Cinema SL: Sub-kalibrering; et skritt videre ! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 104
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Når det gjelder kalibrering av sub føler jeg det har tatt litt av hos enkelte på forumet, først og fremst må en stole på ørene og personlig smak og ikke hva andre sier er korrekt.

Kloke ord å ta med seg !

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Enig. Ingen tvil om at det er rommet. Vil vurdere sub-eq, men først etter å ha tatt veien om flytting på ht, justeringer og kalibrering på det utstyret jeg har, bassfeller/demping av rom. Skal ikke være så enkelt
    Ser jo utifra kurvene ut til at JLen gjør en meget bra jobb i korrigering selv så langt ifra sikkert at du trenger noe ekstra til dette!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kalibrering av sub føler jeg det har tatt litt av hos enkelte på forumet, først og fremst må en stole på ørene og personlig smak og ikke hva andre sier er korrekt
    Enig og ikke enig Jeg var i samme situasjon som 900sl og synes anlegget låt bra. Etter kurven å dømme burde det egentlig låte crap. Men så kom jeg i mål med kalibreringen og jeg må si det låter MYE bedre nå. Samspillet mellom fronter og sub er utrolig viktig for definisjonen i bassen. Bassgitarer fikk bedre punch og dype synther låter fett og rolig og ikke romlete og udefinert. Faktisk spiller jeg nok med mindre bass nå enn før, men kvaliteten er blitt langt bedre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At kalibrering kan ha noe for seg er jeg ikke det minste i tvil om, trodde du noe annet har du misforstått meg Poenget mitt var bare at det at jeg synes det har tatt litt av når det gjelder det å ha snorrett kurve. Hos meg f.eks. har jeg relativt fin kurve nå i swettspot, men synes ikke det spiller spesielt bra for det Flytter jeg meg derimot en rad bak i rommet og spiller uten korreksjon så spiller det helt knall til tross for håpløs kurve

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Enig og ikke enig Jeg var i samme situasjon som 900sl og synes anlegget låt bra. Etter kurven å dømme burde det egentlig låte crap. Men så kom jeg i mål med kalibreringen og jeg må si det låter MYE bedre nå. Samspillet mellom fronter og sub er utrolig viktig for definisjonen i bassen. Bassgitarer fikk bedre punch og dype synther låter fett og rolig og ikke romlete og udefinert. Faktisk spiller jeg nok med mindre bass nå enn før, men kvaliteten er blitt langt bedre.
    Spennende å høre. Har så absolutt tenkt å gjøre kalibrering. Ikke minst for erfaringen og læring. Selv om jeg synes det låter bra nå, så er det jo helt klart svakheter, og ikke bare på papiret, men også hørbart.

Høytalerenne jeg satte meg som mål, har jeg i hus. God efekt og bra receiver har jeg også. Måleutstyr er kjøpt inn i form av RasioShack og RoomAnalyzer. Mulig jeg går til anskaffelse av en mikrofon og lydkort til pcen også til bruk sammen med REW. Så alt ligger til rette for at det blir kamp mot rommets begrensninger i vinter, på jakt etter å tyne mest mulig godlyd ut av utstyret.
    Vil nok ta litt tid, og kommer til å legge ut erfaringer etterhvert.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At kalibrering kan ha noe for seg er jeg ikke det minste i tvil om, trodde du noe annet har du misforstått meg Poenget mitt var bare at det at jeg synes det har tatt litt av når det gjelder det å ha snorrett kurve. Hos meg f.eks. har jeg relativt fin kurve nå i swettspot, men synes ikke det spiller spesielt bra for det Flytter jeg meg derimot en rad bak i rommet og spiller uten korreksjon så spiller det helt knall til tross for håpløs kurve
    Joda, vi snakker selvsagt om smag&behag, noen liker en kul i bånn, men for egen del så foretrekker jeg tørrere og mer nøytral lyd. Men som nevnt så er det like mye kvaliteten på bassen som kvantiteten som ble bedre etter kalibrering. Det virker som ting spiller mer på lag.

Spennende å høre. Har så absolutt tenkt å gjøre kalibrering. Ikke minst for erfaringen og læring. Selv om jeg synes det låter bra nå, så er det jo helt klart svakheter, og ikke bare på papiret, men også hørbart.

Høytalerenne jeg satte meg som mål, har jeg i hus. God efekt og bra receiver har jeg også. Måleutstyr er kjøpt inn i form av RasioShack og RoomAnalyzer. Mulig jeg går til anskaffelse av en mikrofon og lydkort til pcen også til bruk sammen med REW. Så alt ligger til rette for at det blir kamp mot rommets begrensninger i vinter, på jakt etter å tyne mest mulig godlyd ut av utstyret.
    Vil nok ta litt tid, og kommer til å legge ut erfaringer etterhvert.
    I tillegg til en bra kurve får man jo også trimmet læringskurven Du har jo en relativt heftig sub, så det ville være jo synd å ikke gi den optimale arbeidsforhold.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva regneark bruker du foresten for å lage kurvene? Kom på at ihvertfall ett av de jeg har vært borti som jeg fannt her på forumet lagde noen merkelige kurver som jeg aldri fikk til å stemme overrens med talla jeg la inn Selv om jeg la inn tall som låg nesten på rekke og rad så ble kurven svært kurvet. Såg bare litt nærmere på kurvene dine og de var mildt sagt rare, nesten slik at en skulle tro det var noe galt med måling/kurven.

Sikkert dumt spm men der kan ikke stå på noe deling også på suben? Det faller jo så sinnsykt ned mot 50 hz at en nesten begynner å lure, for så at det falle enda mer ned mot 80 hz som du deler på receiveren.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva regneark bruker du foresten for å lage kurvene? Kom på at ihvertfall ett av de jeg har vært borti som jeg fannt her på forumet lagde noen merkelige kurver som jeg aldri fikk til å stemme overrens med talla jeg la inn Selv om jeg la inn tall som låg nesten på rekke og rad så ble kurven svært kurvet. Såg bare litt nærmere på kurvene dine og de var mildt sagt rare, nesten slik at en skulle tro det var noe galt med måling/kurven.
    RadioShack er ikke lineær i hele måleområdet, særlig nedover i frekvens så avlesningen vil ikke stemme med det reelle lydtrykket. Derfor er det lagt inn to kolonner regnearket; en hvor du legger inn måleverdien og en kolonne hvor det er lagt inn en formel som inneholder tall som korrigerer for denne ulieariteten. Kurven baserer seg på de korrigerte verdiene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg, men selv om jeg manuelt endret formelen som ligger til grunn for korrigering så stemte ikke kurvene. Men prøvde for morro skyld nå igjen og ser nå at det virker her på jobb så kan være det rett og slett hadde å gjør med at jeg hadde Open Office på PCen hjemme og ikke MS Office ops:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt pussig, for det fungerte på OpenOffice hos meg. Tror det fungerte hvertfall...:roll: Kanskje jeg skulle ta en ny måling med Excel...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser forøvrig at det brukes litt forskjellig korrigeringer. På kringlyd.no finner man denne tabellen. Det går ikke frem hvilken RadioSkack den gjelder for. På hjemmesiden til Home Theater Shack er verdiene ulike. På feks 18 Hz skal det korrigeres med 8 i kringlyd sin tabell, mens det på siden til Home Theater Shack oppererer med denne listen:

10.0 -22.09
    11.2 -19.25
    12.5 -16.83
    14.0 -14.69
    16.0 -12.66
    18.0 -10.61
    20.0 -9.05
    22.4 -7.64
    25.0 -6.49
    28.0 -5.33
    31.5 -4.41
    35.5 -3.61
    40.0 -2.99
    45.0 -2.41
    50.0 -1.97
    56.0 -1.64
    63.0 -1.34
    71.0 -1.14
    80.0 -0.96
    90.0 -0.86
    100.0 -0.80
    112.0 -0.82
    125.0 -0.82
    140.0 -0.88
    160.0 -0.93
    180.0 -0.95
    200.0 -0.99
    224.0 -0.94
    250.0 -0.97
    280.0 -1.00
    315.0 -1.04
    355.0 -1.04
    400.0 -0.95
    450.0 -0.92
    500.0 -1.03
    560.0 -0.95
    630.0 -0.96
    710.0 -0.79
    800.0 -0.44
    900.0 -0.17
    1000.0 0.00

Her er også noen litt andre verdier brukt.

På mine kurver er det brukt verdiene fra Home Theater Shack. Måleren er analog, av den nye typen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det var litt pussig, for det fungerte på OpenOffice hos meg. Tror det fungerte hvertfall...:roll: Kanskje jeg skulle ta en ny måling med Excel...
    Tok en ny måling nå isted etter jeg koblet til EQ også på frontene ligger jeg nå med 1dB avvik mellom 20 og 80 hz. Vedlagt er to grafer som burde vært identiske men er det ikke, dette ene og alene pga den er gjort med OpenOffice og den andre med MS Office Greit å være OBS på på samme måte som det 900sl påpeker ang verdier, ser for meg ut til at vi med Radioshack bør bruke korrigeringsverdiene til HTS

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibreringen i kinoen er tatt opp igjen. Begyner vel å få litt kontroll på hvordan det gjøres, men det er noen detaljer jeg må få klarhet i. Tenkte jeg skulle legge ut en liten liste over spørsmål jeg må få klarhet i, før jeg går videre, så får jeg håpe noen har gode svar å gi meg.

Ellers er stueanlegget mye i bruk fortiden. Leger ved et lite stemningsbilde fra en lørdag ettermiddag 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett nærmere på Hellnoob sin kalibreringsguide. Har noen spørsmål omkring denne. Burde kansje vært postet i hans egen tråd, men tar det her siden det gjelder kalibrering av Cinema SL.

Siden jeg bare har en sub, er det punkt 1 til 4, og fra pkt 11 som gjelder for meg. Har derfor fjernet de andre punktene.

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Dette er oppdatert versjon av post # 517.

Guide til subwooferkalibrering

Forutsetninger:
    A) Du har plassert fronthøyttalerne optimalt.
    B) Du har en surroundreceiver eller -prosessor med subwooferutgang og bassmanagement.
    C) Du har prøvd ut og målt alle fornuftige subwooferplasseringer i rommet ditt, og vet hvor subwooferne spiller best.
    D) Hvis ikke C) så vet du hvor du vil ha subwooferne pga. WAF, romløsning eller andre forhold.
    E) Du har en Radioshack eller annen lydtrykksmåler.
    F) Du har en tonegenerator, CD eller lydfil med 50hz sinustone.
    G) Hvis du har autokalibrering i receiver/prosessor, anbefaler jeg at du kjører den først.
    Første lille spørsmål er til punkt C) Renger med at man må til med sinustoner og lydmåler for finne ut av dette?

Hellnoobkalibrering :-) (for 1 til n subwoofere) (ihvertfall opp til n=4) ved avspilling av 50hz sinustone
    1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB (dette kan være hvilket tall som helst (75dB, 89dB etc.), kommer an på frontene, forsterkeren og rommet ditt) ved mastervolum MV(-20).
    Spørsmål til pkt 1):
    Skal fronter stå på "large" eller "small"? Spiller kansje ikke så stor rolle?
    Måler her foresten 76 dB. (level calibration i receiver på fronter står forøvrig på -3,5 dB, etter autokalibrering)

Fasejustering av sub1
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum 0dB, justér gain til den gir samme lydtrykk som frontene alene ved MV(-20).
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning. Du har nå oppnådd at sub1 spiller i fase med frontene.*
    Spørsmål til pkt 2):
    Med subvolum regner jeg med det er volum i receiver det er snakk om, og gain er potmeteret på sub?
    I receiver går jeg inn på level calibration, og setter sub til 0 dB. Har jeg forstått dette riktig?
    For min del blir gain på sub da stående på ca kl 10 når den måler 76 dB.

Spørsmål til pkt 3):
    Jeg justerer fase på sub (kan juseres trinnløst fra 0-280 grader), og får en økning helt opp til 8 db. Jeg har en økning på 6 dB på 180 grader og 8 dB på rundt 90 grader. Er fasen korrekt der det er nøyaktig 6 dB i økning eller der det er mest økning?

Sette korrekt gain på sub1
    4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB. Du har nå oppnådd at sub1 spiller på referansenivå.
    ok, nå justerer jeg altså gain på subb opp 5 dB. For meg skal den derfor havne på 81 dB for å spille på referansenivå. Subvolum står fremdeles på 0 i receiver. Medfører dette riktighet?

Nå er det andre gang gain på sub justeres. Ble litt forvirret her av noe Hellnoob skrev i tråden til sickpuppy.
    Han skrev da: (Hentet fra denne tråden)
    Jeg guider ingen til å sette sub 5dB over frontene noe sted, gjør jeg det? Poenget er at subene skal spille 50hz @ 85dB @ MV-20 FØR en balanserer frontene og subene (og resten av høyttalerne) . Etter det skal en ikke røre gain på suben, men en kan justere subvolum i receiver opp eller ned, alt etter som en føler for det. Effekten av det er å heve eller senke den nedre del av frekvensresponskurven - og er en smakssak, etter min oppfatning.

Så er det siste punkt 11), og da blir spørsmålet hvordan man finner ut hvilket subwoofervolum i receiver (ligger jo fremdeles på 0) man foretrekker. Går ut i fra man må bruke ørene, men siden jeg er ingeniørutdannet, hadde det vært å foretrekke å kunne måle dette også
    Tips for dette mottas også.
    11) Justér høyttalervolum slik at alle høyttalere spiller med samme volum ved MV(-20) (dersom du bruker receiveren/prosessorens pink noise generator vil nivået normalt ligger på 75dB), og justér subwoofervolum i receiver til det nivå du foretrekker. Jeg kjører først autokalibrering, kontrollmåler & eventuelt justerer alle høyttalere manuelt før subwooferkalibrering, og bruker p.t. -5dB på sub, og legger senterhøyttaler til +1,5dB i forhold til frontene (og de andre høyttalerne). OBS! Dersom du kjører autokalibrering etter å ha manuelt kalibrert subwooferne, KAN autokalibreringen endre avstanden til frontene og subwooferne (som er det samme som å endre fase) - med det resultat at en fasejustert sub kommer ut av fase. Det har skjedd gjentatte ganger med Denon AVR-4308 hos meg. Du må da etter autokalibrering manuelt stille fase igjen.
    12a) Justér eventuelt subwooferdelay (avstand til subwoofer = fasejustering) manuelt i receiver dersom dette gir en bedre frekvensresponskurve (krever multiple målinger og er meget tidkrevende!).
    12b) Bruk eventuelt romkorreksjon (RoomEQ hos Denon).

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første lille spørsmål er til punkt C) Renger med at man må til med sinustoner og lydmåler for finne ut av dette?
    "Best" avgjøres best av ørene etter min oppfatning, men verktøyet du nevner kan være nyttig :-)

Spørsmål til pkt 1):
    Skal fronter stå på "large" eller "small"?
    Spiller ingen rolle. Lydtrykket fra frontene endrer seg når en veksler mellom large og small, men fasen fra dem er den samme. Og poenget med punkt 1 er å få sub og fronter til å spille i fase ("i takt") - volumregulering per kanal gjør vi etterpå.

Spørsmål til pkt 2):
    Med subvolum regner jeg med det er volum i receiver det er snakk om, og gain er potmeteret på sub?
    I receiver går jeg inn på level calibration, og setter sub til 0 dB. Har jeg forstått dette riktig?
    Alt dette er riktig oppfattet.

Spørsmål til pkt 3):
    Jeg justerer fase på sub (kan juseres trinnløst fra 0-280 grader), og får en økning helt opp til 8 db. Jeg har en økning på 6 dB på 180 grader og 8 dB på rundt 90 grader. Er fasen korrekt der det er nøyaktig 6 dB i økning eller der det er mest økning?
    Der du får mest økning. Du har åpenbart 2dB roomgain på 50hz, dette er ikke uvanlig.

ok, nå justerer jeg altså gain på subb opp 5 dB. For meg skal den derfor havne på 81 dB for å spille på referansenivå. Subvolum står fremdeles på 0 i receiver. Medfører dette riktighet?
    Nei. 85dB @ 50hz @ subvolum 0dB @ MV-20 er referansenivå, så du må skru opp gain et par knepp. Det du får fra frontene er, som nevnt under punkt 1, kun eksempler og brukes kun til å fasejustere subwooferen.

Nå er det andre gang gain på sub justeres. Ble litt forvirret her av noe Hellnoob skrev i tråden til sickpuppy.
    Han skrev da: (Hentet fra denne tråden)
    Jeg vil nødig forvirre, så jeg skal sjekke dette, men får ikke tilgang til linken når jeg er i siteringsmodus :-)

Så er det siste punkt 11), og da blir spørsmålet hvordan man finner ut hvilket subwoofervolum i receiver (ligger jo fremdeles på 0) man foretrekker. Går ut i fra man må bruke ørene, men siden jeg er ingeniørutdannet, hadde det vært å foretrekke å kunne måle dette også
    Tips for dette mottas også.
    Her er det ingen fasit. Noen liker flat respons nedover (frekvensregisteret), de fleste liker en kurve som stiger nedover frekvensregisteret. Flageborg pleier å øke med 5dB fra det nivået autokalibreringen gir. Jeg øker ca. 3dB for tiden.

Det kommer også an på hvor mye du får fra rommet ditt.

Foreta en full måling av hele frekvenskurven din under 160hz. Gjør det samme med varierende subvolum (én kurve per subvoluminnstilling), så kan du peke på hvilken kurve du liker best etterpå. Det er det mest ingeniørmessig jeg kan komme på :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra sickpuppys tråd:

Jeg guider ingen til å sette sub 5dB over frontene noe sted, gjør jeg det? Poenget er at subene skal spille 50hz @ 85dB @ MV-20 FØR en balanserer frontene og subene (og resten av høyttalerne) . Etter det skal en ikke røre gain på suben, men en kan justere subvolum i receiver opp eller ned, alt etter som en føler for det. Effekten av det er å heve eller senke den nedre del av frekvensresponskurven - og er en smakssak, etter min oppfatning.
    Min guide er en prosessbeskrivelse. Følges den fra punkt til prikke, ender en ofte opp med et godt resultat. Jeg ser at noen kan bli forvirret når jeg i tillegg gir svar på spørsmål angående guiden, hvor brukerne befinner seg i forskjellige faser i prosessen, så for ordens skyld:

1) Juster først gain på sub for å få den til å spille på samme nivå som frontene for å finne ut når sub og fronter spiller i fase
    2) Gjør fasejusteringen som beskrevet i guiden
    3) Juster DERETTER gain slik at suben spiller på referansenivå 85dB @ 50hz @ subvolum 0dB @ MV-20
    4) Rør aldri gain etter dette :-)

Såvidt jeg kan se er det akkurat det samme som står i guiden med litt andre ord - jeg har til og med gitt de forskjellige "kapitlene" overskrifter og resultatbeskrivelser, men en god ting kan vel neppe sies for ofte :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra sickpuppys tråd:

Min guide er en prosessbeskrivelse. Følges den fra punkt til prikke, ender en ofte opp med et godt resultat. Jeg ser at noen kan bli forvirret når jeg i tillegg gir svar på spørsmål angående guiden, hvor brukerne befinner seg i forskjellige faser i prosessen, så for ordens skyld:

1) Juster først gain på sub for å få den til å spille på samme nivå som frontene for å finne ut når sub og fronter spiller i fase
    2) Gjør fasejusteringen som beskrevet i guiden
    3) Juster DERETTER gain slik at suben spiller på referansenivå 85dB @ 50hz @ subvolum 0dB @ MV-20
    4) Rør aldri gain etter dette :-)

Såvidt jeg kan se er det akkurat det samme som står i guiden med litt andre ord - jeg har til og med gitt de forskjellige "kapitlene" overskrifter og resultatbeskrivelser, men en god ting kan vel neppe sies for ofte :-)
    Tar litt tid før det siger inn, men nå tror jeg at det sitter. Takk så mye for oppklaringene. Veldig godt tiltak du har gjort her, Hellnoob. Fører nok til en del arbeid for deg selv, så du skal i alle fall vite jeg setter pris på det :grin:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget guiden som en huskelapp for meg selv, og fant ut at det kan være greit, hyggelig, hjelpsomt og lærerikt (for meg også, basert på innspill og spørsmål) å dele den med andre forumbrukere. Imidlertid har det blitt mange spørsmål både i tråder og på PM, ihvertfall den senere tiden, så jeg føler av og til at jeg gjentar meg selv. Men det får jeg heller tåle - det er kjekt å kunne hjelpe andre til å få mer (og nesten gratis) glede av utstyrsinvesteringene sine :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget guiden som en huskelapp for meg selv, og fant ut at det kan være greit, hyggelig, hjelpsomt og lærerikt (for meg også, basert på innspill og spørsmål) å dele den med andre forumbrukere. Imidlertid har det blitt mange spørsmål både i tråder og på PM, ihvertfall den senere tiden, så jeg føler av og til at jeg gjentar meg selv. Men det får jeg heller tåle - det er kjekt å kunne hjelpe andre til å få mer (og nesten gratis) glede av utstyrsinvesteringene sine :-)

Kan tenke meg at det blir en del hendvendelser ja. Prosessen måtte modnes litt for min del i alle fall, men nå tror jeg at jeg knakk Davinci-koden :-D
    Det som tok litt tid for min del å få med seg var at man må "glemme" nivået man justerer i pkt 1 til 3, når man setter ref.nivå på sub i pkt 4. Det presiserte du imidlertid klart og tydelig i post 76.
    Igjen, takk for bryet!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du orden på den overpriste lille hissiproppen ?

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •