Fredriks AV stue - Har endelig fått bassen til å sitte! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RE: Tiger og LarsGr

Takk for innspill Tiger og LarsGr!

Å henge Tven på veggen er under vurdering, men da jeg leier er jeg litt forsiktig med å lage for mange hull i veggen. Men det hadde vært utrolig praktisk med tanke på center ja. :-D

Finnes det kanskje et stativ som jeg kunne satt Tven på for å få den litt opp i høyden?

Bassen er helt klart mere markert ved bakveggen enn andre steder og vil nødig gjøre dette værre med en akustikkplate. Her får jeg prøve meg litt frem før jeg gjør noe endelig. Uansett bør jeg korrigere peaken på 50hz elektronisk.
    Tror det vil gjøre veldig godt for lyden å bort litt etterklang.

TVen dukker opp i kveld en gang.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samsung PS50B551 inn, akkustikk og romkoreksjon neste

Da har jeg hatt min nye flatskjerm ca en uke og er så langt veldig fornøyd.
    Det eneste jeg overhode har å utsette på tven er litt buzzing som kan være litt irriterende når jeg sitter på kvelden og leser forum med all lyd av...

Jeg er iferd med å trappe ned fra kino til stereo. Det har jeg (nesten) bestemt meg for! Det er flere grunner til det, noen praktiske årsaker, litt økonomi og at jeg bruker oppsettet klart mest til musikk og derfor mener selv jeg har mest glede av å fokusere på det.

Min neste oppgradering blir akustikkplater fra Rockwool. Det kommer nok til å ha ganske stor effekt i en såpass naken leilighet. Utfordingen blir å få dette pent integrert med resten. Noen skal plasseres på i rammer på vanlig måte, mens en del skal integreres i photolerret og malerier rundt om i rommet.

Leker litt med REW for første gang og jeg får troverdige målinger (utenom i diskant området hvor RS er på bærtur), men sliter med å tolke/bruke alle funksjonene. Noen som har en guide som tar for seg bruken av programmet utover det å sette det opp? (Har lest mini-guiden her på forumet)
    Vet det finnes masse på Home Theater Shack, men vet ikke hvor jeg skal begynne.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra peaken din på 50hz(90db) til dippen på ca 150hz(63db) har du altså 27 db i forskjell. Det virker mye...
    Mulig du har satt gain i receiver veldig høyt i området 50hz, og egentlig vil ha det slik?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke reciever om dagen så dette er uten noen form for romkoreksjon. Og ja nivået ved 50hz er helt klart for høyt. Høres boomy ut i sanger som har mye info her, blir alt for mye outpoot. :/

Diper er som kjent mindre hørbare og irriterer ikke like voldsomt, men lydbildet oppfattes egentlig veldig som grafen. For høyt nivå rundt 50hz, litt lite nivå i øvre bassområdet 140-250hz, ellers ganske ok.
    Diskanten er veldig bra, at den ruller av er bare RS som tuller.

Har flyttet mye rundt på høyttalerne innenfor rimelighetens grenser, trodde også at dette kom pga jeg sitter nærme bakvegg, men målinger viser at det samme er tilfelle midt ute i rommet :S

Har vanskelig for å se hvordan jeg kan kontrollere dette, med mindre jeg lar en sub ta seg av bassen med en skikkelig eq på.

Hva tror du om aktive høyttalere med UMC-1 som PRE og en sub plassert best mulig i rommet?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På jakt etter 2.1 system som er lett integrerbart og mye for pengene.

Planen:
    Etter litt tenking, søking og et par tråder har jeg kommet frem til det jeg tror er riktig vei å gå:
    Et 2.1 system.
    Men det kan ikke bestå av hva som helst. Av økonomiske og praktiske årsaker kan jeg ikke både ha store fronter, stor forsterker og store høyttalere. Noe må downsizes.

Systemet bør derfor bestå enten av lettdrevne og lett integrerbare fronter (mest sansynelig stativht) som kan håndteres av en reciever (Klipsch?) og en musikalsk sub
    eller kanskje aktive fronter, med kun en prosessor som lydkilde og en sub til disse. Uheldigvis er det ikke så alt for mye å velge mellom når man har så lite penger å leke med som jeg har for øyeblikket. Har ingen hast med dette da jeg er fornøyd med lyden bortsett fra bassen.
    Det er også et poeng at jeg trenger en reciever/prosessor til å samle alle bilde og lydkilder.

Alternativer:
    Yamaha reciever med Klipsch fronter og Klipsch sub. (RB-81 + RW/RT 10/12)
    Aktive ADAM/Dynaudio etc, med UMC-1 og en passende sub.

Totalpris på oppsettet skal ligge rundt 20k. Jeg kjøper helst brukt. Finish bør enten være svart/hvit piano eller vanlig svart/hvit.

Er det noen som har erfaringer med Klipsch RVX-54? Disse ruller av tidlig og har ifølge mange et skikkelig trykk i midbassen. Kunne vært et interessant alternativ til stativhøyttalere.

Jeg har godt tid, da jeg bortsett fra bassen er svært fornøyd med lyden jeg har i dag =)

Noe slikt, bare med færre synlige bokser kunne jeg tenke meg:
    Tok meg friheten å låne dette fra en på HFS

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan bli interessant dette. Subbene som er avbildet er RSW-10d, og hvis du har planer om å kjøre RB-81 og 2xRSW-10d så kan du sikkert få høre litt erfaringer fra Denonbuster, da han hadde det oppsettet.

Om Klipsch RXV-54 har jeg hørt lite positivt, disse bør du i hvertfall høre på før du kjøper.
    Det finnes et aktiv variant, Klipsch XF-48, men den er ikke verdt pengene har jeg hørt.
    Jeg har et faktiskt et par Klipsch WF-35 i bestilling, de har jeg mer troen på dersom du vurder den type klipschhøyttaler.
    Jeg får ikke disse før om en måned, så blir en stund til jeg kan gi lytteinntrykk hjemme hos meg. Da blir det testing av wf-35 vs. rf-82 med 2xRSW-10d.

Edit: Kan bli ryddig og pent, samt stylish med et par aktive og en enkel umc-1 ja 8)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal følge med på hva du sier om WF-35 Unified RVX-54, har jeg hørt lite om, men de er nok uaktuelle av flere grunner.

Har veldig lyst på RSW-10, hørt mye bra om dem, men de er ikke veldig lett å oppdrive. RB-81, kjenner jeg fra før. Morsomme høyttalere, som mangler litt "finesse", men har et driv de fleste stativht kan drømme om.

Den aktive løsningen hadde blitt svært enkel og strilen og ifølge tester vil det spille betydelig bedre en passive høyttaler/forstrker løsninger i liknende prisklasser. Men utvalget er begrenset og jeg skulle gjerne ha hørt noen alternativer før jeg bestemmer meg.

Sub og en antimode til å ta roomnoden på 50hz blir uansett bra, liker et anlegg som kan tweakes litt :P

Om det blir Klipsch tenker jeg å prøve en rør effekt på sikt.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha gjort ganske mye resarch rundt aktive høyttalere til stuebruk er det en produsent som utmerker seg mer og mer:

AVI 9.1

Lyd og bildes omtale av forgjengeren.Test av AVI ADM9 - Tester - Lyd og Bilde
    9.1 skal være betydelig bedre i følge alle som har sammenliknet. Blant annet samme Wolfson DAC som man finner i svært dyre LINN produkter.
    Har serdeles sansen for at konstruktøren har en vitenskapelig tilnærming til lyd og ikke legger pengene i eksotisk kabling. 250w direkte koblet på en 6,5" og 50W rett i en liten diskant gir utrolig kontroll.]

Disse skal spille ringer rundt langt dyrere standard komponent (dac/cd -> amp -> stativ ht) anlegg i følge mange på nettet.

Ender jeg opp med disse blir det å spe på med en sub eller to og så kanskje en reciever eller prosessor til å ta seg av filmlyd.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AVI 9.1 Piano på vei =)

AVI 9.1 er nå blitt bestilt, hele det gamle anlegget har funnet nye eiere.
    Litt trist å selge komponenter som jeg er kjempefornøyd med.
    Risikoen for at jeg blir skuffet er til stede, men jeg håper og tror det skal bli en oppgradering når jeg får inn en sub med romkoreksjon osv.
    Rockwool akustikkplater venter jeg fortsatt på, var jo ingen som hadde disse inne.

Jeg lurer på om det er noen med tips til stativer som ligner de på bildet over på det norske markedet? Jeg vil gjerne ha muligheten til å skjule kabler og jeg vil ha metall/børstet stål finish.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer/kondulerer med salget av XTZene.

Blir spennende å høre hvordan det fungerer med de nye høyttalerene..

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stylish.
    Grattis!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    AVI 9.1

Ender jeg opp med disse blir det å spe på med en sub eller to og så kanskje en reciever eller prosessor til å ta seg av filmlyd.
    Selv liker jeg både lyden og filosofien bak disse høyttalerne. Men utfra hva du har skrevet tidligere, er jeg ikke sikker på at du vil like dem.

Til AVIs filosofi hører også mange tanker rundt basslyd. De to "gutta" i AVI mener vel, kort sagt, at det de fleste synes er bra bass først og fremst er forvrengning. ADMene spiller "rent", og selv om de når ned til ca 40 Hz vil de fleste oppfatte dem som "lyse" eller "bassfattige". "Bassboost" er fy-fy i AVIs verden; frekvenskurven skal være jevnest mulig. AVI lager en subwoofer til ADM, men anbefaler at folk venter med å bestille den til de har vent seg til lyden fra høyttalerne -- og hevder at de færreste vil behøve å kjøpe suben når de først er tilvendt. To suber til et AVI-sett vil trolig resultere i evig fiendskap fra produsenten...

Kort sagt: ADMene låter himmelsk om du er ute etter ren lyd med jevn frekvenskurve. Men "audiofile" later til å hate disse høyttalerne like høyt som AVIs salgssjef Ashley James hater hi-fi-miljøet og mytene der. Fornøyde ADM-eiere er ofte musikere, lydteknikere og lignende.

AVI er et knøttlite firma som strever med å levere nok høyttalere (og derfor ikke gidder å sende testeksemplarer til hi-fi-magasiner de mener at ikke har peiling). Har du kjøpt noe fra dem, eller bare tenker på å kjøpe, får du personlig service fra James' selv.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Selv liker jeg både lyden og filosofien bak disse høyttalerne. Men utfra hva du har skrevet tidligere, er jeg ikke sikker på at du vil like dem.

Til AVIs filosofi hører også mange tanker rundt basslyd. De to "gutta" i AVI mener vel, kort sagt, at det de fleste synes er bra bass først og fremst er forvrengning. ADMene spiller "rent", og selv om de når ned til ca 40 Hz vil de fleste oppfatte dem som "lyse" eller "bassfattige". "Bassboost" er fy-fy i AVIs verden; frekvenskurven skal være jevnest mulig. AVI lager en subwoofer til ADM, men anbefaler at folk venter med å bestille den til de har vent seg til lyden fra høyttalerne -- og hevder at de færreste vil behøve å kjøpe suben når de først er tilvendt. To suber til et AVI-sett vil trolig resultere i evig fiendskap fra produsenten...

Kort sagt: ADMene låter himmelsk om du er ute etter ren lyd med jevn frekvenskurve. Men "audiofile" later til å hate disse høyttalerne like høyt som AVIs salgssjef Ashley James hater hi-fi-miljøet og mytene der. Fornøyde ADM-eiere er ofte musikere, lydteknikere og lignende.

AVI er et knøttlite firma som strever med å levere nok høyttalere (og derfor ikke gidder å sende testeksemplarer til hi-fi-magasiner de mener at ikke har peiling). Har du kjøpt noe fra dem, eller bare tenker på å kjøpe, får du personlig service fra James' selv.
    Takk for tilbakemeldingen! Har mailet masse med James allerede. Utrolig kjapp til å svare og veldig hyggelig.
    Om jeg kommer til å falle for lyden gjenstår jo å se, men er ikke bekymret helt enda. En av grunnene til bytte er nettopp ønske om mer kontrollert bass og å kvitte meg med forsterkningen rundt 50hz. Jeg har fått med meg at AVI er både hatet og elsket av audiofile, pga litt bastante utsagn som du nevner.

Jeg bryr meg dog fint lite om AVI mener det er feil å kombinere disse med en sub eller to, det gjør jeg som jeg vil med. Og det er det mange som også gjør til studiobruk.
    Disse har etterhvert blitt mer "stuerene" også i hi-fi miljøet. Lest om veldig mange som har byttet vanlige stueanlegg med disse og blitt veldig happy. Lyd og bilde er jo også et typisk "hi-fi" blad og de falt jo pladask for disse. Lyd og bilde om f.eks bassen:
    "Den største begrensningen til de fleste kompakthøyttalere ligger i bassområdet, og selv ikke AVI har klart å oppheve de fysiske lover. Når det er sagt, er bassgjengivelsen fra ADM9 betydelig bedre enn vi er vant til fra høyttalere av denne størrelsen. De oppleves som stramme og faste i fisken, med presise og taktfulle anslag. De går overraskende dypt i bassen og takler utfordrende rock og hiphop uten å knele"

Opplyste også James om at jeg ønsket å bruke andre subwoofere enn deres og spurte om råd angående deling osv og det var han veldig behjelpelig med. Prøvde ikke å selge meg sin egen sub overhode.

Skal gi en tilbakemelding når jeg får disse om det blir elsk eller hat. Det kan ta litt tid for som du sier sliter AVI med å levere nok høyttalere og Piano utgaven selges ca 10x mer enn de andre finishene.

Tror jeg har gitt litt inntrykk av å være litt bassfreak fordi jeg har eid og tenkt på Klispsch høyttalere. Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Klipsch er veldig gøy, men langt ifra korrekt i mine ører. Jeg har blitt mer og mer tilhenger av nøytrale høyttalere. Dette fordi fargede systemer vil gjøre noen sjangere/låter utrolig tøffe og andre helt feil. XTZ 99.36 spiller for eksempel langt mer troverdig enn RF-63 selv om den koster mye mindre. Hva som er mest morsomt, kommer an på bruksmønster. Nå bor jeg i leilighet og da prioriterer jeg stereolyd på moderate nivåer.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått mail fra Ashley om at mine ADM9.1 er testet og sent fra han og bør være her på mandag/tirsdag. Utrolig god service hele veien fra han, noe helt annet enn å henvende seg til vanlige nettbutikker.

Da begynner det å haste med å få på plass stativer!!! Noen som har tips!?

Har sett på soundstyle hos L-sound og B-tech som man får over alt og de virker jo helt greie, men mangler muligheten til å skjule kabler. Dessuten tror jeg ikke finishen er helt topp notch? Ønsker meg egentlig børstet stål finish ikke bare sølv lakk.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å få sånne tilbakemeldinger.
    Føler man kjøper noe spesielt da, tenker jeg..

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de greide å gi meg den følelsen selv om det er et veldig rimelig produkt i hi-fi verdenen. Nå blir det spennende å se om de leverer lydmessig =) Håper de kommer frem i god behold, overfarten fra england går nok fint men posten norge kan man aldri helt stole på...:-P

I morgen blir XTZ'ene hentet og jeg skal ta meg en liten tur å se etter stativer. Stereofil, Hi-Fi klubben, OHFC... noen fler jeg bør sjekke?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med hva jeg tror er et bra kjøp. Har selv lest masse om aktive monitorer i det siste. Selv frister det litt med ADAM A7, skal brukes til pcen. Har ikke bruk for dacen osv som sitter i adm.

Kom gjerne med noen lytteinntrykk straks de er innenfor døra!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk!
    Tror A7 er veldig bra, vurderte dem sterkt selv, men fant ut at de ikke egnet seg like godt som stuehøyttaler pga litt røfft utseende og mindre effekt en ADM'ene. Som PC høyttaler tror jeg de er ganske rå rett og slett. Var et par A5 til salgs på finn også hvis du skulle være interessert.

Slo også fra meg ADM først fordi jeg ikke trengte DAC'en, syntes det ble litt vel alt i ett. Men når jeg leste om dem forstod jeg at jeg måtte ha en rimelig heftig DAC for å gjøre det bedre enn den de har valgt. Men om man ønsker det skal de være helt supre med analog tilkobling også og da er det jo en helt vanlig aktiv høyttaler.

Ingen som vet om et bra stativ i rustfritt stål/ titan finish til ca 1000kr med kabelskjuling?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en time siden kom ADM'ene på døren!
    De var VELDIG solid pakket inn og alt inne i eskene var i skjønneste orden.

Høyttalerne virker også solide og finishen er det ingenting å utsette på!
    Lytteinntrykk må vente til jeg får stativer (i morgen håper jeg), men det virker lovende

Å ta bilder av pianohøyttalere med et kompaktkamera og lite lys blir ikke særlig bra og jeg kan love at de ser bedre ut i virkeligheten.
    Uansett her er noen bilder:

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0