Truls sin kino. Nye høyttalere i horisonten...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 101
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Truls sin kino. Nye høyttalere i horisonten...

Er vel på tide å lage min egen tråd nå, ser vel ut som interessen for hifi og hjemmekino bet seg godt tak i meg.

Vel til å begynne med så var planen å bruke ca 30.000kr på hjemmekino, noen små satelitter og en liten sub. Som utstyrslisten under tilsier så har jeg sprengt budsjettet "litt":roll:

Utstyrsliste så langt:
    Philips 42PFL9803
    Monitor Audio GS20
    Onkyo TX-NR1007
    Klipsch RCX-4
    Klipsch RSX-4 og RSX-5
    2x Elemental Designs A7s-650

Slenger ut et bilde som er knipset fra spisestua:

Og dingsen som jeg bruker som kilde:

Å for å skryte litt av subbene, her er resultatet jeg fikk fra REW etter EQ=)
    Dette kan bli en meget vakker kurve hvis jeg investerer i en AS-EQ1
    Vedlegg 60990
    [YOUTUBE]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YxFJVi0P2rc&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/YxFJVi0P2rc&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/YOUTUBE]

Planene fremover er å få en matchende senterhøytaler og dedikert effektforsterker til frontrekka.

Kom gjerne med tips og anbefalinger

Å for morro så får dere et bilde av min andre "hobby"=)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør man spørre hva du skal med 3 subber, eller er det bare kjøpe-mani som står i høysetet? :P

Flott utstyr
    Selv om kanskje stua er litt for liten til å utnytte det helt, så vil man jo alltid flytte til bedre plasser senere ^^,

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, utstyret er kjøpt mht at jeg blir å flytte inn i noe større iløpet av vinteren.

Den subben fra XTZ kjøpte jeg inn for å ha en ventesub mens de fra Midgard er på tur. Så blir det og litt morro å samenligne XTZ subben med de fra Elemental Designs:twisted: Skal bli en morro side-by-side:-P

Etter det blir nokk XTZ subben å finne seg et nytt hjem hos en bekjent som går skole.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også flott at noen går andre veier enn SVS..
    Selv om det gjerne er SVS som er kongen :P

Selv nyter jeg også hybellivet der anlegget tar opp en (alt for) stor plass :P
    Men er nå sånn det skal være

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da komm det en liten søt XTZ w8.16 in døra her. Men problemene står i KØ!

1. Prøver jeg å lytte i "stereo mode" ,som tilsynelatende er det eneste som støtter bruk av subwofer under stereolytting, så blir lyden grusom. Høres ut som noen tuller inn høytalerne i en dyne.

2. Jeg sliter med å få trykk i de lave frekvensene. Trodde subben skulle hjelpe men neida, ikke noe spark i brystet, ingen ekstra vibrasjoner, bare iritasjon siden man hører meget tydelig hvor den er plasert.

Har plasert subben jevnt med frontrekka, og kalibrert med Audyssey. Fase og alt står på 0 på subben. Og crossover står på 80HZ på reciver.

Har og testet å flytte høytalerne, nå står hele frontrekka mitt i rommet, samme problem.

Er rommet mitt et bass-spise-monster eller er kansje reciveren en mandagsreciver?

Skal teste subwoofer crawl nå.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... 9kvardrat.. og så svære subwoofere.. ser ikke helt hensikten. Og hvis det er hybel. Lykke til.....

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hmm... 9kvardrat.. og så svære subwoofere.. ser ikke helt hensikten. Og hvis det er hybel. Lykke til.....
    "Hybelen" er bare midlertidig, skal flytte i større nå i vinter. Måtte nøye meg med noe kjapt siden jeg har husdyr jeg drasser på.

Hmm, subben var optimalt plasert ser det ut for, men hvis jeg setter frontene til å ikke være "full band" så blir lyden over hele spektret sterkt redusert mtp kvalitet. I Stereo Mode altså.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt noe om levering fra eD?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg har ikke det. Håper på at vi får en update iløpet av uka.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, satser på det.
    Har gått lenge uten sub nå. Maskeringen begynner å bli klar, så jeg trenger de sårt

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, tror kanskje jeg får mine en dag eller noe før dere grunnet den ekstra frakten til Sandnes og Lofoten 8)
    Vil dere helst at jeg skal hode kjeft eller vil dere høre fra meg hvordan første inntrykket er? Er jo jeg som har bestilt de minste og mest puslete av oss tror jeg men tror nok jeg skal klare å vekke naboen på tross av det:twisted:

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hehe, tror kanskje jeg får mine en dag eller noe før dere grunnet den ekstra frakten til Sandnes og Lofoten 8)
    Vil dere helst at jeg skal hode kjeft eller vil dere høre fra meg hvordan første inntrykket er? Er jo jeg som har bestilt de minste og mest puslete av oss tror jeg men tror nok jeg skal klare å vekke naboen på tross av det:twisted:
    Selvfølgelig vil vi vite hvordan første intrykket er.
    Går jo rundt som en 5 åring, en lørdag uten godteri......

Må vel regne med en ekstra uke eller to for de som Truls skal ha....

AjSelj: Hørt noe fra midgard ang levering?
    Fikk mail derfra forrige tirsdag, om at de var i Norge, og ventet på utkjøring via DHL.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser man det ja, i "stereo mode" med subwoofer på så kobles audyssey equalizeren inn. Når jeg fikk koblet ut audyssey eq'en så ble lyden bra igjen.

Skal si den lille subben ble bra etter eq'en ble utkobblet. Nå hører man ikke hvor den er plasert, og den hengte med til 110db på musikk, da begynte GS20'ene å gi fra seg portstøy.

Så snart du har dem i huset AjSelj, ja da vil vi ha update. Jeg går og som en unge å gleder meg.

Denonbuster: Det tar 4-7 dager for Schenker å kjøre til lofoten med pakker. Tror du jeg bor på Nordpolen eller:P Når jeg tenker meg om, tror ikke jeg har gitt Midgard adressa mi enda:-?

Edit: Utrolig for skriveleifer jeg har i dag...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Selvfølgelig vil vi vite hvordan første intrykket er.
    Går jo rundt som en 5 åring, en lørdag uten godteri......

Må vel regne med en ekstra uke eller to for de som Truls skal ha....

AjSelj: Hørt noe fra midgard ang levering?
    Fikk mail derfra forrige tirsdag, om at de var i Norge, og ventet på utkjøring via DHL.
    Hehe, ja da skal vi se om jeg ikke får sendt dere noen inntrykk så snart det er oppe å går her. Har egentlig fokusert på andre ting helt frem til nå, gleder meg ikke så rent lite selv, men har tre eksamner før helgen som demper iveren litt :neutral:

Var i kontakt med Midgard om noen flere surround høytalere her forleden, og da spurte jeg om det hadde vert mulig å få dem på fredagen denne uken.
    Trodde det skulle kunne la seg ordne, men hvis ikke så vet jeg hvor DHL sentralen ligger og vaktholdet er sikkert ikke sååå godt hehe:twisted:

Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Så snart du har dem i huset AjSelj, ja da vil vi ha update. Jeg går og som en unge å gleder meg. .
    Skal gi lyd fra meg jeg, bare krysser fingrene for at subbene låter best der jeg har tenkt å ha dem! Har liksom litt begrenset med plass til å flytte dem rundt, noe som ser ut til å være et potensielt problem dere deler med meg.

Denonbuster: Det tar 4-7 dager for Schenker å kjøre til lofoten med pakker. Tror du jeg bor på Nordpolen eller:P Når jeg tenker meg om, tror ikke jeg har gitt Midgard adressa mi enda .
    Hehe er det mer enn en Truls i lofoten da

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser man det ja, i "stereo mode" med subwoofer på så kobles audyssey equalizeren inn. Når jeg fikk koblet ut audyssey eq'en så ble lyden bra igjen.

Skal si den lille subben ble bra etter eq'en ble utkobblet. Nå hører man ikke hvor den er plasert, og den hengte med til 110db på musikk, da begynte GS20'ene å gi fra seg portstøy.

Så snart du har dem i huset AjSelj, ja da vil vi ha update. Jeg går og som en unge å gleder meg.

Denonbuster: Det tar 4-7 dager for Schenker å kjøre til lofoten med pakker. Tror du jeg bor på Nordpolen eller:P Når jeg tenker meg om, tror ikke jeg har gitt Midgard adressa mi enda:-?

Edit: Utrolig for skriveleifer jeg har i dag...
    Hehe, jeg har også hatt en liten 8" her til nå, var det ikke du som beskyldte meg for å ha jukset da Truls?
    Kan ikke si jeg har hatt samme problemene som deg når det gjelder den lille subben, men skulle likt å kunne målt litt lydtrykk her. 110db er da respektabelt det, men kan hende du kan dele slik at du ikke får portstøy før ennå høyere.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, blir å dele når A7s'ene kommer i hus. Men det er ikke hverdagskost å spille så høyt så stresser ikke=)

Gleder meg til å høre deres meninger om subbene, tror ikke mitt intrykk kommer til å ha for mye å si mtp sammenligningsgrunnlag.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det JEG er spent på er sammenligning mellom eD og SVS.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det JEG er spent på er sammenligning mellom eD og SVS.
    Om noen i oslo regionen har lyst til å gjøre en sammenlikning stiller jeg opp jeg Skal høre litt rundt om hvor det kan være egnet å ta en slik test, kan godt testes mot flere så kan det skrives litt om det.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trålte litt gjennom nettet i morges, kom over disse fra Dynavoice

Dynavoice Magic FX-4 EX Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Noen som har formening om dem? kunne vært morsomt å brukt som DSX og PLIIz høytalere, de ser da ut til å være meget plasseringsvenlige. Lurer litt på om de blir å krølle til lyden i rommet, kansje de stikker seg ut med anerledes lydsignatur.

Men over til den minste subben i XTZ sit utvalg, den overasker. Tok meg en time med DB-måleren og litt manuel EQ og den låter overaskende bra. Tok og initiativet til å jevne ut responsen på frontene, som varierte med 18db. Litt dumt at jeg ikke kan justere hvær front for seg selv, tror resultatet kunne bli mye bedre. Men nå er subben så å si ikke merkbar, den fyller bare fint på i de nederste frekvensene=)

Og BTW AjSelj. du blir aldrig i livet å få subbene i morgen:-P

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De der høyttalerne var jo lekker, og igrunn akkurat det jeg mangler for å få litt bedre lyd på min alt for trange hybel. *Legge av 1500 kr etter jul*

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •