Fredriks AV stue - Har endelig fått bassen til å sitte! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 74 av 74
    Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan ikke se at det har blitt noen ny tråd om DIY-prosjekter hos deg?
    Hva tenker du på/venter du på?

Ser forresten at din hjemmekinopresentasjon er litt utdatert :P
    (Det er forsåvidt min også da, så vi er i samme båt)

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, det er ikke mye tak i meg på AV fronten om dagen! Mer fart i deg sånn sett. :-D

Når det gjelder DIY høyttalere har jeg bestemt meg for å droppe det i nærmeste fremtid. Grunnen er at jeg er dødsfornøyd med AVI og vil få langt bedre lyd av å jobbe med bassen og akustikk.

Jeg så for meg en DIY høyttaler bygget rundt Beyma TPL-150H. Det vil bli ca 10-12k bare i elementer. + Kabinett + elektronisk delefilter + 4 x forsterkere til driften.(og gjerne audiolense for å tune ytterligere)
    Det ville kostet en del, blitt ganske komplisert og jeg ville ikke hatt noen garanti for at det låt superbra, selv om jeg tror det nå. Har fortsatt lyst til å gjøre det en vakker dag.

Det eneste lydrelaterte som skjer om dagen er at jeg har hyret min mor som er en veldig flink maler, til å male noen store bilder på lærret for meg som skal fylles med mer akustikkplater. Når alt er på plass skal jeg ta bilder og oppdatere profilen min.

Etter sommeren blir det antimode subkoreksjon, kanskje en sub til og enten en prosessor eller rimelig reciever til å ta seg av surround.

I sommer blir fritiden brukt på en slik isteden for AV:

God sommer og kos deg med anlegget ditt som ser veldig bra ut! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    De Dynaudio stativene så veldig bra ut extenso!

Jeg endte opp med Norstone Stylum 2, noe jeg ikke er 100% fornøyd med.

Jeg syntes utseende er ganske bra, men kabelskjulingen er helt ubrukelig da kablene må ned under midten av høyttaleren, som krever at høyttalere står på 3-4cm høye spikes og at man knekker kablene i voldsomme vinkler.
    Snakker du her om at høyttaleren må stå på spikes oppå stativet med 3-4 cm for å få kabel ned på toppen? Eller mener du under bunnplaten på stativet?

Hadde håpet at det var laget hull på det bakre røret jeg, slik at den kunne føres inn utvendig oppe, og ut under bunnplaten hvis mulig..

Takker for svar

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen nye gadgets på vei inn

Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Snakker du her om at høyttaleren må stå på spikes oppå stativet med 3-4 cm for å få kabel ned på toppen? Eller mener du under bunnplaten på stativet?

Hadde håpet at det var laget hull på det bakre røret jeg, slik at den kunne føres inn utvendig oppe, og ut under bunnplaten hvis mulig..

Takker for svar
    Hei, her er det kommet et spm jeg ikke har sett: beklager!
    Det er dessverre som du frykter, at høyttaleren må stå på spikes oppå topp-platen fordi det er det midtre røret som det er hull i... Ganske dumt spør du meg.

Ellers går sommeren mot slutten og jeg bruker dagene på jobb. Da går tankene til hi-fiien. Jeg kan nevne at jeg har handlet en Yamaha 665 på tilbud til 1990kr som jeg skal teste som ren filmprosessor. Den har alt av formater og skal kun være i bruk ved film. Planen var UMC-1, men etter å ha lest om hva denne tilbyr av ytelse og funksjon kan jeg ikke si den frister så mye lenger. Kanskje blir XMC-1 det jeg har ventet på. Til en skikkelig bra og rimelig PRE/PRO løsning dukker opp får Yamahaen fungere som prosessor.
    Jeg har også handlet en brukt Antimode SUB-EQ her på forumet som kommer til uken. Da skal jeg gjøer mye testing og vil legge ut før og etter grafer, så får vi håpe at resultatet blir slik jeg ønnsker.

Er meget fornøyd med Samsung plasmaen min, men jeg savner PJ når jeg skal se film. Ikke umulig at det blir en brukt PJ på meg til høsten igjen, men da må jeg ha nedtrekkslerret som kan henge foran Tven. Tiden vil vise

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Interessant å lese at du har skaffet deg subwoofer-kalibrerer og yamaha prosessor, og bestemt deg for å utsette emotiva prosesser, ettersom det var det siste temaet vi hadde i min tråd.
    Det er godt å lese at du gjør handling av dine ord

Faller Yamaha sine lydpresets i smak? Har denne billigmodellen samme presets som f.eks. Rx-v3900? Jeg likte veldig godt Cinema-mode da jeg hadde min rx-v3900. Denne var god til å dempe den skarpeste diskanten på mine RF-82, samt at den gav god fylde(på påkosting av detaljer da) for å roe ned masete filmer og for å kunne nyte en rolig og avslappet hjemmekinokveld i sofaen.

Det var gode tider med yamaha i stuen!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke RX-V3900 godt nok til å si om de har helt like presets, men det virker egentlig som de er standard over hele fjøla hos Yamaha.

Jeg har ikke lekt så mye med disse enda bortsett fra å bla igjennom dem i forskjellige filmer og konstatert at det er store forskjeller mellom dem. Stort sett kjører jeg alt i Pure Direct eller Straight.

Ellers er jeg fornøyd med produktet, særlig prisen tatt i betraktning. Bit streaming fra det nye ATI 5750 kortet mitt går feilfritt, den kommuniserer ypperlig med min Harmony 600 som også er ny. Den gjør til og med en bra jobb på musikk, selv om den mangler litt på den integrerte DAC'n i AVi høyttalerne.
    Når det er sagt er jeg ikke imponert over romkoreksjon, design og GUI. Men her viste jeg hva jeg gikk til. Man får ikke i pose og sekk, uten å betale for det. 3900 er nok betydelig mer sofistikert særlig på romkoreksjonsbiten.

Antimode er bare et helt utrolig bra produkt. Gjør utrolig mye bra for bassen i rommet mitt. Perfekt blir det aldri med nåværende rom/plassering, men det ble enormt mye bedre! Annbefales!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ENDELIG sitter bassen!

Har slitt med bassen i dette rommet helt siden vi flyttet hit. Gulvstående har blitt prøvd i flere varianter, får så å bli kastet ut da jeg fikk en peak på 15db ved 50hz og nærmest ingen ting under eller over. One note bass var en treffende beskrivelse.

Så gikk jeg over til stativhøyttalere (AVI 9.1) som hjalp veldig mye fordi de krever mindre av omgivelsene og kan lett plasseres optimalt. De begynner dog å rulle av litt vell tidlig for min musikksmak (på mange typer musikk kan jeg høre uten sub, eller til min forskrekkelse oppdage at subben har vært av hele tiden!).
    Dermed ble det en sub som ble plasert i hjørnet på siden av sofaen (WAF!). Dette ga meg den ekstra dybden og med en Antimode hektet på låt det helt ok. Men det var noe som ikke stemte ved musikk spilling, selv om jeg kalibrerte den i fase ved en gitt frekvens, hørtes bassen bløt, treg og ut. Ute av fase ved flere frekvenser også vil jeg tro.

Hadde igrunnen gitt opp og bestemt meg for å bygge DIY subber under høyttalerne, men så dro dama bort og jeg våget meg til å klemme subben inn i front mellom benk og høyttalere.... og tror dere ikke det satt som et skudd? Bassen ble utrolig, utrolig bra! Kurven er så å si jevn fra 80-27hz. Jeg savner litt nivå der subbene slutter å jobbe, så nå blir det nok en W10.16 til og litt høyere deling. Uansett har jeg fått en bass jeg kan fint leve med, med bare 1 så dette var gøy!
    Er så deilig med jevn kurve da oppsettet blir så altetende i forhold til når man har en rollercoaster!

Jeg har vasket og støvsuget hele leiligheten så det skal se strøkent ut når dama kommer hjem! Her gjelder det å få henne på glid, for subbene de skal stå i front og helst 2 stk!!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så artig å høre, men plassering og romakustikk er noe "merkelig" greier. Regner med at diy prosjektet ditt er kanselert da?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok fare for at det blir avlyst på kort sikt ja...
    Men jeg har lest mye om DIY den siste tiden og lært utrolig mye, så jeg kommer helt klart til å bygge meg subber ved neste naturlige utskiftning.
    Parametere som Q, Vas og FS har aldri betydd noe særlig for meg, men plutselig her om dagen gikk det opp et lys mens jeg var å trente faktisk. Plutselig stod det klart for meg hvordan alt hang sammen og hvordan de forskjellig kasseprinsippene fungerer. Det er morro å lære seg nye ting!

Kunne jo vært en tanke å droppe W10.16 i det hele tatt å bygd noe selv? Er jo betydelig lettere å lage en liten lukket 10/12" enn det jeg planla før denne oppdagelsen..

Det er jo litt flaut at jeg ikke har prøvd ut noe så basic som bedre plassering før... men dette har altså med en avtale med samboer om at sub skulle plasseres i hjørnet bak sofaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig gøy å høre at slike ting løser seg, gå inn på avtale om noen plikter med samboen din kanskje?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble så bra at jeg kommer til å stå på mitt uansett, men klart at det må til med litt løfter om god middag og hyppigere runder med støvsuger og støvklut!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å høre du har fått på plass bassen i oppsette ditt. Ingen ting er så frustrerende som å ikke være 100% fornøyd med systemet sitt. En DIY sub konstruksjon er ofte en meget fornuftig løsning, både for at den er kosnads effektiv og i tillegg kan man besteme mye av utsende på den selv.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har virkelig fått øynene opp for DIY-subber. Det er såpass enkle prinsipper som bestemmer lyden at det er mulig for å en vanlig person å bygge noe bra og billig!

Håper du poster bra med ord og bilder fra byggingen av dine subber/høyttalere BEF. Du bygger en slags ideal-kino slik jeg ser det, så erfaringene du gjør deg klistres i hukommelsen.

Er utrolig glad du valgte Tangen-Beyma høyttalere isteden for ADAM. Ikke fordi at Adam ikke hadde vært bra nok, men fordi det er morsommere å lese om DIY bygg enn ferdig høyttalere, og fordi jeg tror frontene dine leverer et lydtrykk du kunne bare drømt om med Adam Classic Column MK3? (Du har vel halveis bevist dette... 132db?!?)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bass 2009 vs bass 2010

Har så godt som lagt ned og glemt min egen tråd her inne.
    Er rett og slett blitt veldig fornøyd med lyden som jeg har...

I dag ryddet jeg litt på PC'en og kom over et gammelt excel dokument med en graf fra måling av XTZ 99.36. Slet veldig med bassresponsen i alle gulvstående høyttalere jeg testet her. Slet også en del i starten med subben. Men med en antimode og riktig plassering ble det slik når jeg plottet inn dagens tall i samme skjema:-respons-2010-october-jpg

Kunne gjerne vært uten dippen på 80hz, men den er veldig lite plagsom. Peaker er generelt mye værre enn ikke for brede dipper. Jeg kan få den bort ved å leke med fasen, men da får jeg utfasninger lenger opp. Og jeg deler høyt

Har forsøkt subben i alle forskjellige moduser og de fungerer akuratt som XTZ beskriver. Jeg kan få både dypere og mer bass enn det jeg har nå, men lyden er best lukket. Den største grunnen er at fasedreiningen i porten gjør det enkelt å lokalisere hvor bassen kommer fra.

Ellers har jeg en LG 60" Pk250 til test i stua. Min Samsung 50" tok kvelden så jeg trengte en ny. Er ikke 100% sikker på at den får bli, men jeg kan ikke si annet en at det er rimelig gøy å se film på den. Den gjør opp for mye av savnet for PJ og lerret i stua.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •