Cinema SL: Sub-kalibrering; et skritt videre ! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 104
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Får du orden på den overpriste lille hissiproppen ?
    Joda, det kommer seg. Som skrevet før er rommet også begrensningene for dette anlegget. Den intigrerer seg forbausende bra. Også om jeg lar den spille langt oppover i frekvens. Skal få gjort noen nye målinger nå som fasen er justert.

Tar med resultatene etter fase- og nivåjusteringpå på sub her som en huskelapp for min egen del:

a) Målte frontene på -20 MV til 74 dB (uten korrigering)
    b) Justerte sub til samme trykk, og gain sto da omtrent kl 9:30 (justert til 0 db i receiver)
    c) Fasejusterte, havnet på 90 grader, fikk da en økning på 6,5 dB
    d) Måtte helt opp til kl 14 på sub-gain får å spille 85 dB på 51 Hz, satte den på kl 13 (83 dB) Mulig jeg bør flytte subb for å få bedre trykk
    e) Lot suben ta en autokalibrering (dette er mulig på F113)
    f) Gjenntok a) til d) etter autokalibreringen til subben
    g) satte nivå på receiver for alle høytaler etterpå. Litt usikker her mtp hvor subben skulle ligge. Legger jeg den på samme trykk som resten av ht havnet den på -10. La den på -5.

Forøvrig er vel det meste av utstyret vårt overprist, men hifi-pusherne må jo leve de også :-? Må vel foresten trekke frem mitt stueanlegg som fortiden er en Misic Angel og Klipsch RF3. Disse to i sammen er etter mine ører særdeles vellspillende. Selfølgelig er det svakheter også her , men dette faller definitivt utenfor det man kan kalle overprist. På brukten kan man kjøpe dette for 6-7000 kr, og det er MYE for pengene

(Edit: lagt inn litt mer detaljer fra justeringene)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Kan tenke meg at det blir en del hendvendelser ja. Prosessen måtte modnes litt for min del i alle fall, men nå tror jeg at jeg knakk Davinci-koden :-D
    Det som tok litt tid for min del å få med seg var at man må "glemme" nivået man justerer i pkt 1 til 3, når man setter ref.nivå på sub i pkt 4. Det presiserte du imidlertid klart og tydelig i post 76.
    Igjen, takk for bryet!
    Dette har jeg og slitt litt med å få til å sette seg.. Jeg tok det ikke før jeg leste denne tråden nå faktisk, så takk til dere!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Dette har jeg og slitt litt med å få til å sette seg.. Jeg tok det ikke før jeg leste denne tråden nå faktisk, så takk til dere!
    Kjekt at missforståelsen kan være til nytte for andre også, og greit å vite at jeg ikke er den eneste som sleit litt med dette

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe i veien å justere fase på feks 80 Hz? Har fasejustert på 50 Hz, men tror fronter og sub faser hverandre ut lengre opp i frekvens.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe i veien å justere fase på feks 80 Hz? Har fasejustert på 50 Hz, men tror fronter og sub faser hverandre ut lengre opp i frekvens.
    Kan du ikke legge ut noen kurver, så kan vi jo se hva som skjer.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50hz har vist seg (hos meg og sikkert andre) å være et godt utgangspunkt for "optimal" fasejustering langs hele kurven. Du må gjerne benytte andre frekvenser, men det viktigste er til syvende og sist at den totale frekvensresponsen < 160hz er så "god" som mulig.

Jeg eksperimenterte med andre frekvenser en periode for å bli kvitt noen grisete utfasinger og peaks. Resultatet var at de dukket opp andre steder på kurven i stedet...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer den:

Rød:sub x-over 80 Hz, front delt på 60 Hz

LyseGrønn: x-over 120, front delt på 80 hz, eq sub: elf=-8, eq receiver: sub:63=+3, 100=-6 front 63=+2

Gul: sub x-over 120, front delt på 120 hz,

Mørkegrønn: sub x-over 120, front delt på 80 hz

Hvit: fronter delt på 80, xover =80

Rosa: Front delt på 80, xover =80 og elf=max

Fase er justert for 51 Hz

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ihvertfall nok trykk i bånn :-)

Er dette med eller uten romkorreksjon i F113?

Og hvorfor ikke sub xover 80hz og fronter delt på 80?

Her er en gammel hos meg, tror ikke dagens ser så veldig mye annerledes ut:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Du har ihvertfall nok trykk i bånn :-)

Er dette med eller uten romkorreksjon i F113?

Og hvorfor ikke sub xover 80hz og fronter delt på 80?

Rommet lager trykket i bånn. Dette er med romkorreksjon i F113. Du skulle sett uten. Måtte nok legg på litt på y-søylen i bunn for å få med hele grafen da

Prøver nå med xover=80 og fronter delt på 80 Hz

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny kurve som også inneholder; fronter delt på 80 og x-over=80 er lagt ut i post 87. Den nye kurven er hvit!

Vil også lage separat kurve for front alene og sub alene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøkt og sette suben mere borte fra vegger og hjørner.
    Det er for og dempe i bunn og prøve og få mere middbass

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Forsøkt og sette suben mere borte fra vegger og hjørner.
    Det er for og dempe i bunn og prøve og få mere middbass
    Skal helt klart prøves :!:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny kurve som også inneholder; fronter delt på 80 og x-over=80 er lagt ut i post 87. Den nye kurven er hvit!
    Den kurven så bedre ut enn alle de andre. Så hvorfor har du ikke brukt "bransjestandarden" 80/80 tidligere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kurven så bedre ut enn alle de andre. Så hvorfor har du ikke brukt "bransjestandarden" 80/80 tidligere?
    Det er nok den jeg har brukt frem til i dag, men dagens målinger bærer preg av noe jeg leste i anbefalinger fra Audyssey om å sette xover på 120.

Legger ut dagens siste måling i post 87. Denne er rosa, xover=80, fronter satt til 80 hz og elf som er den mulighet å dempe på 25Hz i F113 er skrudd på max

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg "kaprer" et spørsmål i tråden din 900sl :

Jeg driver også å kalibrer litt om dagen, har egentlig en grei kurve. Nå vet jeg hva ting står innstilt på så det er jo bare å prøve litt mer å evt stille tilbake så jeg tenkte å prøve litt til..

Spørsmål er, jeg er ganske sikker på jeg har funnet riktig fase med frontene. dvs jeg får ikke noen økning av å skifte fase på noen av subbene, får 5- 6 db mindre når den står på 180 grader.

Reel avstand er ca 3 meter, i reciver har jeg satt den til 7, 35(da fikk jeg en ok kurve med en "naturlig" husdip på rundt 70 hz..)
    Bør jeg heller sette avstanden til reel avstand for så å justere fasen på subben?!
    Setter pris på svar!:O)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller ingen rolle. Lydtrykket fra frontene endrer seg når en veksler mellom large og small, men fasen fra dem er den samme. Og poenget med punkt 1 er å få sub og fronter til å spille i fase ("i takt") - volumregulering per kanal gjør vi etterpå.
    Dette stemmer kanskje for noen receivere, men langt ifra alle! Flere av receiverne jeg har vært borti endrer fase når en bytter mellom large og small! (det samme kan faktisk skje også når en endrer delefrekvens!) Dette har jeg opplevd på flere av mine tidligere HK receivere og om jeg ikke husker feil, også på min nåværende Pioneer. Dette merkes også veldig godt dersom en har stor senterhøyttaler og at når en bytter mellom large og small på senter så må en ofte også endre fase på senter.

En annen ting som jeg har vært inne på i min tråd så fannt jeg ut at en absolutt ikke må stole blindt på korreksjon som receiverne utfører, derunder dette med fasekontroll. Hos meg ble det vesentlig mye bedre når jeg fulgte følgende fremgangsmåte før jeg gjorde noe annet:
    - Velge korrekt small/large på alle høyttalere
    - Sett korrekt delefrekvens
    - Få alle høyttalerne til å spille i fase
    - Starte med kalibrering og korreksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    jeg "kaprer" et spørsmål i tråden din 900sl :
    Helt i orden 8)

Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Jeg driver også å kalibrer litt om dagen, har egentlig en grei kurve. Nå vet jeg hva ting står innstilt på så det er jo bare å prøve litt mer å evt stille tilbake så jeg tenkte å prøve litt til..

Spørsmål er, jeg er ganske sikker på jeg har funnet riktig fase med frontene. dvs jeg får ikke noen økning av å skifte fase på noen av subbene, får 5- 6 db mindre når den står på 180 grader.

Reel avstand er ca 3 meter, i reciver har jeg satt den til 7, 35(da fikk jeg en ok kurve med en "naturlig" husdip på rundt 70 hz..)
    Bør jeg heller sette avstanden til reel avstand for så å justere fasen på subben?!
    Setter pris på svar!:O)
    Tar jeg ikke helt feil er det ett fett. Fase og avstand er det samme. Om du gjør det på sub eller receiver går det vel ut på det samme. Saken er vel at en skal følge med på diferansen mellom sub og fronter ev autokalibrering. Forandrer denne seg må man sjekke fase på nytt.
    Noen som kan bekrefte om mine antagelser er rett?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt i orden 8)

Tar jeg ikke helt feil er det ett fett. Fase og avstand er det samme. Om du gjør det på sub eller receiver går det vel ut på det samme. Saken er vel at en skal følge med på diferansen mellom sub og fronter ev autokalibrering. Forandrer denne seg må man sjekke fase på nytt.
    Noen som kan bekrefte om mine antagelser er rett?

Jepp... Det er enklere og mere nøyaktig og justere Avstand i menyen på reciver en det er og sitte og vri litt på phasen på suben

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar!

Så min avstand ( som langt ifra er riktig i fh til reel avstand...) til sub er riktig iom at jeg ikke får økning, bare senkning ved å stille på avstanden? reciever setter konsekvent 8.4 m men kurven blir mye rettere ved å sette den til 7.35 jmfr med målinger jeg gjorde i excel arket..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye frem og tilbake har jeg kommet frem til dette. Har her justert fasen på 80 Hz. Fronter er satt til 80 Hz og x-over til 120 Hz (fikk samme kurve med x-over 80). Har ellers justert manuelt i Eq på receiveren. Autokalibrering på F113 er på, samt at 25 Hz er senket med -12 dB (såkalt e.l.f-trim på F113)

Har lagt inn følgende i Onkyos eq:
    Fronter: 63 Hz+4, 160 Hz-3
    Sub: 40 Hz +2, 36Hz+4, 100 Hz-6, 160 Hz-2

Tar mer enn gjerne i mot ytterligere tips og komentarer

(Står i diagrammet at det er sub i lytteposisjon, men det er altså sub+froner)

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •