Fredriks AV stue - Har endelig fått bassen til å sitte!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 74
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fredriks AV stue - Har endelig fått bassen til å sitte!

Hei avforum! Tenkte å lage en tråd rundt det som skal bli min beskjedne stuekino.
    Da jeg er student og bor i leilighet blir dette et moderat oppsett både med tanke på pris og lydstyrke.

Inspirasjonen min kommer selvfølgelig fra alle de flott trådene på forumet, men jeg vil nevne spessielt Knoll sin hjemmekino. På samme måte som han er dette like mye en stue som kino, så det blir lyse vegger og et mest mulig ryddig og minimalistisk oppsett.

I dag består oppsettet av:

• Fronter: XTZ 99.36 | RF-63 forsvant ut

• Center: XTZ 99.26

• Bakhøyttalere: Sony, ukjent modell

• Forsterker: Emotiva XPA-5

• Pre: Beresford TC-7520 | UMC-1 skal inn når den er klar til levering.

• PJ: Panasonic PT-AE900

• Lerret: XXXX | 92/106" rammelerret?

• Kilde: HTPC og X-box 360 | PS3 slim skal inn

Jeg har akkurat flyttet inn så flere bilder kommer når lerret, PJ og andre ting er på plass.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke beholde Klipsch'ene og legge til en sub istedet?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipschene selges fordi de har for mye trykk, ikke for lite =)
    For all del, det er ingen hast å bli kvitt RF-63 jeg syntes de er superbra, men størrelsen, bassporter bak og følsomheten gjør de lite egnet til denne leiligheten.

Jeg trenger altså designorienterte høyttalere som tåler å stå med mindre enn 40cm til bakvegg...

Brukte Gallo REF 3.1 hadde vært drømme designmessig. Vet ikke helt hvordan de er plasseringsmessig, men regner med de oppfører seg ganske som en lukket konstruksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Klipschene selges fordi de har for mye trykk, ikke for lite =)
    For all del, det er ingen hast å bli kvitt RF-63 jeg syntes de er superbra, men størrelsen, bassporter bak og følsomheten gjør de lite egnet til denne leiligheten.

Jeg trenger altså designorienterte høyttalere som tåler å stå med mindre enn 40cm til bakvegg...

Brukte Gallo REF 3.1 hadde vært drømme designmessig. Vet ikke helt hvordan de er plasseringsmessig, men regner med de oppfører seg ganske som en lukket konstruksjon.
    Nå vet jeg ikke helt hva du hadde tenkt prismessig, men disse B&W CM9 Høyttalere - Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben
    fikk veldig god kritikk og testen sa at de passet å stå inntil vegg. B&W CM9 Høyttalere...Jeg var å hørte på dem, og personlig synes jeg det var litt lite trykk i dem, men kanskje det passer deg.
    Nothing is impossible! The impossible just takes longer to accomplish...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har glemt å oppdatere denne tråden. Jeg stod mellom CM9 og XTZ 99.36 og falt for sistnevnte. CM9 har en veldig bra mellomtone, men blir for kjedelig for meg. Skal knipse litt bilder og sånt når jeg får tak i et speilrefleks.
    Ellers takk for at du ville gi råd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hei, jeg har glemt å oppdatere denne tråden. Jeg stod mellom CM9 og XTZ 99.36 og falt for sistnevnte. CM9 har en veldig bra mellomtone, men blir for kjedelig for meg. Skal knipse litt bilder og sånt når jeg får tak i et speilrefleks.
    Ellers takk for at du ville gi råd
    Så bra du fant noe som passet
    Nothing is impossible! The impossible just takes longer to accomplish...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En oppdatering:

Jeg valgte for noen uker tilbake en 99.36 frontrekke. Og slik ser det ut:

Kriteriene var:
    - pent design
    - god lyd i hele registeret
    - engasjement/morrofaktor,
    - ingen bassreflex bak eller muligheten til å blokkere disse.

B&W CM7 og CM9 var også hete kandidater som jeg kunne fått til en god pris, men selv om de er veldig bra og ikke gjør noenting dårlig, ble de litt vell veldresserte for meg. De tilfredstilte hjernen, men ikke hjertet...
    XTZ har en mer rocka spillestil og bedre diskant. FST mellomtonen i B&W er større og bedre, XTZ sin mangler litt "magi", men har bra med oppløsning og dynamikk, ting låter veldig naturlig.

Med litt prøving og feiling på plassering endte jeg med å trekke høyttalerne ca 65 cm ut fra bakveggen, da ble bassen renere og lyden slapp høyttalerne skikkelig. Ved lytting er det nå lett å plassere vokalister, gitarer, trommesetet osv og lyden føles ut som den enten kommer lenger bakfra eller foran på gulvet ikke fra en av høyttalerne.

Men som alltid er det trøbbel i paradis! Stuen min er veldig avlang og jeg spiller på tvers av stuen i den ene enden. Jeg opplever derfor både en skikkelig festkul i området 45-65hz og en ganske kjip suckout mellom 100 og 150hz.

Så snart Emotiva får opp dampen og sender en UMC-1 til meg får jeg mulighet til å korrigere litt i bassområdet. Kulen på 50hz bekymrer meg ikke, men en stor suckout i det vikige mellombassområdet bekymrer meg.
    Det er ikke snakk om et par dB som mangler, men et sted mellom -3 og -12db.

Jeg skal måle litt utover kvelden og laste opp en graf, så blir det lettere å forklare problemet. Men er det mulig å fikse på dette med nåværende høyttaler plassering?

Ellers har jeg kjøpt meg et nytt teppe i en lit sprek farge. Det gjorde rommet mye mindre sterilt og henter frem noen spennende kontraster. Ser det ok ut?

Beklager fortsatt elendig billedkvalitet. Speilrefleks står på ønskelisten til Jul. Det ser faktisk betydelig bedre ut i virkeligheten enn på bilder.

Mvh,
    Fredrik C

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvite xtz passet meget bra inn i rommet der, berre lekkert!
    Grattis!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort noen målinger. Og resultatet er som forventet ikke noe å glede seg over...
    Rosa: Lukket modus
    Gul: Alle plugger ute
    Blå: Øverste plugg ute
    Turkis: En plugg helt nederst

Hvit: Målet! :P

Det overasker meg at det er forskjell på lukket og den øverste ute. Den øverste pluggen er til diskant mellomtone delen. Denne skal være adskilt fra resten!?

Ellers ser man at rommet dominerer mye mer enn endringer med pluggene bak. Men det er faktisk stor forskjell med å uten pluggene. Jo fler man fjerner, jo mer øker outpoot mellom 45 og 75hz. Gul gir en kjappere og mer punchy bass, sikkert mye pga økningen over 60hz, men outpoot blir alt for høy generelt. Mest behagelig blir lukket, eller en plugg ute. Men problemet rundt 45-50hz er der like herlig uansett og det samme med suckouten rundt 100hz og 142hz.

Jeg håper at jeg med UMC-1 på plass enkelt får dempet nivået rundt 45-63hz og gjerne øke nivået rundt 100 og 150 hz, men vi får se. Problemene over 100hz varierer mye med hvor man sitter, 10cm kan bety store forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler sterkt på at den hvite kurven er det du virkelig er ute etter.
    Med en slik kurve så vil lyden oppfattes som SVÆRT bassfattig.
    Etter mitt skjønn så bør man ha en jevn heving fra 100 hz til 20 Hz på 6 Db.
    Øret er mye mindre følsomt for basstrykk enn resten av frekvensregisteret, så man er nødt til kompansere med å heve nivået i bassen for at det ikke skal høres tynt ut.

Min erfaring er at man kan tillate relativt mye bass uten at det høres svulstig ut, så sant man har en jevn stigning. Blir det peaker vil disse skape en upresis og "rommlete" bass. Dipper kan også gi samme effekten.

Hvis du ser på min hjemmekino så ser du hvordan kurven min ser ut. Bassen er slående presis, men relativt fyldig.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen Biffig
    Ja en jevn stigning hadde ikke vært å forakte, men er usikker på hvor mye nivå jeg kan forvente å hente ut nede ved 30-35hz uten subber. Det var mer hva jeg tenkte kunne være mulig å få til.
    For øyeblikket er det som du sier at enkelte typer bass blir romlete pga for høyt nivå rundt 50hz og noen dipper i midbassen gjør at lyden forsvinner. Til musikk går høyttalerne mer enn dypt nok i mine ører. Det høres på ingen måte tynt ut =P

Det positive er at jeg spiller svært lavt, Emotivaen går kun på tomgang i denne leiligheten. Over 100dB skjer så og si aldrig. Så jeg har plenty headroom å ta av, till litt eq i bunn.

Men, det spørs om kurven noen gang blir helt slik du beskriver, med mindre jeg går for stativer og subber.

Heldigvis fungerer resten av registeret helt supert, XTZ diskanten med sin begrensede spredning gjør at det ikke blir for mye refleksjon. Det eneste minuset her er at sweetspot er et veldig begrenset område (40 cm i hver retning fra midten ca)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Irritert!

Til tross for at jeg er utrolig imponert over 2.0 lyden jeg har med XPA-5 og 99.36 kan jeg ikke annet enn å ergre meg over at jeg valgte å vente på UMC-1. Denne har blitt utsatt i det uendelige, og jeg måtte kvitte meg med recieveren min mens jeg hadde returrett pga økonomien.
    Dermed har jeg ingen lyd i center og surroundkanalene, ingen sub og jeg har ingen eq i bassområdet.
    Jeg frykter at det kan gå helt ut i april før jeg ser noe til en UMC-1.....

Kun reciever på tungdrevne høyttalere har aldri fungert tilfredsstillende for min del, og jeg har ikke råd eller plass til en skikkelig reciever for kun å bruke som prosessor.

Vurderer derfor å selge hele systemet og kjøpe meg et en frontrekke bestående av Klipsch RB-81, RC-62 og sub. Og drive dette med en Yamaha/Onkyo/Marantz reciever....
    Det eneste er at jeg muligens vil irritere meg over at lyden i XTZ'ene på emotiva effekt er mange klasser opp fra den nedre RF serien matet av en reciever. Jeg får gå i tenkeboksen en stund til....

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott stue, lekkert med hvite 99.36/26.
    Hvordan opplever du XTZene sammenlignet med RF63?

Og har du plass til elektronikken inni benken din?

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når bestilte du umc-1 da?
    April var vel i drøyeste laget?
    Kjipt å vente, helt klart, men synes du skal tenke litt til på det ja.
    Jeg håper også at UMC-1 er verdt ventinga for min egen del.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Flott stue, lekkert med hvite 99.36/26.
    Hvordan opplever du XTZene sammenlignet med RF63?

Og har du plass til elektronikken inni benken din?
    Takk for det!
    XTZene står seg faktisk utrolig godt mot RF-63 over hele linja, og i en leilighet med begrenset plass er de bedre. Klipsch sine kvaliteter som live følelse, dynamikk, bass og evne til å spille høyt fikk jeg i liten grad glede av i denne leiligheten. Den ble for stor, boomete og diskanten ble for høyt opp i forhold till lytteposisjon.
    XTZ låter mer nøytralt, med mer oppløsning og holografi. De er mye riktigere til rommet. Hører man de to ved siden av hverandre i en blindtest for første gang ville jeg nok gjettet på at XTZ var en dyrere høyttaler. Kabinettene har mye mindre resonanser, diskanten strekker seg høyere og mellomtonen er utrolig oppløst selv om den ikke er så stor som i RF.
    De mangler øset og noe av den enorme dynamikken Klipsch kan varte opp med pga høy følsomhet.

Hvem som er best kommer an på rommet, lytterens preferanser og elektronikk.
    Med nok plass, en MC275 som effekt og god akustikk er det lite som er så gøy som RF-63...

Elektronikken får ikke plass i benken nei. Kun tv tuner som står der. Hjørnet bak sofaen har jeg pc, effekt, dac osv. Kommer et nytt diskret rack der snart.

Når bestilte du umc-1 da?
    April var vel i drøyeste laget?
    Kjipt å vente, helt klart, men synes du skal tenke litt til på det ja.
    Jeg håper også at UMC-1 er verdt ventinga for min egen del.
    Jeg bestilte med en gang pre order listen ble gjenåpnet. Emotiva har konstant lovet levering tidligere enn de har evnet. Og nå går ryktene om iløp av Mars og da er April realistisk for Europa. La oss håpe den låter så bra som ryktene sier og at den er fri for bugs når den kommer hit!

Men jeg tror jeg har is i magen, hver gang jeg skrur på anlegget er jeg ikke annet en fornøyd selv om dypbassen trenger litt tuning.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bytte ut alt? =/

Vurderer å kaste ut hele anlegget og prosjektoren...
    Dette skyldes ene og alene rommet. Her har jeg store utfordringer med bassen (se grafer over) og lyskontrollen. Dette gjør gulvstående høyttalere og PJ meget vanskelig. Dessuten står surround delen ubrukt og det kan den gjøre til ut i April fordi UMC-1 drøyer.

Dermed kan jeg ende opp med det jeg opprinnelig planla i denne leiligheten:
    1. Klipsch RB-81 som fronter.
    2. Yamaha 1900/3900 som pre&effekt.
    3. sub (SVS SB12/PB10, XTZ W12/W10, Klipsch RT-10D/RSW..osv osv)
    4. 50" plasma/LCD. (Samsung/LG/Panasonic eller kanskje brukt Pio)
    Er så fornøyd med XTZ at jeg gjerne skulle valgt 99.25, men jeg syntes disse låter slapt uten egen effekt.

Et nesten nytt system bestående av XTZ 99.36/99.26, Emotiva XPA-5 og Beresford TC-7520 kan bli solgt om det dukker opp gode bud eller folk som vil bytte.

Jeg har utrolig lyst på en manuell PEQ som det 3900 har. Alikevell er det mange som mener at denne degraderer lyden så mye at den er ubrukelig og at man dermed likegodt kan gå for RX-V1900. Er det noen med formeninger om dette? Jeg ønsker en fleksibel receiver hvor jeg kan tune meg frem til ønnsket lyd!

Håper å finne en del brukt og bruke de pengene jeg eventuelt måtte spare på akkustikkplater og pene trykk til disse.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

VS

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plasma og akustikkplater på vei inn:

Da begynner det å skje noen forandringer:

Projektoren blir sendt til en ny eier i morgen og en Samsung PS50B551 kommer inn. Dette fordi jeg ikke har god nok lyskontroll uansett hva slags PJ jeg hadde valgt i denne leiligheten. Skulle gjerne hatt en 60" Pioner, men penga strekker ikke til. Denne Tven er veldig rimelig og jeg har vært å sett på den og syntes den gir et veldig bra bilde.

Har også bestilt 6 x 50mm akustikkplater fra Rockwool. Akustikken er langt fra optimal i en minimalistisk leilighet med harde vegger.
    Mulighetene for plassering er svært begrensede, men jeg tror det blir langt bedre enn ingen ting. Skal jeg få med dama på dette må det være så diskret som mulig. Blant annet blir 2 plater bygd inn i et lerret med photo på. Dette syntes dama var helt topp. Dette er en utrolig billig investering som holder seg like godt uansett hva slags høyttalere jeg skulle velge å bruke her... Gleder meg til å få på plass disse.
    Omtrent slik vil det se ut: Skulle gjerne tatt førsterefleksjonen på venstre side og taket, men det er uaktuelt med tanke på det estetiske.

Centerhøyttaler blir det dermed dårlig med plass til og denne blir lagt ut for salg. Tror det kan bli vanskelig å bli kvitt denne alene, så ikke umulig at hele frontrekka ryker ut og blir erstattet av stativhøyttalere i sort farge for å matche tven.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøken leilighet. Synd du selger de hvite XTZ-ene.

Når det gjelder akustikkplata bak; når du sitter så nær bakveggen i utgangspunktet så vil bassen oppleves mer markert der enn ellers. Når du i tillegg plasserer en Rockwoolplate der, vil den dempe de øvre frekvensene og bassen vil oppleves enda sterkere enn før...

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler å henge TVen på veggen. Da tar den mindre plass og du får en ryddigere benk..
    Så kan du beholde de hvite 99.26/36.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •