Zamot's hjemmekino (og kontor)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Zamot's hjemmekino (og kontor)

Jeg lager meg en ny tråd, for nå skjer det ting på hjemmekino/hifi-fronten hos meg.

Januar 2013 OPPDATERING:
    Endelig har jeg fått gjort ferdig listene i taket (kabelkanaler som ser ut som vanlige lister), etter oppgradering i fjor. Da ble sofa og TV-benk byttet ut, gulv pusset og malt, og ny maling på vegger og tak. Har nå knipset noen raske bilder

En av subbene har blitt tatt frem, og jeg har også hengt opp en midtre surroundhøyttaler bak.

For bilder og siste oppdateringer se også her:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Zamot

Opsettet er nå som følger:

-B&W HTM2 Diamond senterhøyttaler
    -B&W Nautilus 804 fronthøyttalere
    -B&W 601 S3 bakhøyttalere
    -B&W ASW2500 2stk subwoofere 700W 10'

-Samsung 63" Plasma TV PS63C7705
    -Sony VPL-HW15 SXRD projektor
    -Dreamscrean V3 tab tension motorisert 230cm lerret

-Denon AVR-4310 Receiver
    -Denon DVD-2500BT Blue-ray spiller
    - Parasound Halo A51 (NY)
    -SOLGT: Midgard Oberon 6.1 3stk effektforsterkere fronter+senter
    -GET HD-PVR Kabel TV
    -Opus2 TV-benk fra Bolia

Hjemmekinoanlegget er bygget opp over flere år, med utgangspunkt i B&W og Denon. Jeg hatt fokus på ren, nøytral og klar lyd, funksjon, kvalitet og enkelhet.

Siden dette er i stuen og ikke dedikert kinorom, blir det noen kompromisser, bl.a. er alle flater lyse. Dette er selvsagt ikke er optimalt for projektor, men Sony HW15 leverer et heftig bilde allikevel.

Anlegget blir brukt desidert mest til TV, og en film eller to i uka, samt noe musikk - desverre alt for lite, men jeg tør ikke bruke det så mye siden jeg er glad i volum - men det er ikke naboen under...

Kontoret:

-Hegel H70 integrert forsterker, med USB inngang
    -B&W Nautilus 805 høyttalere

Hegel H70 er genial da jeg ikke har PC (laptop) med digital ut, siden H70 har innebygget DAC/lydkort er det bare å plugge til PC (Sony Vaio Z) via USB, så får jeg topp lydkvalitet! Spiller mest Spotify (satt til høyeste mulige kvalitet selvsagt!).

I tillegg har jeg "portabelt" hifianlegg med <b>Monster Turbine Pro Copper </b>ørepropper til telefonen (Samsung Galaxy S - går også for å ha veldig bra lyd). Veldig fornøyd med de!!

---

Her er en liten historie som er bakgrunnen til at jeg oppgraderte receiver og DVD-spiller:

Det startet med at jeg fant frem mine B&W 805 som har stått og støvet ned i kjelleren, og plasserte de på kontor-rommet. Til disse trengte jeg stereo forsterker, radio og CD-spiller (helst i en enhet), og dro ned på Hifiklubben med NAD Viso two i tankene, da denne virket genial, om den bare kunne drive 805. Arcam Solo Musik CD-receiver ble også et alternativ. Begge ble koblet opp mot 804 (da de ikke hadde 805 inne). Vi hørte først på Arcam, og det låt veldig bra, nøytralt og ikke minst detaljert og dynamisk. Dette er egentlig en helt genial combo om man ønsker masse stereolyd for penga - 804 er kanskje på grensen stor, men det spillte bra! Hørte på NAD-en etterpå, og da forsvant en dimensjon i musikken, akkurat noen hang et filter foran, og bassen ble grøtete. Valget var da ikke vanskelig - det ble Arcam.

Så har det seg slik at de hadde den ikke inne i sølv som jeg ønsket, så jeg fikk låne med meg en til min kom. Dermed ble det en tur til til klubben. I mellomtiden kom det inn noen kronasjer som jeg hadde glemt, da fikk jeg lyst til å se på Lyngdorf RoomPerfect modulen, da jeg sliter med akustikken i stua. Hadde nesten bestemt meg for å kjøpe den, om ikke annet for å prøve den hjemme. Men når jeg kom til butikken fikk jeg en annen ide - hva med heller å bytte receiveren min til en ny med romkorreksjon?

Joda, Denon AVR-4310 skulle visst ha en veldig bra romkorrigeringsprosessering. Så da bestemte jeg meg for å prøve denne - det er tross alt lenge siden jeg kjøpte receiveren min. Dessuten og jeg er ikke så hypp på for mange ledd i lydkjeden, noe det hadde blitt med receiver -> Roomperfect -> effektforsterkere.

Så da tenkte jeg: hvis jeg også kjøper en ny DVD/Blueray spiller så kan den gamle brukes sammen med gammel receiver på kontoret, og jeg sparer penger ved å droppe Arcam CD-receiveren. Men jeg likte Arcam'en så godt, at jeg tok med meg denne allikevel, og får vel heller selge gammel receiver/DVD-spiller. Uansett, jeg kjøpte en Denon DVD-2500BT Blue-ray spiller.

EDIT2: Oppdaget Hegel H70, en integrert forsterker/DAC, med USB inngang. Genialt til kontoret med N-805 for å spille musikk uten tap fra laptop (som ikke har digital ut), så jeg kjøpte denne. Ergo lite behov for radio/CD-spiller. Den spiller bra, men lurer på om det var mer "liv" i Arcamen altså..

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet noe lengre?

Ikke minst få frem noen bilder

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har ikke kommet så mye lenger eller tatt noen bilder.

Det er fordi TVen og receiver/bluerayspiller ikke fungerer sammen. Jeg får opp bilde fra GET-boksen (via receiver), men ikke noe annet. Utrolig irriterende, og jeg tipper TV-en er for gammel, sånn at HDMI/HDCP handshakingen ikke fungerer. Og Pioneer har selvsagt ingen andre forslag til hjelp enn å bytte TV. (Selv om det har vært tilsvarende problemer med denne og andre TV-er bl.a. et stort problem i UK med en kabel-TV boks, så de byttet HDMI-kortet i TVene). Hifiklubben er sånn passe hjelpsomme, men tviler på at de finner noen løsning (nettopp fordi jeg tipper det er TVen som er problemet).

Så da har jeg selvsagt begynt å vurdere ny TV, og har forsåvidt peilet meg inn på siste generasjon Samsung 50" Plasma (evt. 58").

Vurderte også en stund projektor, men tror jeg legger det litt på is, og nøyer meg med større TV..

Men jeg har satt en 805 i senter, og hentet frem mine to subber fra kjelleren, ASW2500. Så nå har jeg selvsagt lyst på skikkelig senter (HTM3S). Håper det skal dukke opp en brukt, så vi får sjå, ellers blir det kanskje ny en vakker dag..

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Vil tro du blir fornøyd med 4310 og 2500BT, jeg har brukt 2500BT på en 4308A siden den kom og er veldig fornøyd.
    Du skal jo også bruke effekt forsterker ser jeg og da er det jo ikke noe problem.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende så absolutt, her skal jeg følge med

Du som er akustikk student bør vel få bukt med problemene ?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her blir det spennende framover.

Titt gjerne innom min stuekino tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-julegave.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahrrgg.. Det kribler i kjøpelysten!

Hadde egentlig en 58" Samsung TV på gang til en grei pris, men den ble solgt til noen andre. Så da kan jeg vente til det dukker opp flere, eller så kan jeg beholde plasma'n jeg har og kjøpe projektor - har siklet på BenQ W5000 og elektrisk 230cm lerret.

I tillegg har jeg fått innmari lyst på senterhøyttaler (etter å ha brukt N-805 en stund) , og det er ikke billig det heller (HTM3S, eller kanskje HTM2D). Vil ikke ha noen liten senter.

Som om ikke det er nok, har jeg ikke fått strukket kabel til kontoret (sone2) til N-805-ene enda, og dermed har jeg igjen lyst på Arcam Solo Music stereo/CD-revceiver (som jeg jo leverte tilbake fordi jeg kjøpte 4310 og skulle bruke sone-forsterkerutgang).

Usikker på hva jeg skal gjøre, vente, eller shoppe - og hva jeg skal prioritere i såfall... Har jo lyst på skikkelig julegave(r) til meg selv!

EDIT:
    Som om ikke det var nok, så skal borettslaget pusse opp alle bad. Dvs. jeg får mulighet å felle inn høytttalere i taket der (de har tilbudt en standard radioløsning, men den var litt pinglete). Så da må jeg se etter en løsning der, enten radio/forsterker/høyttaler-løsning, eller kun høyttalere (og bruke sone).

I forbindelse med dette blir det også trolig oppgradering av sikringsskap og flere kurser. (har i dag bare en 10A til alt utenom teknisk(komfyr))...

Og mens oppussingen foregår (januar) er blir det nok lite bruk av stua, så da kan jeg jo egentlig vente, hvertfall med tv/projektor... hm...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har satt deg selv i en liten "pickle", personlig tror jeg at jeg hadde valgt en arcam solo først, for så å ta center sist, men det har like mye med og gjøre at jeg elsker og få nye gagdets i hus

Hold oss oppdatert, og fyll mer enn gjerne på med bilder!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greia er at så lenge jeg ikke har senter så står 805 som senter, og dermed blir det lite vits i å kjøpe arcamen. Og så kan det også hende jeg gidder å legge opp kabler til kontoret, og bruke sone. En vakker dag..

Dessuten pratet jeg med hifiklubben, og de hadde en demo HTM2D jeg skulle få billig. Men selvfølgelig var det feil farge, det oppdaget jeg når jeg dro ned med kortet klart i dag. (Tydeligvis misforstått per telefon).

Så da legger jeg vel alt på is enn så lenge, kanskje det dukker opp en senter eller tv en dag...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering:
    -Nå skal jeg handle en Hegel H70 forsterker til kontoret (til N-805), virker helt genialt med USB-lydkort, slik at jeg kan kjøre topp kvalitet fra PC (Mp3, nettradio etc).

-Senter: Ser ut som om det må bli HTM2D når denne kommer i riktig farge (hvis lommeboka tilsier det da). Ellers CM centre 2 kanskje. Og det betyr vel også at jeg trenger en effektforsterker til (hvilket også innebærer at jeg kanskje må bytte ut de jeg har til frontene, oberon 6.1, for å få 3 like).

-TV/prosjektor:
    Jeg heller litt mot prosjektor (W5000, H10, eller H15 kanskje?) og elektrisk lerret nå, bl.a. fordi jeg ikke har fått tak i samsung 58" plasma så rimelig jeg hadde håpet på via en bekjent.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering:
    -Nå ser det ut til at det blir Samsung 58" plasma-TV på meg, planen er å hente en til helgen.

-Var innom hifiklubben for å høre på CMC2 men de hadde den ikke inne, så jeg hørte på CM7 i stedet (med både NAD og Cambridge elektronikk), og ble ikke kjempeimponert - jeg synes det manglet noe spesielt i mellomtonen - stemmen til sting ble blandet sammen med instumentet som spillte samme tone. Altså ikke like klart, veldefinert og åpent som Nautilus. Men ble faktisk litt imponert over hvor dypt de spillte. Men det betyr at jeg nok smeller til med HTM2D når den kommer, men det var visst først til sommeren muligens. Må bare vente og se.

-En oberon 6.1 effektforsterker er kjøpt inn med tanke på senter...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du også har foto som hobby så er jo bilder enda mer kjærkomment, utrolig pent oppsett du har i stua, litt nysjerrig på hvordan kontoret ditt ser ut også

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Siden du også har foto som hobby så er jo bilder enda mer kjærkomment, utrolig pent oppsett du har i stua, litt nysjerrig på hvordan kontoret ditt ser ut også
    Hehe.. Desverre har jeg ikke rydding som hobby, og kontoret fungerer også som lager/roterom, derfor har jeg ikke fått tatt noen bilder der. Men det kommer nok, en vakker dag, selv om det ikke er så spennende å se på et skrivebord med printer og høyttalere på hver side..

EDIT: Kjøpte 58" samsung plasma, men den blir levert tilbake pga. støy. Da blir det trolig prosjektor i stedet, og beholde min gamle 43" pioneer plasma til TV-bruk. Det blir nok rart å se på så "liten" TV igjen..

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den! Vil aldri gå ned til mindre enn 50" selv eller,du venner deg fort til størrelsen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste status:

Sony HW15 projektor er kjøpt (etter å ha kjøpt og levert tilbake BenQ W5000 - men den støyet litt for mye den og, hehe).
    Bruker den med dreamscreen 230cm bredt elektrisk lerret.

Og er superfornøyd!!!
    Det er så gromt bilde på den, sømløst, silkemykt men allikevel skarpt, knall farger, dybde, og ikke minst dynamikk/kontrast og skikkelig lys i dagslysscener.

Det som gjenstår nå er å bytte 43" plasmaen med noe større etter hvert, i og med at jeg ble vant med 58"-eren fra Samsung som jeg leverte tilbake. Har forresten ikke fått svar fra butikken, om jeg får pengene, om de forsøker å reparere den (støy), eller om jeg får en ny (kanskje nyere modell?)..

Og så må jeg legge opp kabling til prosjektor skikkelig, kabelkanaler er hengt opp, men må legge i noen ekstra kabler før jeg "lukker" den. Og etter det blir det bilder til minHjemmekino.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering:

Samsung 58" plasma TV-en har vært inne til rep 2 ganger (+ en gang før jeg kjøpte den) uten å bli bedre. Vi får se hva det blir til, om butikken/samsung finner en løsning (jeg tar gjerne den nye 63" i stedet .

Men jeg har lyst på senter, og nå kommer HTM2D hvert øyeblikk (forhåpentligvis), og skal ikke se bort fra at jeg slår til på en slik. Vil ikke ha en for liten senter, og en gammel HTM3S hadde vært knall, men umulig å oppdrive..

I tillegg grubler jeg på et par brukte 802D som ligger ute for salg. Det er ikke hver dag, og de holder seg jo relativt godt i verdi, så jeg vurderer disse. Selv om jeg egentlig først "trenger" de når jeg en vakker dag kjøper hus i stedet for leilighet - først da kommer de trolig til sin rett med tanke på å bli brukt (med litt volum) og plasseringsmuligheter (som er ganske begrenset i nåværende stue). Men kanskje de vil glede meg allerede nå, med et løft i lydkvaliteten fra 804 - selv om jeg er veldig fornøyd med de, og ikke har tenkt å oppgradere elektronikken med det første...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snart skjer det ting igjen.

Det 58" blir byttet ut med 63" (forhåpentligvis uten støy!!).

Og HTM2D er bestillt. Den eneste som kommer til skandinavia nå, hehe..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kul og stilren stuekino, Zamot. AVforum.no - Zamot's hjemmekino Kreativ løsning for surround. Funker det OK?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, joda surroundløsningen fungerer veldig bra.
    Det er nok ikke så kritisk med like oppløst, detaljert og samme signatur som fronthøyttalere, så 603 funker bra. Plasseringen fingerer også bra, det er fin spredning, og mye bedre enn å plassere bakhøyttalere i ørehøyde siden av sofa pga. dette ofte blir alt for høyt volum på nærmeste bakhøyttaler om man ikke sitter i midten. Når de er lenger unna, blir avstandsforskjellen til lytteren mellom høyre/venstre mindre, og dermed volumforskjellen mindre for sitteposisjoner utenom senter. Flere burde prøve dette! Det værste jeg vet er å gå på besøk hos folk hvor man kanskje får en hjørneplass, og den ene bakhøyttaleren inntil øret og sitter å hører på "ekko" hele filmen. Svært forstyrrende for opplevelsen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Januar 2013 OPPDATERING:
    Endelig har jeg fått gjort ferdig listene i taket (kabelkanaler som ser ut som vanlige lister), etter oppgradering i fjor. Da ble sofa og TV-benk byttet ut, gulv pusset og malt, og ny maling på vegger og tak. Har nå knipset noen raske bilder

En av subbene har blitt tatt frem, og jeg har også hengt opp en midtre surroundhøyttaler bak.

For bilder og siste oppdateringer se også her:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Zamot

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •