Torolan's stuekino. Ønsker alle en riktig god jul :) - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  33
Side 11 av 28 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 544
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Knall bra !!

Tar opp prescence problemet i min tråd, takk for lånet !

Kim
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Behringer | Samsung 75"| Shakers

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye målinger

Etter litt nye høyttalerplasseringer måtte det selvsagt ny kalibrering til !
    Jeg har også flyttet frem igjen SVS tuba , da det viste seg at jeg fikk jevnere frekvensgang fra frontene når tuba står i hjørnet bak venstre front,og dermed måtte den selvsagt stå der:grin:

Legger først ved en måling av subene alene , med og uten Antimode'en.. - uglattet
    -og-etter-antimode-jpg

Og her er en måling med fronter og med x-over 80hz . med 1/6 glatting
    -80hz-3020-jpg

Her er vannfallet også
    -vannfall-jpg
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da her jeg fått testet den nye UMIK'en,og idag kom den riktige kalibreringsfila også,så da måtte det jo testes litt

Ser nok at den viser noe høyere nivå i bassområdet enn jeg har hatt på tidligere målinger,men det skal vel vere dette som er det riktige da får man tro !
    Så her er en fullrangemåling med sub , og 1/6 glatting
    -fullrange-med-umik-jpg
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,597
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger bassfeller.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du trenger bassfeller.
    Hehe ,ja gjør vel det egentlig
    Har et par Modex Corner feller tunet til 50hz , uten at jeg kan si dem gjorde underverker - litt gjorde det,men egentlig mest lengre opp i frekvens!

Problemet er at dette er en stue også,og ikke er den så veldig stor heller,så det er litt begrenset hva man får gjort

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,597
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror i grunnen to bredbåndete bassfeller ville vært en bedre løsning enn de Modex Cornerne her. Behovet for demping over 100 Hz virker større. En del tiltak kan man gjøres ganske diskré.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror i grunnen to bredbåndete bassfeller ville vært en bedre løsning enn de Modex Cornerne her. Behovet for demping over 100 Hz virker større. En del tiltak kan man gjøres ganske diskré.
    Det er godt mulig det hadde vert bedre ja - jeg har en liten jeg lagde etter hva jeg fikk til overs når jeg hengte opp dempeplater i førsterefleksjonspunktet!
    Den består av 4x10cm rockwoll trekanter som ligger oppå hverandre på gulvet under den ene Modex-fellen!

I det andre hjørnet foran står SVS-tuben - den sto bak før,men fant ut at frontene målte bedre når den sto fremme i venstre hjørnet enn bak !

Så jeg har to hjørner til disp - høyre foran og venstre bak, eneste er at det kommer litt i konflikt med noen stikkontakter som er der .

Vet heller ikke hvor effektivt det er å evt lage en bassfelle i hjørnet bak ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,597
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hva du mener med 4x10 cm rockwool trekanter. Er det store rockwool industrial trekanter eller 40 cm tykkelse, så fungerer ikke det bra. For høy tetthet.

Alt monner, men enorme utslag får man selvsagt ikke med begrensete tiltak. Det går ann å være kreativ. F.eks fylle større puter eller slike firkanter møbelhus selger med godt egnet porøs materiale og plassere de på frontvegg og bakvegg ved gulvet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hva du mener med 4x10 cm rockwool trekanter. Er det store rockwool industrial trekanter eller 40 cm tykkelse, så fungerer ikke det bra. For høy tetthet.

Alt monner, men enorme utslag får man selvsagt ikke med begrensete tiltak. Det går ann å være kreativ. F.eks fylle større puter eller slike firkanter møbelhus selger med godt egnet porøs materiale og plassere de på frontvegg og bakvegg ved gulvet.
    Ja det er trekanter ble til overs av Rockfon Industrial platene jeg bruker i førstereflekson !
    Så ja , det blir ca 40cm høyde siden er 4 stk!
    Så de er for tette dem altså ?
    Har forsket litt i kveld med noen sofaputer i hjørnet foran,og det så ut til at det hadde brukbar effekt ja!
    Så jeg får forske litt på det , og se hva jeg kan få plass til - jeg kan bruke noe som bygger 60cm utfra hjørnet , og da blir vel diagonalen 70-80cm el noe !

Hva var det du tenkte på mtp disse "firkantene" møbelhus selger?
    Hva med Fleksi-A plater da - er det noe egnet ?FLEXI A-PLATE :: Produkter :: AS ROCKWOOL

Takker så mye for innspill forresten:grin:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,597
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ja det er trekanter ble til overs av Rockfon Industrial platene jeg bruker i førstereflekson !
    Så ja , det blir ca 40cm høyde siden er 4 stk!
    Så de er for tette dem altså ?
    Har forsket litt i kveld med noen sofaputer i hjørnet foran,og det så ut til at det hadde brukbar effekt ja!
    Så jeg får forske litt på det , og se hva jeg kan få plass til - jeg kan bruke noe som bygger 60cm utfra hjørnet , og da blir vel diagonalen 70-80cm el noe !

Hva var det du tenkte på mtp disse "firkantene" møbelhus selger?
    Hva med Fleksi-A plater da - er det noe egnet ?FLEXI A-PLATE :: Produkter :: AS ROCKWOOL

Takker så mye for innspill forresten:grin:
    Forstår fortsatt ikke hvordan du bruker de rockfon industrial platene. Høyden er uinteressant, det er dybden som betyr noe i forhold til hvilke materialet man skal bruke.

Vanlige puter gjør ingenting. Men enten store puter eller firkanter/trekanter e.l. som selges i møbelhus fylt med egnet glava/rockwool (hva kommer ann på dybden igjen!).
    Poenget er noe som bygger en del ut og som kan fylles. En del slike produkter er fylt med skumgummi i utgangspunktet og det tar man ut. Finner ikke noe i farten å vise til, men pleier å være noe slikt i møbelhus. Skal det ha effekt, så må det være litt størrelse på det.

Med 60 cm på sidene kan du bruke Flexi-A platene. Er det støpsel i hjørnene er det bare å trekke bassfellene litt ut slik at får koblet til.

Har du råd, så er selvsagt Modex Edge den ultimate hjørnebassfellen eller bak høyttalerne. Virket mye dypere i frekvens enn porøs materialet. Koster dog fort 5000 kr pr. stykk inkl. frakt og moms og man bør nok ha flere for god effekt.
    http://www.rpginc.com/product_Modex_Edge.cfm

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår fortsatt ikke hvordan du bruker de rockfon industrial platene. Høyden er uinteressant, det er dybden som betyr noe i forhold til hvilke materialet man skal bruke.

Vanlige puter gjør ingenting. Men enten store puter eller firkanter/trekanter e.l. som selges i møbelhus fylt med egnet glava/rockwool (hva kommer ann på dybden igjen!).
    Poenget er noe som bygger en del ut og som kan fylles. En del slike produkter er fylt med skumgummi i utgangspunktet og det tar man ut. Finner ikke noe i farten å vise til, men pleier å være noe slikt i møbelhus. Skal det ha effekt, så må det være litt størrelse på det.

Med 60 cm på sidene kan du bruke Flexi-A platene. Er det støpsel i hjørnene er det bare å trekke bassfellene litt ut slik at får koblet til.

Har du råd, så er selvsagt Modex Edge den ultimate hjørnebassfellen eller bak høyttalerne. Virket mye dypere i frekvens enn porøs materialet. Koster dog fort 5000 kr pr. stykk inkl. frakt og moms og man bør nok ha flere for god effekt.
    http://www.rpginc.com/product_Modex_Edge.cfm
    Hei igjen:grin:
    Litt sen tilbakemelding dette,men måtte legge meg tidlig i går,da jeg skulle opp kl 03.45 idag , har vert på kjøring til Førde/Bergen og tilbake til Sogndal , så jeg kom hjem for en time siden!
    Det første først - Rockfon trekantene er ca 50x50x75cm , og det er er 4 stk med 10cm tykkelse som ligger oppå hverandre , altså 40cm .
    Dette var som sagt "overskuddsmateriale",så jeg har bare brukt det sånn inntil videre - oppå denne stabelen har jeg hatt stående den ene Modex corner fellen!
    Men jeg bør nok prøve noe mer "seriøst" ja , og den hjørnebassfellen du linket til virker jo imponerende den,men som du sier så er den ganske dyr,så jeg tror jeg prøver med noe mer hjemmelaget først :grin:

De putene jeg prøvde var 4 stk sitteputer fra sofan oppå hverandre, så det var litt str på dem,og jeg så tydelig utslag på målingen!

Så siden du mener det kan vere et bra alternativ å bruke Fleksi-A plater,så tror jeg at jeg prøver meg på en sånn en for å se hvordan det blir !

Blir som sagt 60x60x 70-80cm i ca 1meters høyde - det har jeg fått godkjent av "interiørarkitekten" i huset også:grin:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Laget bassfeller

Ja da har jeg fulgt rådet til Orso , og prøvd meg med noen bassfeller
    I front hadde jeg plass til en i høyre hjørne , og kjøpte et par pakker med Rockwoll fleksi-A plater!
    Skar disse opp i trekanter , og laget en ramme som jeg stablet dem i ! Denne er 60x60x85cm , og 1,05m høy - videre ble den trekt med velour-stoff fra Jysk.
    Og slik ble den seende ut
    -bassfelle-jpg
    Bak har jeg satt opp den andre pakken slik den er - innpakket i plastikk og med et dynetrekk trukket over inntil videre.
    Litt av grunnen til at den står slik er at den hadde en utrolig bra effekt helt ned til 40hz , og den dempet 52-53hz kulen min med 2 db faktisk , og det kanskje viktigste - den hadde veldig bra effekt mtp etterklang i nevnte område!
    Har lest at å la den stå i plastikken kan gjøre til at den fungerer som en membran,og derfor kan virke lengre ned i frekvens - vet ikke om dette er tilfelle,men vet ikke om jeg tør å ta den av hehe
    Her er en måling av frekvensresponsen - kun fronter, og blå er med fellen satt på plass bak:
    -frekvensrespons-med-og-uten-bassfelle-bak-jpg
    Kan legge ved vannfallet også - først uten
    -vannfall-uten-bassfelle-jpg
    Så er fellen på plass ,og da blir det slik:
    -vannfall-med-bassfelle-jpg
    Til slutt en RT60 måling - blå er med felle:
    -rt60-med-og-uten-bassfelle-bak-jpg
    Har tatt så mye målinger , og måtte begynne og slette for å ta fler,og da kom jeg i skade for å slette før/etter målingen av den foran - men den hadde positiv effekt den også,men ikke så langt ned i bassen !

Og kanskje det beste av alt - det høres også

Har fått betydelig tightere bass nå ,så dette var moro!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,597
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å høre!
    En slik reduksjon av resonanser er absolutt lett hørbart og en oppgradering.

Hvordan ser ETC grafene ut (målt av hver høyttaler!) frem til ca. 50 ms?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å høre!
    En slik reduksjon av resonanser er absolutt lett hørbart og en oppgradering.

Hvordan ser ETC grafene ut (målt av hver høyttaler!) frem til ca. 50 ms?
    Har ikke målt for hver HT her nå , men den ser slik ut for begge HT:
    -etc-ling-jpg

Den ekleste peaken er vel den etter ca 2.9 ms - og den tror jeg kommer fra taket,for når jeg holder en pute over mic'en,så blir den betydelig mindre!

Jeg har et vindu på venstre siden,som nok reflekterer en del fra høyre HT - jeg har satt opp en stor blomst i vinduet ,som skal fungere som en diffusor var tanken !
    Er ikke så vant til å se på sånne målinger,så jeg vet ikke helt hva som regnes som akseptabelt ??

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,597
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en grunn til at jeg skrev ETC av hver høyttaler.
    En ETC måling av begge høyttalerne er defekt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en grunn til at jeg skrev ETC av hver høyttaler.
    En ETC måling av begge høyttalerne er defekt.
    Ok, får ta en måling av dette ved en senere anledning da , får se om jeg får tid senere idag !

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ETC måling

Ja nå her jeg hatt fri idag , og da har jeg fått tatt ETC måling for hver høyttaler slik du ville se det Orso :-)
    Høyre ht er den røde ...

For meg så ser det ut til at det den peaken etter 2,9ms som er den verste,og den er jeg rimelig sikker på kommer fra taket ,men jeg er ikke så god på å tolke disse , så forklar gjerne hva du mener om disse målingene !

-etc-yre-og-venstre-front-jpg

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror den refleksjonen er for tidlig til at det kan være taket.

2,9ms tilsvarer en løpetid på ca 1m. Altså en refleksjon som har gått en omvei på 1m. Kan det være sofabordet eller andre møbler?

Ser at sideveggene dine er tett på høyttalerne. Hva skjer hvis du fjerner absorbenten?

Uansett, du bør eksperimentere litt med å flytte absorbente rundt og se hva som skjer med ETC for å indetifisere problemene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Jeg tror den refleksjonen er for tidlig til at det kan være taket.

2,9ms tilsvarer en løpetid på ca 1m. Altså en refleksjon som har gått en omvei på 1m. Kan det være sofabordet eller andre møbler?

Ser at sideveggene dine er tett på høyttalerne. Hva skjer hvis du fjerner absorbenten?

Uansett, du bør eksperimentere litt med å flytte absorbente rundt og se hva som skjer med ETC for å indetifisere problemene.
    Takker for innspill :-)
    Ja jeg stusset litt på at det var litt for tidlig jeg også,men når jeg holdt en pute over mic når jeg målte en gang tidligere så fosvant den , så det var derfor jeg konkluderte med at det kom fra taket - glemte å teste det denne gangen :cry:

Skulle gjerne hatt større avstand til sideveggene ja,men det har jeg dessverre ikke plass til - og jeg prøvde å ta vekk absorbentene der også for et par mnd siden , og konkluderte med at dem gjør en bra jobb med å dempe refleksjonene den gang :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,532
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da har en Antimode DualCore 2.0 ankommet - virkelig en artig sak:-)
    Denne rydder bra opp i bassen , og har nesten uendelige muligheter - hvertfall når man tar prisen med i betraktningen !
    I tillegg så er dac'en bedre enn den innebygde i RX-A3020'n - merker det best ved at det blir mer deffinert bass , og det når den står i "bypass "!

Selv pre-delen virker også veldig bra - kanskje en tanke lys , men veldig oppløst og klar lyd med stort lydbilde , førsteinntrykket er at den er klart bedre enn receiveren,men må teste litt mer for å forsikre meg om det ikke er bare placebo :-)
    Det som er minuset er at den har litt lavt utnivå , så jeg klarer ikke makse ut effekt-trinnet mitt - man skal få satt på igjen XLR-kontakter på Hypex-trinnet mitt , og prøve XLR utgangen siden den har dobbelt så mye volt - regner med det vil utgjøre en del ?
    Kjøpte den brukt , så jeg resatte den til fabrikkinnstillinger , og oppgraderte til siste software , og det hjalp noe!

Har ikke fått lekt meg så mye med den ,da det har vert mye jobbing i det siste , men her er en måling før/etter etter første runde - dette er kun med fronter,og en ferdig "housekurve":

Side 11 av 28 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •