Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Newcomer sykihue sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++

Skal snart flytte inn i nytt hus bygd av Alvsbyhus.
    Her har vi gjort om et soverom på ca 12kvm til tv-rom for spilling, tv-titting og film.

Har laget noen bilder med GoogleSketchUp7. Er veldig amatør og kun 1 time erfaring med programmet så bær med meg :-)

Rommet er som sagt 12 kvm (3,5m X 3,5m) med halvåpen vegg mot resten av stuen på ca 2m bred x 1,80 m høyde. Det er et vindu på motsatt vegg.
    Det skal en 4seters Mantovani Hjellegjerde med ca 10 grader vinkel inn der.
    Ikke som vist på bildet.

Noen tips til plassering eller forandring?

Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++-cinema-jpg
    Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++-cinemafrastuen-jpg
    Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++-cinemafromtheside-jpg
    Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++-cinemaoverview-jpg
    Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++-cinemasofa-jpg

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forøvrig en SVS PB12/plus 2 pr. i dag men den vil jeg bytte ut med 2 av de minste av SVS sine rørsubber.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig greit ut, så finner egentlig ikke noe spesielt å sette fingeren på.
    Men et tips kan være å trekke sofa litt lenger ut på gulvet for å komme litt på avstand fra de værste refleksjonene.

Tommelfingerregel for anbefalt plassering av fronter og lytteposisjon er likesidet trekant.
    Da får man et godt stereoperspektiv og god holografi. (i allefall min erfaring)

Akustiske dempingstiltak av førsterefleksjonspunktene kan gjøre underverker med lyden i form av at du får følelsen
    av at rommet blir "større", også vil det dempe eventuelle stående lydbølger rommet gir.
    Hvis WAF er høyt prioritert er vel ikke akustikkplater så aktuelt...
    Men om du henger opp tykke gardiner i vinduet vil disse kunne dempe noen av reflekjonene fra høyreveggen
    og gi deg et litt mer sentrert lydbilde, siden venstreveggen er åpen.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips Bendik

Kommer nok til å få tak i noen tykke gardiner som stenger ut lys fra vinduet på veggen der. Når det gjelder åpningen til stuen så er det mulig det blir noe som kan trekkes for.. Får se hva som fins på markedet.

Skal få tak i et tykt teppe å ha foran tv`n, så hjelper det vel iallfall litt på akustikk problemer. Men noe avanserte greier med plater i taket blir det vel ikke. WAF hehehehe... Hun er ganske medgjørlig hun altså så jeg får nok gjøre litt som jeg vil

Skal lete litt etter egnede hyller da jeg fikk opplyst fra hifiklubben at de ikke har veggfester til B&W 685 høytalerne mine.

Sitter å sikler på LED tv fra Samsung i dette øyeblikk... men venter å håper den kommer i 58 eller 60 tommer snart.. Det hadde gjort seg.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kjøp for stor tv når du sitter såpass nært, det kan bli slitsomt å se på.

Heng en tykk gardin på hele bakveggen, gjerne av scenemolton, det gjør underverket for refleksjonene(det kan forøvrig gjøres langs alle veggene).

Kjøp stooore subber, de største fra SVS eller større, små rom sluker bass. Sett subbene asynkront i rommet, eller i front sammen med frontrekka.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg så ville jeg trekt frontene lengre ut i fra frontveggen. Da kan du ha subbene bak hver høytaler. Med den plasserignen du har tenkt kan jeg garantere en rommlebass fra hel****.
    Så bør du absolutt ha en Behringer EQ på subbene.

Lite rom sliter ikke nødvendigvis bass. I mitt rom har jeg god respons ned til 18 Hz og klarer over 120 Db i trykk. Rommet mitt er 10,5 m2.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Truls

Heng en tykk gardin på hele bakveggen, gjerne av scenemolton, det gjør underverket for refleksjonene(det kan forøvrig gjøres langs alle veggene).

Kjøp stooore subber, de største fra SVS eller større, små rom sluker bass. Sett subbene asynkront i rommet, eller i front sammen med frontrekka.
    Tror nok ikke budsjettet strekker seg til PC Ultra subbene denne gangen..
    Jeg har en PB12/Plus 2 men skjønner ikke hvor jeg skal sette den og fortsatt det skal se ok ut. Så vurdere de PC12NSD som lsound selger.

Sette subbene bak fronthøytalerne vil ødelegge en del symmetri mener jeg, frontene kommer til å bli stikkende ut en del å ta plass... Men for teste begge mulighetene.

Sub EQ.. Er det noe slikt jeg bør ha da?
    AVshop.no / BEHRINGER FBQ2496 Feedback Destroyer Pro (subwoofer equalizer)

Rommet er helt hvitt nå, men blir det for lyst og for mye refleksjoner så vil tiltak vurderes selvsagt.. Men nå er åpningen mot resten av stua såpass stor, så det skal på en måte passe inn med resten uten å skille seg ut for mye å.

Takk for tips så langt uansett 8)

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls

Hæ? Jeg sitter ca. 2-3 meter fra min 42" TV.. Synes det er mye mer behagelig og sitte i denne avstanden enn 7-8 meter.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rommet for lite mtp projektor og lerret? Spør fordi mitt kommende kinorom ligner veldig på ditt, men 3kvm større. Skal hvertfall følge tråden din med argusøyne.8-)

Lykke til!

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Er rommet for lite mtp projektor og lerret? Spør fordi mitt kommende kinorom ligner veldig på ditt, men 3kvm større. Skal hvertfall følge tråden din med argusøyne.8-)

Lykke til!
    Heisann.
    Nei kanskje ikke.. Men nå skal dette rommet brukes til å se tv, fotball å spille playstation og sånt.. Og det blir litt overkill å se Dagsrevyen på lerett Men hadde mulig gått an å fått et nedtrekkbart lerett kun for film, og den veggmonterte tv`n blitt skjult bak.

Jeg vurderer også muligheten litt for å sette av-racken til siden under tv`n slik at det blir plass til PB12/plus 2 suben på siden... Men det blir ikke seende så pent ut kanskje..

Vi har ennå ikke overtatt huset pga det ikke er helt ferdig så er kun i planleggingsfasen. Skal bli gøy å komme igang
    jahnmar, har du link til din egen tråd så jeg kan ta en titt?

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et alternativ jeg kan gå for med min nåværende sub PB12/Plus-2 da.
    Plassere den i front mellom avrack og frontht slik som vist på bildet under.
    Fordel er at jeg sparer penger og det blir kortere vei for kabel.
    Ulempen er at det blir mye mindre diskret.. Noen meninger?
    Jeg er redd for at mye av bassen vil forsvinne ut av romåpningen og inn på andre stuen... derfor jeg så for meg subbene sto best bak sofaen. Men der får ikke min nåværende sub plass.

Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++-svsbig-jpg

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt ut subben, slik du først planla.
    Inkluder bassfeller i hjørnene bak frontene, og andre dempemetoder i tak og på vegger, scenemolton eller bedre på bakveggen.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg fått med et litt oppdatert oversiktsbilde med resten av stuen.
    Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++-oversikt-jpg

Jeg har også plassert 2 rørsubber slik det alternativt kan gjøres..
    Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++-tororsubber-jpg

Har fortsatt igjen 4 uker med jobb offshore før jeg får hjem og eksperimentere men satser da på å få lagt ut bilder av "The Real Thing"

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ny flatskjerm bestilt!
    Samsung UE55B7070 LED blir det, gleder meg!!

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er flatskjerm avbestilt og pengene heldigvis igjen på konto.
    Kjøpte på QXL til en grei pris, men leste etter vært så mye negativt om selger at jeg istedet avbestilte tv`n og fikk pengene igjen på overtid.

Istedet er 2 stk SVS PC12-NSD bestilt!

Kommer forøvrig 60" LED flatskjermer på Mai ser jeg til en overkommelig pris. Så hvis ikke 55" begynner å falle en del i pris nå så venter jeg heller til da.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er madammen begynt å flytte inn i nyhuset vårt!
    Jeg har enda igjen noen dager før jeg kommer hjem, men legger ut 2 bilder jeg fikk tilsendt.

Sofa omtrent på plass! Hjellegjerde Mantovani 4 seter. Skal kjøpe en puff å ha foran. Supergo sofa å sitte i! Åsså er den vinklet litt så jeg får lett plass til 2 stk SVS subwoofers bak :twisted:
    Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++-avforum2-jpg

Her er noen plakater som skal henges opp. De med ramme er kjøpt på Ebay, de 2 til høyre er lerret og er kjøpt på Japanfoto, mens bildefilene er lastet ned på moviepostersdb.com
    Sykihue`s hjemmekino, B&W + SVS ++-avforum-jpg

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra oppsett .. Men et tips, 683, der har du mye å hente ved å bytte forsterker!! Nye Denon 3310 til under 9 lapper hos Hifiklubben nå!!! Og syns du lyden er litt steril, så ligger mye av skylden i Lyngdorfen. Har hatt den selv, veldig bra, men litt tam syns jeg .

UAnsett, du tenker i samme baner som meg.. har SVS plus2 selv, vurderer 2 tuber istede .

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det :-)
    Syns lyden er veldig bra, ble bedre å bedre etter vært som høytalerne fikk noen timer på seg.
    Er nok ny TV eller prosjektor som står øverst på handlelisten når det gjelder dette rommet.
    Om ei uke fra i dag så skal jeg ha fått på plass mer stæsj og da kommer det nok flere bilder også!

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kommer til å bli best med tuber bak i hjørnene der ja, både lydmessig og visuelt sett.
    Står sofaen helt inntil veggen der nå, eller er den dratt fram et stykke?
    Litt vanskelig å se.
    Stilige plakater!
    Det nederste bildet ga meg litt assosiasjon til en annen tråd.

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra oppsett dette her! Jeg ville kanskje fjernet det SVS-bildet som ødelegger formatteringen av tråden! :P

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •