Torolan's stuekino. Ønsker alle en riktig god jul :) - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  33
Side 20 av 28 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 544
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig tøft. Det var en meget rett kurve (selv om den har 10 dB per strek). Tenker det der låter fett og fyldig.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Utrolig tøft. Det var en meget rett kurve (selv om den har 10 dB per strek). Tenker det der låter fett og fyldig.
    Jotakk , jeg er veldig fornøyd nå
    Dette er også uten bruk av Antimoden - kun dratt ned noe peaker med Yamahaens PEQ.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med grom suber! Suber det hadde vært artig å høre!
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Grattis med grom suber! Suber det hadde vært artig å høre!
    Takk for det
    Jo det er morsomme suber , og man skal ikke undervurere disse selv om de er aldri så små , og har kun 8" elementer.
    Har man liten plass , men ønsker skikkelig kvalitet så er dette meget gode alternativer.
    Men dem koster jo litt , det er haken - men sånn er det jo ofte
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin kurve det der ja! kan tenke meg det låter fett. Har du et vannfall opp til ca 500hz også?
    Du synes ikke det blir litt vel tamt i bassen uten noe som helst form for heving fra 200 og opp? Hos meg måtte jeg ha en slak heving på rundt 9db før jeg følte det ble naturlig nivå. Dette kommer selvsagt også an på hvilket lyttevolum man bruker og er veldig personavhengig.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Veldig fin kurve det der ja! kan tenke meg det låter fett. Har du et vannfall opp til ca 500hz også?
    Du synes ikke det blir litt vel tamt i bassen uten noe som helst form for heving fra 200 og opp? Hos meg måtte jeg ha en slak heving på rundt 9db før jeg følte det ble naturlig nivå. Dette kommer selvsagt også an på hvilket lyttevolum man bruker og er veldig personavhengig.
    Det vises ikke så godt på den grafen , men det ganske mye stigning nedover i frekvens , men det stiger ikke mer under 50hz. Jeg har den SVS suben veldig nær meg , så jeg trenger ikke stigning lengre ned for å kjenne det på kroppen. Det nok hvertfall 10db stigning i bassen ift. "snittet" - ellers blir det tamt ja.
    Vannfallsmålingen av denne grafen er ikke mye å skryte av , for mens jeg drev med dette i går så surret både vaskemaskin , oppvaskmaskin og varmepumpe for full rulle her , så da blir det ikke så fint at det gjør noe
    Men jeg måtte jo få dette på stell etter nyanskaffelsen , så jeg hadde ikke tid til å vente
    Men jeg har gjort målinger tidligere , og det er ikke så værst - og det blir nok flere målinger en dag kjenner jeg meg rett , så jeg kan legge det ut da .

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Ser du skriver at du har svs subben veldig nær deg. Regner med det er ulik avstand mellom Kreisel og svs subben, Hvordan har du gjort dette med tanke på phase ol? Hvordan synes du det fungerer med en sub nært deg? Og hva er nært?
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus og svs Pb12 plus.
    Forsterkere: Marantz SR7010. Marantz Pm11s3. Arcam FJM AVR350 effekttrinn.
    Dac. Nuprime Dac 10. Antimode 2.0
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Heisann.

Ser du skriver at du har svs subben veldig nær deg. Regner med det er ulik avstand mellom Kreisel og svs subben, Hvordan har du gjort dette med tanke på phase ol? Hvordan synes du det fungerer med en sub nært deg? Og hva er nært?
    Hei.
    Den er ca 150-160cm fra SS , og står på skrå bak meg omtrent rett under venstre surr-HT. Den er delt så lavt det går an på selve suben - fra 40 hz og ned. Prosessoren har to individuelle sub utganger der man kan stille avstand , nivå og EQ individuelt.
    De to KK'ene er koblet på den ene og SVS'n på den andre .
    Så satte jeg ca avstand til SVS'n i prosessoren , og justerte deretter fase på SVS'n til matche KK'ene best mulig på 30hz.
    Så har jeg finjustert litt med avstanden i prosessoren til slutt i sammen med REW.

Så slik så " forsvinner" den helt i lydbildet , men du verden som den masserer når det er jordskjelv

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres gøy ut Kan tenke meg en svs tube så nært føles. Men synes 40 deling høres veldig lavt ut, men Jeg håper virkelig jeg får skaffet meg antiomode snart ( myyye utgifter om dagen ) så jeg får kommet igang.

Bare et spørsmål, når du/dere skriver og snakker om å "dra ned" en peak her, og justere opp en dip der. Bruker dere da en type "PEQ" , som for eks den som er innebygget i Ultraen? Diper er verst og gjøre noe med eller?

Hva er det fysisk som skjer når man demper en peak? Forsterker justerer output til elementet opp/ned noen ms?

Når jeg tester litt forskjellig her hjemme, så føler jeg at når det sitter skikkelig på noen filmer, har jeg mistet litt av punchen jeg hadde i andre filmer før, dette jeg vil unngå

Ikke meninga å kapre tråden
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antimoden eller alle typer EQ (PEQ) kan både dempe topper og heve dipper. Dipper skal du være veldig forsiktig med! Rett og slett pga effekttbehovet dette kreves. Samtidig at det kan være dipper man rett og slett ikke kan justere med EQ. Topper kan man vel slik jeg har forstått det alltid kunne ta med EQ.
    @Torolan , tenker litt på det samme her. Finne tak i en monstersubb eller to som jeg kan bruke på film, og sette den relativt nært SS. Da jeg ønsker litt mer pønsj når ting eksploderer. Men også ha mulighet for å slå den av ved musikklytting. Der har jeg trøkk så det holder i lange baner.

Må bare finne en boks som kan tidsjustere subbene til film. ELler finne en sub som har denne mulighetet innebygget. Og som ikke koster skjorta. Vet av en antimode til kan gjøre dette, men det er 6 lapper ekstra. SOm jeg kan spytte i en ny reciver/prosessor.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus og svs Pb12 plus.
    Forsterkere: Marantz SR7010. Marantz Pm11s3. Arcam FJM AVR350 effekttrinn.
    Dac. Nuprime Dac 10. Antimode 2.0
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres gøy ut Kan tenke meg en svs tube så nært føles. Men synes 40 deling høres veldig lavt ut, men Jeg håper virkelig jeg får skaffet meg antiomode snart ( myyye utgifter om dagen ) så jeg får kommet igang.

Bare et spørsmål, når du/dere skriver og snakker om å "dra ned" en peak her, og justere opp en dip der. Bruker dere da en type "PEQ" , som for eks den som er innebygget i Ultraen? Diper er verst og gj
    re noe med eller?
    Hva er det fysisk som skjer når man demper en peak? Forsterker justerer output til elementet opp/ned noen ms?

Når jeg tester litt forskjellig her hjemme, så føler jeg at når det sitter skikkelig på noen filmer, har jeg mistet litt av punchen jeg hadde i andre filmer før, dette jeg vil unngå

Men synes 40 deling høres veldig lavt ut, men
    Grunnen til at den er delt så lavt , er for at man ikke skal høre at den står der - området over tar KK'ene seg av uansett.
    Bare et spørsmål, når du/dere skriver og snakker om å "dra ned" en peak her, og justere opp en dip der. Bruker dere da en type "PEQ" , som for eks den som er innebygget i Ultraen? Diper er verst og gjøre noe med eller?
    Ja du kan bruke den som er innebygd i Ultraen - får du fjernet noen peaker , så kan du gjerne heve nivået på suben en del etterpå , og da følger jo dippene noe med oppover automatisk. Skarpe/smale dipper får du ikke gjort noe med , og dem er heller ikke særlig plagsomme.
    Det er derfor man prøver å få et jevnt nivå over hele linja - da oppleves det sånn som det skal være. Ikke for mye og ikke for lite ift. det produsenten har tenkt

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    @Torolan, tenker litt på det samme her. Finne tak i en monstersubb eller to som jeg kan bruke på film, og sette den relativt nært SS. Da jeg ønsker litt mer pønsj når ting eksploderer. Men også ha mulighet for å slå den av ved musikklytting. Der har jeg trøkk så det holder i lange baner.

Må bare finne en boks som kan tidsjustere subbene til film. ELler finne en sub som har denne mulighetet innebygget. Og som ikke koster skjorta. Vet av en antimode til kan gjøre dette, men det er 6 lapper ekstra. SOm jeg kan spytte i en ny reciver/prosessor.
    En prosessor med to uavhengige subutganger gjør jo nettopp det
    Jeg kan ikke få fullrost mulighetene og brukervennligheten til Yamaha prosessoren min.
    Eneste jeg skulle ønske var at man kunne velge enda mer fritt mellom hvilke frekvenser man vil angripe med PEQ.
    I bassen kan man velge mellom 31 , 39 , 49 , 62 ,78 , 99 , 125 , 157 , 198 , 250 hz. Man kan heve med 6 db , og dempe med 12 tror jeg , og selvsagt med vaariabel Q-verdi.
    Men hvis man er litt uheldig , så kan man risikere at problemet ligger midt mellom alterantivene , og det er jo litt dumt.
    Men nå kjenner du jo rommet ditt så godt , at du vet "hvor skoen trykker" , så da ser du om dette passer deg

Den automatiske Rk til Yamaha er jeg ikke såå imponert over derimot.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at den prosessoreren til yamaha ikke har mulighet for en fullt fleksibel PEQ :S det visste jeg ikke. Min Sherbourn har mulighet for å justere nøyaktige frekvenser ihvertfall. Var helt sikker på at Yamaha sin, som er en prosessor av såpass klasse som den er også kunne dette. Dette kommer jo selvsagt an på hvor viktig det er for hver enkelt selvsagt. Er sikker på at prosesseringen og slikt er i toppklasse!
    Romkorreksjon fra kjente merker som yamaha etc har aldri overbegeistret meg heller. Den pleier å gjøre mer feil enn rett hos meg ihvertfall.
    [SIZE=2]

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde det ikke vært mulig å gjort receiverne såpass intelligente at de rettet opp i slike kurver selv? skulle gjerne betalt ekstra for dette.
    antimoden greide det veldig bra synes jeg, og da burde også receiverne klare dette bedre.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Grunnen til at den er delt så lavt , er for at man ikke skal høre at den står der - området over tar KK'ene seg av uansett.

Ja du kan bruke den som er innebygd i Ultraen - får du fjernet noen peaker , så kan du gjerne heve nivået på suben en del etterpå , og da følger jo dippene noe med oppover automatisk. Skarpe/smale dipper får du ikke gjort noe med , og dem er heller ikke særlig plagsomme.

Det er derfor man prøver å få et jevnt nivå over hele linja - da oppleves det sånn som det skal være. Ikke for mye og ikke for lite ift. det produsenten har tenkt

Takker for oppklaring Når man tar såkalt sveip da, så er det en sinus tone som starter lavt i frekvens og gradvis øker , også registeres dette i programmet REW som en graf?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med dette er at det fort da kan bli altfor avansert for den gjengse bruker om du skal ha algoritmer som fikser dette nøyaktig nok. Finnes muligheter der ute. F.eks Dirac live, Acourate, audiolense etc.. Men det blir en del for den vanlige mann i gata å sette seg inn i.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for oppklaring Når man tar såkalt sveip da, så er det en sinus tone som starter lavt i frekvens og gradvis øker , også registeres dette i programmet REW som en graf?
    Dette stemmer. Den registrerer også tiden lyden bruker på å dø ut, slik at du kan få se "decay" time på forskjellige frekvenser og hvilke noter som henger igjen i rommet.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Rart at den prosessoreren til yamaha ikke har mulighet for en fullt fleksibel PEQ :S det visste jeg ikke. Min Sherbourn har mulighet for å justere nøyaktige frekvenser ihvertfall. Var helt sikker på at Yamaha sin, som er en prosessor av såpass klasse som den er også kunne dette. Dette kommer jo selvsagt an på hvor viktig det er for hver enkelt selvsagt. Er sikker på at prosesseringen og slikt er i toppklasse!
    Romkorreksjon fra kjente merker som yamaha etc har aldri overbegeistret meg heller. Den pleier å gjøre mer feil enn rett hos meg ihvertfall.
    Ja det er merkelig at dem har satt sånne begrensinger - det burde være en grei sak å forbedre.
    Så det blir jo litt tilfeldig hvor godt dette treffer i de forskjellige rom.
    Men som du sier så er både prosesseringen , lydkvaliteten og utstyrnivået meget bra. Så jeg er veldig fornøyd med denne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg fikk Ganilsen til å hjelpe meg med Antimode Dual Core 2.0 (den dyreste) til frontene og den billigste til subbene.
    På den dyreste ble ikke den medfølgende mikrofonen brukt, men justert manuelt og lagt inn i Antimode.
    Fikk ikke satt meg 100 % inn i alt som skjedde her. Men jeg hadde en voldsom peak på 50 hz som gjorde at jeg hadde for mye bass med frontene alene-noe som kunne låte litt boomy.
    Og litt for mye nedre mellomtone og litt for lite i øvre mellomtone.
    Så nå låter det mer naturlig. Strammere i bassen og mer "smooth" oppover.
    Men man har også mange muligheter til å tune seg frem på div frekvenser.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at det anlegget ditt låter veldig bra nå, Torolan.

Side 20 av 28 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •