Cinema SL: Sub-kalibrering; et skritt videre !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 104
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cinema SL: Sub-kalibrering; et skritt videre !

Presentasjon:

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo virkelig pent! Har du bilder med annen belysning (uten backlight effekten) - da klarer vi å se utstyret bedre?!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Dette var jo virkelig pent! Har du bilder med annen belysning (uten backlight effekten) - da klarer vi å se utstyret bedre?!
    Bilder er ikke veldig enkelt i dette rommet. Skal kjøpe meg et stativ, så blir det vel litt enklere.

Her er vel ett som er litt lysere i allefall, der NADen skimtes med svart tape over diodene. Viktig med lyskontroll

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innkjøp av sub!

Prosessen med valg av sub næremer seg et år, og et valg må snart tas.
    SVS var merket jeg hadde lyst på for ca ett år siden. I løpet av året har jeg lest og hørt på mye, og jeg har skiftet mening sikkert et par ganger i uken :???:
    Nå, er jeg faktisk like langt! Nesten da. Valget står mellom to kandidater: To tuber/bokser fra SVS eller en F113 fra JL,der vektskålen er tyngst på SVS sin side.....tror jeg :neutral:

Spørsmålet blir da om det er tube eller boks som vil gi mest gøy og morro til kinobruk. SVS sier at de vil spille likt om man plaserer de likt, men i mitt oppsett vill tubene stå i hjørnene i front, mens boksene må stå mellm center og frontHT.

Noen med erfaringer som kan si litt om dette?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si noe bastant uten å ha testet det i ditt rom. Jeg ville likevel holdt en knapp på JL F113 som er riktigere og bedre sub en svs. Jeg tror det vil være lettere å få god og kontrollert bassgjengivelse med denne (spes med romkorreksjon) og da med tilstrekkelig kvalitet også til relativt high-end musikkbruk.

En god test er å spille et musikkstykke med akustisk bass. Et godt integrert system vil da lett identifisere de forskjellige tonene (det er bla her jeg tror F113 vil ha en force), mens et dårligere system raskere blir mer uklar boom-boom-boom bass...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si noe bastant uten å ha testet det i ditt rom. Jeg ville likevel holdt en knapp på JL F113 som er riktigere og bedre sub en svs. Jeg tror det vil være lettere å få god og kontrollert bassgjengivelse med denne (spes med romkorreksjon) og da med tilstrekkelig kvalitet også til relativt high-end musikkbruk.

En god test er å spille et musikkstykke med akustisk bass. Et godt integrert system vil da lett identifisere de forskjellige tonene (det er bla her jeg tror F113 vil ha en force), mens et dårligere system raskere blir mer uklar boom-boom-boom bass...
    Det er vel akkurat dette du skirver her jeg også tenker. Nå er jo dette et dedikert kino-rom, der lydtrykket fra bassen bør dekke flest mulig av sitteplassene. Derfor to SVSer. Var å fikk en demo av F113 på Resonans. Fikk først høre to innkoblet, og til slutt en singel i aksjon. Virkelig mye trykk og god kontroll, men merket stor forskjell med en kontra to. To F113 har jeg definnitivt ikke tillatelse til :twisted:

Musikk har jeg et egent anlegg til opp i stua, og dette vil nok utvikles en god del fremover for golyd. Det er derfor ikke et must at kinosubbene må være hiend HI-FI. Ikke helt lett dette her. Blir vel kron eller mynt som blir løsningen

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et estetiskt pent rom, du har potente fronhøytalere og nokk plass.

Gå for to sylindre fra SVS;-)

Du får to PC-13Ultra og en AS-EQ1 til samme pris som en JL F113.

Hvis ikke kan du vente noen uker å høre hva folk sier om de 13Av.2 baserte subbene fra eD. De skal være gode subber, spesielt til prisen. (jeg har selv bestilt to stykk)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls

)
    Sansynligheten for at denne kombinasjonen vil skape det største smilet er STOR :-D
    Det er vel plass til 2 stykk PB13 + en EQ1 også

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Sansynligheten for at denne kombinasjonen vil skape det største smilet er STOR :-D
    jo selvfølgelig, men jeg trodde sylinderen hadde bedre egenskaper en boksen så lenge delefrekvensen ikke var for høy. å siden TS har noen ganske så solide HT i front så kan han vel dele lavere?

Ta det jeg sier med en spade salt, jeg er fremdeles "lærling" hær på forumet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis ikke kan du vente noen uker å høre hva folk sier om de 13Av.2 baserte subbene fra eD. De skal være gode subber, spesielt til prisen. (jeg har selv bestilt to stykk)
    Har jeg ventet et år, ken jeg vente noen uker til. Kan jo bli spennende å høre erfaringer om denne. Løsningen du foreslår med PC-13Ultra og en AS-EQ1 har jeg flere ganger vært på nippet til å bestille.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det har du rett i, og det er vel det som er spørsmålet; hva gir det største fliret, boks-subber mellom fronter og center, med porter og membran vendt mot lytter, eller cylinder-subber med porter opp mot tak og membran mot gulvet.

Gulvet er forøvrig betong, og takhøyde er litt lavere enn normalt, ca 2,10 m

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg og skulle bestille, valget sto den gang mellom to PC-13Ultra eller en F113. Men etter tipsing fra Snickers-is og lesing på AVSforum så valgte jeg å ta sjangsen på Elemental Designs A7s-650. Kabinettstørelsen og oppbygningen til elementene er utrolig lik det som er i JL Audio sine subber, og de har fått skryt for å gå lavt, høyt og med meget god lydkvalitet/respons.

Det er vel tre-fire stykker på forumet som har bestilt forskjellig fra eD, AjSelj, The Race og meg som jeg vet om, og de er som jeg vet om ferdigprodusert og klar til frakt til norge. Er vi heldige så kansje Jørn Rune tar seg friheten til å teste/demoe dem før han sender dem ut.

Uansett så tror jeg ikke det er noe å si på responsen og musikk-egenskapene til SVS sine subber, ser flere som har den sammen med dyrere B&W, Swans og slikt.

Og for å sitere noen helt ukonlusive uttalelser så skal de lukkede kassene fra eD være bedre på både film og musikk en JL audio(craig mener at A7-900 er bedre på begge en F113, og ifølge eD selv skal A7s-650 være bedre på musikk en A7-900. Men det er subjektive og tildels partiske uttalelser.

Som nevnt tidligere, ta det jeg sier med en spade salt, er ikke noen guru akurat:-P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg og skulle bestille, valget sto den gang mellom to PC-13Ultra eller en F113. Men etter tipsing fra Snickers-is og lesing på AVSforum så valgte jeg å ta sjangsen på Elemental Designs A7s-650. Kabinettstørelsen og oppbygningen til elementene er utrolig lik det som er i JL Audio sine subber, og de har fått skryt for å gå lavt, høyt og med meget god lydkvalitet/respons.

Det er vel tre-fire stykker på forumet som har bestilt forskjellig fra eD, AjSelj, The Race og meg som jeg vet om, og de er som jeg vet om ferdigprodusert og klar til frakt til norge. Er vi heldige så kansje Jørn Rune tar seg friheten til å teste/demoe dem før han sender dem ut.

Uansett så tror jeg ikke det er noe å si på responsen og musikk-egenskapene til SVS sine subber, ser flere som har den sammen med dyrere B&W, Swans og slikt.

Og for å sitere noen helt ukonlusive uttalelser så skal de lukkede kassene fra eD være bedre på både film og musikk en JL audio(craig mener at A7-900 er bedre på begge en F113, og ifølge eD selv skal A7s-650 være bedre på musikk en A7-900. Men det er subjektive og tildels partiske uttalelser.

Som nevnt tidligere, ta det jeg sier med en spade salt, er ikke noen guru akurat:-P
    Lyd er en meget subjektig greie, ja, så salt og spade har jeg 8)
    Blir spennende tenker jeg, når telefonen ringer fra fraktselskapet, og pakken din står der. Ser frem til å høre erfaringer.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Var å fikk en demo av F113 på Resonans. Fikk først høre to innkoblet, og til slutt en singel i aksjon. Virkelig mye trykk og god kontroll, men merket stor forskjell med en kontra to. To F113 har jeg definnitivt ikke tillatelse til :twisted:

Musikk har jeg et egent anlegg til opp i stua, og dette vil nok utvikles en god del fremover for golyd. Det er derfor ikke et must at kinosubbene må være hiend HI-FI. Ikke helt lett dette her. Blir vel kron eller mynt som blir løsningen
    Min erfaring er at jeg ikke sitter og ser film på maksvolum. Jeg spiller kanskje "høyt" - både til musikk og film, men sjelden "gal-høyt". Det betyr i praksis at maks lydtrykk ikke er særlig relevant - bortsett fra at det er "kult" til en kort demo. I lengden føler jeg derfor at kvalitet er viktigere enn kvantitet, også når det gjelder bassgjengivelse. Jeg ser at rommet ditt er "kun" 17 kvadrat. I et "litt lite" rom er det ofte vanskelig å få en jevn bassrespons, spesielt kan det være vanskelig å få god respons under 30-40hz. Da kan god romkorreksjon for sub være nyttig - og også mer nyttig enn i større rom.

eD kjenner jeg ikke til, så det kan jeg ikke kommentere. Når det gjelder 2xSVS er jeg sikker på at det vil funke til å fremkalle et bredt smil når du drar litt på, jeg har likevel en anelse om at en riktig kalibrert f113 (i ditt rom!) vil kunne bli en riktig løsning over tid. Hvor stort var rommet som resonans hadde demo i? (ref 1xF113 vs 2xF113)

Men, som jeg sa først. prøv å test utstyret hjemme før du kjøper.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at jeg ikke sitter og ser film på maksvolum. Jeg spiller kanskje "høyt" - både til musikk og film, men sjelden "gal-høyt". Det betyr i praksis at maks lydtrykk ikke er særlig relevant - bortsett fra at det er "kult" til en kort demo. I lengden føler jeg derfor at kvalitet er viktigere enn kvantitet, også når det gjelder bassgjengivelse. Jeg ser at rommet ditt er "kun" 17 kvadrat. I et "litt lite" rom er det ofte vanskelig å få en jevn bassrespons, spesielt kan det være vanskelig å få god respons under 30-40hz. Da kan god romkorreksjon for sub være nyttig - og også mer nyttig enn i større rom.

eD kjenner jeg ikke til, så det kan jeg ikke kommentere. Når det gjelder 2xSVS er jeg sikker på at det vil funke til å fremkalle et bredt smil når du drar litt på, jeg har likevel en anelse om at en riktig kalibrert f113 (i ditt rom!) vil kunne bli en riktig løsning over tid. Hvor stort var rommet som resonans hadde demo i? (ref 1xF113 vs 2xF113)

Men, som jeg sa først. prøv å test utstyret hjemme før du kjøper.
    Sjelden her også at det spilles spesielt høyt, så du har et meget godt poeng her som jeg tar med meg.
    Rommet på Resonans er vesentlig større enn vår lille hule. Takhøyden også. Sikkert bortimot 3 m på demorommet. Forsto jeg de rett, kunne det la seg ordnemed hjemmlån, bare jeg selv sto for bæring og transport selv! Skulle vel bare mangle foresten.
    hmm, kansje f113 alikevel :-D Hadde jeg tid å vente , kunne han tilby en grei pris på denne også. Han måtte bare samle opp noen bestillinger først.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub-løsning på veg!

Om alt går i orden i morgen, blir det en ordning også på de lave frekvenser i Cinema SL 8)

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal tildeldigtvis ikke enn tur til karmøy ? :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Du skal tildeldigtvis ikke enn tur til karmøy ? :-D
    Jupp, i morgen blir det Karmøy-tur 8)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... tipper nå at det er en JL audio på gang ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... tipper nå at det er en JL audio på gang ?
    Ikke langt vekke der, Harman/kardon!

Mens vi venter på å få den i hus, legger jeg ut et bilde fra en liten testkveld for en tid tilbake med horn og rør.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •