. Først målt en og en front , så alt samlet med sub og x-over 80 hz.
    1/6 glatting.

-absorbenter-tak-yre-venstre-og-begg-med-sub-jpg
    Så jo rettelig bra ut det der da!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jo rettelig bra ut det der da!
    Jo det er slett ikke så ille.
    Det er jo litt usymetriske betingelser i rommet , så helt lik ouput får jeg ikke fra frontene , men jeg merker ikke noe skjevhet i lydbildet da det er størst forskjell i bassen , så da spiller det jo egentlig ikke så stor rolle.
    Ellers så er jeg veldig fornøyd med lyden nå etter at jeg fikk opp takabsorbentene. Q-sounden sitter også mye bedre nå , så dette var moro.
    Det er ikke mange oppgraderinger som gir såpass til løft til en så billig penge

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    hvordan har du implementert miniDSP'ene i anlegget? Jeg forsøkte å bla meg tilbake i tråden din for å finne ut av det, men det er så mange innlegg... :-)

Synes du miniDSP'ene gjør jobben? Klarer du å vurdere om de forringer lydkvaliteten, eller er det kun mot sub'ene du bruker dem?

Vurderer selv miniDSP mot frontene fordi jeg sliter med for mye bass spesielt ved 40 og 80 Hz.

Hilsen

Jon

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia Vis post
    Hei,
    hvordan har du implementert miniDSP'ene i anlegget? Jeg forsøkte å bla meg tilbake i tråden din for å finne ut av det, men det er så mange innlegg... :-)

Synes du miniDSP'ene gjør jobben? Klarer du å vurdere om de forringer lydkvaliteten, eller er det kun mot sub'ene du bruker dem?

Vurderer selv miniDSP mot frontene fordi jeg sliter med for mye bass spesielt ved 40 og 80 Hz.

Hilsen

Jon
    Jeg bruker både minsdp til subene , og en mingdigi digitalt inn/ut mellom kilde og dac. Merker ingen degradering av lyden for min del , men den den tar litt , men det har jeg nok av likevel.
    Hva slags oppsett har du , og hvor tenker du å koble den inn evt.?

Side 26 av 28 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •