Hjemme hos LarsGr - Prosjekt "TV-bod" er ferdigstilt. #Bilder - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 32 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 636
    Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Er nå på jakt etter nytt objektiv til mitt Canon EOS 1000D.

Har det vanlige kitobjektivet 18-55mm, og har akkurat solgt 55-250mm da jeg synes det ble for tungvindt med 2 linser.

Så jeg er på jakt etter ett objektiv som dekker begge behov.

Forslag til hva jeg kan velge innenfor 18-200/250/300mm?

Pris? Billig og bra.. Helst ned mot kr. 2000,- men kan gå opp til kr. 4000,-

Forslag?

Jeg ser det er en stund siden du postet denne, og du har vel sikkert kjøpt ny optikk allerede. Men jeg har lest litt om Canons nye 18-135 linse med IS. Denne ser såpass spennende, at jeg regner med den er kit-linse når jeg nå snart kjøper EOS 550.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som at 1000D egentlig ikke var det optimale valget for deg. Hadde du lagt tilsvarende penger i et av de beste superzoom-kameraene ville du trolig fått et større zoomområde, bedre lysfølsomhet og minst like god skarphet for mindre penger.

Om du derimot holder døra åpen for å skifte objektiv i ny og ne så er derimot speilrefleks tingen. Den beste normalzoomen du kan få til det kameraet er nok 17-55 IS, men den er for dyr. Tamron har derimot et bra alternativ i 17-50 F/2,8, men velg helst den uten "VC". Den får du nok ganske rimelig om du finner en brukt.

Men aller først ville jeg, om jeg var i dine sko, fulgt følgende råd:
    Kjøp deg en brukt Canon EF 50/1,4 og glem alt annet for en liten stund. Betal max 2300kr for en i strøken stand (du må nok finne deg i å betale 2300, men det kan du være ganske sikker på å få igjen for den om du kvitter deg med den igjen).

Hva er poenget? Siden du trolig er ganske ny innen fotografering med SLR kan det være lurt å oppdage viktigheten av objektiver i den absolutte gromklassen, og akkurat det objektivet er et av de beste 50mm objektivene uansett pris. Du må finne deg i å flytte på deg til det du skal ta bilde av får plass i bilderammen. Du må kanskje komponere noen bilder litt annerledes enn du først hadde tenkt, men når du ser på bildene etterpå vil du nok få deg noen sjokk.

For det første vil du kunne ta sylskarpe bilder på F/2. MYE skarpere enn du kan ta med kitlinsa på F/5,6, altså kan du ta skarpere bilder i langt mindre enn halvparten så mye lys. Du kan lett fryse mennesker i bevegelse, du vil kompensere for rystelser i kameraet osv betydelig mer effektivt enn noen IS kan klare.

Videre vil du kunne kontrollere dybdeskarpheten på en heeeelt annen måte. Du kan ta bilder der en persons blikk er sylskarpt, ansiktet forøvrig er soft, og bakgrunnen er behagelig bluret så man ikke kan se annet enn abstrakt spill av nyanser som bakgrunn.

Lysutbyttet mot kantene i bildet er langt bedre på 50/1,4, den beholder også skarpheten ut mot kantene av bildet der kitlinsa, selv til å være en helt ok zoomlinse i klassen, til sammenlikning er en katastrofe.

Perspektivet rundt 50mm på din type kamera er veldig optimalt til portretter. Det er også tilstrekkelig til å ta bilder av mennesker innendørs, men noen vidvinkel blir det ikke.

Fokusen på 50/1,4 er mange ganger raskere enn på kitlinsa.

Dybdeuskarpheten på 50/1,4 er langt penere enn på kitlinsa.

Kontrasten med 50/1,4 er høyere.

Fargemetningen med 50/1,4 blir klart bedre.

Her kan du se en direkte sammenlikning av 18-55 IS og 50/1,4 (Bare dra musemarkøren over bildet så får du 50/1,4). Bildene er tatt med samme blender og praktisk talt samme brennvidde. 50D (som 18-55-bildet er tatt med) har nok faktisk bedre billedkvalitet enn 1Ds MKII, men jeg benyttet det for å få mest mulig lik oppløsning.

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Lens - Canon EF 50mm f/1.4 USM Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

Her kan du sammenlikne med Canon 18-200 (som nok er den beste 18-200):
    Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS Lens - Canon EF 50mm f/1.4 USM Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

18-135 VS 50:
    Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Lens - Canon EF 50mm f/1.4 USM Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

17-85 vs 50:
    Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Lens - Canon EF 50mm f/1.4 USM Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

17-55 vs 50 Her er forskjellen mindre, men her begynner prisforskjellen også å bli stor, men fortsatt er den rimelige 50mm i en klasse for seg:
    Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens - Canon EF 50mm f/1.4 USM Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

Sigma 18-250 vs 50/1,4 (Dette er en av de grautglassene jeg frykter at du vurderer):
    Sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC OS HSM IF Lens - Canon EF 50mm f/1.4 USM Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

Tamron 18-270 vs 50/1,4 (Dette er det andre grautglasset jeg frykter at du vurderer):
    Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC LD IF Lens - Canon EF 50mm f/1.4 USM Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

Tamron 18-200 vs 50/1,4 (Dette katastrofeområdet håper jeg du har strøket fra lista):
    Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Macro Lens - Canon EF 50mm f/1.4 USM Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

Sigma 18-200 vs 50/1,4 (Dette er knapt bedre enn katastrofeområdet til Tamron):
    Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS Lens - Canon EF 50mm f/1.4 USM Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

Ser du tegninga? Jo mer zoom, jo dårligere bilder.

Gi deg selv noen uker med et godt fastobjektiv, bruk kameraet på "Av" (Blenderprioritet), og bestem deg ETTER en slik periode for hva du egentlig bør ha foran på kamerahuset til daglig.

Brukt optikk finner du her:
    Foto.no -
    og her:
    FINN.no - Mulighetenes marked

50/1,4 ligger ute ukentlig. Du kan prøve med en 50/1,8 også, men den er ikke like god, ikke særlig rask og byggekvaliteten er blant Canons dårligste noen sinne.

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra oppsummert Snickers-is.
    Jeg har 50 f/1.4 og er svært fornøyd med det. Men favoritten min er og blir (?) 17-40mm f/4.
    Dette robuste, nesten helt vanntette L objektivet har høy optisk kvalitet.

Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM Lens - Canon EF 50mm f/1.4 USM Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et meget godt innlegg, Snickers-is.

Har ikke handlet objektiv enda, da jeg ikke har vært sikker på hvilket jeg skal gå for..
    Skal ikke se bort fra at jeg tar deg på ordet, og anskaffer meg et slikt objektiv med fast brennvidde..

Forøvrig eier jeg også er superzoomkamera(Canon Powershot SX 200 IS), men dette er langt fra samme klasse som 1000D, skjønt en tusenlapp rimeligere da..

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for meget informativ post Snickers! Veldig nyttig må jeg si.
    (knabber tråden din litt LarsGr)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo før ordens skyld nevne at jeg fra tidligere å ha hatt et knippe zoomobjektiver nå, foruten 24-70/2,8 L har kun fastoptikk, nærmere bestemt 7 stk.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Takk for meget informativ post Snickers! Veldig nyttig må jeg si.
    (knabber tråden din litt LarsGr)
    No prob, Hans Petter...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snart Rammsteinkonsert

I morgen gjester Rammstein Bergen og jeg er selvfølgelig klar for konsert.

Ladet opp i helgen med å lytte heltene til Burmeisteranlegget i en Porsche Panamera.. Anbefales!

Hjemme hos LarsGr - Prosjekt "TV-bod" er ferdigstilt. #Bilder-img_1206-jpg

God konsert til alle som skal på denne..

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen gjester Rammstein Bergen og jeg er selvfølgelig klar for konsert.

Ladet opp i helgen med å lytte heltene til Burmeisteranlegget i en Porsche Panamera.. Anbefales!

God konsert til alle som skal på denne..
    God morgen. Snakka jo om å komme jeg og, men må dessverre melde avbud denne gang.

Kanskje like greit i og med at Audien havarerte i helga på vei over fjellet til Østlandet. Der røyk det 10 lapper :twisted:

EDIT: Men du får ha en fortreffelig konsert. Tviler ikke et sekund på at det vil ta fulstendig av

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    God morgen. Snakka jo om å komme jeg og, men må dessverre melde avbud denne gang.

Kanskje like greit i og med at Audien havarerte i helga på vei over fjellet til Østlandet. Der røyk det 10 lapper :twisted:

EDIT: Men du får ha en fortreffelig konsert. Tviler ikke et sekund på at det vil ta fulstendig av
    Hallois.
    Kjipt at det skulle skje da.
    Du må skrike ut om du finner ut at du skal ta turen opp til vestlandets hovedstad..

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Musekonsert og pakke fra Emotiva

Da var ferien endelig et faktum. Startet denne med MUSE-konsert på Koengen i strålende solskinn.

Fikk også pakke fra Emotiva:

Hjemme hos LarsGr - Prosjekt "TV-bod" er ferdigstilt. #Bilder-emo-hdmi-jpg

Hjemme hos LarsGr - Prosjekt "TV-bod" er ferdigstilt. #Bilder-emo-hdmi-1-jpg

Ellers har det vært rolig på utbyttingsfronten i det siste, er andre interesser som får mer fokus på denne tiden av året..

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferie er en fin ting. Hatt ferie siden 1. juli, og har fortsatt 2 uker igjen

Muse tror jeg nok var en fantastisk opplevelse. De skal jo være helt rå live.

Lite som skjer her og for tiden når det gjelder ny-innkjøp til stereo´en. Andre interesser her og som har fått min oppmerksomhet de siste månedene. Siste dagene har gått med til "shining" av Audi´en. Lakkrens, vask, polering, full rens innvedig og motorvask. Utulig kjekt når været er så bra som de siste dagene. Jobbe 20 min - 20 min kaffepause - 20 min jobb, osv
    Kjøpte meg forresten en 07 mod Touran som bil nr 2 nettopp.... Veldig god å kjøre og utrulig praktisk.

Ellers har jeg hatt mange prosjekter på utearealet i heimen, som jeg endelig har fått gjennomført. Alltid noe å ta seg til i ferien :roll:

Høsten nærmer seg med stormskritt, raskere enn man tror, og da våkner nok oppgraderingsspøkelset igjen :shock:

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på å bestille meg Behringer UCA222, likt det du bestilte.
    Er du fornøyd med det? Planen var å bruke det som lydkort fra en PC til stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De var ganske så dårlig live på Hove. Men mulig de generelt bare var totalt lei av å ha konsert på en ny plass i verden hver eneste dag :P

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferie er en fin ting. Hatt ferie siden 1. juli, og har fortsatt 2 uker igjen

Lite som skjer her og for tiden når det gjelder ny-innkjøp til stereo´en. Andre interesser her og som har fått min oppmerksomhet de siste månedene. Siste dagene har gått med til "shining" av Audi´en. Lakkrens, vask, polering, full rens innvedig og motorvask. Utulig kjekt når været er så bra som de siste dagene. Jobbe 20 min - 20 min kaffepause - 20 min jobb, osv
    Kjøpte meg forresten en 07 mod Touran som bil nr 2 nettopp.... Veldig god å kjøre og utrulig praktisk.

Ellers har jeg hatt mange prosjekter på utearealet i heimen, som jeg endelig har fått gjennomført. Alltid noe å ta seg til i ferien :roll:

Høsten nærmer seg med stormskritt, raskere enn man tror, og da våkner nok oppgraderingsspøkelset igjen :shock:
    Ja, det blir gjerne fokus på litt andre interesser på denne tiden av året.
    Regner med det blir byttet litt i løpet av høsten/vinteren ja..

Gratulerer med ny bil. Touran er en trygg og praktisk familiebil det. Ganske velkjørende også synes jeg. Og den kler jo også "feite lisser" 105/140 eller den heller sjeldne 170HK du har gått for?

Muse var glimrende, og været viste seg fra sin beste side også. En kamerat hadde båten liggende ved Bryggen, så det ble pilsing der både før og etter konserten. Hørte det låg over 200 fritidsbåter langs Bryggen denne helgen, kan si det slik at byen "kokte"..

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Lurer på å bestille meg Behringer UCA222, likt det du bestilte.
    Er du fornøyd med det? Planen var å bruke det som lydkort fra en PC til stereo.
    Vel, jeg har kun forsøkt det èn gang. Brukte det når jeg målte frekvensrespons med RoomEQ Wizard.
    Det funket i alle fall fint da.
    Siden har det lagt i esken sin..

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    De var ganske så dårlig live på Hove. Men mulig de generelt bare var totalt lei av å ha konsert på en ny plass i verden hver eneste dag :P
    Såg de på Roskilde i 2004 og da var stemningen magisk.
    Synes ikke de har blitt dårligere med årene.

Kan være de hadde en dårlig dag på Hove, for de går for å være et glimrende live-band...

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har kun forsøkt det èn gang. Brukte det når jeg målte frekvensrespons med RoomEQ Wizard.
    Det funket i alle fall fint da.
    Siden har det lagt i esken sin..
    Bare ligger og tar opp plass ja, ikke bra ikke bra.. selge?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Bare ligger og tar opp plass ja, ikke bra ikke bra.. selge?
    Hehe.
    Den er jo ikke verdt stort. Mener den kostet noe sånt som kr. 250,-.
    Ebay er plassen å se.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir gjerne fokus på litt andre interesser på denne tiden av året.
    Regner med det blir byttet litt i løpet av høsten/vinteren ja..

Gratulerer med ny bil. Touran er en trygg og praktisk familiebil det. Ganske velkjørende også synes jeg. Og den kler jo også "feite lisser" 105/140 eller den heller sjeldne 170HK du har gått for?

Muse var glimrende, og været viste seg fra sin beste side også. En kamerat hadde båten liggende ved Bryggen, så det ble pilsing der både før og etter konserten. Hørte det låg over 200 fritidsbåter langs Bryggen denne helgen, kan si det slik at byen "kokte"..
    Takk takk. Det ble bare 105 hk tdi gitt. Fikk et såpass godt tilbud på den at jeg bare måtte slå til. Absolutt ingen bil som vekker oppsikt i byen, men til mitt bruk er den helt topp. Skulle ha en økonomisk, praktisk og driftssikker bil. Brukes i hovedsak til/fra arbeid + småkjøring på fritiden. Mulig jeg setter i baksetene til høsten når minste frøkna begynner i barnehage.... koste 50 K til staten :twisted:

Når det gjelder hovedbilen i familien, A4´en, er vi noe forvirret. Bilen runda akkurat 100 000 km og begynner å bli gammel. Er som regel nå de uforutsette utgiftene begynner, noe jeg ikke vil ha. Det vi nå ikke klarer å bestemme oss for er " Beholde bilen å satse på at den går 100 til uten problem, kjøpe ny A4 2,0 Tdi Avant MLT S-line (skal inn på mandag å få et tilbud på ny) eller skal vi være "litt kjedelig" å gå for en ny Volvo V70 stv.".......
    F... ikke lett dette. Det fornuftige vil jo være å beholde bilen, men da bilinteressen min er minst like stor som AV interessen, er det jo kjekt med nytt (Du vet sikkert hva jeg mener 8) )

Den som lever får se .......

Side 14 av 32 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •