Fredriks AV stue - Har endelig fått bassen til å sitte! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 74
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg hatt ADM'ene på stativer et par dager og begynner å bli vant med lyden.

Sammenliknet med XTZ: Større og fyldigere mellomtone, generelt bedre klangbalanse. Antakeligvis pga de aktive ampene er perfekt matchet til elementene. Glassklar lyd uten problemområder. (ingen passive delefiltere)

Jeg sliter mindre med 50hz boosten, pga generelt mindre dypbass. De ruller sakte av ved omtrent 60hz.
    De kan spille meningsløst høyt, knapt bevegelse i elementene under 100db. Sinnsvak kontroll, også en bieffekt av aktive høyttalere. Man kan spille +105db kontinuerlig og ha "perfekt" stereobilde med disse om man har et rom som ikke går i metning, det er jeg overbevist om.

Det negative:
    Med denne utskiftningen innser jeg for alvor hvor mye rommet farger lyden. Første gangen man kobler opp hører man veldig godt forskjellen fra tidligere anlegg, men etter en stund er totalinntrykket mye det samme. Og når man måler frekvensresponser er det ikke rart. De store dippene/boostene gjelder fortsatt og dominerer klangbalansen uansett høyttaler.
    Dette er ikke høyttalernes skyld, men rommet. Noe jeg må innse.

Jeg får trolig aldrig skikkelig orden på lyden i dette rommet, et stykke på veien kan jeg nok komme med noen akustikkplater og en sub med romkoreksjon.
    Gleder meg til dagen jeg kan kjøpe hus og ha dedikert rom...

ADM'ene kan anbefales til alle som vurderer stativhøyttalere, men jeg vil ikke skryte uhemmet når jeg har store romrelaterte problemer og er langt unna å få ut potensialet i disse. Samme hvor "god" en høyttaler er vil den ikke kunne vise dette hos meg. Det måtte isåfall være et system med audiolense, drøssevis av amper og høyttalere med aktiv deling isåfall..

Totalt sett ble det en litt negativ (lærerik/wake up call)opplevelse selv om høyttalerne ikke gjør noe galt.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan opplever du fjernkontrollen? Har lest den kan være litt kjei, og i tillegg at det ikke vises noen indikator for volum. Er kanskje ikke noe problem for de av oss som bor i borettslag.

Mtp subwoofer integrering: kan det settes crossover eller burde man bar gjøre dette på subwooferen? Tenkte å skape mer headroom om man kutter adm9.1 på eks 80hz, men det er kanskje også et non-issue siden de er aktive. Hva sa James om dette?

Og kom de på ca 12550 ferdig levert?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Hvordan opplever du fjernkontrollen? Har lest den kan være litt kjei, og i tillegg at det ikke vises noen indikator for volum. Er kanskje ikke noe problem for de av oss som bor i borettslag.

Mtp subwoofer integrering: kan det settes crossover eller burde man bar gjøre dette på subwooferen? Tenkte å skape mer headroom om man kutter adm9.1 på eks 80hz, men det er kanskje også et non-issue siden de er aktive. Hva sa James om dette?

Og kom de på ca 12550 ferdig levert?
    Fjernkontrollen oppleves som skikkelig billig og kjip (den veier kanskje 15gram r). Den fungerer helt ok til de tre tingene du kan gjøre: velge inngang, justere volum og mute. Den krever ikke at man peker rett helt rett mot høyttaleren så det er greit.
    Den har også mange knapper man ikke bruker da den også er beregnet på AVI sine andre systemer.
    Du kan som du sier ikke se volumet på noen måte, men det er ikke noe problem for meg da jeg hører stort sett på moderate nivåer. Men klart det hadde vært en fordel når man skal sette et ok volum på film osv.

Delingen til sub må du sette på subwooferen, det er ingen mulighet for å justere nedre delefrekvens på dem. James anbefaler å starte med å stille subben på 60hz, men i enkelte rom eller om man ønsker litt mere punch er det bare å eksprimentere med deling på f.eks 80hz.
    Headroom tror jeg ikke du skal tenke på. Her har du over 300W pr side hektet rett på elementene. De er veldig overdimensjonert. Spiller du så høyt at du bruker opp kreftene smelter du elementet eller bunner det. De tåler mye mer enn vanlige stativhøyttalere.

De kommer på noe sånt med moms vil jeg tro ja. Med dagens lave pund tror jeg de koster rett under 11 lapper levert og så kommer det litt moms i etterkant. James fikser litt på regningen så momsen blir ganske liten.

Du spurte om dynamikken vs RF-63.
    Det er en veldig urettferdig sammenlikning, pga konstruksjonene er så forskjellig fysisk. RF-63 er nok klart mer dynamiske, men så er det ikke mange høyttalere uansett pris som nærmer seg de. Jeg leser at veldig mange skryter av dynamikken I 9.1, jeg vet ikke om jeg er så imponert som mange av de, men så sliter jeg med rommet mitt i midbassen så jeg mister mye der. Dynamikken i dypbassen er selvfølgelig mye dårligere enn store gulvstående.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen kommer en XTZ W10.16 hit. Kjøpt av en kar på sentralen.
    Håper at den skal gi meg den bassen jeg ønsker etter litt jobbing rundt plassering/korekjson.
    Jeg har eid W12 før og hørt W10. Syntes faktisk W10 virker merkbart kjappere og tørrere i gjengivelsen, selv om den lille forskjellen i bevegelig masse ikke skulle vært hørbart. Kan jo ha noe med at den ikke går så dypt.

Har også endelig fått bestilt akustikkplater, de er betalt og alt, så da går det endelig i orden.

Her er et par screenshot av AVI'ene på stativer. Å ta bilder av sorte ting er svært vanskelig med dette kamera og den belysningen jeg har, så finishen ser mer matt sort ut selv om den er speil blank.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akuratt fått i hus en pakke akustikkplater fra Rockwool og lekt litt med å sette dem opp midlertidig...

I min nakne leilighet gjorde en pakke underverker, selv om jeg ikke fikk tatt den ene førsterefleksjonen.
    Det rydder opp utrolig mye av lydbildet ved å fjerne etterklang og jevne ut frekvensresponsen. Absolutt ALT i lydbildet ble bedre uten baksider. Mer detaljer, mer fokus, mer dynamikk og mer punch. Ingenting ble dårligere.
    Nå er utfordringen å integrere disse på en pen måte og beholde så mye av funksjonen som mulig. Jeg kjøpte i fargen hvit og selv om jeg blir å kle dem, kunne jeg helt klart hatt disse i taket i kun rammer uten å trekke dem med stoff, finishen er bra nok til det. På sikt blir det enda en pakke som skal fordeles ellers i stuen, dette forbedret "inneklima" mange hakk selv når lyden komme fra andre steder en stereoanlegget.

Det begynner å bli en klisje her på avforum, men: har du ikke prøvd akustiske tiltak, gjør det nå! Før du bytter utstyr og kaster bort 10-tusenvis av kroner på å prøve å få lyden slik du vil. Jeg tror 99,9% har noe å hente her, aller mest vi med minimalistiske stuer/lytterom.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at akustikken er blitt såpass mye bedre nå som du har fått opp rockwool plater.
    Jeg bør absolutt ta klisjeen din seriøst, men jeg gjør det vanskelig for meg selv når det gjelder gjenomføring. Har liksom ikke plass til å henge opp plater på veggene :/ Alt er mulig da, hm.

Det blir ikke UMC-1 med det første nå da eller?

Jeg har forresten fått Klipsch WF-35'ene koblet opp, og hatt de spillende et par dager. Helt klart en detjalert og sofistikert horn-høyttaler, men savner fort bassen og trykket til RF-82.
    Det skal sies at jeg likevel er imponert av bassen fra disse 3x 5,25" elementene.
    Du har jo 1x 6,25", og den overrasker sikkert også bass-wise8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ADM9.1 og den tilhørende sub-en. Jeg kunne knapt vært mer fornøyd. Oppgraderingssyken er borte (inntil videre...), og jeg kan bekrefte alt Fredrik har sagt om kontroll, headroom, klarhet og mye mer.

Et tips til Fredrik eller andre om eventuelt enda bedre og jevnere respons fra sub-en:
    DSPeaker-Anti-Mode 8033

Fungerer etter oppskriften hos meg.

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut.
    Hva slags stativer er det du endte opp med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Hva slags stativer er det du endte opp med?
    Det er kanskje ikke meg du spør, men jeg bruker Dynaudio 4. Fint å få skjult en del kabler.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Dynaudio stativene så veldig bra ut extenso!

Jeg endte opp med Norstone Stylum 2, noe jeg ikke er 100% fornøyd med.

Jeg syntes utseende er ganske bra, men kabelskjulingen er helt ubrukelig da kablene må ned under midten av høyttaleren, som krever at høyttalere står på 3-4cm høye spikes og at man knekker kablene i voldsomme vinkler.
    Har endt opp med å legge kablene rett ned langs det bakerste benet på stativet og holder det på plass med litt dobbeltsidig transparant tape. :-D

Gøy å høre fra andre med ADM 9.1! Jeg blir også å skaffe meg en Antimode ganske snart =) (skattepenger)

Extenso: Hvor lenge har du hatt 9.1? Hva salgs subber bruker du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hvor lenge har du hatt 9.1? Hva salgs subber bruker du?
    Jeg fikk 9.1 i juli 2009. Det var ikke noe galt med Gallo 3.1., som jeg brukte før, men jeg var lei alle boksene som hører til passive systemer. 9.1 var uvant først, og de låt tilsynelatende tynnere, men det er jo fordi forvrengningen er minimal. Etter litt tilvenning var jeg frelst. Så gikk det et par uker, og jeg skjønte at en sub var tingen for enkelte typer musikk, og særlig til film. Jeg endte da med en Velodyne SPL-800i. Det fungerte fint, særlig med EQ-boksen som kom like etterpå. Så veide jeg for og imot ei god stund: Burde jeg heller få hånd i hanske-effekten og kjøpe AVIs egen sub? Jepp, for tre uker siden kom den i hus. Et større beist enn Velodyne, men enda bedre integrering og antakelig mindre forvrengning. Så jeg er i mål. Nå kan jeg konsenterere meg bare om musikk, ikke alle mulige oppgraderinger som ender i skuffelse.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med AVI subben!
    Artig å lese om folk som har gått fra veldig dyre passive systemer til AVI og blitt knallfornøyd, det begynner å bli ganske mange etterhvert.
    Som du sier er det enkelte typer musikk som gjerne vil ha litt spark fra 60hz og nedover, mens andre typer klarer seg fint med kun 9.1

Skal jeg ha noe annet må det bli noe som kan gjøre noe drastisk i forhold til å eliminere akustiske problemer, da snakker vi ganske utradisjonelle ting, f.eks: GedLee LLC
    Men risikoen for å bli skuffet er jo stor.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du sier er det enkelte typer musikk som gjerne vil ha litt spark fra 60hz og nedover, mens andre typer klarer seg fint med kun 9.1
    Jeg har ført noen diskusjoner med Ashley James om dette, i forbindelse med kjøp av eget anlegg. Saken er jo at fyren nærmest nekter folk å bestille sub før de har hatt ADM'ene en tid...

Ser man på enkeltinstrumenters frekvensomfang, og notebildet til kjent musikk, er det klart at det som regel foregår veldig lite, om noe, under 60 Hz.

Under ca 30 Hz må det vel elektronikk eller naturkrefter til, for å lage lyd.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, når jeg diskuterte dette med Ashley var han ikke veldig bastant den ene eller andre veien.
    Jeg forklarte han at jeg med all sannsynlighet ville ønske å bruke en sub, og spurte om råd til å integrere denne. Jeg forklarte også at jeg ikke ville kjøpe hans sub da den ble litt stor og dyr for meg. Helt okey syntes han da ihvertfall.
    Det er veldig vanlig å kombinere 9.1, med sub hvis man ser på AVI owners club på Facebook.

Som du sier så vil akustisk musikk, instrumenter osv høres helt konge ut uten noen sub. Det er først og fremst pop, rock, metall og annen musikk hvor det er naturlig å bruke elektronikk for å fremstille heftig bass og rytme som låter tynt uten en subb.
    Jeg har hørt utrolig mye på akustisk gitar etter jeg fikk 9.1, helst live, det er som å ha gitarene i rommet her hos meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg har ført noen diskusjoner med Ashley James om dette, i forbindelse med kjøp av eget anlegg. Saken er jo at fyren nærmest nekter folk å bestille sub før de har hatt ADM'ene en tid...
    Han er en temmelig utradisjonell selger, den godeste Ashley. :-D

For diskusjoner om PC/Mac-avspilling og aktive høyttalere, er dette et interessant sted: HDD Audio Forum

Det er AVI-vennlig, og Ashley deltar mye, men det er ikke en renspikket fanklubb. Også andre merker og ikke minst teknologi og konstruksjon blir debattert friskt. Passive høyttalere får ofte juling...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Godt å høre at akustikken er blitt såpass mye bedre nå som du har fått opp rockwool plater.
    Jeg bør absolutt ta klisjeen din seriøst, men jeg gjør det vanskelig for meg selv når det gjelder gjenomføring. Har liksom ikke plass til å henge opp plater på veggene :/ Alt er mulig da, hm.

Det blir ikke UMC-1 med det første nå da eller?

Jeg har forresten fått Klipsch WF-35'ene koblet opp, og hatt de spillende et par dager. Helt klart en detjalert og sofistikert horn-høyttaler, men savner fort bassen og trykket til RF-82.
    Det skal sies at jeg likevel er imponert av bassen fra disse 3x 5,25" elementene.
    Du har jo 1x 6,25", og den overrasker sikkert også bass-wise8)
    Ja, akustikken ble mye bedre selv om den på ingen måte er i nærheten av topp. I dag har jeg handlet stoff, så nå skal de trekkes. Lot dama bestemme stoffet de skal trekkes med, da ble det hele mye mer gledelig for begge. Hun valgte et ganske kult bommullsstoff som hun også skal trekke sofaputer med, så da blir det god match mellom platene og sofaen!

UMC-1 drøyer jeg nok en stund til ja. Både pga problemene som har vært med den, men også fordi jeg har ikke det helt store behovet nå på sommeren. Før UMC-1 skal en Antimode inn tenker jeg.

Artig med WF-35'ene, har fulgt med i tråden din, jeg likte godt utseende og som tidligere Klipsch mann kan jeg godt tenke meg at dette er et fint kompromiss mellom engasjement, lydkvalitet og design.

Jeg sitter med 1 x 6.5" ja. Jeg skal på ingen måte påstå at det høres ut som 2 x 8", men bassen er utrolig ren og tight. De har tross alt 275W direkte koblet på seg og det høres. Har et par studiekompiser med proson anlegg hektet på 50w forsterkere, de fikk helt sjokk når de hørte hvor høyt AVI'ene spilte. For ikke å nevne fraværet av forvrengning, i motsetning til kombinasjonen 2x10" fra proson hektet på 50W.
    Jeg bruker også W10.16 stort sett for å gi litt ekstra dybde og trykk, men her er det en del å gå på med tanke på å elimenere 50hz peaken som jeg har nevnt tidligere. Antimode blir bra

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av extenso
    Det er kanskje ikke meg du spør, men jeg bruker Dynaudio 4. Fint å få skjult en del kabler.
    De Dynaudio stativene så veldig bra ut extenso!

Jeg endte opp med Norstone Stylum 2, noe jeg ikke er 100% fornøyd med.

Jeg syntes utseende er ganske bra, men kabelskjulingen er helt ubrukelig da kablene må ned under midten av høyttaleren, som krever at høyttalere står på 3-4cm høye spikes og at man knekker kablene i voldsomme vinkler.
    Har endt opp med å legge kablene rett ned langs det bakerste benet på stativet og holder det på plass med litt dobbeltsidig transparant tape. :-D
    Jeg syntes de ligna mye på Stand4 og håpet at de hadde en litt hyggeligere prislapp Men kabelsystemet i Stand4 kommer såvidt jeg vet også ut under, noe som kan skape problemer hvis jeg skulle kombinert de med de 1cm-tjukke Xindakkablene mine. Skulle dessuten gjerne hatt noen litt parkettvennlige spikes uten å måtte legge ut 700 kroner ekstra for Soundspikes.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY neste?

Utrolig fornøyd AVI'ene, de imponerer med å spise alt av musikk og bare gjenskape det slik det skal høres ut uten noen egenlyd. Det samme gjelder på film. Jeg har hørt veldig lite jeg syntes er totalt sett bedre og ingen ting under 50 lapper. Første gang jeg eier en høyttaler jeg ikke finner noe særlig å trekke for. Det finnes anlegg som gir mer av enkelte egenskaper, men totalt sett når de ikke opp mot det de har fått til hos AVI. Hadde jeg hatt plass og råd til et par skikkelige gode servostyrte subber og kjørt romkoreksjon på dette tror jeg mange high-end oppsett hadde fått regelrett bank.
    Det betyr at lysten på å kjøpe seg nytt utstyr har blitt betraktelig redusert. Det er klart at hadde jeg hatt ubegrenset med penger hadde selvfølgelig prøvd masse fet high-end, men slik er det ikke.

Allikevel er interesser for hi-fi der fortsatt og etter noen mnd med fokus på bil og mekking (byttet motor ++) har jeg lyst på et prosjekt å pusle med i sommer. Kanskje det kunne vært å bygge mine første høyttalere?
    Jeg har vært utrolig fascinert av høyttalere fra tangen som inMiles og Duke, samt konstruksjonene til GedLee GedLee LLC.
    Dynamikk og sprednings-kontroll er stikkord. Jeg har vært i kontakt med Earl Geddes for å høre om mulighetene for å få et byggesett fra dem hit til Norge, men jeg ble ikke helt klok på svaret jeg fikk. De har aldri levert til Norge så jeg blir litt forsøkskanin i så måte hva pris og leveringstid angår.

Et annet DIY bygg som tiltaler meg er Beyma FR12A/1. Dette kan jeg bestille fra AVshop og designet et mer stuevennelig kabinett. Vil helst kjøre disse aktivt og lage filtere i audiolense, men det kan bli litt i fremtiden. Kan derfor være greit å ha muligheten for passiv drift også..

Jeg ser for meg en liten bakoverlent gulvstående høyttaler. Noe alle Klipsch heresy, bare minimalistisk og moderne og hvit!
    Budsjettet ligger på 10-12 000 +/- for deler og materialer.

Her er to utkast, jeg liker den høyere og smalere versjonen best så langt:
    Bildr.no - Gratis opplastning av bilder for blogger, auksjoner og forum

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig fornøyd AVI'ene --->Hadde jeg hatt plass og råd til et par skikkelige gode servostyrte subber og kjørt romkoreksjon på dette tror jeg mange high-end oppsett hadde fått regelrett bank.
    Hva med diy sub da? Går selv med planer om det, det er jo betraktelig enklere å få til noe dugende på subwoofer fronten i forhold til høyttalere.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygge en sub kunne jo vært et kult nok prosjekt det, men jeg har veldig begrensede behov for dypbass hos meg. Det er kvaliteten og integreringen som det scorter på og der tror jeg ikke noe DIY bygg jeg kan ha råd til hjelper noe. Jeg mener AVI'ene hadde fortjent noe alla Velodyne DD etc med skikkelig romkoreksjon. Men det er uaktuelt pga pris og plass. Jeg er en fattig student :P
    Etter jeg fikset opp bilen min med ny motor osv, økte gleden ved å eie bilen min masse, derfor tenkte jeg at en DIY høyttaler kunne gi noe av den samme eiergleden. Jeg er på jakt etter dynamikk, spilleglede og spredningskontroll. Der tror jeg disse byggesettene kan bli svært bra. Den aktive versjonen er jeg helt sikker på vil låte utrolig bra, rett og slett fordi elementene er fantastisk gode. Høy følsomhet, tåler masse effekt, lav forvrengning osv. Vi får se, det blir nok på sensommeren en gang, jeg skal 3 uker til mauritsius i Juni/Juli.

Blir nok å lage en egen tråd for å be om hjelp, har aldri bygget en høyttaler og har ikke den største erfaringen med snekring, men jeg er ganske praktisk anlagt og liker å holde på med hendene. Vi snakkes

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •