Iceballs nye stuekino - begynner å ta form

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Iceballs nye stuekino - begynner å ta form

Etter at jeg endelig gjorde drøm om til virkelighet for et halvt års tid siden, og gikk til innkjøp av et skikkelig hjemmekino system, er det nå klart for å føre dette videre i min egen leilighet.

Leiligheten er bygd i 2008, ligger midt på Skøyen og er skarve 43 m2 stor. Det er et ganske tungt bygg og nesten nytt, så jeg håper det demper lyden ganske bra. Det kommer jeg nok til å finne ut snart uansett.

Planen er å få plass til et elektrisk lerret forran tven sammen med en god projektor. I tillegg skal jeg ha en ny tv-benk og en god bluray spiller.

Plantegningen er ikke helt riktig, det er to skyvedører til soverommet. Har tenkt å plassere utstyret mellom skyvedørene og over den høyre. Klarer meg fint med en dør til senga. Tror jeg da har en total bredde på rundt 240 cm, og håper å få plass til kanskje et 92" Dreamscreen tab-tension lerret eller lignende.

Dagens oppsett før flytting består av følgende utstyr:

Elektronikk:
    Yamaha RX-V1900B receiver
    Emotiva XPA-5 forsterker

Høytalere:
    Front: Vienna Acoustics Mozart Grand
    Senter: Vienna Acoustics Maestro Grand
    Bak: KEF HTS3001
    Rumperistere: 2 stk Clark Synthesis TST429 i en treseter

Monster M1.2s høytalerkabler
    Monster M1000 HDMI kabler

Bilde:
    Samsung LE40A786 LED tv
    Pioneer BDP-320 blu-ray spiller
    Pantone Eye-One kalibrering
    Logitech Harmony 555

Et eldre bilde før XPA-5 og Maestro Center var på plass blant annet:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektor: Vurderer enten Epson TW-3800 eller TW-5000. Må finne ut hvor stort lerret det blir plass til og lyskontroll. Alt av tak og vegger er jo hvitt og det blir nok ikke maling med det første, men tips tas imot.

Lerret: Dreamscreen tab-tension 92" hvis det ikke blir for bredt frister. Andre forslag?

Bluray: Har tidligere brukt en PS3 60GB, men den er ikke min, samtidig som den støyer alt for mye. Usikker på hvilken prisklasse jeg skal legge meg på enda.

Tv-benk: Utrolig mange muligheter, og må få målt nøyaktig før noen blir vurdert serriøst.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kjøp av leilighet8) Blir spennende å følge med på utviklingen etterhvert som du bærer det glimrende utsyret ditt inn i den nye leiligheten:-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om at du kan få grei sitteavstand til lerretet. Har du målt sånn ca. hvor langt unna det blir? Det er vesentlig for størrelsen på lerretet.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny leilighet!
    Masse bilder av nykinoen er obligatorisk!
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk:-P Bilder skal selvfølgelig komme så fort tingene er på plass! Minner meg om at jeg fortsatt ikke har levert inn speilrefleksen på reperasjon.

Jeg har ikke målt noen avstander enda, bortsett fra at jeg vet at senga og veggen mellom skyvedørene er rundt 150 cm og en vanlig dør er 80 cm, og dermed kom jeg frem til ca. 240 cm bredde i den første posten.
    Er bare en uke igjen til jeg overtar, og den dagen kommer til å gå til oppmåling og "CADing" på pcen tenker jeg.
    Vil tippe på en sitteavtand på rundt 250 cm, og 300 cm til bakkant av sofaen/døra fra entreen.

Må også få inn bakhøytalere, som nok blir på stativ, uten at man går på de når man går inn døre fra entreen. Høyre bak kunne forsåvidt festes i den "lille skilleveggen mot kjøkkenet".

Må jo nevne at jeg vurderer et par VA Haydn bak og brukene KEFene som presence.

Av bluray spillere vurderer jeg Philips BDP9500, Dune BD Prime 3.0, en eller annen Pioneer eller PS3 Slim.
    Kommer til å bygge om min nåværende stasjonære pc til en mindre HTPC med et av de nye ATI kortene. Sånn sett blir kanskje Dune overflødig, det samme med PS3 sammen med PS3 Media Senter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OI.OI. Gratulerer med flott leilighet, og fremtidig flott kino. Ser frem mot flere bilder og inntrykk av begge deler. Hvordan er du fornøyd med HT og senter. Som du ser har jeg nesten det samme. Flotte HT?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble Ås for kjedelig for deg? Dette ser unektelig spennende ut. Er veldig klar for å komme på besøk når du har kommet deg i hus

Er veldig spent på å høre Vienna'ene dine!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig fornøyd med VA. Det skal sies at jeg er ganske fersk i gamet med skikkelige høytalere, men når man kan høre time etter time på en høytaler uten å bli sliten, så er jeg fornøyd! Utseende og kvaliteten trekker ikke akkurat ned heller :razz:
    Jeg har vurdert å bytte til BBG eller BCG, men det blir nok vanskelig å plassere i den lille stua. Spørs om naboene uansett kommer til å like Mozart best, gjerne sammen med et par rumperistere til film.:-o

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hans. Ja, Ås ble litt kjedelig! Får 400 meter å gå til jobben nå, så det blir mye tid spart...blir fort en film om dagen faktisk!
    Skal selvfølgelig invitere til film og musikk en dag, men kan hende jeg må komme en tur til deg først og se på den nye projektoren din først. Er veldig usikker på hva jeg skal gå for selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med leilighet

Fyr på med bilder så snart speilrefleksen er reparert.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceball
    Må jo nevne at jeg vurderer et par VA Haydn bak og brukene KEFene som presence.
    Haydn bak fungerer utmerket! Kan anbefales på det varmeste Men hvis du har litt dårlig plass er kanskje Waltz å foretrekke. De kan du slenge rett på veggen og de bygger mye mindre enn Haydn. Prisen er litt stivere, men du får med veggstativer på kjøpet så det gjør differansen til Haydn litt mindre. Jeg merker selv at Haydn tar mye plass, selv når de henger på veggen.
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir overtakelse og oppmåling av leiligheten imorgen.
    Bestilte meg ny bluray spiller og valget falt på Pioneer BDP-320:smile:
    Kommer nok mer løpet av helgen, mellom jobbvaktene hvis jeg klarer.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er nyleiligheten? Regner med at det er kaos og pappeskehelv**e for øyeblikket
    SB Touch

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med leilighet.
    Dette blir nok en flott stuekino etterhvert.
    Når det gjelder bak ht,har du sett på Focal Dome.
    Disse kunne du jo hengt i taket.

Titt gjerne innom min stuekino tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ision-1-a.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten helgeoppdatering er jo på sin plass.
    Ekstrajobb i går, så fylla og jobb igjen om 2 timer, så får ikke gjort så mye. Tven står på gulvet og fungerer, sofa er på plass.8)
    Anlegget står fortsatt i eskene sine, for må først finne ut hvordan lerret og tv-benk løsning jeg går for.
    Vurderer å fjerner listene rundt den venstre skyvedøra, setter inn en sponplate og tapetserer hele veggen. Da har jeg rundt 280 cm vegg og hvis hver høytaler får 30 cm til disp. så har jeg ca over 220 cm i gjenn, altså et 92" lerret.
    Var en tur innom avshop på fredag og fikk sett 92" tab-tension V4 grått, og det var veldig fint lerret, men koster jo deretter.
    Veldig usikker på hvor mye jeg skal legge i lerret og hvilken type. Kommer nok til å gå for TW-5000.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd Iceball Skal følge nøye med, regner med at jeg blir invitert på "visning" en dag

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

På tide med en oppdatering nå som vi har startet på et nytt år.
    Det har ikke blitt mye tid og penger til overs for AV nå i jula. Har veid opp forskjellige tv-bord, pj, lerret og løsninger, og nå begynner ting forhåpentligvis å nærme seg.

For å få råd til pj og lerret har jeg bestemt meg for å gjøre om litt på lydsiden. Jeg har bestemt meg for å selge Emotiva XPA-5, Yamaha RX-V1900 og én rumperister. Skal handle inn en rumperister-forsterker og sannsynligvis Yamaha RX-V3900 som kompensasjon.

Hadde veldig lyst på Spectral sin Brick serie, men det ble for dyrt

Endte litt på impuls opp med Just Racks JRS-121 i dag

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går dessverre sakte med hjemmekinoen, men fikk ordnet lenger kabel til senteren i går, og ikke minst nye ørepropper med det korte navnet; Monster Turbine Pro Special Edition Copper Professional In-Ear Speakers! Link
    Har ikke rukket å høre så mye med de, men jeg trodde de vanlige Turbine var gode, men disse er en helt annen liga! Utrolig detaljrike og med en nydelig bass.
    Ulempen, dyra ja, men småpenger i forhold til alt annet av AV utstyr8)

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det her?