Oppgradering til HEGEL?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering til HEGEL?

Hei og Velkommen hit!

For noen måneder siden ble jeg nybakt eier av et stereoppsett i 100.000.- klassen! Ikke dårlig bare det? Etter 1,5år på leting og etter utallige demo oppmøter og timers lesning på nett spesielt her..

Så langt består det hele av:
    Fronter: SystemAudio Explorer [Maple] - ikke sandfylt (enda) på originalføtter!
    Hegel H200 Integrert forsterker 2x 200W [silver]
    Hegel CDP2A mk2 CD-spiller [silver]
    Nordost Baldur Signalkabel XLR
    Nordost Baldur Høyttalerkabel 2 x 2m Bi-wire

Høyttalerkablene var nok det som måtte testes mest før Baldur ble værende til slutt etter en utrolig mer behagelig opplevelse enn hva Red dawn kunne gi!

Bitt av basillen har også jeg blitt og henter mye inspirasjon av andre her med utrolig mye kunnskap og komponenter man kan drømme om..
    Anyways, så ønsker jeg å få inn feedback på oppgradering med tanke på stereo til min H200.
    Spikes til Explorerne, sandfylling, mer effekt - hva er god match? Alle tips taes imot med åpne armer

Selv føler jeg "sounden" er akkurat slik jeg liker den ( klokkeklart, varmt & spiller kjellerdypt) "bitt av basillen" og snuser derfor på videre utbygging! Noen erfaringer eller tips?? I første omgang som sagt er det stereo som gjelder inntil nye tv'n kommer (Philips 52PFL9704H 52" LED-TV) da må skikkelig tv-benk\hifi rack inn i hus samt center og sub..ja egentlig det hele!

En fristelse jeg har hatt en stund nå er, SVS-13PC Ultra men den er STOR og som så alle timene med optimalisering og utprøving for bassen blir optimal iforhold til rommet etc.. :???:

Takk for oppmerksomheten

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kongeoppsett! Det lukter mange fine timer i sweetspot av oppsettet :-D
    Angående tweaks er sandfylling av høyttalerne en innertier. Det rydder ofte opp i bunn. Husk bare å bruke helt tørr sand. Blåsesand koster 50 kr for 25 kg på Biltema og fungerer veldig bra.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!
    Angående sandfylling så sier Ole Witthøft, System Audio A/S følgende:
    "Sandfyldning af SA explorer forbedrer lyden i større eller mindre grad, afhængig af "hårdheden" af det gulv højttaleren er placeret på. Det eneste sikre er at lyden forbedres yderligere." og videre.. "Når højttaleren står mere stabilt sker der en "opstramning" af lyden i enhver henseende. Dybere bas, fastere bas, klarere mellemtone, bedre dynamik, større præcision i placeringen af instrumenterne i lydbilledet. Eller sagt på en anden måde: en generel forbedring."
    Eneste er at det kan endre mye i henhold til min personlige smak for lyd sier han videre.. skummelt.. Noen andre som har fylt på 5liter sandblåser sand uten pose??

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isbiten
    Eneste er at det kan endre mye i henhold til min personlige smak for lyd sier han videre.. skummelt.. Noen andre som har fylt på 5liter sandblåser sand uten pose??
    Jepp, men ikke i høyttalere
    Skriver han ikke egentlig at hvis du liker blaut bass og udefinert mellomtone burde du ikke sandfylle høyttalerne? Kan du ikke lage en poseanordning som gjør at du slipper å ødelegge støvsugeren hvis du ikke er fornøyd?
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Blaut bass høres værre ut en slapp bass?
    Men angående poseanordning skal sjekkes grundig ut, setter igang en mail til de angående det så får vi se hva de mener om saken. Satan å ha litervis med sand oppå parketten når den faktisk er støvsugd òg hehe..

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang støvsuging av sand så bare tre en lang sokk på tuppen av støvsugeren så den går inn i sugerøret. Da suger den sanden inn i sokken i steden for inn i støvsugeren.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Blaut bass høres værre ut en slapp bass?
    Men angående poseanordning skal sjekkes grundig ut, setter igang en mail til de angående det så får vi se hva de mener om saken. Satan å ha litervis med sand oppå parketten når den faktisk er støvsugd òg hehe..
    En hel haug finkornet sand på parketten er ikke noe å hige etter nei. Tror Tigerbergets triks er en liv- og parkettredder

Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Ang støvsuging av sand så bare tre en lang sokk på tuppen av støvsugeren så den går inn i sugerøret. Da suger den sanden inn i sokken i steden for inn i støvsugeren.
    Kjempetriks!
    Herlig signatur forresten
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig smart tips!
    Du som besitter slike gode tips har du gjort dette før eller falt bare tanken deg inn?
    Hvem ønsker seg ikke mer dybde og fasthet i bassen, klarere mellomtone og mer dynamikk til Jul? Tror jeg er solgt til å gå til innkjøp av sand og starte å fylle som første tweak..
    Men ellers andre muligheter for lydforbedring dere vet om? Er absolutt klar for en ny investering om det betyr betydelig mer morro!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig smart tips!
    Du som besitter slike gode tips har du gjort dette før eller falt bare tanken deg inn?
    Hvem ønsker seg ikke mer dybde og fasthet i bassen, klarere mellomtone og mer dynamikk til Jul? Tror jeg er solgt til å gå til innkjøp av sand og starte å fylle som første tweak..
    Men ellers andre muligheter for lydforbedring dere vet om? Er absolutt klar for en ny investering om det betyr betydelig mer morro!
    En god single malt eller rødvin hjelper alltid. Behøver ikke å være dyrt heller :lol:
    SB Touch

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    En god single malt eller rødvin hjelper alltid. Behøver ikke å være dyrt heller :lol:
    Har en 10år Glen' som er veldig ok om du liker den litt mildere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for gode tips og positiv respons av folk her! Har lært mer på feedbacken på denne tråden enn hva man kan håpe på. Da får jeg søke nettet rundt etter alle anbefalinger og lese meg opp slik at jeg kan hjelpe andre en dag eller hur? Forhåpentlig vis funker sandfyllinga godt som mat i magen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg gått til innkjøp av sandblåser sand og fylte på 1liter i hver front.. Satan det ga et enormt løft spesielt mellomtona og bassen ble mer kontant. Rett og slett tøffere å høre på! Lydbildet er definitivt større enn det var uten sand i.

Spørs om ikke jeg venter noen dager før jeg tørr gå til innkjøp av strømfilter og låne med strømkabler hjem..Greit å bli vant til forandringene først tenker jeg da

Blir Monster 5100 strømfilter og Nordost Shiva til cd-spiller og H200'n istedet for den standard dritt kabelen som følger med..:neutral:

Noen erfaringer\anbefalinger med tanke på strømfilter og strømkabler? Hører at det er summe lyd i høyttalerne når H200'n skrus på så håper å bli kvitt dette pluss helst litt til hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liter er litt lite.. Du skal ha 2,5 til 3,0 liter i hver.. Et tips her er å sage av en brusflaske i to, så fungerer det som trekt. 8)

Ellers så høres det rart ut at du har summelyd på anlegget ditt. Har du signalkablene rett veg?

Nordost Pulsar Points en god oppgradering for en billig penge..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •