Unified's sound - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 324
    Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er to stk Emotiva XPA-1 med litt kabler og stash sendt fra USA.

Oppsettet blir da bestående av:
    Emotiva ERC-1 cd-spiller
    Emotiva UMC-1 flerkanals lyd og bilde prosessor
    Emotiva 2x XPA-1 monoblokker
    Klipsch RF-63 gulvstående fronthøyttalere

Dette vil fungere som et rent 2.0 oppsett og står nå oppe i loftsstuen. Har i de siste dagene styrt litt med plassering, og avstander, samt satt inn manuelle verdier på EmoQ.

Når RF-63 er koblet opp på xpa-1ene skal de få kjørt seg bra en periode, elementene og effektene trenger en del innspilling.

Etter det igjen skal jeg komme med litt erfaringer om høyttalerene, forsterkerene og eventuell matchen mellom disse. Spennende tider!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Emotiva XPA-1 koblet opp til RF-63ene.
    Første inntrykk er mildt sagt imponerende.
    XPA-1 leverer klar og nøytal lyd, muligens noe skarpt nå i starten, men mine ører får nok tilvenne seg det. For en herlig punch, det meste sitter som det skal, bare etter noen timer spilling. Det er godt å tenke at mest sannsynlig bare blir bedre med tida også. Dette var gøy!

Men, merker at jeg har koblet noen følsomme høyttalere opp mot xpa-1. Det kom umiddelbart en forholdsvis sterk susing fra høyttalerene, heldigvis ikke et problem på et ok volum, men kan kanskje bli et problem. Har lest at dette har skjedd andre også som har kjørt de kraftigere emotivaene og klipsch.
    Skal rydde litt i kabelsalaten før jeg kan påstå at det er et problem. Jeg har nok uansett bestemt meg for at jeg kan leve med det

Skal komme med noen bilder av stereobenken i morgen!

Heia Norge!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med XPA-1. Krefter kan ikke være et problem nå ihvertfall.

Du kan jo eksprimentere litt med en mørkere pre (EC, Abrahamsen, Parasound, rør?) for å tune klangbalansen noe.

Støy i høyttalerne er normalt til en hvis grad med så følsomme høyttalere, men jeg hadde selv RF-63 på XPA-2 og 5 og hadde ikke hørbar støy i sweetspot selv under noen omstendighet.

Dine RF-63 er veldig jo veldig nye, de fleste rapporterer om betydelig glattere diskant etter 500-1000timer. Og som vi har snakket om før, ikke glem rommet. Du kan gjøre langt tydeligere endringer med akustiske tiltak enn bytting av elektronikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Da er Emotiva XPA-1 koblet opp til RF-63ene.
    Første inntrykk er mildt sagt imponerende.
    XPA-1 leverer klar og nøytal lyd, muligens noe skarpt nå i starten, men mine ører får nok tilvenne seg det. For en herlig punch, det meste sitter som det skal, bare etter noen timer spilling. Det er godt å tenke at mest sannsynlig bare blir bedre med tida også. Dette var gøy!

Men, merker at jeg har koblet noen følsomme høyttalere opp mot xpa-1. Det kom umiddelbart en forholdsvis sterk susing fra høyttalerene, heldigvis ikke et problem på et ok volum, men kan kanskje bli et problem. Har lest at dette har skjedd andre også som har kjørt de kraftigere emotivaene og klipsch.
    Skal rydde litt i kabelsalaten før jeg kan påstå at det er et problem. Jeg har nok uansett bestemt meg for at jeg kan leve med det

Skal komme med noen bilder av stereobenken i morgen!

Heia Norge!

prøv andre kabler enn emotiva sine, vet noen har hatt litt sus med de

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Støy i høyttalerne er normalt til en hvis grad med så følsomme høyttalere
    Kun hvis en har støy oppstrøms i lydkjeden.

Men er ikke du på jakt etter XPA-2, unified86? Hva skal du med den når du har XPA-1?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med XPA-1. Krefter kan ikke være et problem nå ihvertfall.

Du kan jo eksprimentere litt med en mørkere pre (EC, Abrahamsen, Parasound, rør?) for å tune klangbalansen noe.

Støy i høyttalerne er normalt til en hvis grad med så følsomme høyttalere, men jeg hadde selv RF-63 på XPA-2 og 5 og hadde ikke hørbar støy i sweetspot selv under noen omstendighet.

Dine RF-63 er veldig jo veldig nye, de fleste rapporterer om betydelig glattere diskant etter 500-1000timer. Og som vi har snakket om før, ikke glem rommet. Du kan gjøre langt tydeligere endringer med akustiske tiltak enn bytting av elektronikk.
    Nå er det mye krefter å ta av ja
    Det er klart det låt bra med XPA-5 også, men det ble helt klart en markant oppgradering.
    Jeg skal få meg en stereo-pre med tiden. Jeg ønsker meg en Emotiva XPS-1. Jeg hadde USP-1 tidligere, men ble lei av signalkrøll mellom fjernkontrollene. Ellers var USP-1 et tilskudd i kjeden som er hjertelig velkommen igjen

Jeg har allerede rokka litt om i kablene, og sjekke alle terminaler, og kan allerede nå konstatere at susen avtar. Det er mulig at susen også kommer av at xpa-1ene er helt nye, og at de kanskje må breake in. Jeg hadde en omformer en gang som suste mye i begynnelsen, men som etterhvert avtok. Mulig hørselen min blir vant med susen også da, det vet jeg ikke.

Når det gjelder loftet mitt, så er det faktiskt mye bedre akustisk en da jeg hadde oppsettet i kjelleren. I kjeller var det mur og flis. Her oppe er det tregulv, tretak, stort persisk teppe og en sofa som dekker mye. Mange myke kanter

Jeg skal ikke var rask i konklusjonene her, er selvsagt klar over innspillingstiden. Ville bare dele mine umiddelbare tanker!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    prøv andre kabler enn emotiva sine, vet noen har hatt litt sus med de
    Jeg har emotiva-kabler i hele kjeden nå. X-serien. Fra CD-spiller til prosessor, fra prosessor til effekt, og fra effekt til høyttalere. De virker svært solide, og inntil videre lar jeg dem gjøre jobben.
    Jeg håper at innpspilling av komponenter og ører gjør at susen forsvinner 8)

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

Men er ikke du på jakt etter XPA-2, unified86? Hva skal du med den når du har XPA-1?
    Hvordan vet man, og hva skyldes støy oppstrøms i kjeden?

Jeg trenger ingen xpa-2, det er sant, men jeg har lyst å teste den for gøy
    Jeg trenger ikke xpa-5'en heller, så den blir da enten byttet eller solgt.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å koser meg med Dire Straits her nå. Masse detaljer som er kjekke å få med seg der8)

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det har du rett i. Det jeg mente er at selv beskjeden støy kan bli hørbart på høyttalere med 99db følsomhet og forsterkere med så høy gain som XPA- serien.
    Selv hadde jeg ikke mer støy enn at jeg måtte legge øret inntil hornet for å høre at det var noe overhode med RF-63 og XPA-5/2 så det er tydeligvis ikke alltid tilfelle.

Uansett, nyt de nye blokkene og legg gjerne ut noen bilder også unified!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper RF-63-ene blir fort innspilt nå.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet man, og hva skyldes støy oppstrøms i kjeden?
    Du vet du har støy oppstrøms når du hører støy fra høyttalerne Det er mange årsaker, jeg er ikke ekspert på dette, så jeg skal ikke uttale meg i detaljer. Ofte er det imidlertid strømkilden eller forsterkeren som er banditten.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du rett i. Det jeg mente er at selv beskjeden støy kan bli hørbart på høyttalere med 99db følsomhet og forsterkere med så høy gain som XPA- serien.
    Godt sagt. Det er nok litt sus i de fleste anlegg, men kombinasjonen høy gain(emotiva) og høy følshomhet(klipsch) avslører nok støy ganske raskt ja.

Uansett, nyt de nye blokkene og legg gjerne ut noen bilder også unified!
    Det skal jeg gjøre! Blir nok mye hjemme fremover8)

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet du har støy oppstrøms når du hører støy fra høyttalerne Det er mange årsaker, jeg er ikke ekspert på dette, så jeg skal ikke uttale meg i detaljer. Ofte er det imidlertid strømkilden eller forsterkeren som er banditten.
    Jeg skal undersøke dette mer dersom susingen blir forstyrrende.
    Takk for info.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Tipper RF-63-ene blir fort innspilt nå.
    Ja, det er planen!
    Har kjørt dem ganske bra i perioder, og totalt fått brukt dem i ca 60 timer nå på disse to ukene. Fortsetter jeg i samme tempo har jeg kanskje klart 1000 timer til jul! Hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir sikkert knall dette ville vurdert litt akustikk testing etterhvert hvis toppen vedvarer, ifølge mange på emo forumet skal xpa 1 være i samme gate som upa 1, bare bedre på alt , og jeg opplever ingen skarpe topper med upa 1 her, og ihvertfall ikke etter jeg fikk plassert ut noen plater

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir sikkert knall dette
    Det er allerede knall!

ville vurdert litt akustikk testing etterhvert hvis toppen vedvarer, ifølge mange på emo forumet skal xpa 1 være i samme gate som upa 1, bare bedre på alt , og jeg opplever ingen skarpe topper med upa 1 her, og ihvertfall ikke etter jeg fikk plassert ut noen plater
    XPA-1 virker svært nøytral, så det er "shit in, shit out" som du har sagt tidligere. Jeg spiller alt igjennom ERC-1(cd-spiller). Noen innspillinger blir skarpe, mens andre innspillinger blir veldig behagelige. Spilte f.eks. David Gray - White Ladder i går kveld, og da kunne jeg ikke registrere noen skarp topp. Det var egentlig ganske magisk
    Spilte jeg derimot f.eks. Beach Boys, ble det noen ganger litt ubehaglig skarpt.
    Jeg tror ikke nødvendigvis det er et problem med kombinasjonen rf-63 og xpa-1 gjør det skarpt, de bare gjenproduserer det som kommer inn, og det gjenproduseres de egentlig veldig bra. Jeg får heller velge musikk med omhu :P

Jeg prøvde såvidt å koble til datamaskinen med Spotify med vanlig jack-kabel. Oh, skrekk og gru, kvaliteten var helt katastrofe. Lyden blir avslørt med en gang.
    Må få til en bedre løsning her, og det kjapt!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg prøvde såvidt å koble til datamaskinen med Spotify med vanlig jack-kabel. Oh, skrekk og gru, kvaliteten var helt katastrofe. Lyden blir avslørt med en gang.
    Løsning = Sonos + ekstrern dac.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Løsning = Sonos + ekstrern dac.
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er allerede knall!

XPA-1 virker svært nøytral, så det er "shit in, shit out" som du har sagt tidligere. Jeg spiller alt igjennom ERC-1(cd-spiller). Noen innspillinger blir skarpe, mens andre innspillinger blir veldig behagelige. Spilte f.eks. David Gray - White Ladder i går kveld, og da kunne jeg ikke registrere noen skarp topp. Det var egentlig ganske magisk
    Spilte jeg derimot f.eks. Beach Boys, ble det noen ganger litt ubehaglig skarpt.
    Jeg tror ikke nødvendigvis det er et problem med kombinasjonen rf-63 og xpa-1 gjør det skarpt, de bare gjenproduserer det som kommer inn, og det gjenproduseres de egentlig veldig bra. Jeg får heller velge musikk med omhu :P

mener på ingen måte å kimse av oppsettet ditt, det skal være en knallkombo
    som skal spille veldig bra innspilling vil sikkert hjelpe vannvittig over tid

Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •